Gå til innhold

Depresjon og utmattelse.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er i en fase der jeg er i bedring etter utmattelse. 3 år siden jeg ble sykemeldt. Har jobbet 100% i noen måneder nå.

Men jeg får det ikke til, jeg blir veldig fort utmattet. Støy, inntrykk, misofoni, sover relativt lite. 4-5 t i døgnet.

Forslagene jeg får er mange. Blant annet depresjon. Har lest overflatisk informasjon om depresjon, men kjenner meg egentlig ikke igjen, selv om jeg kan sjekke av på noen punkter. Jeg har selv en annen forklaring på hvorfor jeg ikke får gjort en del ting.

Jeg sorterer veldig timeplanen min, utfra erfaringer vet jeg hva som "ødelegger" dagen etter. Med ødelegge mener jeg at jeg er så sliten i kroppen og hodet at jeg knapt greier stå opp. Da er det bare det nødvendigste som blir gjort. Lage mat, gå på toalettet, kle på meg. Har måtte bruke egenmeldingsdager pga feilberegninger. Jeg ligger så og si hele dagen. Får ordletingsvansker og strever med å uttrykke meg

Det er tungt å ha det sånn, må takke nei til endel ting, som jeg egentlig har lyst til å delta på, fordi det ikke passer inn med jobb eller andre "må-ting".

Spør om det er informasjon som mangler.

Noen som har opplevd liknende og endt om med en depresjonsdiagnose? Fastlegen min tenker i litt andre baner. 

På forhånd takk for innspill. 

Anonymkode: 8a791...57d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Prøv å tilpass aktiviteten din? 4-5 timer er ikke så lite søvn for en voksen kvinne, vi trenger ikke så mye når vi blir eldre. Se om du kan hvile om du ikke får sove. Bruk ørepropper for å beskytte deg mot støy? Legg inn små pauser i løpet av dagen? 

Anonymkode: 2853d...9b9

Skrevet

Det første som må skje er at du må få hjelp med søvnen din, tenker jeg. 4-5 timer per natt er alt for lite, og kan knekke den sterkeste. Snakk med legen om det og få hjelp. Det finnes medisiner som ikke er avhengighetsskapende man kan prøve først. 

Anonymkode: 690c1...49a

Skrevet

Jeg har gått søvnkurs, med noe effekt. Har fått melatonin som hjelper litt, men ikke før på 5 mg. Men kan ikke/ønsker ikke ta hver dag. Søvnen jeg har nå er betydelig bedre enn den jeg hadde for 3 år siden. 

Jeg hviler selv om jeg ikke får sove. Har mange pauser gjennom dagen. Kan til en viss grad tilpasse arbeidsdagen min.

Takk for svar😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har gått søvnkurs, med noe effekt. Har fått melatonin som hjelper litt, men ikke før på 5 mg. Men kan ikke/ønsker ikke ta hver dag. Søvnen jeg har nå er betydelig bedre enn den jeg hadde for 3 år siden. 

Jeg hviler selv om jeg ikke får sove. Har mange pauser gjennom dagen. Kan til en viss grad tilpasse arbeidsdagen min.

Takk for svar😊

Hvorfor vil du ikke ta det hver dag, hvis det hjelper? Det å gå med så lite søvn over tid er langt mer skadelig enn noen medisin vil være. 

Skrevet

Tar du b12 injeksjoner og d vitaminer? Kan det være pre menopause?

Anonymkode: cc797...6e9

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.7.2026 den 10.27):

Hvorfor vil du ikke ta det hver dag, hvis det hjelper? Det å gå med så lite søvn over tid er langt mer skadelig enn noen medisin vil være. 

Er redd for konsekvenser på sikt. Føler ikke søvna er kritisk lengre. Mange sover ikke mer enn 5-6 t pr natt.

Alle blodprøver er normale. Nevnte det med overgangsalder til legen. Men har hormonspiral, så det burde være regulert vha den sa hun.

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Er redd for konsekvenser på sikt. Føler ikke søvna er kritisk lengre. Mange sover ikke mer enn 5-6 t pr natt.

Alle blodprøver er normale. Nevnte det med overgangsalder til legen. Men har hormonspiral, så det burde være regulert vha den sa hun.

For det første, hun har ikke peil på overgangsalder. Hormonspiral gir ikke østrogenet du trenger. Og overgangsalder påvirket veldig ofte søvnen. 

For det andre, så er det mange medikamenter som hjelper på søvn, som ikke har kpnsekvenser på sikt. Et eksempel er det som tidligere het vallergan, som kun er en allergimedisin - noen får imidlertid litt hangover av den, men verdt å prøve. 

Skrevet

Hva alder er du? Jeg er 42 år og startet med periomenopause når jeg ble 40. Vanlige fastleger forstår seg ikke på periomenopause og trur slik som din lege at hormonspiral skal hjelpe på. Men for alle gjør den det ikke. Det nytter heller ikke å ta blodprøve heller for det er kun ett øyeblikks bilde der og da. Hormoner hopper opp og ned fra dag til dag og spytter ikke gradvis ut men mye om gangen osv. 

Ang melatonin så bør man gå fast for at den skal ha virkning skikkelig. Du bør ta den overtid slik du kommer inn i en god rytme så kan du heller prøve gradvis uten. Melatonin er ikke farlig eller vanedannende. Går selv på det samt datteren min i flere år

Skrevet

Er det noen som har fått en depresjonsdiagnose med liknende utgangspunkt som det jeg beskriver i HI?

Jeg har vært hos gynekolog, tatt alle vanlige blodprøver hos fastlege. Alt er normalt. Uansett er det ikke poeng å ta blodprøver mtp hormoner pga spiral. Mye av det jeg strever med er ikke nytt. Fra barndommen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.7.2026 den 9.16):

Prøv å tilpass aktiviteten din? 4-5 timer er ikke så lite søvn for en voksen kvinne, vi trenger ikke så mye når vi blir eldre. Se om du kan hvile om du ikke får sove. Bruk ørepropper for å beskytte deg mot støy? Legg inn små pauser i løpet av dagen? 

Anonymkode: 2853d...9b9

Hva snakker du om? 4-5 timer er altfor lite søvn.

Anonymkode: c3cf6...4d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...