Gå til innhold

Oppførsel til nordmenn i utlandet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes de fleste nordmenn er fine turister som er interessert i det landet de drar til og oppfører seg fint. Så har jeg truffet på nordmenn som for så vidt har vært hyggelige, men som har forventet veldig spesialbehandling bare fordi de var turister fra Norge. De forventet at alle skulle være glade for at de var der og tilrettelegge, tilpasse og gi dem mye gratis. De forventet at regler ikke gjaldt for dem og ble oppriktig fornærmet når det ikke var tilfelle; Når de måtte betale det som stod på prislappen, når de ikke fikk være med på båten som var fullbooket, når butikken ikke holdt åpen for dem forbi stengetid, når de fikk kjeft for å ta bilde med blitz der dette ikke var lov (og de visste det), når de ikke kunne bestille en rett som ikke stod på menyen osv.  

Hvordan opplever dere nordmenn på ferie i utlandet? 

Anonymkode: c8ae7...b5e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jepp, la oss hetse nordmenn som ferierer i utlandet.

Anonymkode: bc0a1...41c

Skrevet

Lurer på hvor du har reist i verden? Jeg har reist mye (!), og har aldri opplevd sånn oppførsel, verdien blant nordmenn eller andre nasjonaliteter. Du må jo oppleve sånt veldig ofte hi? Tenker du der er noe ved nordmenns gener som skulle tilsi at vi oppfører oss veldig annerledes enn andre?

Anonymkode: 29bf1...7c3

Skrevet

Har ikke opplevd dette, men sjeldent jeg ferierer sammen med andre nordmenn enn de jeg reiser sammen med.

Men har opplevd amerikanere som oppfører seg slik du beskriver HI ved flere anledninger, og en gang svensker på nabobordet på en restaurant som ville ha noe som ikke sto på menyen 😅

Anonymkode: 872b2...b01

Skrevet

Har opplevd noen, men ikke mange, slike. Er nok flere av dem på typiske charter-steder enn der turistene setter sammen sin egen reise. Tydelig nyrike russere, derimot! Det er en egen rase! Ble også rimelig sjokkert av en del briter for noen år siden. Høylytte, breiale og direkte motbydelige i språk og oppførsel. 

Anonymkode: cb90d...36e

Skrevet

Ja, briter kan i hvertfall være motbydelige. Datteren min jobbet for TUI, blant annet på Kreta. Hun fortalte at det hadde hendt flere ganger at når en brite skulle reise hjem fra ferien, hadde han gjort fra seg oppå sengen, kun for å fornedre den som skulle vaske rommet. Hun fortalte også om dritafulle foreldre med bitte små barn. En mor hadde vært så dritafull at hun hadde klart å gå rett i bassenget som var utenfor frokostsalen. (all inklusiv med alkohol) Det aller verste, var at hun gikk med en barnetrille og trillen med barnet i ble med ut i vannet.

Nordmenn oppfatter jeg derimot som generelt greie, det lille jeg har reist. 

Anonymkode: 17521...424

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hvordan opplever dere nordmenn på ferie i utlandet? 

Omtrent alltid hyggelige og høflige. Ofte forsiktige og litt klønete, livredde for å gjøre noe feil. Slik vi er oppdradd i Norge, med bøter og straffer som svir for den minste ting. 

Anonymkode: fd1f3...40d

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Omtrent alltid hyggelige og høflige. Ofte forsiktige og litt klønete, livredde for å gjøre noe feil. Slik vi er oppdradd i Norge, med bøter og straffer som svir for den minste ting. 

Nå ble jeg nysgjerrig- hvilke småting får man bøter og straff for? 

Anonymkode: c2812...9e2

Skrevet

Syns nordmenn oppfører seg greit der jeg er, men har ingen erfaring fra hvordan det er på de store partystedene i Spania. I Egypt for noen år siden, opplevde jeg at nordmenn tilpasset seg landet de var i, mens enkelte andre nasjonaliteter gikk rundt med bikini i gatene og følte seg litt som "her bestemmer jeg". Tror nok at de med ønske om spesialbehandling, oppfører seg sånn overalt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Hvilken type bøter og straffer syns du folk bør slippe? Er det ikke greit at i Norge følger vi satt regelverk og tilpasser oss landet vi bor i, mener du? Hvis jeg vet at jeg kan få bot ved å drikke på offentlig sted, så gjør jeg ikke det. Enkelt og greit.

Skrevet

Jeg tror det kommer an på hvor man reiser.  Jeg pleier å unngå de aller største turistdestinasjonene og ser sjelden andre norske før jeg nærmer meg gaten på flyplassen på vei hjem.  

Jeg kjenner ingen som forventer spesialbehandling fordi de er norske.  

Kanskje det er annerledes på typiske charter-mål? 

Anonymkode: e7c12...f95

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Jeg tror det kommer an på hvor man reiser.  Jeg pleier å unngå de aller største turistdestinasjonene og ser sjelden andre norske før jeg nærmer meg gaten på flyplassen på vei hjem.  

Jeg kjenner ingen som forventer spesialbehandling fordi de er norske.  

Kanskje det er annerledes på typiske charter-mål? 

Hehe, det er jo «ingen» som reiser til «typiske turistdestinasjoner» lenger 🤣 «Alle» nordmenn er så kreative og finner opp kruttet på nytt hver gang de reiser.

Skrevet

Sånne folk er nok rasshøl i Norge og 

Anonymkode: 35c6b...258

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hehe, det er jo «ingen» som reiser til «typiske turistdestinasjoner» lenger 🤣 «Alle» nordmenn er så kreative og finner opp kruttet på nytt hver gang de reiser.

Jeg finner ikke opp kruttet hver gang.  Jeg har venner og familie som bor i utlandet og pleier å besøker dem.  Ingen av dem bor i typiske turistdestinasjoner.  

Skrevet

Jeg kan ikke si jeg kjenner meg igjen i det du beskriver her. Har bodd tre år på et typisk turiststed i 'syden' uten å ha sett det du beskriver. Jada det kan være et og annet tilfelle av at noen ble for fulle, men det ser jeg ikke på som et stort problem. Om folk går med bikini i gatene så får det være opp til hver enkelt, jeg var imot det før, men har endret det synet siden vi tillater burka i gatene og det er så viktig at folk får kle seg som de selv vil. 

Anonymkode: dca52...f99

Skrevet

De fleste turister oppfører seg ordentlig, nordmenn inkludert.  Men utskudd finnes det overalt, både blant nordmenn og andre.  Men en gang traff jeg på to jenter / damer i det jeg antar var 25+ alder som klagde noe voldsomt til hverandre i en by jeg bodde i, og som ikke oppførte seg så fint mot personalet i butikken heller.   Det hadde nok ikke tenkt seg at det var nordmenn der som skjønte hva de snakket om.  Så jeg kom med et forslag. på norsk,  om at de skulle ringe flyplassen å høre om de hadde ledig på kveldsflyet hjem til Norge, for det var synd at ferien deres var så forferdelig.... 

Jeg fikk ikke noe svar, så kanskje måtte de holde ut den fæle ferien noen dager til. 

Anonymkode: 9ed2b...3f6

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.8.2026 den 7.07):

Nå ble jeg nysgjerrig- hvilke småting får man bøter og straff for? 

Anonymkode: c2812...9e2

Skjev parkering feks.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 13.8.2026 den 11.50):

😂vi er noen som elsker typiske turistdestinasjoner. Alt tilrettelagt, ferdig uttenkt, for oss turister, skikkelig ferie!🌞

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Skjev parkering feks.

Hvor får man dette?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvor får man dette?

Det kan du få på alle parkeringsplasser som er inn under parkeringsvakter.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det kan du få på alle parkeringsplasser som er inn under parkeringsvakter.

Da parker man feil 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Da parker man feil 

🙈

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

🙈

?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...