Gå til innhold

Tur i skogen alene - uten voksen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gamle var deres barn når de fikk lov til å gå tur i skogen uten å ha med noen voksen?

Gutten vår på 11 elsker å gå tur i skogen, spise blåbær og bringebær,  og bare kose seg.

Det er ikke bestandig jeg har tid til å være med, så da løper han opp selv. Han har med seg mobilen så dersom det er noe kan han ringe, og jeg kan se på kartet hvor han er dersom jeg ønsker det. Han er også veldig kjent i skogen siden vi har vært der veldig mye opp gjennom de årene vi har bodd her.

Pappaen han mener det er uforsvarlig siden han er så liten.

Hva tenker dere?

Hvor gamle var deres barn nå de fikk lov til å gå i skogen alene?

Anonymkode: 8110a...ae7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uforsvarlig? Hva kan skje? Selvsagt er det greit, utfra det du beskriver. 

Anonymkode: 4bfb9...5b8

Skrevet

11 år? For liten? 

La gutten gå! 

Anonymkode: d7f0c...fa9

Skrevet

Kan han møte på truende småbarn? 😜

Tuller bare med deg. Klart han kan gå alene i skogen. Det gjorde mine fra de var 5 år eller no. Null stress det. De er blitt selvstendige, trygge barn. Min yngste er forresten også 11 år, og han tar bussen alene. 

Anonymkode: ea9e9...ee0

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Kan han møte på truende småbarn? 😜

Tuller bare med deg. Klart han kan gå alene i skogen. Det gjorde mine fra de var 5 år eller no. Null stress det. De er blitt selvstendige, trygge barn. Min yngste er forresten også 11 år, og han tar bussen alene. 

Anonymkode: ea9e9...ee0

Det har han her også gjort i flere år

HI

Skrevet

Håper du tuller, HI? Ellers bør faren skjerpe seg! Hva er han redd 11-åringen skal møte på av farer i skogen? Flyvende hoggorm? Løver, drapsmenn? Snakker Vi om en normalt utviklet 11 åring?

kjenner jeg håper du tuller….. 

Anonymkode: 3fc0a...ae7

Skrevet

Har faren traumer fra skogen fra egen oppvekst? Må jo være noe, for en 11 åring  kan selvfølgelig gå i skogen alene. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Håper du tuller, HI? Ellers bør faren skjerpe seg! Hva er han redd 11-åringen skal møte på av farer i skogen? Flyvende hoggorm? Løver, drapsmenn? Snakker Vi om en normalt utviklet 11 åring?

kjenner jeg håper du tuller….. 

Anonymkode: 3fc0a...ae7

Det han sier er at han er redd disse kuene som går på beite der skal angripe han (har vært kuer på beite i skogen her i flere år, og de har aldri angrepet noen som har gått tur der), redd guttungen skal klatre opp i et tre eller lignende, falle ned ute av stand til å ringe etter hjelp og så videre...

Tror egentlig at det han prøver på er å kontrollere hva gutten får, og ikke får gjøre når han er her. Han er ganske sur siden jeg ikke lar gutten sitte å spille hele dagen, de spiller jo sammen..

HI

Skrevet

Ulykker kan skje overalt, i skolegården, på lekeplassen, og i skogen.

Men vi kan ikke binde ungene fast i gjerdestolpen hjemme, selvfølgelig mp han få rusle litt i skogen 🤦‍♀️

Anonymkode: a4bcd...cd8

Skrevet

Fire. I den lokale hundremeterskogen. Samtidig som hun fikk lov å gå på lekeplassen utenfor synsvidde alene.

Nå er hun seksten og drar på overnattingsturer med telt alene. 

En elleveåring er jo stor.

Anonymkode: 23020...3c6

Skrevet

Siden jeg vokste opp på landet med åkere og skog på alle kanter så var det lekeplassen vår. Jeg har lekt alene i skogen fra jeg var 4. Det har mine barn også gjort. Minste elsker å være i skogen og tok med seg sovepose og sov i hytter han og vennene bygde fra han var 11-12. Det er bare bra å la unger få bruke naturen rundt seg. De blir tryggere, sterkere og mer selvstendige av det. 

Anonymkode: 19626...d61

Skrevet

De fleste ulykker skjer i hjemmet... så la ungen leke i skogen 😊

Anonymkode: 6bed8...3af

Skrevet

Det kommer jo an  på skogen. Vi har en inngjerdet "hundremeterskog". Der lekte ungene alene fra de var 3 og overnattet i telt fra de var 5. Jeg  har to tette  så oftest var de sammen, men uten voksne. Fra  yngste var 9 fikk de overnatte alene i den store skogen. 

Anonymkode: d1bc1...3a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.7.2026 den 16.58):

Tror egentlig at det han prøver på er å kontrollere hva gutten får, og ikke får gjøre når han er her. Han er ganske sur siden jeg ikke lar gutten sitte å spille hele dagen, de spiller jo sammen..

HI

Hadde vært mer bekymret for denne faren.

Men er de ikke flere barn som er i skogen? Vi var i skogen hele tiden som barn, og lekte i huler og hoppbakker og bunkerser (det siste hadde vi egentlig ikke lov til).

Anonymkode: 16aa6...0a6

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det kommer jo an  på skogen. Vi har en inngjerdet "hundremeterskog". Der lekte ungene alene fra de var 3 og overnattet i telt fra de var 5. Jeg  har to tette  så oftest var de sammen, men uten voksne. Fra  yngste var 9 fikk de overnatte alene i den store skogen. 

Dette er en ordentlig skog med flere kilometer med sier og løyper.

4 km med lysløype, vil gjette at grønn, blå og rød løype utgjør rundt 20 km.

HI

Skrevet

Jeg var 6 år da jeg gikk alene i skogen og ute og overalt.

Anonymkode: 4b506...62a

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Jeg var 6 år da jeg gikk alene i skogen og ute og overalt.

Anonymkode: 4b506...62a

Men det var i gamledager.

Anonymkode: 24a71...91c

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det kan man nå og, hvis de bare klarer å dra øynene vekk fra skjermen.

Anonymkode: dd50b...252

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 29.7.2026 den 15.34):

Hva er forskjellen? Tenker du at dagens unger er dummere enn vi var?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...