Anonym bruker Skrevet 24. juli #1 Skrevet 24. juli Vi er på ferie i utlandet. 15 åringen er pottesur, sint og omtrent umulig å være med. Sier hun teller ned dager til vi skal hjem igjen. Nekter å være ute, ligger bare i sengen. Vi har privat basseng rett utenfor, og der tvinges hun ut en gang om dagen. Vi var her også i fjor, da koset hun seg og vi hadde en fin ferie. I år er det som vi har med en annen unge. Vet ikke helt hva vi skal gjøre. Bare la henne ligge i sengen og sure? Andre som har eller har hatt det sånn? Anonymkode: 21b4f...d7b
Anonym bruker Skrevet 24. juli #2 Skrevet 24. juli Vi har det helt likt med vår 15-åring. Startet forresten en tråd om det tidligere. Hun har alt hun trenger, til og med venner som blir kjørt eller vi henter, men hun er kravstor, sur og tverr uansett. Sol, basseng, strand, konserter, sommer… Det eneste hun vil er å ligge i senga og se på totalt hjernedøde tiktok-klipp. Jeg er oppriktig bekymret for den aldersgruppa. De falt mellom to stoler der sosiale medier ble lett tilgjengelig, dog begrenset fra oss foreldre, men de lurte oss likevel og ble sugd inn i en ekkel verden. Nå kommer lovbegrensningene med 16 års aldersgrense, men de fyller jo straks 16, og går klar. Min er iallfall dypt avhengig, og hun har mistet år av sin fineste ungdomstid til dette hypnotiske mediet. Det er bare trist. Anonymkode: 0b7de...4bb
Anonym bruker Skrevet 24. juli #3 Skrevet 24. juli Det er den alderen hun er i. La henne ligge å råtne, og kos dere andre. Ikke la deres ferie bli ødelagt. Bare dra ut på ting dere ønsker og la henne ligge i senga. Ikke tving henne ut, det er hennes tap. Anonymkode: 5e7e6...ab6
Anonym bruker Skrevet 24. juli #4 Skrevet 24. juli Det kan være en million grunner til at hun er og har det vanskelig denne sommeren. Alt fra kjærlighetssorg til "fear of missing out" med venner hjemme, hormoner, grubling om hvem hun er, dårlig selvtillit, problemer på skolen osv osv. Dere som er hennes nærmeste får vrangsiden hennes, det er veldig vanlig. Hvor vrang den siden er, hvor lenge den varer osv er forskjellig, igjen spiller tusen ting inn, og veldig få har med dere som foreldre å gjøre. Akkurat i den fasen hun er nå er det indre grubling og verden utenfor hjemmet som tar mest plass i hodet hennes. Det er utrolig vanskelig å vite hvor mye man skal pushe, når man skal være streng, når man skal være forståelsesfull, når man bare skal være stille sammen med dem, når man skal tvinge dem til å snakke, når man skal la de være i fred og når de virkelig ikke har godt av mer alenetid med egne tanker. Ingen, veldig individuelt. Å være tenåringsforelder kan være en lek, men det kan også være fryktelig utfordrende 😅 Men hev hodet litt, om du tenker 10 år frem i tid og du og datteren din mimrer tilbake til den sommeren hun var så "tverr og vanskelig" og hun kanskje forteller deg hvorfor. Hvilken mamma vil du ar hun da skal huske deg som? Hvilke ting som du gjorde for henne vil du at hun skal huske? Jeg har fire barn selv, yngste er nå 17 år så jeg har opplevd litt av hvert når det kommer til hormonelle pubertetslus 🙈 Min hovedregel er at vi må ta oss sammen i fellesarealene, vi kan ikke forsure hele familien fordi vi selv har en dårlig dag, så grinete får vi være på eget rom. Men jeg har alltid vært på tilbydssiden når det har vært tunge perioder, kjørt litt bil, "tvinget" de med på en rusletur med bikkja og slike ting som gjør det lettere å snakke enn ansikt til ansikt over kjøkkenbordet liksom. Og gjort små ting som viser at jeg bryr meg og tenker på dem, kjøpt med noe jeg vet de liker f.eks. Jeg kan bli irritert og sint, men jeg bryr meg om dem på en positiv måte. Anonymkode: 45837...a92
Anonym bruker Skrevet 24. juli #5 Skrevet 24. juli La henne ligge på senga hvis det er det hun vil i ferien, også gjør dere andre det dere har lyst til Anonymkode: 8a678...b28
Anonym bruker Skrevet 24. juli #6 Skrevet 24. juli Haha da jeg var 15 år i 1992, var jeg så sur en sommer at jeg bare lå på rommet på ferie og leste ukeblad😅 Så gi må ikke telefon og sosiale medier all skyld Anonymkode: 2dfa9...88e
Anonym bruker Skrevet 25. juli #7 Skrevet 25. juli Jeg ville tatt telefonen eller skrudd av internet om mulig. Hun kan ligge i senga, men kan ikke unngå hele ferien og være på tiktok isteden. Du skal se hun kommer seg ut litt oftere hvis alternativet er å ligge og kjede seg. Anonymkode: e03cb...bc9
Anonym bruker Skrevet 25. juli #8 Skrevet 25. juli Vi hadde det sånn i fjor med mellomste som da var 15 år. Vi var på Kreta i 14 dager, noe hun ville være med på. Gud for ei sur jente, alt var galt. Sa til henne at når vi betaler over 100 000,- for en ferie (vi er 5 stk), og du skal ligge her å sure deg så kan du bare glemme at det skjer igjen. Så vi har ikke dratt til syden i år og da har hun vært sur for det. Vi var 1 uke på vestlandet nå og vi sa at alle skulle være minimalt på mobil, inkludert oss voksne, og dette opplevde vi med eldste og, tok vi fra de mobil en periode, makan til blide, gode jenter jeg får da. Så ja, jeg tror det der mobilhysteriet har mye å si for hvordan de unge er i dag dessverre. Og joda, det var sure tenåringer før mobilen kom og, var litt sånn et år, litt sur, men aldri frekk og utakknemelig som mange kan værr nå. Men jeg hadde bedt ungen legge fra seg mobilen og tvunget hun ut, ja, blir drit sur og sint i starten, men så kan det nok løsne, det gjør det her ihvertfall. Skikkelig negativ, for så å få det gøy. Og beskjed om at det er ikke aktuelt å forsure for alle andre. Ikke kom å si at småbarnstiden er tøff, ungdomstiden er 10 hakk verre. Anonymkode: b9f3f...440
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå