Gå til innhold

Inspirert. Å si manæiter er dialekt og helt innafor, men

Anbefalte innlegg

Skrevet

å tillate seg å bruke spørreordet hvem om f.eks bil i stedet for hvilken, det er tegn på språkfeil og at en er mindre intelligent. I tillegg faller øynene ut på enkelte.

Hvorfor er «hvem bil» så innmari krise å si , mens andre språkforskjeller vi har kun er ansett som koselige dialektforskjeller?

Anonymkode: 5938e...65c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjell på tale- og skriftspråk. I forumreglene står det at man ikke har lov å skrive på dialekt. Det er faktisk ikke vanskeligere å skjønne enn det.

Personlig syns jeg at "hvem bil" er krise å si, uansett dialekt. 

Skrevet

Hvem bil er krise å skive. Langt ifra en koselig dialekt. Det er språk- og skrivefeil.

Anonymkode: ca8dc...a20

Skrevet

I innlegget du refererer til ble uttale av dialektord diskutert, og spørsmålet var om det var noen slike ord som gav deg grøsninger 

Det er noe helt annet enn å skrive et innlegg på dialekt.

Forumreglene er klare der, man skal skrive innleggene sine på bokmål eller nynorsk, ikke dialekt.

Det er ikke dermed sagt det ikke er lov å spørre hva et dialektord betyr f.eks.

Anonymkode: be45b...bbd

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

I innlegget du refererer til ble uttale av dialektord diskutert, og spørsmålet var om det var noen slike ord som gav deg grøsninger 

Forumreglene er klare der, man skal skrive innleggene sine på bokmål eller nynorsk, ikke dialekt.

Dette! 👆 

Det er uansett krise både å si og skrive hvem bil. 

Anonymkode: e58ce...ade

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

å tillate seg å bruke spørreordet hvem om f.eks bil i stedet for hvilken, det er tegn på språkfeil og at en er mindre intelligent. I tillegg faller øynene ut på enkelte.

Hvorfor er «hvem bil» så innmari krise å si , mens andre språkforskjeller vi har kun er ansett som koselige dialektforskjeller?

Det er heilt rett observert.

Munnleg er alt av dialekt gangbart så lenge ein også legg vekt på å bli forstått av motparten.

Skriftleg skriv ein berre dialekt i kontekstar der det er hensiktsmessig å skrive dialekt. Altså ikkje på eit forum der det spesifikt er presisert at ein held seg til normert skriftspråk.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det var ett ord på dialekt. Hvem i stedet for hvilken. Poenget mitt var at hi i hvem-tråden ble kalt dum og uintelligent, mens ordet maneiter ble forsvart i den andre som helt legitimt og tidvis eksotisk fordi det var dialekt. Og det blir jo litt rart. At dialekt er uintelligent i en tråd, men eksotisk og kult i en annen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det var ett ord på dialekt. Hvem i stedet for hvilken. Poenget mitt var at hi i hvem-tråden ble kalt dum og uintelligent, mens ordet maneiter ble forsvart i den andre som helt legitimt og tidvis eksotisk fordi det var dialekt. Og det blir jo litt rart. At dialekt er uintelligent i en tråd, men eksotisk og kult i en annen. 

Skjønner du ikke forskjellen? Helt på ekte? 

Anonymkode: f6bfc...878

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Dette er jo bare tull. og hvem bil tråden din er jo helt tydelig bare for å krangle og antageligvis prøve å statuere et poeng, sikkert det at alle er ute etter å ta hi....

Anonymkode: 06872...426

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Dette er jo bare tull. og hvem bil tråden din er jo helt tydelig bare for å krangle og antageligvis prøve å statuere et poeng, sikkert det at alle er ute etter å ta hi....

Jeg er ikke hi i hvem bil tråden.
Men at alle prøver å ta hi, har du helt rett i. Det virker som det er det 90% er her inne for. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Jeg er ikke hi i hvem bil tråden.
Men at alle prøver å ta hi, har du helt rett i. Det virker som det er det 90% er her inne for. 

Nei,alle prøver ikke å ta hi, å være uenig er ikke det samme som å ta hi. Tåler man ikke uenighet på et diskusjonsforum, så får man logge av.

• 2 uker senere...
Skrevet

Haha, måtte tenke på deg i dag, da jeg så 13 manæiter nedenfor hytta 🤣🤣

Anonymkode: ac27b...a6b

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Haha, måtte tenke på deg i dag, da jeg så 13 manæiter nedenfor hytta 🤣🤣

Anonymkode: ac27b...a6b

Ntååå! Koselig da 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...