Gå til innhold

Ungdom som er misfornøyd med alt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har leid en nydelig hytte på Sørlandet. Strand rett i nærheten, isbar, nydelig natur, utekonserter, alle muligheter. 28.000 kr uka, så ikke en billig ferie. Eldste har hatt ei venninne her i fem dager. De lå i senga og så på tiktok fram til kl 15-16 da sto opp. Nå når hun har reist, gidder hun ingenting. Vil ikke bade, vil ikke være med. 
Broren på 13 vil bare gjøre som søster - ingenting.

I fjor var vi to uker rundt Middelhavet og de klaget da og. For varmt, for mye mygg, kjedelig.

Hva gjør dere med tenåringer i ferier? Hva gjorde dere som hadde tenåringer? Er så lei av å forøke å tilrette for dem og det eneste vi får i retur er utakknemlighet og klaging. 

Anonymkode: 418fd...114

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette ferier tenåringene har valgt selv, eller har dere valgt ferie ut fra dere voksne sine behov og ønsker?

Anonymkode: 8cac0...181

Skrevet

Vi har kun vært hjemme de to siste årene. De vil kun være med venner, og vil ikke på ferie. Så da drar vi ikke på ferie. Alle er fornøyde. 

Anonymkode: e584c...867

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Er dette ferier tenåringene har valgt selv, eller har dere valgt ferie ut fra dere voksne sine behov og ønsker?

Anonymkode: 8cac0...181

De sier de vil til Dubai å shoppe, eller Bora Bora eller Seychellene. Det går jo ikke med to helt gjennomsnittlige inntekter og tre tenåringer.

Hi

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Vi har kun vært hjemme de to siste årene. De vil kun være med venner, og vil ikke på ferie. Så da drar vi ikke på ferie. Alle er fornøyde. 

Anonymkode: e584c...867

Det blir nok det neste år for oss og, for dette er bare bortkastede penger. Men da er vel alle vennene bortreist og så blir det vel klaging for det og. 
Hi

Skrevet

Det er sånn hos svært mange av oss, det er noen år der ingenting er bra nok, ingenting er riktig, alt er kjedelig. Der man ikke på noen som helst måte klarer å vekke interesse, glede eller engasjement. 

Forklar i fredstid, gjerne med oversikt over hva ting koster, hvorfor dere f.eks. ikke kan reise til Dubai eller Bora Bora, siden det vil sprenge alle budsjettrammer. La dem forstå at ting koster! Veldig mange unge i dag, delvis mine egne inkludert, har liten forståelse for penger, hvor pengene våre kommer fra, hva som må betales fast uansett, og hva reiser og opphold faktisk koster. 

Neste sommer tar dere hjemmeferie. Ungdommene kan skaffe seg sommerjobber og de kan selv være med på sparing til dyr tur sommeren -28.

Anonymkode: 94777...efa

Skrevet

Nettopp pga dette har vi i noen år hatt hjemmeferie . Vi har ikke penger til dyre turer til Hawaii og usa. De er klar over dette og sier de ønsker å være hjemme. Vi er en veldig sammensveiset familie som gjør mye sammen. De foretrekker å være hjemme, så da tar vi heler dagsturer og koser oss ekstra hjemme. 

Anonymkode: 5fba9...e8e

Skrevet

Vi har med bare minste på 15 år denne ferien. De andre jobber.  Han er egentlig ikke vandt til å være "enebarn" 

I går gikk vi en lang tur i fjellet.  Gutten var overlykkelig, han var i ekstase over den fine naturen.  

Ellers bruker han tid på å tegne, fiske, bade, litt shopping, sykle, jogge og litt skjerm på kvelden.  Han har ikke restriksjoner på skjerm, men er ikke spesielt interessert i det. 

Anonymkode: 2e650...8ce

Skrevet

Høres ut som det er på høy tid å kutte ut skjermtid.

Hadde sånne nykker hos min 12-åring også. Vi har kuttet ut nesten all skjermtid. Ved hyggelig og god oppførsel hele dagen får hun se 15 min YouTube. Vi fjerner Roblox osv. for et halvt år siden.

Nå flere måneder etterpå har hun sagt at hun er glad for det!

Humøret hennes og oppførselen hennes ble så mye bedre. Før hatet hun å lese. Virkelig hatet det. Så innførte jeg at hun måtte lese 40 min hver kveld før hun får skjermtid (og med skjermtid mener jeg da 1 time med tilgang til NRK og Netflix (samtidig, ikke 1 av hver) , det er den eneste skjermtiden hun har hele kvelden. Nå er hun blitt veldig glad i å lese! 

Anonymkode: b988e...601

Skrevet

Veldig gjenkjennelig Hi. Vi har hatt noen slike ferier, har nå funnet ut hva tenåringene liker. 19 åringen blir med første del av ferien. Storbyferie er det som gjelder, spise ute å se på livet. Han ville dødd av å være i et feriehus. Yngstemann liker natur og ro. Han får sin andre halvdel. Han vil dog ikke spise på restaurant, gå turer i byer eller lignende med oss. Vi koser oss da i feriehuset. Han dukker opp til måltider og bader på kveldstid. Totalt usynkronisert og ute av drift. Jeg hadde en runde med meg selv tidligere i uka etter at vi var i en nydelig by i utlandet. Både mannen og jeg kunne tenke oss å rusle rundt og deretter spise på restaurant. En muggen 15 åring satte stopper for det. Selvfølgelig irettesatte vi han, men gadd ikke betale i dyre dommer for å ta med en surpomp ut. Dagen etter ble vi i huset med hjemmelaget mat, gutten var strålende fornøyd. Det som plager meg er at det brukes mye tid på skjerm og at det er lite initiativ til andre aktiviteter frivillig. Bit det i deg Hi, til neste år blir det tur på deg og mannen. Ungdommen får være hjemme eller være med hvis vedkommende tar seg sammen. 

Anonymkode: dda93...867

Skrevet

Dette er ganske gjenkjennelig. Vi har jente på straks 17 år og gutt på 14 år. De vil aldri de samme tingene. Den ene vil shoppe, den andre vil fiske. Den ene vil spise ute, den andre vil spise hjemme osv. Vi forsøker å inngå litt kompromis, men ofte resulterer det i at minst en av fire er misfornøyd 🤪 Samtidig er det snakk om en begrenset periode i livet hvor alt og ingenting er bra nok. Sånn sett forsøker jeg å overse det litt, og ikke bli irritert. 

Anonymkode: 8b68f...2b0

Skrevet

Med tanke på deres ønsker (Bora Bora, Seychellene og Dubai) er det på tide med en realitetsorientering. Jeg hadde gitt beskjed om at hvis det ikke ble en endring i oppførsel vil neste ferie bli hjemme. Pengene hjem hadde spart hadde jeg senere brukt på ferie til meg selv og min mann når ungdommene er store nok til å være alene hjemme.

Anonymkode: 53c33...24a

Skrevet

Eldste min er misfornøyd uansett så hun teller ikke. Mellomste liker ikke syden så han har vært hjemme. I fjor kjørte vi rundt i Europa og var innom flere storbyer, det syns han (og vi andre) var helt topp! Nå skal jeg på en kort sydentur med yngste snart, fordi han liker sol og varme, men ikke en hel uke. Akkurat nå er vi på en liten storbyferie med mellomste og kjærsten, og yngste vår. Helt topp. Alle er fornøyde. Må legge ferien til hva de liker også, og forvente at de oppfører seg som folk om de ikke er 100% med på det dere har bestemt. 

Anonymkode: 862e3...3b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 timer siden):

De sier de vil til Dubai å shoppe, eller Bora Bora eller Seychellene. Det går jo ikke med to helt gjennomsnittlige inntekter og tre tenåringer.

Hi

Be dem holde kjeft og holde seg unna om de ikke kan oppføre seg som folk. Ingen får oppføre seg sånn at de ødelegger andres ferie. Da blir det faktisk klar beskjed om å BLI PÅ ROMMET til de kommer på bedre tanker.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Vi har leid en nydelig hytte på Sørlandet. Strand rett i nærheten, isbar, nydelig natur, utekonserter, alle muligheter. 28.000 kr uka, så ikke en billig ferie. Eldste har hatt ei venninne her i fem dager. De lå i senga og så på tiktok fram til kl 15-16 da sto opp. Nå når hun har reist, gidder hun ingenting. Vil ikke bade, vil ikke være med. 

I fjor var vi to uker rundt Middelhavet og de klaget da og. For varmt, for mye mygg, kjedelig.

Hva gjør dere med tenåringer i ferier? Hva gjorde dere som hadde tenåringer? Er så lei av å forøke å tilrette for dem og det eneste vi får i retur er utakknemlighet og klaging. 

Da får ungdommen gjøre det de vil, så får du og mannen bade og gjøre det dere vil. Ser ikke problemet! Utakknemlig? Sukk. Prøv heller å forstå ungdommen. 

Anonymkode: 90493...aab

Skrevet

I og med at hun vil til Dubai gjør følgende: Gi henne en ramme for budsjettet dere har, si hvor mange dere er som skal reise og la hun pørve å regne ut hvor langt dere kommer og hvor mye penger det blir igjen til shopping. Si f.eks. at hun kan få 100 kroner i uken for å ta seg av klesvask og la henne regne ut hvor mye hun må jobbe for å kunne bare shoppe litt i Dubai. 

Om ikke annet så lærer hun litt om budsjett, det å skaffe seg informasjon, og at penger ikke daler ned i skjul.

Jeg tror dessver hun følger feil influensere, som skryter av sine turer til Dubai. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Da får ungdommen gjøre det de vil, så får du og mannen bade og gjøre det dere vil. Ser ikke problemet! Utakknemlig? Sukk. Prøv heller å forstå ungdommen. 

Anonymkode: 90493...aab

Forstå ungdommen? De ligger i senga døgnet rundt og ser på tiktok og elendige serier. Jeg forstår det overhodet ikke. Ingenting. Det er nydelig vær, strender i nærheten, konserter på kveldene, deilig mat, men de ligger konstant i senga og ser på telefonen. Nei, jeg forstår ingenting av det.

Hi

Skrevet
TheWitch skrev (2 timer siden):

I og med at hun vil til Dubai gjør følgende: Gi henne en ramme for budsjettet dere har, si hvor mange dere er som skal reise og la hun pørve å regne ut hvor langt dere kommer og hvor mye penger det blir igjen til shopping. Si f.eks. at hun kan få 100 kroner i uken for å ta seg av klesvask og la henne regne ut hvor mye hun må jobbe for å kunne bare shoppe litt i Dubai. 

Om ikke annet så lærer hun litt om budsjett, det å skaffe seg informasjon, og at penger ikke daler ned i skjul.

Jeg tror dessver hun følger feil influensere, som skryter av sine turer til Dubai. 

God ide, det er forsøkt. Hun svarte nei, gidder ikke. Dere må betale.

Ja, 100% riktig at hun følger feil influensere.

Hi

Skrevet
1 minute ago, Anonym bruker said:

Hi

Sorry men da er det et eller annet i oppragelsen som  har failet noe veldig

Anonymkode: 6f4c0...6e2

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hi

Men du har vel ikke tenkt å gi en så utakknemlig unge en tur til Dubai???

Anonymkode: 862e3...3b7

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.7.2026 den 19.10):

Hvor gammel er datteren din da? Fra 15 år har min eldste ikke vært med på ferie, da han ikke liker det. Sure tenåringer som synes at alt foreldre foreslår er teit er ikke akkurat uvanlig. Det pleier heldigvis å gå over. Du og mannen din får bare gjøre det dere har lyst til så får de bare ligge der og glane. Jeg hadde gått ut og spist og ikke giddet å løfte en finger for å tilberede måltider til dem i hytta. 

Anonymkode: 77c6c...98e

Skrevet

Husker jeg bare var fornøyd så lenge jeg fikk ferie som ungdom. Var godt å komme seg bort litt og å få forandring. Er det annerledes i dag enn før?

Anonymkode: 82215...ec8

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.7.2026 den 19.10):

Hva gjør dere med tenåringer i ferier? Hva gjorde dere som hadde tenåringer?

Jeg tilbyr aktiviteter og ting vi kan gjøre sammen. Ikke i bøtter og spann, men ting som de kan like og som er trivelige. Noen ganger sier de "ja". Vil de ikke så gjør jeg mine egne greier :) Null stress det.

Gidder ikke bruke tid på å irritere meg over normal tenåringsadferd. Og så bruker jeg litt mer tid på å være fornøyd når de sier "ja" og vil gjøre noe. Da ser jeg at de blir glade, selv om de jobber hardt for å ikke vise det. For foreldre er jo ganske teite ;)

Anonymkode: 13056...e99

Skrevet

Mine på 17,5 og 19 år var på ferie med oss for to år siden, da var vi i Italia og det var en ferie de hadde kjempelyst på. 

I fjor og i år har de ikke vært på tur med oss, de vil heller være med venner, jobbe osv. Det er helt greit.

Anonymkode: 74682...bc8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...