Anonym bruker Skrevet 16. juli #1 Skrevet 16. juli Jeg blir kun brun på armene og på ryggen og litt i ansiktet. Blir aldri brun på magen eller på brystet og heller aldri på beina heller. Er dette vanlig? Jeg pleier å gå med lite klær om sommeren omtrent likt overalt. Dette skjer hvert eneste år og jeg har levd en stund. Anonymkode: 2b48b...3a9
Anonym bruker Skrevet 16. juli #2 Skrevet 16. juli Jeg er mye brunere på magen enn på beina. Leggene mine tar knapt til seg sol. Er sikkert ulik mengde pigmenter da Anonymkode: 254a9...16b
Anonym bruker Skrevet 16. juli #3 Skrevet 16. juli Ser bare så snål ut når alt er forskjellig. Anonymkode: 2b48b...3a9
Anonym bruker Skrevet 16. juli #4 Skrevet 16. juli Trodde egentlig at man har lik pigmenter overalt på kroppen bortsett fra inne i håndflaten. Anonymkode: 2b48b...3a9
Anonym bruker Skrevet 16. juli #5 Skrevet 16. juli Jeg kjeder meg ihejl på jobb og spurte derfor copiloten Nei, vi har ikke like mye pigment (melanin) overalt på huden. Melanin produseres av celler som kalles melanocytter. Antallet melanocytter er ganske likt på de fleste deler av kroppen, men de produserer ikke nødvendigvis like mye melanin overalt. Derfor varierer hudfargen naturlig mellom ulike områder. Eksempler: Ansiktet, skuldrene og armene har ofte mer synlig pigment fordi de utsettes mer for sol. Håndflater og fotsåler har svært lite pigment og er derfor lysere. Brystvorter, kjønnsområder og enkelte føflekker er naturlig mer pigmenterte. Etter skader, betennelse eller eksem kan huden bli mørkere eller lysere enn området rundt. I tillegg påvirkes pigmentmengden av: genetikk soleksponering hormoner (for eksempel under graviditet) alder enkelte sykdommer og medisiner Så huden er normalt ikke helt ensfarget. Det er vanlig å ha både lysere og mørkere områder på kroppen. Anonymkode: 254a9...16b
Anonym bruker Skrevet 16. juli #6 Skrevet 16. juli Men hvorfor har jeg mere pigment på ryggen enn på magen? Det er alltid like mye sol der. Skjønner det at ansiktet og underarmene får mere sol. Anonymkode: 2b48b...3a9
Anonym bruker Skrevet 16. juli #7 Skrevet 16. juli Jeg blir veldig brun på overkroppen, men får knapt farge på beina. Trenger ikke å ha på solkrem blir ikke brent heler. (Vet at det ikke er det eneste grunnen for solkrem). Men ser ut som 2 forskjellige kropper om jeg har på bikini. Anonymkode: 1ee67...2a6
Anonym bruker Skrevet 17. juli #8 Skrevet 17. juli Jeg blir kjempe brun på alt over hoftene. Helt utrolig brun. Bena derimot blir aldri brune. Jeg tror jeg fikk alt av pigmenter utdelt i øvre etasje. Anonymkode: d2b51...7e4
Anonym bruker Skrevet 17. juli #9 Skrevet 17. juli Og her er det motsatt. Har skikkelig brune bein, som selv på vinteren er gylne. Ansikt og armer forblir nordiske. De gangene jeg blir god og brun i fjeset. Renner fargen av etter to uker. Anonymkode: 2c629...c53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå