Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 09:46 #1 Skrevet tirsdag kl 09:46 "Jeg vil til plass x. Helst hver dag. Kan jeg sitte på når dere skal dit? Om dere ikke skal dit selv, kan dere kjøre meg likevel når dere har mulighet? Forstår at dere kanskje ikke har mulighet hver dag, men jeg er fleksibel på tid." De man spør har ikke tydelig bestemt sine planer og derfor følger man opp hver morgen - "passer det i dag?" Det tar 30 min én vei å kjøre dit og kjøring med privatbil er eneste mulighet. Dette gjelder i to uker. De som skal kjøre har ferie uten konkrete planer. Er dette greit å spørre om? Hvorfor/hvorfor ikke? Anonymkode: cf39c...b72
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 09:50 #2 Skrevet tirsdag kl 09:50 Man kan jo gjerne spørre, men man kan ikke forvente et ja hver gang. Man bør forvente et nei oftere enn ja. Anonymkode: 9a891...7c1
sug lut Skrevet tirsdag kl 10:01 #3 Skrevet tirsdag kl 10:01 Overhodet ikke greit. Det er folk jeg hadde kuttet kontakten med, sosialt inkompetent mas og planlegging gidder jeg ikke.
Himmel og hav Skrevet tirsdag kl 10:07 #4 Skrevet tirsdag kl 10:07 Med mindre vedkommende har PU, demens eller annet som gjør at normale sosiale grenser er vanskelig, så hadde jeg ikke synes dette er greit. Å spørre én gang om det er mulig å få sitte på om dere skal dit er greit, men å mase hver dag eller be om å bli kjørt og kanskje henta igjen, er ikke greit.
frk Nilsen Skrevet tirsdag kl 10:19 #5 Skrevet tirsdag kl 10:19 Ikke greit, helt ok å spørre om "haik" en gang, men å mase hver dag i to uker er langt over hva som er greit.
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 10:53 #6 Skrevet tirsdag kl 10:53 Stiller det seg annerledes om den som spør er et tilreisende familiemedlem f.eks. søsken, svoger, niese, bestefar? Anonymkode: cf39c...b72
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 11:39 #7 Skrevet tirsdag kl 11:39 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Stiller det seg annerledes om den som spør er et tilreisende familiemedlem f.eks. søsken, svoger, niese, bestefar? Anonymkode: cf39c...b72 Nei. Det er virkelig uhørt synes jeg, er ikke personen helt som han/hun skal? Det som hadde vært greit var å si at man gjerne vil den veien så om dere skal dit må dere gjerne si ifra om dere vil ta med en haiker. Så sitter man helt stille i båten og håper på haik en av dagene, mas hver dag er skikkelig ufint. Anonymkode: 65c5b...d9f
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 12:21 #8 Skrevet tirsdag kl 12:21 Hadde spørsmålet blitt stilt til meg, så hadde jeg 100 % ignorert. I løpet av en to ukers periode så hadde jeg mye sannsynlig lagt opp til et par turer der vedkommende ble invitert. Om jeg hadde hatt behov for å besøke stedet ellers så hadde jeg gjort det uten å informere. Hadde jeg selv fått meg til å stille slikt spørsmål? Definitivt ikke. Anonymkode: 9fe1a...462
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 12:38 #9 Skrevet tirsdag kl 12:38 Hadde det vært ett av mine hjemmeboende barn hadde det vært helt greit, men ikke ellers. Jeg ønsker ikke å bruke 2 uker av min ferie på å kjøre folk rundt. Greit at det bare tar 30 min hver vei, men skal man kjøre og hente blir det 2 timer tilsammen, og feriedagene blir oppstykket av plikter, ikke ferie Anonymkode: 25dfb...8d6
gale damen Skrevet tirsdag kl 13:08 #10 Skrevet tirsdag kl 13:08 Å spørre om noen skal dit og om en kan sitte på er i utgangspunktet ok, men å spørre om noen kan kjøre selv om de ikke skal dit, og helst hver dag er ikke ok. Å mase hver morgen er direkte frekt og ville resultert i total taushet herfra.
Iiiiik Skrevet tirsdag kl 16:06 #11 Skrevet tirsdag kl 16:06 Ikke greit. Hvis vedkommende skal inn til stråling av en kreftsvulst eller noe tilsvarende alvorlig er det ok i en nær relasjon, men ikke ellers.
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 16:38 #12 Skrevet tirsdag kl 16:38 Det spørs vel litt om dere da må vente på vedkommende eller kjøre tilbake for så å hente, for da tar det jo to timer..... Anonymkode: 7506a...ff3
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 16:49 #13 Skrevet tirsdag kl 16:49 Jeg føler du utelater informasjon med vilje her, for å fremstille situasjonen som annerledes enn den egentlig er. Anonymkode: 32ecd...c9d
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 00:48 #14 Skrevet onsdag kl 00:48 Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg føler du utelater informasjon med vilje her, for å fremstille situasjonen som annerledes enn den egentlig er. Anonymkode: 32ecd...c9d Den eksakt samme følelsen fikk jeg, uten helt å kunne sette fingeren på hvorfor. Anonymkode: 55e52...1e7
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 00:49 #15 Skrevet onsdag kl 00:49 Anonym bruker skrev (13 timer siden): Nei. Det er virkelig uhørt synes jeg, er ikke personen helt som han/hun skal? Det som hadde vært greit var å si at man gjerne vil den veien så om dere skal dit må dere gjerne si ifra om dere vil ta med en haiker. Så sitter man helt stille i båten og håper på haik en av dagene, mas hver dag er skikkelig ufint. Anonymkode: 65c5b...d9f Er dette svigermor? Kjører dere forbi dette stedet hver eneste dag vedkommende er hos dere? Da gjør det vel ingenting om besøket sitter på. Mye info utelatt virker det som. Anonymkode: f81d2...591
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 02:10 #16 Skrevet onsdag kl 02:10 Så klart. Finn deg en dørmatte og reis gratis i taxi når som helst og hvor som helst. Lykke til! Ps, be om avkjølt champagne på turen, du kjører jo tross alt ikke 🥂🍾🚙 Anonymkode: b55bc...99d
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 06:52 #17 Skrevet onsdag kl 06:52 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Er dette svigermor? Kjører dere forbi dette stedet hver eneste dag vedkommende er hos dere? Da gjør det vel ingenting om besøket sitter på. Mye info utelatt virker det som. Anonymkode: f81d2...591 Ingen viktig info er utelatt. Jeg har utelatt hvor X er og hvem det gjelder. Jeg ønsker ikke å identifisere dem det gjelder. Nei. De kjører ikke forbi vedkommende. De har ferie. Da kan de kose seg i hagen, med aktiviteter i huset, på tur i nærområdet - alt dette uten å bruke bilen. De hadde nok tenkt å slappe av og stå fritt til å være spontane. Jeg ønsket tilbakemeldingen på situasjonen akkurat slik jeg beskrev den. Hva ville jeg få ut av tilbakemeldingene om ting var utelatt slik at situasjonen var helt annerledes? Og hvorfor er det viktig for dere å vite eventuelt andre ting fremfor å gi deres mening på det som faktisk står her? Anonymkode: cf39c...b72
Anonym bruker Skrevet 13 timer siden #18 Skrevet 13 timer siden Å spørre, det kan være greit nok, selv om dette nok er å håpe på for mye og på grensen til frekt av den grunn. Den som får spørsmålet må kunne svare tilbake på en ordentlig måte, f.eks. "Hei, beklager, men vi har ferie og har i utgangspunktet ingen planer om å farte dit, så du må nesten finne deg annen transport. Bussene går jo også ganske greit den veien." Om den som spurte ikke godtar dette, eller ikke slutter å mase, da tenker jeg det må være opp til den som får spørsmålene igjen å sette en grense for seg selv, f.eks. "Jeg viser til forrige svar, jeg/vi har ikke mulighet til å være din privatsjåfør i sommer. Du må bruke offentlig transport. Vær så snill ikke spør flere ganger om dette, for det skaper stress i ferien vår. Du må finne en annen løsning for å komme deg dit, vi kan ikke hjelpe deg med dette mens vi har ferie. Snakkes etter ferien." Hjelper ikke det heller hadde jeg lurt på hvilke problemer vedkommende har, og reagert deretter. Anonymkode: 2bb67...ffb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå