Anonym bruker Skrevet 18. juli #1 Skrevet 18. juli Min nettopp fylte 18 åring har akkurat satt seg på flyet for å komme hit vi voksne er på ferie i utlandet og min venninne mente at ungdommen var veldig tøff som tørr å reise helt selv. Vi har vært bortreist i 3 uker og i løpet av de 3 ukene har gutten vår vært 2 uker alene hjemme og på en guttetur med kompiser til Hellas. I min verden er det fullstendig normalt at 18 åringer klarer såpass . Pakke sakene sine, sjekke inn på flyplassen, ta fly alene og ikke minst håndtere eventuelle forsinkelser osv. Forventer dere at deres ungdom klarer såpass? Anonymkode: 9de97...871
Anonym bruker Skrevet 18. juli #2 Skrevet 18. juli Ehh, ja det forventer jeg. Men så har mine reist endel alene til og fra utlandet fra de var 15-16 år Anonymkode: 658f3...82f
gale damen Skrevet 18. juli #3 Skrevet 18. juli Min 14-åring gjør det, og vet hva hun skal gjøre om det oppstår problemer. En 18-åring som ikke klarer det er mangelfullt oppdratt eller mangler noe øverst.
Anonym bruker Skrevet 18. juli #4 Skrevet 18. juli Det er dumt å ikke gjøre dem levedyktige... og å holde dem små og redde og hjelpeløse. Likevel er det utrolig mange som gjør det. Anonymkode: ef462...52b
Anonym bruker Skrevet 18. juli #5 Skrevet 18. juli Det finnes faktisk ungdommer som ikke trenger reise alene, foreldre som ikke har råd å sette dem på fly eller reise selv osv osv, så er nok ikke det det står på for mange. Reiste ikke med fly selv før jeg var 19/20 år f eks. Og mange tenker gjerne om dere som sender en 14 åring alene, at det er foreldrene det er noe galt med…. La nå folk styre sitt liv selv enn at alle skal gjør likt og « tøffe» opp barna på akuratt reise, viktigere at de tåler selve livet med mobbing/baksnakking/ jobb osv Anonymkode: 6946b...3c2
Anonym bruker Skrevet 18. juli #6 Skrevet 18. juli Selvsagt forventer jeg det. Av mitt barn. At andre ungdommer kan ha andre forutsetninger, er også helt greit. Anonymkode: c2940...c87
Anonym bruker Skrevet 18. juli #7 Skrevet 18. juli Reisevante ungdom har ofte ikke problemer med å reise alene. De har vært på flyplasser før og vet hvordan de navigerer en flyplass. De har gjerne opplevd forsinkelser sammen med familien tidligere og vet hvordan det ble håndtert osv. Det er jo også forskjell på reiser. Noen reiser er ett strekk, mens andre inneholder flere flybytter, fremmede og store flyplasser. Noen sjekker man kofferten inn gjennomgående, mens andre steder må man hente ut kofferten og sjekke den inn igjen. Noen ganger må man overnatte underveis, reise med annen transport som buss eller ferge etc. Andre reiser igjen er omtrent dør til dør med charter. En reise er liksom ikke en reise. Det er mye forskjellig. Mine barn er reisevante. De har enda ikke reist helt alene fordi anledningen ikke har vært der. Men de har reist med en venn f.eks. der mine har vært "reiselederen" da de andre ikke var reisevante. Men jeg forstår at mange synes det er tøft at ungdom reiser alene. Jeg kjenner voksne som til tross for at de har reist en del fortsatt er redd for flyplasser og å gjøre noe feil der. Det er mange mennesker, de føler seg gjerne ikke komfortabel med engelsk, de opplever at det er et høyt tempo, det er gjerne maskiner for innsjekk der man fester bagasjelappen selv, det er regler for håndbagasje og tempoet i sikkerhetssjekken er gjerne enda høyere enn på flyplassen generelt osv. Har de i tillegg ADHD eller lignende, kan en flyplass være overveldende. Så noen reisevante ungdom klarer fint å reise alene, noen ungdom klarer det fint uten å være reisevante. De har en en personlighet som forstår reising og flyplasser uten å bli satt ut. Noen ungdommer vil ble komfortabel med å reise alene etter hvert som de får erfaring og noen blir det aldri. Og alt dette er helt greit og helt vanlig. Anonymkode: 6a850...7e1
Anonym bruker Skrevet 18. juli #8 Skrevet 18. juli Mine barn er ikke spesielt reisevante, vi må spare i flere år før vi kan dra på dyre utenlandsreiser. Så mine barn har kjørt fly to ganger i oppveksten. Yngste som nå er 17 var i Frankrike da hun var 7 år og i Italia da hun var 15 år, det er eneste gangene hun har vært på internasjonal flyplass. Så selv om hun blir 18 til vinteren tror jeg hun hadde syntes det var skummelt å reise helt alene. Men de er jo ikke hjelpeløse, de eldste barna på 20 og 22 år har begge vært i syden med venner og blir mer og mer reisevant for hver gang. Anonymkode: a52d0...dd4
Anonym bruker Skrevet 18. juli #9 Skrevet 18. juli Klarer såpass? Det kommer jo helt an på hvor reisevant man er, om man er 18 eller 38. Jeg jobber med en på 36 år som kun har flydd to ganger, og jeg vil tippe at hun hadde vært ganske nervøs om hun skulle reise med fly helt på egenhånd. De fleste hadde jo klart det om de måtte, men hvor komfortabel man er vil jo komme an på mange faktorer. Anonymkode: bb7b6...207
Anonym bruker Skrevet 18. juli #10 Skrevet 18. juli Mine barn har reist alene med fly i Norge flere ganger. Vi har også reist sammen i utlandet. Da eldste var på klassetur i 2. klasse på VGS var hun en av de som lett navigerte i storby. I fjor sommer var hun 18 år og reiste hjem fra ferie før resten av oss. Da sjekket hun inn alene, hadde hun to mellomlandinger og håndterte forsinkelser og endringer selv. Anonymkode: bd7f9...ac7
Anonym bruker Skrevet 18. juli #11 Skrevet 18. juli En 18-åring er i prinsippet voksen, og bør normalt sett fint kunne reise alene. Mine ville fint taklet det da de var 18, heldigvis. Men én ungdom på 18 kan ha helt andre forutsetninger enn en annen. Viktig å ikke skjære alle over én kam. Anonymkode: 7c8c1...171
sug lut Skrevet 18. juli #12 Skrevet 18. juli Anonym bruker skrev (5 timer siden): Viktig å ikke skjære alle over én kam. Tenker det er viktigere at ikke vi godtar at kammen av misforstått inkluderingstanke er helt uten tenner for enkelte, jeg. Én kam bør brukes de aller fleste steder om vi skal få unger som funker.
TinaK 1990 Skrevet 19. juli #13 Skrevet 19. juli Min 18 åring, blir 19 til høsten reiser til Hellas i morgen med en guttegjeng på 13 stk. De var i Spania i fjor, da var han 17 år. Han klarer seg fint, en av gutta er «reiseleder». Men hva skal man forvente? Nå har vi reist mye inoppveksren med fly, men barna mine er veldig forskjellig. Eldste som reiser i morgen er veldig utadvendt og trygg på seg selv, mens yngste på 16 er en helt annen type. Så er det jo forskjell på 18 åringer hva slags erfaring de har med reising. Man kan forvente mer av en 18 åring som har erfaring med flyplasser mm enn en 18 åring som ikke har særlig erfaring. Alt skal læres, noen gjør det tidlig, andre senere.
Anonym bruker Skrevet 19. juli #14 Skrevet 19. juli Det bør gå helt fint det. Men at venninnen din skryter av barnet ditt bør du ta til deg heller enn å si «det klarer jo alle». Det er jo ikke negativt ment Anonymkode: 3a0e4...c84
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå