Anonym bruker Skrevet 19. juli #1 Skrevet 19. juli Er det noen som har ungdommer fra 08 kullet som har fått innkalling til sesjon enda? Anonymkode: f674e...b1b
Anonym bruker Skrevet 19. juli #2 Skrevet 19. juli Bare den der digitale egenerklæringsgreia tror jeg? Anonymkode: 59585...5ae
Anonym bruker Skrevet 19. juli #3 Skrevet 19. juli Hun har fått den egenerklæringen i fjir som hun fylte ut, og fikk beskjed om at hun ikke blir tatt inn før sommeren tror jeg. Anonymkode: 531ce...a23
Anonym bruker Skrevet 19. juli #4 Skrevet 19. juli Her har vi bare fått beskjed om hvem som kalles inn og hvem som ikke skal på sesjon. Eldste hadde ikke sesjon før siste halvår av vgs. Anonymkode: 4d502...7f0
Anonym bruker Skrevet 19. juli #5 Skrevet 19. juli Uff. Jeg synes det burde vært frivillig. Det er så dumt å tvinge ungdommer til militærtjeneste. Ungdommer skal ha det gøy og bygge en fremtid. Ikke leke krig. Anonymkode: 53835...cca
Anonym bruker Skrevet 19. juli #6 Skrevet 19. juli Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Uff. Jeg synes det burde vært frivillig. Det er så dumt å tvinge ungdommer til militærtjeneste. Ungdommer skal ha det gøy og bygge en fremtid. Ikke leke krig. Anonymkode: 53835...cca Det er svært få som MÅ i militæret hvis de ikke vil. Mange som vil , men ikke kommer inn også. Hi Anonymkode: f674e...b1b
Anonym bruker Skrevet 19. juli #7 Skrevet 19. juli Anonym bruker skrev (18 minutter siden): Uff. Jeg synes det burde vært frivillig. Det er så dumt å tvinge ungdommer til militærtjeneste. Ungdommer skal ha det gøy og bygge en fremtid. Ikke leke krig. Anonymkode: 53835...cca Militærtjeneste er omtrent frivillig. Det er bare å fylle ut skjemaet slik at man gjør seg selv uegnet. Forsvaret ønsker ikke umotiverte rekrutter. Jeg kjenner ingen som ikke ville som kom inn. Jeg kjenner derimot flere som ville, men som ikke kom inn (f.eks. om de har beinhinnebetennelse eller en matallergi). Man leker for øvrig ikke krig. Man trenes opp slik at Norge har et forsvar om det skulle bli krig. Det er en måte å sikre at man kan bygge en fremtid. Dessuten er ikke livet bare gøy og en dans på roser. Man må lære seg å jobbe. Mange i oppvoksende generasjon har ikke blitt stilt krav til og får sjokk når de kommer ut i arbeidslivet og blir sliten etter en arbeidsdag eller må gjøre arbeidsoppgaver som ikke er gøye. Det er et skille nå mellom ungdommer som har hatt jobb og forpliktelser i oppveksten og de som ikke har hatt det når det kommer til å klare seg (psykisk) i arbeidslivet. Anonymkode: 4d502...7f0
Anonym bruker Skrevet 19. juli #8 Skrevet 19. juli Anonym bruker skrev (4 timer siden): Uff. Jeg synes det burde vært frivillig. Det er så dumt å tvinge ungdommer til militærtjeneste. Ungdommer skal ha det gøy og bygge en fremtid. Ikke leke krig. Anonymkode: 53835...cca Seriøst? Hvem tenker du skal forsvare det rosa dukkehjemmet ditt, egentlig? Anonymkode: 4c613...f5a
Anonym bruker Skrevet 19. juli #9 Skrevet 19. juli Anonym bruker skrev (4 timer siden): Uff. Jeg synes det burde vært frivillig. Det er så dumt å tvinge ungdommer til militærtjeneste. Ungdommer skal ha det gøy og bygge en fremtid. Ikke leke krig. Anonymkode: 53835...cca En dag er det kanskje ingen lek lenger, og hvem skal da forsvare landet? Anonymkode: 91a9c...5ac
Anonym bruker Skrevet 19. juli #10 Skrevet 19. juli Datteren min vil gjerne, men har fått beskjed om at hun ikke kommer inn fordi hun har migrene. De andre som er født samme år (2008) har fått beskjed om at de har kommet inn eller ikke, men ikke fått innkalling til sesjon Anonymkode: 52203...af3
Anonym bruker Skrevet 19. juli #11 Skrevet 19. juli Anonym bruker skrev (5 timer siden): Datteren min vil gjerne, men har fått beskjed om at hun ikke kommer inn fordi hun har migrene. De andre som er født samme år (2008) har fått beskjed om at de har kommet inn eller ikke, men ikke fått innkalling til sesjon Anonymkode: 52203...af3 De har ikke fått vite om de kommer inn, men de har fått vite om de vil bli innkalt til sesjon. 2007- kullet har forresten holdt på med sesjon langt uti juni. Anonymkode: 94ccb...654
Iiiiik Skrevet 19. juli #12 Skrevet 19. juli Min 2007-ungdom var på sesjon i oktober tror jeg, ganske tidlig i sitt kull. Er født i desember, så ingen sammenheng mellom reell alder og tidspunkt for sesjon. Han hadde ombestemt seg etter det som kalles sesjon 1 (skjemaet de fyller ut) og ville ikke lenger inn, men må allikevel.
Anonym bruker Skrevet 20. juli #13 Skrevet 20. juli Min 2008-gutt har fått innkalling til sesjon. Tror det var i september. Vi bor i Nord-Norge, vet ikke om det spiller inn. Anonymkode: 03c0e...014
Anonym bruker Skrevet 20. juli #14 Skrevet 20. juli Anonym bruker skrev (11 timer siden): De har ikke fått vite om de kommer inn, men de har fått vite om de vil bli innkalt til sesjon. 2007- kullet har forresten holdt på med sesjon langt uti juni. Anonymkode: 94ccb...654 De har fått vite om de kommer inn til sesjon eller ikke. Er det ikke det vi snakker om her? Disse fra 2008 har fått beskjed om det Anonymkode: 52203...af3
Anonym bruker Skrevet 20. juli #15 Skrevet 20. juli Min 2007-jente var på sesjon i mai i fjor, så regner med de første fra 2008-kullet allerede har vært inne. Anonymkode: b1935...bec
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 13:58 #16 Skrevet tirsdag kl 13:58 Da blir det sesjon nå i september på min 2008 gutt. Glad det blir tidlig på året da det gir god forutsigbarhet! Hi Anonymkode: f674e...b1b
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 15:38 #17 Skrevet tirsdag kl 15:38 Ja, min var faktisk på sesjon for en uke siden, og han er allerede tildelt plass i forsvaret fra juli 2027. Like greit å vite det nå alt! Anonymkode: 03c0e...014
Kathrine. Skrevet tirsdag kl 15:45 #18 Skrevet tirsdag kl 15:45 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Ja, min var faktisk på sesjon for en uke siden, og han er allerede tildelt plass i forsvaret fra juli 2027. Like greit å vite det nå alt! Anonymkode: 03c0e...014 Er det vanlig at de må inn allerede juli? Vi håpte på en siste LANG ferie med gutten. 🫣
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 16:49 #19 Skrevet tirsdag kl 16:49 Anonym bruker skrev (1 time siden): Ja, min var faktisk på sesjon for en uke siden, og han er allerede tildelt plass i forsvaret fra juli 2027. Like greit å vite det nå alt! Anonymkode: 03c0e...014 Oj! Juli ja?! Trodde de ikke tok inn midt på sommeren. Hvor skal han? Hi Anonymkode: f674e...b1b
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 17:28 #20 Skrevet tirsdag kl 17:28 Anonym bruker skrev (På 19.7.2026 den 11.39): Uff. Jeg synes det burde vært frivillig. Det er så dumt å tvinge ungdommer til militærtjeneste. Ungdommer skal ha det gøy og bygge en fremtid. Ikke leke krig. Anonymkode: 53835...cca De har mye gøy i militæret også, og de vokser på det, lærer masse, får venner for livet. Du ANER ikke hvor givende et års militærtjeneste er. Anonymkode: e982f...d4a
Iiiiik Skrevet tirsdag kl 17:49 #21 Skrevet tirsdag kl 17:49 Kathrine. skrev (2 timer siden): Er det vanlig at de må inn allerede juli? Vi håpte på en siste LANG ferie med gutten. 🫣 Min sønn, som skal inn nå i september, fikk velge om han ville inn i juli eller i september. Han valgte september fordi han ønsket seg en ordentlig sommerferie. I ettertid ser både vi og han at sommerferien ble i overkant lang, og at det gjør at planen om studier neste år er litt mer usikker. Hvis han må fullføre 12 mnd tjenestetid, blir studiestart ytterligere et år forsinka. Ville altså tenkt at juli er bedre.
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 07:48 #22 Skrevet onsdag kl 07:48 Får man mulighet til å starte i juli så tenker jeg at man bør gripe den. Her blir de kalt inn så sent til sesjon at om de ønsker noe annet enn hæren så må de starte midt i året (f.eks. april). Dette fører ofte til at studiene må utsettes et ekstra år. For noen studier kan man ta høstsemesteret før man begynner i militæret, men for mange studier er ikke det mulig eller det er ikke praktisk med en så lang pause. Anonymkode: 4d502...7f0
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 09:58 #23 Skrevet onsdag kl 09:58 Kathrine. skrev (18 timer siden): Er det vanlig at de må inn allerede juli? Vi håpte på en siste LANG ferie med gutten. 🫣 Juli er genialt. Min sønn måtte inn i januar og måtte dermed utsette studiestart i 2 år. Jobbet i en barnehage høsten før han dro inn og på et sykehjem fra januar til studiestart året etter det igjen. Han synes det ble lenge før han kom igang på universitetet. Anonymkode: 5a775...278
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 11:42 #24 Skrevet onsdag kl 11:42 Anonym bruker skrev (1 time siden): Juli er genialt. Min sønn måtte inn i januar og måtte dermed utsette studiestart i 2 år. Jobbet i en barnehage høsten før han dro inn og på et sykehjem fra januar til studiestart året etter det igjen. Han synes det ble lenge før han kom igang på universitetet. Anonymkode: 5a775...278 Hvis dette skulle skje for HI's barn er det bare å akseptere studieplass, gå ett semester fram til jul, få perm (automatisk for vernepliktige) og gå inn igjen året etter fra januar. Anonymkode: 4c613...f5a
Anonym bruker Skrevet onsdag kl 11:57 #25 Skrevet onsdag kl 11:57 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Hvis dette skulle skje for HI's barn er det bare å akseptere studieplass, gå ett semester fram til jul, få perm (automatisk for vernepliktige) og gå inn igjen året etter fra januar. Anonymkode: 4c613...f5a Ja, januar går det som regel greit å begynne igjen. De som kommer inn i militæret midt i vårsemester er det verre med. De kan ta høstsemesteret, så kan de jobbe i noen måneder for å deretter starte verneplikten midt i vårsemesteret. Så er de ferdig igjen midt i vårsemester året etter. I teorien kan de begynne studiene igjen til høsten, men mange kan ikke det. Det er gjerne de samme fagene som de allerede har tatt og dermed må de enten ta dem opp igjen eller starte i januar året etter. Anonymkode: 4d502...7f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå