Gå til innhold

Fordeling av husarbeid i ferien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her var vi nettopp vitne til en krangel angående husarbeid i ferien. Jeg fikk inntrykk av at de andre tenkte helt annerledes enn meg. Her er det et par, der han har en god del mer ferie enn henne. Han har derfor ferie mens hun går på jobb og så har de ferie sammen senere når hun får fri.

Han forventer da at siden han har ferie er det hun som må lage middag. For når han har ferie så skal han ha ferie og ikke ha plikter. Når de begge har ferie kan de bytte på det. Og han er mist like sliten som henne. Men han har brukt dagen sin på topptur eller trening som er selvvalgt. Jeg mener da at han kan lage middagen selv om han har ferie og hun er på jobb og at hun heller kan lage middagen i helgene. Er han vekkreist noen dager eller skal på en spesielt krevende tur, kan hun selvsagt lage maten, men det er unntakene. De andre mente at den som hadde ferie skulle ha fri fra slike forpliktelser. Det at han hadde mer ferie enn henne var jo hans valg av jobb og ikke noe han skulle straffes for. 

Hva synes dere? Hvem skal lage middag (og eventuelt gjøre annet husarbeid)? Den som er i jobb eller den som er på ferie? Hvordan løser dere det ukene der den ene jobber og den andre har ferie? 

Anonymkode: 577fc...826

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde min mann ment noe slik hadde han fort blitt min eksmann. Det er helt åpenlyst at den som er hjemme i ferie har middagen klar til den som jobber kommer hjem hvis den som har ferie er hjemme. Alt annet hadde vært helt uaktuelt at jeg godtok. Det er også helt åpenlyst at vedkommende som er hjemme i ferie tar mer av husarbeidet generelt.

Anonymkode: 4d683...2ac

Skrevet

For en unnasluntrer og egoist. Ikke normalt.

Anonymkode: 63730...bac

Skrevet

Var det mange som mente dette? Det er jo et helt absurd standpunkt at den som er i jobb skal ta alle fellesplikter fordi den andre har flere feriedager. Samtidig er det vel samme logikk som en del par med avskilt økonomi lever etter; den med mest penger legger listen for felles utgifter som dyre matvarer,ferie og størrelse på boliglån og lar partneren gå uten penger eller i minus fordi egne behov dekkes etter at det som er felles er betalt.

Tipper denne mannen ikke gjør 50% når begge har ferie heller siden han ikke evner å se partneren sin, men er nok hellig overbevist om at han gjør det.

Vi er i samme situasjon her og jada, jeg lager middag etter jobb mange dager jeg også. Det er fordi mannen beiser hus, tar med barna på ting så de ikke bare gamer og ser på telefonen etc. Jeg vil ærlig talt heller spise min mat enn det han lager, men han ville jo aldri sagt noe sånt. 

Anonymkode: 4c8ff...2fa

Skrevet

Så han forventer å bli behandlet som om han bor på all inclusive hotell altså? Hadde ikke skjedd her. Jeg hadde laget mat til meg selv så kunne han fikset eget. Evt hadde det blitt brødskiver.

Anonymkode: 7d843...477

Skrevet

Hva med å ønske det beste for sin partner? Selvsagt laget den som har fri mat og gjør mest husarbeid. Om han er borte så lager selvsagt kona maten, men at han skal gå hjemme og vente på middag fordi han har ferie - jeg hadde ledd høyt om mannen hadde foreslått noe slikt. 

Anonymkode: 6ebb9...867

Skrevet

For en tosk. Men ja, de finnes. 

Da ville det blitt jeg lager mat til meg, du lager mat til deg. 

Jeg lever med en sånn mann. Når jeg lager middag, også til ham, så spretter han opp og sitter ved matbordet i det han hører jeg setter mat på bordet. Lager han mat til meg uoppfordret? Not. 

Ergo blir det mer og mer sjelden jeg gidder å lage mat til oss begge. Han går hjemme (ufør), jeg jobber fulltid, barn flyttet ut. 

Anonymkode: 034e8...544

Skrevet

Da hadde det gått i grandis, ferdig fiskegrateng og gryteretter. 

Jeg må jobsi at dette var en merkelig fordeling, så takke meg til at jeg forsatt er singel. 

Anonymkode: 5d6bd...247

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 7.7.2026 den 17.14):

Her var vi nettopp vitne til en krangel angående husarbeid i ferien. Jeg fikk inntrykk av at de andre tenkte helt annerledes enn meg. Her er det et par, der han har en god del mer ferie enn henne. Han har derfor ferie mens hun går på jobb og så har de ferie sammen senere når hun får fri.

Han forventer da at siden han har ferie er det hun som må lage middag. For når han har ferie så skal han ha ferie og ikke ha plikter. Når de begge har ferie kan de bytte på det. Og han er mist like sliten som henne. Men han har brukt dagen sin på topptur eller trening som er selvvalgt. Jeg mener da at han kan lage middagen selv om han har ferie og hun er på jobb og at hun heller kan lage middagen i helgene. Er han vekkreist noen dager eller skal på en spesielt krevende tur, kan hun selvsagt lage maten, men det er unntakene. De andre mente at den som hadde ferie skulle ha fri fra slike forpliktelser. Det at han hadde mer ferie enn henne var jo hans valg av jobb og ikke noe han skulle straffes for. 

Hva synes dere? Hvem skal lage middag (og eventuelt gjøre annet husarbeid)? Den som er i jobb eller den som er på ferie? Hvordan løser dere det ukene der den ene jobber og den andre har ferie? 

Anonymkode: 577fc...826

Det var ikke noe han skal straffes for....men at hun som går på jobb hver dag skual straffes for det var altså helt naturlig...For en egodott.

Anonymkode: 9b383...02c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...