Anonym bruker Skrevet 23. juli #1 Skrevet 23. juli Hånda på hjertet - hvor mange av dere lot foreldrene deres bestemme hva dere skulle studere, om og når dere skulle studere, og hvor dere skulle bo? Jeg er overraska over alle de rundt meg som prøver å bestemme for barna sine. Det oppfordres til å velge andre studier, de unge voksne sier at pappa mener det er best å bo hjemme for å unngå studielån. Det refereres til at mamma mener jeg kan jobbe så og så mye eller lite. Osv osv. Når skal egentlig unge voksne få bestemme selv? Anonymkode: 8c65e...446
Anonym bruker Skrevet 23. juli #2 Skrevet 23. juli Hehe nei, det har jeg valgt selv. Og det velger ungene mine selv. Nå har de heldigvis valg fornuftige retninger, alt jeg har sagt de MÅ er å ta studiekompetanse. Det var det ingen som sa til meg og jeg har derfor ingen bachelor å vise til. Ikke at det er viktig å ha, men man må ha mulighet til å ta det den enkle veien. Anonymkode: a23ef...965
Anonym bruker Skrevet 23. juli #3 Skrevet 23. juli Det er da ikke det samme å råde, oppfordre og bestemme... Tenåringen min vil studere medisin. Legeyrket passer henne virkelig ikke. Jeg råder selvfølgelig til å vurdere noe annet og forklarer resonnementet. Anonymkode: 23bd0...835
Anonym bruker Skrevet 23. juli #4 Skrevet 23. juli Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hehe nei, det har jeg valgt selv. Og det velger ungene mine selv. Nå har de heldigvis valg fornuftige retninger, alt jeg har sagt de MÅ er å ta studiekompetanse. Det var det ingen som sa til meg og jeg har derfor ingen bachelor å vise til. Ikke at det er viktig å ha, men man må ha mulighet til å ta det den enkle veien. Anonymkode: a23ef...965 Sønnen min ville bli tømrer han, mener du jeg skulle nektet han det fordi han måtte ha studiekompetanse? Anonymkode: 4ebed...eb8
Anonym bruker Skrevet 23. juli #5 Skrevet 23. juli Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Det er da ikke det samme å råde, oppfordre og bestemme... Tenåringen min vil studere medisin. Legeyrket passer henne virkelig ikke. Jeg råder selvfølgelig til å vurdere noe annet og forklarer resonnementet. Anonymkode: 23bd0...835 Enig, det er forskjell på å råde og bestemme, og det er forskjell på folk. Noen ungdommer klarer å bestemme selv etter at foreldrene har gitt råd, og noen hører "for mye" på rådene. Hvis det var min tenåring som sa hun ville bli lege, hadde jeg ikke drept ambisjonen. Det er strålende å legge lista høyt, å jobbe for å komme inn på medisin betyr at karakterene sannsynligvis blir gode. Så får hun heller finne ut selv om lege passer for henne. Anonymkode: 8c65e...446
Anonym bruker Skrevet 23. juli #6 Skrevet 23. juli Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Hånda på hjertet - hvor mange av dere lot foreldrene deres bestemme hva dere skulle studere, om og når dere skulle studere, og hvor dere skulle bo? Jeg er overraska over alle de rundt meg som prøver å bestemme for barna sine. Det oppfordres til å velge andre studier, de unge voksne sier at pappa mener det er best å bo hjemme for å unngå studielån. Det refereres til at mamma mener jeg kan jobbe så og så mye eller lite. Osv osv. Når skal egentlig unge voksne få bestemme selv? Anonymkode: 8c65e...446 Det er da forskjell på å bestemme for dem og gi dem råd. Jeg valgte selv studie og det gjør barna mine også. Men de får da råd med seg på veien av foreldre, venner, studieveiledere, folk som jobber innen bransjen etc. Det skal jo ikke ta valget sitt alene i et vakuum, men søker andres erfaring. Det er jo likevel bare input i beslutningsprosessen. Det samme gjelder råd angående økonomi og forvaltning av tid. De får input fra mennesker rundt seg og vurdere fordeler og ulemper basert på mulighetene de har. Det å gi råd angående at det er lurt å bo hjemme og at man gir dem info om hvor mye det er lurt å jobbe er da ikke å bestemme. Det er lurt å bo hjemme en stund så lenge man bor hensiktsmessig til. Det kan gi en god økonomisk fordel senere. De kan likevel vurdere det dithen at de ønsker å flytte i et kollektiv med venner da de vekter det sosiale høyere enn mulighet til å spare penger. Og det er lurt å ha et balansert forhold mellom jobb og studier. Men det er studenten som bestemmer selv. Det er klart man råder barna sine gjennom hele livet. Det er klart man kan fortelle om erfaringer man selv har gjort eller kjenner til, men man må selvsagt tåle at de likevel velger annerledes. Anonymkode: 94252...c16
Anonym bruker Skrevet 23. juli #7 Skrevet 23. juli Ungene får velge selv, et barn flyttet til storby og tar selvvalgt studie der, et barn er lærling( der har vi sagt at han bor hjemme til han har nok penger til å leve av når han flytter ut), og tar kanskje mer studie etterpå, som han velger selv. Minste blir kanskje styrt litt, da hun ikke vet hva hun vil/klarer pga vansker, må tilrettelegge for å klare vgs osv, så finne jobb hun vil trives i. Men alt kan endres… Anonymkode: 6b243...f00
Anonym bruker Skrevet 23. juli #8 Skrevet 23. juli Ja, de valgte selv, men de diskuterte alternativer med oss foreldre. På eget initiativ. Den ene sa blant annet "jeg trodde jeg ville bli lærer, og jeg kunne godt blitt det, men så har jeg tenkt på hvor mye pappa jobber. Jeg ønsker ikke å jobbe så mye." Anonymkode: 764e6...0ee
Anonym bruker Skrevet 23. juli #9 Skrevet 23. juli Jeg valgte selv og det gjør selvfølgelig barna mine også. Ting har jo endret seg på et par generasjoner også, det er ikke lenger sånn at man velger yrke som 16 åring også jobber man som det hele sitt liv. Utdanningsløpene nå er konstruert for litt vingling så noen svinger, til og med U-svinger går helt fint. Sønnen min gikk tømrer og tok fagbrev, så tok han to år på fagskolen og fikk studiekompetanse og fag som er godkjent på universitetet så han kunne begynne rett i 2.klasse på byggingeniør. Ingenting er skrevet i sten. Datteren min har kjempelyst til å ut i verden å jobbe som baker/konditor. Eneste betenkeligheten er at det er et lite familievennlig yrke når dagen for å få barn kommer. Jeg sier da at det er helt uproblematisk å jobbe som det en periode av livet som ung voksen, også ser man hvordan ting blir etterhvert i livet. Ingenting i veien for å evt å ta mer utdannelse senere. Hun er nå lærling på en av hurtigrutebåtene. Anonymkode: 4ebed...eb8
Anonym bruker Skrevet 23. juli #10 Skrevet 23. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Hehe nei, det har jeg valgt selv. Og det velger ungene mine selv. Nå har de heldigvis valg fornuftige retninger, alt jeg har sagt de MÅ er å ta studiekompetanse. Det var det ingen som sa til meg og jeg har derfor ingen bachelor å vise til. Ikke at det er viktig å ha, men man må ha mulighet til å ta det den enkle veien. Anonymkode: a23ef...965 Hvorfor i all verden MÅ de ha studiekompetanse? Man kommer lagt i verden som fagarbeider og studiekompetanse kan man ta når som helst som påbygg. Så du bestemmer jo for barna dine med et slikt krav. Anonymkode: 1b82d...58e
ulenissen Skrevet 23. juli #11 Skrevet 23. juli Anonym bruker skrev (10 timer siden): Hehe nei, det har jeg valgt selv. Og det velger ungene mine selv. Nå har de heldigvis valg fornuftige retninger, alt jeg har sagt de MÅ er å ta studiekompetanse. Det var det ingen som sa til meg og jeg har derfor ingen bachelor å vise til. Ikke at det er viktig å ha, men man må ha mulighet til å ta det den enkle veien. Anonymkode: a23ef...965 Da bestemmer jo ikke ungene dine selv. Du har sagt at de MÅ… hvorfor i alle dager må de det? Selv om begge vi foreldre har høyere utdanning (master +), får ungene velge fritt selv. Om de spør om råd eller meninger fra oss svarer vi og veileder så godt vi kan. Eldste har tatt fagbrev, men starter etter eget ønske på påbygg nå. Det kommer mest trolig til å bli stor etterspørsel etter mennesker med fagbrev fremover.
Anonym bruker Skrevet 23. juli #12 Skrevet 23. juli Pappa bestemte alt for meg, jeg hadde ingenting jeg skulle sakt. Alt fra valgfag til linje på Vgs. Trenger vel ikke si at jeg gjorde det aldri bra på skolen da det han ønsket var helt feil for meg. Gikk ut av skolen i den tro at jeg var dum siden jeg ikke fikset det, og høyre utdannelse er jo kun for de smarte, så det vurderte jeg aldri. Så ende med en karriere i kassa på matbutikken, jippi. Mine barn får velge alt selv, men kommer selvfølgelig med råd. Anonymkode: 82e4f...c8e
Anonym bruker Skrevet 25. juli #13 Skrevet 25. juli Jeg ble syk før jeg fikk velge skolegang så fikk ikke bestemme. Anonymkode: 1876f...d2d
Anonym bruker Skrevet 27. juli #14 Skrevet 27. juli Jeg valgte helt og holdent selv. Nå tror jeg ikke mine foreldre hadde motforestillinger mot siv.ing-studier i Trondheim. De bor på Sørlandet så å bo hjemme var ikke et alternativ. Mine barn velger selv. Anonymkode: dfbd7...702
Anonym bruker Skrevet 27. juli #15 Skrevet 27. juli Anonym bruker skrev (På 23.7.2026 den 11.44): Hvorfor i all verden MÅ de ha studiekompetanse? Man kommer lagt i verden som fagarbeider og studiekompetanse kan man ta når som helst som påbygg. Så du bestemmer jo for barna dine med et slikt krav. Anonymkode: 1b82d...58e Ja jeg ga beskjed om at de måtte ta det om de skulle arve noe… Jeg forklarte de viktigheten og fornuften av å ha studiekompetanse. De kunne mer enn gjerne ta fagbrev, men da sa jeg de fikk ta påbygg. Det er ett år med skole mot alle muligheter senere. Heldigvis skjønte de at det var lurt. Eldste ville gå barne og ungdom, så hun gjorde det; tok påbygg, og innså at hun ville studere på universitetet istedenfor å ta fagbrev. Anonymkode: a23ef...965
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå