Anonym bruker Skrevet 17. juli #26 Skrevet 17. juli Anonym bruker skrev (12 timer siden): Hehe nei det var store klasser. Anonymkode: 0cee5...b17 Så fordi du har gått i én klasse hvor halvparten droppet du kan du fastslå at det skjer i alle klasser? Kanskje du skulle tatt deg et par år til på skolebenken? Anonymkode: b8de7...6d8
Anonym bruker Skrevet 17. juli #27 Skrevet 17. juli Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Det kan nok dessverre umulig gå! Min sønn ligger på 1.plass på venteliste, til en klasse med bare 12 plasser. Tror dessverre ikke han kommer inn heller. Yrkesfag, høyt snitt (godt over 4). Anonymkode: 92237...169 Høyt snitt på er på 5 og oppover. Hva slags linje? Anonymkode: c6470...8b2
Anonym bruker Skrevet 17. juli #28 Skrevet 17. juli Anonym bruker skrev (2 timer siden): Så fordi du har gått i én klasse hvor halvparten droppet du kan du fastslå at det skjer i alle klasser? Kanskje du skulle tatt deg et par år til på skolebenken? Anonymkode: b8de7...6d8 Kanskje du også skulle gått tilbake på skolebenken og lære deg litt dannelse og høflighet? Da slipper du å være så frekk. Anonymkode: 03da7...4cd
Anonym bruker Skrevet 17. juli #29 Skrevet 17. juli Anonym bruker skrev (2 timer siden): Høyt snitt på er på 5 og oppover. Hva slags linje? Anonymkode: c6470...8b2 Det er vel elektro som pleier ha høyest snitt av yrkesfagene, det er det her ihvetfall. Her må du ha høyere snitt for å komme inn på elektro enn på studiespes også. Anonymkode: 77b39...12b
Anonym bruker Skrevet 21. juli #30 Skrevet 21. juli Takk for alle konstruktive svar. Selvfølgelig forstår vi at det er små sjanser for å få plass der hn ønsker, men vi håper i det lengste. Det som er rart er at dette ikke er en "veldig populær" linje. Det står også i den offentlige søkerlisten at det var 25 stk som søkte på den, og jeg vet med sikkerhet at det er 30 ledige plasser der kommende skoleår. Får dermed det ikke til å gå helt opp at hn skulle stå på 71.plass når dette var mitt barns 1.ønske. Etter 2.inntak i går er hn forøvrig på 19.plass. Kanskje mer håp da? Hi Anonymkode: bc77e...146
Anonym bruker Skrevet 21. juli #31 Skrevet 21. juli Tenker det er lite trolig at du får svaret her, så kontakt opptakskontoret i fylket og eventuelt skolen når det er folk på jobb der. Anonymkode: 30e90...62e
Anonym bruker Skrevet 21. juli #32 Skrevet 21. juli Anonym bruker skrev (På 14.7.2026 den 20.42): Hvor i alle dager er det du bor hvor 50% dropper ut? Det er veldig langt fra sannheten her ihvertfall. Det er mest frafall på salg & service, for det er linjen de putter alle som ikke kommer inn noe annet sted. Alt fra innvandrere i 20-årene til ungdommer uten vitnemål fra ungdomsskolen blir puttet inn der for de trenger "bare" et klasserom for å opprette flere klasser. Mrn det betyr at alle kommer inn og de ikke har ventelister. Uansett er frafallet bare på mellom 10 og 20%, ikke i nærheten av 50% som du hevder. Anonymkode: 77b39...12b Forstår ikke hvorfor det skal snakkes så dritt om salg og service? Det er en linje som er viktig i butikkfaget, det finnes mange som jobber i butikker som ikke bør være der uten å få opplæring på en eller annen måte. Kjenner flere som velger dette og trives på dette valget. Er ikke det viktigeste her at ungdommer får seg en utdannelse, samme hva egentlig, å sleppe å bli ungufør og ikke gjør en dritt!! Jeg er bare glad viss barnet mitt klarer å komme seg inn på vgs og på noe hun mestrer. Anonymkode: a4f53...5fa
Anonym bruker Skrevet 21. juli #33 Skrevet 21. juli Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Tenker det er lite trolig at du får svaret her, så kontakt opptakskontoret i fylket og eventuelt skolen når det er folk på jobb der. Anonymkode: 30e90...62e Har selvsagt prøvd det. Inntakskontoret var særs lite behjelpelig og generelt sur og avvisende. Samme med den ene personen jeg fikk tak i på skolen. Tanken med innlegget mitt var bare om andre hadde vært i lignende situasjon og hadde hatt barn som stod langt bak på en venteliste, men hadde en positiv opplevelse til slutt. Ofte er det mest interessant å høre fra andre sine erfaringer i like situasjoner. Hi Anonymkode: bc77e...146
Anonym bruker Skrevet 21. juli #34 Skrevet 21. juli Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Forstår ikke hvorfor det skal snakkes så dritt om salg og service? Det er en linje som er viktig i butikkfaget, det finnes mange som jobber i butikker som ikke bør være der uten å få opplæring på en eller annen måte. Kjenner flere som velger dette og trives på dette valget. Er ikke det viktigeste her at ungdommer får seg en utdannelse, samme hva egentlig, å sleppe å bli ungufør og ikke gjør en dritt!! Jeg er bare glad viss barnet mitt klarer å komme seg inn på vgs og på noe hun mestrer. Anonymkode: a4f53...5fa Jeg prater da ikke dritt om linjen, jeg har selv en sønn som har gått den og tatt fagbrev i salgsfaget og i dag jobber som selger (av bil). Men det er fakta at det er den eneste yrkesfaglige retningen som ikke krever et verksted eller andre spesialrom så det går fint å opprette en ekstra klasse så alle som har krav på skoleplass får en skoleplass Jeg har sett på nært hold hvor mange umotiverte ungdommer som blir dyttet inn på denne linjen så frafallet er høyt der Anonymkode: 77b39...12b
Anonym bruker Skrevet 21. juli #35 Skrevet 21. juli Anonym bruker skrev (2 timer siden): Men det er fakta at det er den eneste yrkesfaglige retningen som ikke krever et verksted eller andre spesialrom Det stemmer da virkelig ikke. Anonymkode: df55f...fee
Anonym bruker Skrevet 22. juli #36 Skrevet 22. juli Datteren min kom inn på et høyere valg etter skolestart, var da på 13. plass. Hun hadde ikke kontaktet skolen så dette var nok den vanlige ventelisten. Hun likte klassen hun allerede hadde startet i (to skoler i Oslo dette, påbygg) så hun takket nei (de mister tydeligvis ikke gammel plass etter skolestart). Nå er hun på 30. plass på høgskolen her i byen og har slått seg til ro med å starte i en annen by; alle i klassen må si fra seg plass/ikke dukke opp om hun skal komme inn. Hun får heller gjøre en vurdering om hun skulle komme inn etter skolestart (hun har skaffet seg hybel allerede der hun kom inn). Anonymkode: 85ccc...f85
Hagla Skrevet 22. juli #37 Skrevet 22. juli Anonym bruker skrev (10 timer siden): Har selvsagt prøvd det. Inntakskontoret var særs lite behjelpelig og generelt sur og avvisende. Samme med den ene personen jeg fikk tak i på skolen. Tanken med innlegget mitt var bare om andre hadde vært i lignende situasjon og hadde hatt barn som stod langt bak på en venteliste, men hadde en positiv opplevelse til slutt. Ofte er det mest interessant å høre fra andre sine erfaringer i like situasjoner. Hi Anonymkode: bc77e...146 Har lest meg opp litt fordi jeg hadde en som var på venteliste til førsteønske etter 1.inntak. Sånn jeg forstår det er skolene pliktig til å følge inntakskontoret sin venteliste frem til en viss dato (husker ikke hvilken), men kan etter den datoen opperere med egen venteliste. Sjekk om det er sånn i deres fylke også. Hvis det er sånn også hos dere, tenker jeg det vil være lurt av ungdommen din å selv ta kontakt med skolen og fortelle hvor motivert hn er for skoleplass hos dem og be om å også settes på skolens egen venteliste. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 22. juli #38 Skrevet 22. juli Anonym bruker skrev (8 timer siden): Det stemmer da virkelig ikke. Anonymkode: df55f...fee Neivel? Det var det læreren sa da sønnen min begynte der ihverfall. Alle andre yrkesfag trenger spesielle rom, kjøkken, verksted, symaskiner osv osv, men salg og service trenger bare et klasserom så der opprettet de en ny klasse ved behov så alle kom inn... Anonymkode: 77b39...12b
Anonym bruker Skrevet 22. juli #39 Skrevet 22. juli Anonym bruker skrev (1 time siden): Neivel? Det var det læreren sa da sønnen min begynte der ihverfall. Alle andre yrkesfag trenger spesielle rom, kjøkken, verksted, symaskiner osv osv, men salg og service trenger bare et klasserom så der opprettet de en ny klasse ved behov så alle kom inn... Anonymkode: 77b39...12b Salg og service ved "min" skole har blant annet egen kafé, det må vel kalles spesialrom, eller? De trenger også en god del plass for kreative aktiviteter, så hos oss har salg og service nærmest sin egen avdeling. Disse elevene får også en god del undervisning utenfor skolen, der de lærer i praksis. Tidvis noe uro og ustabilitet på salg og service, men også på tif og på helse og oppvekst. Hvorfor? Delvis på grunn av at dette er linjer med relativt stor andel av nokså faglig svake elever, og også med manglende motivasjon, og ja, dette er linjene med lavest snitt. Anonymkode: c6470...8b2
Anonym bruker Skrevet 22. juli #40 Skrevet 22. juli Anonym bruker skrev (På 17.7.2026 den 11.20): Høyt snitt på er på 5 og oppover. Hva slags linje? Anonymkode: c6470...8b2 Enig i det egentlig altså - men dette er en tømrerlinje. Uvanlig at snittet er så høyt her. Dette er nok et resultat et nedleggelse av videregående i området vårt. (Har kommet inn på samme linje på andrevalget sitt på en annen skole) Anonymkode: 92237...169
Anonym bruker Skrevet 22. juli #41 Skrevet 22. juli Anonym bruker skrev (4 timer siden): Enig i det egentlig altså - men dette er en tømrerlinje. Uvanlig at snittet er så høyt her. Dette er nok et resultat et nedleggelse av videregående i området vårt. (Har kommet inn på samme linje på andrevalget sitt på en annen skole) Anonymkode: 92237...169 Tømrer, da snakker vi vg2. Ikke helt ukjent med relativt høyt snitt der de siste årene. Anonymkode: c6470...8b2
Anonym bruker Skrevet 22. juli #42 Skrevet 22. juli En skal ha veldig gode karakterer for å få 4,5 i snitt. De fleste har ett eller to litt svakere fag som trekker snittet ned selv om de er flinke elever. Her (Vestland) er det bare en håndfull skoler og linjer som har over fem i snitt på førsteinntaket, én av dem er musikk der elevene får ekstrapoeng på prøvespill. Jeg tenker høyt snitt er fra 4,5, over fem er veldig høyt. Anonymkode: 30e90...62e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå