Anonym bruker Skrevet 1. august #1 Skrevet 1. august Det er sommer og sommer betyr agurktider for avisene. Det er jo ikke så mange fjerter som fyres av i det hvite hus om sommeren, så da. Spørsmålet Aftenposten, som er en høyt aktet avis for de meget utdannede, stiller denne sommeren er, "hvorfor har ikke kvinner hobbyer". Så da er jeg nysgjerrig på, har du en hobby (i så fall, hva da)? Facebook sin link til makkverket av en artikkel: https://www.facebook.com/aftenposten/posts/pfbid02bvM8fMQM7yWWHe2Mky2gf74RatE1JS5dARbUTG14LJiezGumANuvWDXB7xToVgDGl Anonymkode: 89ad7...2bd
Anonym bruker Skrevet 1. august #2 Skrevet 1. august Det er en betalingsartikkel. Anonymkode: 1a69d...fdb
Anonym bruker Skrevet 1. august #3 Skrevet 1. august Har du lest artikkelen, HI? Den snakker jo bl.a. om hvordan menn, statistisk sett, har mer fritid enn kvinner og forskjellen i status på menns og kvinners hobbyer. Det er noen poeng der og ikke bare agurk. Når jeg ser på par jeg har rundt meg, altså litt god svogerforskning, ser jeg en fellesnevner, og jeg tror ikke den er så uvanlig. Menns hobbyer er noe som tar dem ut av hjemmet i større grad enn kvinners hobbyer gjør. Menn drar på fotballkamp, spiller golf, spiller i korps eller går på jakt. Hobbyer det ikke er lett å ta med seg en to åring og en fireåring på. Kvinner strikker, trener hjemme, leser og dyrker ting i hagen og er dermed tilgjengelig for familien underveis. Nå setter jeg det på spissen, men det er ikke et veldig uvanlig mønster blant de jeg kjenner. Menn er flinkere til å opprettholde hobbyene sine gjennom småbarnstid og krevende perioder i familien. Kvinners legger raskere bort eller endrer sine til fordel for omsorgsoppgaver. Anonymkode: d77e2...db3
Anonym bruker Skrevet 1. august #4 Skrevet 1. august Denne sommeren har hobbyen vært å lage ting Blomsterkasser,utebord osv. Jeg elsker det Savner veldig å jobbe i verksted. Anonymkode: 39638...e54
Anonym bruker Skrevet 2. august #5 Skrevet 2. august Ja, min hobby er trening. Jeg løper, går toppturer og trener styrke. Jeg gjør noe av dette hver dag. Anonymkode: 4cb9a...a13
Anonym bruker Skrevet 2. august #6 Skrevet 2. august Jeg syns det var en relevant og god artikkel som satt søkelys på noe viktig. Selv har jeg aldri hatt noen hobby rett og slett fordi jeg ikke har noe som interesserer meg nok. Som avslapning leser jeg eller ser på tv. Jeg trenger ikke mer sosial kontakt enn jeg får på jobb, sammen med familien og sjeldne treff med venninner. Mannen min trener hver dag, men lar det aldri gå ut over barna eller oppgaver i hjemmet. Jeg tipper at vi har ca like mye fritid/alenetid, som jo må være målet i et forhold. Anonymkode: 0b0d6...a14
Anonym bruker Skrevet 2. august #7 Skrevet 2. august Mine hobbier lesing( jo-det er en hobby, jeg er aktiv i bokklubb og leser generelt mye bøker og lyrikk), hytta( alt som omhandler hytta, både ivaretakelse, nye kreative ting jeg lager til hytta), videre turer i fjell. Har lyst til å padle mer kajakk som en tilleggs hobby men får ikke så mye tid til det enda med veldig aktive barn i idrett, men av og til. Anonymkode: 8d95a...829
Anonym bruker Skrevet 2. august #8 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (12 timer siden): Har du lest artikkelen, HI? Den snakker jo bl.a. om hvordan menn, statistisk sett, har mer fritid enn kvinner og forskjellen i status på menns og kvinners hobbyer. Det er noen poeng der og ikke bare agurk. Når jeg ser på par jeg har rundt meg, altså litt god svogerforskning, ser jeg en fellesnevner, og jeg tror ikke den er så uvanlig. Menns hobbyer er noe som tar dem ut av hjemmet i større grad enn kvinners hobbyer gjør. Menn drar på fotballkamp, spiller golf, spiller i korps eller går på jakt. Hobbyer det ikke er lett å ta med seg en to åring og en fireåring på. Kvinner strikker, trener hjemme, leser og dyrker ting i hagen og er dermed tilgjengelig for familien underveis. Nå setter jeg det på spissen, men det er ikke et veldig uvanlig mønster blant de jeg kjenner. Menn er flinkere til å opprettholde hobbyene sine gjennom småbarnstid og krevende perioder i familien. Kvinners legger raskere bort eller endrer sine til fordel for omsorgsoppgaver. Anonymkode: d77e2...db3 Jeg er enig med deg. Jeg tror mange kvinner har hobbyer som gjøres hjemme, og som innebærer at de er tilgjengelige for andre selv om de utfører hobbyen sin. Menn har i større grad hobbyer som tar dem ut av hjemmet og som i større grad gir dem en «pause» fra hverdagen. På generell basis, det finnes selvsagt mange unntak. Anonymkode: 100e6...636
Anonym bruker Skrevet 2. august #9 Skrevet 2. august Anonym bruker skrev (19 timer siden): Har du lest artikkelen, HI? Den snakker jo bl.a. om hvordan menn, statistisk sett, har mer fritid enn kvinner og forskjellen i status på menns og kvinners hobbyer. Det er noen poeng der og ikke bare agurk. Når jeg ser på par jeg har rundt meg, altså litt god svogerforskning, ser jeg en fellesnevner, og jeg tror ikke den er så uvanlig. Menns hobbyer er noe som tar dem ut av hjemmet i større grad enn kvinners hobbyer gjør. Menn drar på fotballkamp, spiller golf, spiller i korps eller går på jakt. Hobbyer det ikke er lett å ta med seg en to åring og en fireåring på. Kvinner strikker, trener hjemme, leser og dyrker ting i hagen og er dermed tilgjengelig for familien underveis. Nå setter jeg det på spissen, men det er ikke et veldig uvanlig mønster blant de jeg kjenner. Menn er flinkere til å opprettholde hobbyene sine gjennom småbarnstid og krevende perioder i familien. Kvinners legger raskere bort eller endrer sine til fordel for omsorgsoppgaver. Anonymkode: d77e2...db3 Det menn er flinkere til er å ikke ta hensyn til den endrede livssituasjonen og forsette som de levde før, slik at kvinner oftest «må» tilpasse sine rekreasjonsaktiviteter. Anonymkode: a5833...8f0
Anonym bruker Skrevet 3. august #10 Skrevet 3. august Ja, jeg har mange ting jeg gjør på fritiden, altså hobbyer. Jeg dyrker, jeg leser, jeg er opptatt av kunst og bruker mye tid på det, jeg driver med en idrett og jeg har hund. Anonymkode: 99c2b...407
Anonym bruker Skrevet 3. august #11 Skrevet 3. august Jeg har hele livet lest enormt mye. Jeg strikker tildels mye i perioder, og så ingenting i andre perioder, for så å strikke jevnt over år - veldig variabelt. Jeg har lært meg å dyrke mat siste årene også. I tillegg har jeg som voksen lært meg å spille et strykeinstrument og spiller nå i et orkester. Ellers er jeg (nesten) altetende når det kommer til musikk, så liker å få med meg musikk fra ulike sjangre. Går noe på utstillinger. Og ellers driver jeg med frivillig arbeid. Er veldig glad i å være i naturen, enten det er å bare gå alene, lavt eller høyt, fort eller sakte. Nå liker jeg å sette meg mer inn i hva man kan sanke, og det blir nesten en form for meditasjon å gå og studere planter og vekster. Stikkordet er vel at jeg liker forskjellig. Noen ting er konstant en del av livet mitt, daglig, eller kontinuerlig. Andre mer og mindre i perioder. Elsker å få nye impulser, forstå hva andre finner fascinerende i noe jeg aldri har fokusert på før. Hvor mye tid jeg bruker på ulike hobbyer har så langt i livet også variert veldig, alt etter hvilken livssituasjon og livsfase jeg har vært i. Livet går opp og ned, overskudd og behov likeså. Anonymkode: 6d5ab...717
Anonym bruker Skrevet 5. august #12 Skrevet 5. august Anonym bruker skrev (På 3.8.2026 den 17.05): Jeg har hele livet lest enormt mye. Jeg strikker tildels mye i perioder, og så ingenting i andre perioder, for så å strikke jevnt over år - veldig variabelt. Jeg har lært meg å dyrke mat siste årene også. I tillegg har jeg som voksen lært meg å spille et strykeinstrument og spiller nå i et orkester. Ellers er jeg (nesten) altetende når det kommer til musikk, så liker å få med meg musikk fra ulike sjangre. Går noe på utstillinger. Og ellers driver jeg med frivillig arbeid. Er veldig glad i å være i naturen, enten det er å bare gå alene, lavt eller høyt, fort eller sakte. Nå liker jeg å sette meg mer inn i hva man kan sanke, og det blir nesten en form for meditasjon å gå og studere planter og vekster. Stikkordet er vel at jeg liker forskjellig. Noen ting er konstant en del av livet mitt, daglig, eller kontinuerlig. Andre mer og mindre i perioder. Elsker å få nye impulser, forstå hva andre finner fascinerende i noe jeg aldri har fokusert på før. Hvor mye tid jeg bruker på ulike hobbyer har så langt i livet også variert veldig, alt etter hvilken livssituasjon og livsfase jeg har vært i. Livet går opp og ned, overskudd og behov likeså. Anonymkode: 6d5ab...717 Kan jeg spørre hvordan du lærte deg instrumentet? Anonymkode: 99c2b...407
Anonym bruker Skrevet 15. august #13 Skrevet 15. august Har ingen hobbyer fordi er ikke noe som interesserer meg. Anonymkode: f649e...446
Anonym bruker Skrevet 15. august #14 Skrevet 15. august Anonym bruker skrev (På 5.8.2026 den 16.40): Kan jeg spørre hvordan du lærte deg instrumentet? Anonymkode: 99c2b...407 Her jeg bor åpner de for voksne elever ved kulturskolen om det er plass for det. Så jeg var veldig heldig som kunne begynne der med god lærer, og går der fremdeles for individuelle timer. Anonymkode: 6d5ab...717
Anonym bruker Skrevet 17. august #15 Skrevet 17. august Anonym bruker skrev (På 15.8.2026 den 10.19): Har ingen hobbyer fordi er ikke noe som interesserer meg. Anonymkode: f649e...446 Er det vanlig å ikke ha det? Veldig trist Anonymkode: f649e...446
Anonym bruker Skrevet 17. august #16 Skrevet 17. august Å være hobbyløs brukes som skjellsord. Anonymkode: 99c2b...407
Anonym bruker Skrevet 17. august #17 Skrevet 17. august Anonym bruker skrev (På 15.8.2026 den 10.19): Har ingen hobbyer fordi er ikke noe som interesserer meg. Anonymkode: f649e...446 Det er jo en hobby det også Anonymkode: d7512...691
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå