Gå til innhold

Min kommentar til at det har blitt så populært å droppe solkrem

Anbefalte innlegg

Skrevet

AI-generert:
523DB76F-39C3-446F-B03B-4DFBAED533C7.thumb.png.67631ca4c7950037b51f848f2fd8ede4.png

Jeg har en tante som døde av føflekkreft. Hun brukte ikke solkrem (annet enn om hun skulle ligge og sole seg eller var i syden) og mente det var naturlig og fint med sola. Moren min og jeg har samme lyse hud som henne, men jeg ble oppdratt til å bruke solkrem og være forsiktig i sola. 

Jeg har derfor brukt solkrem helt siden jeg var i tenårene, og i en alder av 40 blir jeg fortsatt spurt om leg når jeg går på polet, fordi jeg ikke har en eneste rynke eller pigmentflekk. 

Jeg har to gode venninner som har foreldre til lungekreft etter mange år med røyking.

Jeg synes det er så leit når jeg ser 18-åringer røyke, og når jeg ser folk i sosiale medier støtte opp om han legen som sier solkrem er bare tull. 

Anonymkode: 78915...c84

Videoannonse
Annonse
Skrevet

D898DF1D-2669-49E5-A022-DB119AEAD9C1.thumb.png.abbf2a904a4a5ba2322644a0c435a5d8.png
Også AI-generert

Anonymkode: 78915...c84

Skrevet

Jag har hatt føflekkreft, og det satte en skikkelig støkk i meg. Må si det ødela gleden med sol og sommer for meg. Jeg bor på et ganske solfattig sted, men har alltid elsket å sole meg når muligheten har vært til stede.

Jeg er født på 70-tallet, og da jeg var barn var det aldri snakk om å bruke solkrem. Det var en felles forståelse for at man måtte bli brent før man ble brun. Min mor har vel til dags dato ikke brukt solkrem. Hun bruker fortsatt sololje uten faktor 🙈. Jeg har alltid vært flink til å smøre meg på ferie, men for dårlig når jeg bare har satt meg litt på verandaen hjemme. 

Føflekken jeg fjernet hadde ingen av de typiske tegnene. Den var lys og ikke spesielt stor. Det var bare noe som fikk meg til å ville fjerne den. Legen mente det var helt unødvendig, og at det ikke var noe som tilsa kreft i den. Allikevel var det kreft, og jeg er glad for at jeg sto på mitt. Nå må jeg leve med angsten for at alle små føflekker jeg har er farlige.

Anonymkode: 7bb31...544

Skrevet

Ok? Hva vil du med dette hi? Er du solkremselger?

Anonymkode: 454d3...342

Skrevet

Jeg har tenåringsdatter. Her soles det bare når det er høy UV-måling. Det brukes lite solkrem, men det konsumeres uante mengder av alle slags «skin care»-produkter. Å nå gjennom med fornuft og vitenskap er sjanseløst. Utrolig frustrerende! Det eneste hun faktisk bør bruke er det hun (og venninnene) dropper. Jeg river meg i håret av ergrelse.

Anonymkode: 4169d...0ce

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...