Gå til innhold

Svigermor på uanmeldte besøk ofte

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg skriver litt i frustrasjon. Har en svigermor som kommer uanmeldt på besøk flere ganger per uke, det er som regel alltid rundt kl 16-16.30 , altså når vi kommer inn døra fra jobb. Hun jobber i nærheten som pensjonist og det er nok grunnen. Vi har treninger og travle ettermiddager så det er hektiske ettermiddager, og hun snakker og snakker og gjør det vanskelig å rekke gjøre noe når hun er der( ofte jeg hun vil snakke med mest) . Det er ikke slik at vi ser henne lite heller, vi ser henne gjerne en gang i helga og, da drar vi ofte innom ( gir beskjed). Hun har venner og samboer så virker ikke ensom heller.

Mannen min flyttet hjemmefra når han var 18, da han kjente seg svært kontrollert av sin mor. Jeg merker besøkene hennes bærer mye preg av det samme, hun er intens rett og slett.

Og så jeg da, litt konfliktsky. Redd for at om vi sier i fra mer tydelig vil det bli bare vanskelig. Hun er litt sladrete og vil da mest sannsynlig klage til resten av slekta. 

Det ble i så fall være mannen som sier i fra

Syns dere det er ok at familie stikker innom når som helst i ukedagene? Og er jeg ei kjerring om jeg sier i fra at vi ønsker hun spør om det passer fram over? 

Anonymkode: 016a6...a4c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke ok å bare "stikke" innom når som helst.  Men ta det opp på en pen måte med svigermor.  Mulig at det er sønnen som bør gjøre det, men det kan godt være deg eller kanskje begge to en gang det passer.  Min venninne bodde dør-i-dør med svigermor i mange år, og de hadde en gjensidig fast regel: "Man går ikke på besøk, man inviterer eller blir invitert".  Og det gjaldt begge veier, selvfølgelig.  Og selvfølgelig kunne det være unntak om det er noe man trenger øyeblikkelig hjelp til etc.  

Ta en prat med svigermor, enten du, sønnen eller begge - gjerne i en litt hyggelig setting, ikke ved å rase inn til henne en dag irritasjonen er på høyeste plan. 

Anonymkode: d6c04...655

Skrevet

Sett henne i arbeid tenker jeg 

Ønsker hun en nær familie med flere generasjoner sammen kan hun ikke være på besøk flere ganger i uka, da må hun bidra flere dager i uka.

Om det er lekser, middagslaging, kjøring til fotballtrening eller å sette på en oppvaskmaskin, kommer hun ubedt innom på døgnets travleste tid må du ta det som en selvfølge at det er for å bidra i huset.

-vil du få i gang Truls med matteleksen mens jeg setter på potetene?

-Sigbjørn må kjøres til fotballtrening nå, vil du gjøre det mens jeg tar klesvasken, eller vil du heller gjøre omvendt?

-gidder du dekke bordet mens jeg gjør ferdig middagen her?

Enten slutter hun å komme, eller hun starter å bidra. Vinn vinn for deg uansett.

Anonymkode: 846e2...4f0

Skrevet

Begynn å si , de neste to ukene er veldig hektisk så si i fra om du tenker å stikke innom. Så kanskje hun endrer vaner

Anonymkode: 55452...612

Skrevet

Hun forstyrrer ikke mer enn dere tillater. Utnytt at hun er der, greit med ekstra hender når det er hektisk. Setter hun ikke pris på det slutter hun å komme. 

Anonymkode: 02d56...394

Skrevet

Du har all min sympati. Jeg har også en svigermor som fotfølger meg for å prate. Om jeg ber henne om å f. eks. skrelle gulrøtter mens jeg lager middag så blir hun stående med en gulrot i den ene hånda og skrelleren i den andre og prater og reagerer knapt når jeg tar det fra henne og gjør det selv. Dere må øve dere på å sette tydelige rammer for besøket: "Det er alltid koselig å se deg, Anne. I dag har vi 45 minutter på å spise middag og gjøre lekser før vi skal dra på fotballtrening. 17.15 må vi sitte i bilen. Kan du stikke innom på torsdag isteden for da har vi litt bedre tid?"

Anonymkode: 255a8...f21

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du har all min sympati. Jeg har også en svigermor som fotfølger meg for å prate. Om jeg ber henne om å f. eks. skrelle gulrøtter mens jeg lager middag så blir hun stående med en gulrot i den ene hånda og skrelleren i den andre og prater og reagerer knapt når jeg tar det fra henne og gjør det selv. Dere må øve dere på å sette tydelige rammer for besøket: "Det er alltid koselig å se deg, Anne. I dag har vi 45 minutter på å spise middag og gjøre lekser før vi skal dra på fotballtrening. 17.15 må vi sitte i bilen. Kan du stikke innom på torsdag isteden for da har vi litt bedre tid?"

Anonymkode: 255a8...f21

Det er akkurat slik hun er😅, greit nok at jeg bare burde " sette henne i gang" med en oppgave men hun prater på inn og utpust og stopper opp når hun prater, jeg får ikke fred. Hun har og begynt å komme innom hyppigere før vi voksne er hjemme og, da er tenåringene på 15 og 17 hjemme. Hun stiller dem da 100 som om alt mulig og komme med små stikk om alt fra sminke bruk til eit på rommene deres. Så det er gått for langt nå, når ungene kvir seg for om hun kommer ( på deres " hellige" ene timen hjemme uten oss) så er det gått litt for langt. Vi ble enige mannen og jeg nå i dag om å ta det opp med henne, at det blir for travelt rett etter jobb.

Takk for alle svar! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er akkurat slik hun er😅, greit nok at jeg bare burde " sette henne i gang" med en oppgave men hun prater på inn og utpust og stopper opp når hun prater, jeg får ikke fred. Hun har og begynt å komme innom hyppigere før vi voksne er hjemme og, da er tenåringene på 15 og 17 hjemme. Hun stiller dem da 100 som om alt mulig og komme med små stikk om alt fra sminke bruk til eit på rommene deres. Så det er gått for langt nå, når ungene kvir seg for om hun kommer ( på deres " hellige" ene timen hjemme uten oss) så er det gått litt for langt. Vi ble enige mannen og jeg nå i dag om å ta det opp med henne, at det blir for travelt rett etter jobb.

Takk for alle svar! 

"100 spørsmål", skulle det stå

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Hun forstyrrer ikke mer enn dere tillater. Utnytt at hun er der, greit med ekstra hender når det er hektisk. Setter hun ikke pris på det slutter hun å komme. 

Anonymkode: 02d56...394

Se hva jeg skrev litt under, det nytter ikke å be henne om hjelp, hun bare prater ivei og distraherer seg selv. Datter til min mann, altså hennes datter har sterk adhd, det er noen trekk som nok er nedarvete ja...klarer ikke sitte i ro heller, de 25 årene jeg har kjent henne har hun aldri klart sitte gjennom en film, serie osv når hun er med på hytta, blir rastløs etter 10 min. Og bryter av andre i samtaler og mister lett fokus, var slik før og, ikke bare alderen 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Se hva jeg skrev litt under, det nytter ikke å be henne om hjelp, hun bare prater ivei og distraherer seg selv. Datter til min mann, altså hennes datter har sterk adhd, det er noen trekk som nok er nedarvete ja...klarer ikke sitte i ro heller, de 25 årene jeg har kjent henne har hun aldri klart sitte gjennom en film, serie osv når hun er med på hytta, blir rastløs etter 10 min. Og bryter av andre i samtaler og mister lett fokus, var slik før og, ikke bare alderen 

Rettelse" søster til min mann", her skrives det kjapt😅

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Sett henne i arbeid tenker jeg 

Ønsker hun en nær familie med flere generasjoner sammen kan hun ikke være på besøk flere ganger i uka, da må hun bidra flere dager i uka.

Om det er lekser, middagslaging, kjøring til fotballtrening eller å sette på en oppvaskmaskin, kommer hun ubedt innom på døgnets travleste tid må du ta det som en selvfølge at det er for å bidra i huset.

-vil du få i gang Truls med matteleksen mens jeg setter på potetene?

-Sigbjørn må kjøres til fotballtrening nå, vil du gjøre det mens jeg tar klesvasken, eller vil du heller gjøre omvendt?

-gidder du dekke bordet mens jeg gjør ferdig middagen her?

Enten slutter hun å komme, eller hun starter å bidra. Vinn vinn for deg uansett.

Anonymkode: 846e2...4f0

Dette. 

Anonymkode: 5d6d9...ccd

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 timer siden):

Dette. 

Anonymkode: 5d6d9...ccd

Det går jo ikke? Les alle svarene fra HI før du legger igjen kommentar..

Anonymkode: 07382...f4c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...