Gå til innhold

Er på Dana Cup og får ikke sove

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt lei meg, klarer ikke helt dette med med dana cup. Vet ikke hvorfor men jeg sitter med en følelse av at de som arrangerer det utøver en slags stille makt. De vil gjerne ha ros men de vil ikke ha andre foreldre som blander seg og de sliter med å gi fra seg oppgaver. Andre som føler det samme?

Anonymkode: 6ad6b...032

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke vært på Dana Cup men jeg har vært på andre cuper i årevis så har godt med erfaring med å reise på cup. Jeg skjønner ikke hva du mener? Tror du må forklare deg bedre. 

Anonymkode: ac6ea...a45

Skrevet

Jeg skjønte ikke. Problemet var ikke å sove? Eller at arr utøver makt i Danacup?

Anonymkode: bdbc6...891

Skrevet

Hvem er det du tenker på som arrangør? Om du tilhører et tilreisende lag så er det ikke vanlig at arrangør gir fra seg oppgaver eller lar diverse foreldre på diverse lag blande seg inn i organiseringen. Da hadde det blitt kaos. Eller mener du de som har arrangert reisen fra egen klubb? Det er heller ikke vanlig at egen klubb omfordeler oppgavene om ikke dette er avtalt. Det er ikke å utøve stille makt, det er å komme i mål med oppgavene på en grei måte. Man mister fort oversikt om oppgaver fordeles videre til tilfeldige foreldre og plutselig er det noen som har glemt noe viktig eller noen som har gjort noe som ikke er greit. Dessuten er det veldig ymse hva diverse foreldre mener og prioriterer og kanskje kjenner ikke klubbens ansvarlige dere alle sammen. 

Men som de andre sier tenker jeg du må forklare litt mer. Hvem arrangør er, hvorfor du føler at organiseringen er stille makt, hvorfor du tenker det er en god ide å la foreldre endre på noe som er bestemt og omfordele oppgaver. Hva er de de gjør som er så feil at det må rettes på av andre? Og hvordan uttrykker de forresten at de vil ha ros? Og hvorfor gjør det noe at de som arrangerer og legger ned mange timer med frivillig arbeid får litt ros for det de gjør?

Anonymkode: 34da8...fef

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Jeg er litt lei meg, klarer ikke helt dette med med dana cup. Vet ikke hvorfor men jeg sitter med en følelse av at de som arrangerer det utøver en slags stille makt. De vil gjerne ha ros men de vil ikke ha andre foreldre som blander seg og de sliter med å gi fra seg oppgaver. Andre som føler det samme?

Slutt å overtenke fjollete ting. At du er et menneske med elendig selvtillit er ikke noen andres feil. Det er et idrettsarrangement. Ikke terapiridning. 

Anonymkode: 3b081...4ab

Skrevet

Du er forelder på et besøkende lag?

Da grubler du veldig unødvendig, du er med for å passe på at ditt lag får mat, hvile, dukker opp der det skal og ikke finner på noe tull. Det er eneste jobben din på dette arrangementet. 

Det er en kjempejobb å arrangere slike store cuper, de fortjener ros, og selvfølgelig må de ha kontroll selv. De kan ikke gi fra seg kontroll i hytt og pine, da glir ting for ut.

Vær med og nyt at denne gangen er det andre som har overoppsyn og kontroll (eller makt som du kaller det), og ikke overtenk og analyser mer.

Anonymkode: bcdf5...617

Skrevet

Hi Kan du komme med eksempler? Vi er ikke der, aner ikke hva som har skjedd. 

Anonymkode: 5fb35...f48

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Utøver en stille makt? Det er klart at arrangørene ikke vil at andre skal blande seg! Oppgavene er fordelt og de har da virkelig ikke tid til å veilede tilreisende. Pass på din unge og ditt lag og la de andre få gjøre jobben sin. 

Stille makt - har ikke hørt på maken til tøv. 

Anonymkode: 410d6...f47

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 timer siden):

Så du er en som blander seg og prøver å styre noe du ikke har noe med? 

Anonymkode: d4027...760

Skrevet

Altså… hva skjer hi?

Anonymkode: 39897...693

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 timer siden):

Så du er en som blander seg og prøver å styre noe du ikke har noe med? 

Anonymkode: d4027...760

HI er sikkert en av de som ikke bidrar med noe som helst i forkant, men som likevel er misfornøyd med alt når man endelig er der. 
Hun kan utøve sin stille makt til neste år, bli med å arrangere selv. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

HI er sikkert en av de som ikke bidrar med noe som helst i forkant, men som likevel er misfornøyd med alt når man endelig er der. 
Hun kan utøve sin stille makt til neste år, bli med å arrangere selv. 

Trenger bare å gjette 1 gang for å vite hvilken type du er,

Anonymkode: 879fd...5ef

Skrevet

Ser at flere har misforstått hva jeg mente. Jeg snakket ikke om Dana Cup som arrangør, men om de i egen klubb som organiserte turen.

Jeg forventer selvsagt ikke at selve cupen skal slippe til tilfeldige foreldre i organiseringen. Det jeg reagerte på, er at det i vår klubb virket som om en liten gruppe ønsket å ha kontroll på alt og ikke var særlig åpne for at andre kunne bidra, selv når noen ønsket å hjelpe. For meg handlet det mer om følelsen av å bli holdt utenfor enn om å ville bestemme.

Det var derfor jeg spurte om andre hadde opplevd noe lignende – ikke for å kritisere all den frivillige innsatsen som legges ned. Den fortjener absolutt ros.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Ser at flere har misforstått hva jeg mente. Jeg snakket ikke om Dana Cup som arrangør, men om de i egen klubb som organiserte turen.

Jeg forventer selvsagt ikke at selve cupen skal slippe til tilfeldige foreldre i organiseringen. Det jeg reagerte på, er at det i vår klubb virket som om en liten gruppe ønsket å ha kontroll på alt og ikke var særlig åpne for at andre kunne bidra, selv når noen ønsket å hjelpe. For meg handlet det mer om følelsen av å bli holdt utenfor enn om å ville bestemme.

Det var derfor jeg spurte om andre hadde opplevd noe lignende – ikke for å kritisere all den frivillige innsatsen som legges ned. Den fortjener absolutt ros.

Ja. Det er ganske naturlig at de som har planlagt og arrangert turen til cupen også har kontrollen og har fordelt arbeidsoppgaver seg i mellom. Neste år får du ytre et ønske om å bli med i planleggingsfasen så er du inkludert i hele prosessen 😊

Anonymkode: ecebc...f03

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Som en til her sa, neste år blir du med å planlegger. Det har garantert vært planlagt i lang tid, jeg vil tro de begynte før jul eller senest rett etter jul. Hvis dere har dugnader og sånt til finansiering begynner planleggingen gjerne høsten før. 

Skrevet

Din innsats vil helt sikkert bli satt pris på, meld fra til noen i komiteen, så blir du med i planleggingen av neste års cup. 

Anonymkode: f6b83...05a

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg har vært med på mange cuper. Der har man avtalt på forhånd hvem som gjør hva og hvem som har ansvar for hva. Man deler ikke dette ansvaret videre til en tilfeldig forelder underveis. Da blir det fort kaos. Det er som regel slik at en liten gruppe står for organiseringen og de andre hjelper til med gjennomføringen. Møtes man for å grille f.eks. så er det den lille gruppen som bestemmer hvor og når (basert på når de forskjellige lagene har kamper) og så hjelper foreldre som er med med å rydde opp f.eks.

Hvilke oppgaver er det du mener andre burde få? Og hvorfor? Klarer ikke de med ansvar å gjøre det de skal på en god måte? Og hvorfor føler du det ekskluderende at de en mindre gruppe står for organiseringen? Jeg regner jo med at alle får delta på det de organiserer? 

Jeg forstår ikke hvorfor du føler det er stille makt og at de holder andre utenfor ved at det er en forhåndsbestemt gruppe som organiserer. Du må nesten komme med eksempler for nå er det vanskelig å forstå om det er rimelig eller urimelig. En del lag vil ikke ha med foreldre, nettopp på bakgrunn av at mange blander seg, har forskjellige meninger og krangler på beslutninger. 

Skrevet

Jeg har ikke vært med på cup, men kjenner dette igjen fra skole. Det å være foreldrekontakt/FAU kan være vanskelig å komme til på, faktisk. Det snakkes mye om viktigheten av at alle melder seg og bidrar. Min opplevelse er at det er en liten hard kjerne av foreldre som faktisk tviholder litt på vervene.

Jeg kom inn som foreldrekontakt et år og det var veldig vanskelig å komme til også da. Ting så ut til å være forutbestemt etter en mal de hadde jobbet etter i alle år. Avgjørelser så ut til å bli tatt i en liten gruppe som møttes utenom møtene. Man kan selvsagt stritte imot og hevde sin rett, men jeg følte også på det å stå på utsiden av den harde kjernen. 

Det kan kanskje være noe sånt HI føler på. 

Anonymkode: ef1d8...e5d

Skrevet

Les "Så gjør vi så" av Helga Flatland. Kan bortimot garantere at du både blir i godt humør, får et nytt perspektiv på entusiastiske foreldre og mister lysten på å arrangere mot noens ønske.

Anonymkode: 5d68c...511

Skrevet

Skjønner godt hva du mener. Hadde lyst og mulighet til å bidra på en av aktivitetene til barnet mitt, men der var det en lukka gjeng mødre som var umulig å komme inn på. Barnet slutta, og jeg engasjerte meg i en annen aktivitet, og fikk en helt annen opplevelse med åpenhet og inkludering.

Det interessante er at miljøet blant barna på disse to aktivitene gjenspeila dette. Det er selvsagt kanskje helt tilfeldig, men på den første aktiviteten var det splittelse og favorisering, den andre helt motsatt. 

Anonymkode: a61b0...2c9

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.7.2026 den 12.40):

Jeg har vært med på mange cuper. Der har man avtalt på forhånd hvem som gjør hva og hvem som har ansvar for hva. Man deler ikke dette ansvaret videre til en tilfeldig forelder underveis. Da blir det fort kaos. Det er som regel slik at en liten gruppe står for organiseringen og de andre hjelper til med gjennomføringen. Møtes man for å grille f.eks. så er det den lille gruppen som bestemmer hvor og når (basert på når de forskjellige lagene har kamper) og så hjelper foreldre som er med med å rydde opp f.eks.

Hvilke oppgaver er det du mener andre burde få? Og hvorfor? Klarer ikke de med ansvar å gjøre det de skal på en god måte? Og hvorfor føler du det ekskluderende at de en mindre gruppe står for organiseringen? Jeg regner jo med at alle får delta på det de organiserer? 

Jeg forstår ikke hvorfor du føler det er stille makt og at de holder andre utenfor ved at det er en forhåndsbestemt gruppe som organiserer. Du må nesten komme med eksempler for nå er det vanskelig å forstå om det er rimelig eller urimelig. En del lag vil ikke ha med foreldre, nettopp på bakgrunn av at mange blander seg, har forskjellige meninger og krangler på beslutninger. 

De samme foreldrene har arrangert Dana Cup på vegne av laget sitt år etter år, og slipper ikke andre foreldre til. De har arrangert Dana Cup siden 2010 og vil ikke gi fra seg oppgaven. Samtidig vil de har skryt for at de gjør jobben. Det er jo flere som ønsker  å bidra.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

De samme foreldrene har arrangert Dana Cup på vegne av laget sitt år etter år, og slipper ikke andre foreldre til. De har arrangert Dana Cup siden 2010 og vil ikke gi fra seg oppgaven. Samtidig vil de har skryt for at de gjør jobben. Det er jo flere som ønsker  å bidra.

Men så finn noe annet å bidra med, da, og la de som har erfaring med å arrangere akkurat dette få fortsette med det. Hva mener du med at «de vil ha skryt»? Sier de dette direkte til deg? 
Og de fortjener selvsagt skryt når de gjør en innsats for et fellesskap, selv om du skulle ønske det var du som bidro i stedet.

Anonymkode: ee1b2...8bd

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Men så finn noe annet å bidra med, da, og la de som har erfaring med å arrangere akkurat dette få fortsette med det. Hva mener du med at «de vil ha skryt»? Sier de dette direkte til deg? 
Og de fortjener selvsagt skryt når de gjør en innsats for et fellesskap, selv om du skulle ønske det var du som bidro i stedet.

Anonymkode: ee1b2...8bd

Vi har vel alle en eller annen gang i livet møtt på de her personene hi snakker, enten på skolen, i idrett eller andre fritidsaktiviteter, på jobb eller blant bekjente. Folk som ikke liker å slippe andre til, som helst vil styre alt selv, som vil være den/de som er "sjefen". samtidig som de gjerne oppfører seg som martyer, Det er ingen som får erfaring hvis de ikke slipper til. 

Anonymkode: 879fd...5ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 26.7.2026 den 13.25):

Jeg har ikke vært med på cup, men kjenner dette igjen fra skole. Det å være foreldrekontakt/FAU kan være vanskelig å komme til på, faktisk. Det snakkes mye om viktigheten av at alle melder seg og bidrar. Min opplevelse er at det er en liten hard kjerne av foreldre som faktisk tviholder litt på vervene.

Jeg kom inn som foreldrekontakt et år og det var veldig vanskelig å komme til også da. Ting så ut til å være forutbestemt etter en mal de hadde jobbet etter i alle år. Avgjørelser så ut til å bli tatt i en liten gruppe som møttes utenom møtene. Man kan selvsagt stritte imot og hevde sin rett, men jeg følte også på det å stå på utsiden av den harde kjernen. 

Det kan kanskje være noe sånt HI føler på. 

Dette er ikke min erfaring. Her har jeg og min mann vært foreldrekontakt og i FAU i flere runder fordi ingen melder seg. Nå sist sa jeg at nå måtte noen andre ta vervet og INGEN meldte seg. Det endte opp med «loddtrekning».

Det er heller ikke kamp om å være trener/lagleder/dugnadsansvarlig. 

Anonymkode: d21a4...052

Skrevet
Anonym bruker skrev (46 minutter siden):

Dette er ikke min erfaring. Her har jeg og min mann vært foreldrekontakt og i FAU i flere runder fordi ingen melder seg. Nå sist sa jeg at nå måtte noen andre ta vervet og INGEN meldte seg. Det endte opp med «loddtrekning».

Det er heller ikke kamp om å være trener/lagleder/dugnadsansvarlig. 

Anonymkode: d21a4...052

Det er sikkert like mange sannheter som det finnes skoler og idrettslag.. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...