Anonym bruker Skrevet mandag kl 10:34 #1 Skrevet mandag kl 10:34 Kort fortalt: Mine besteforeldre har hatt hytte ved sjøen siden 50-tallet. Den har vært flittig brukt av dem og hele storfamilien. For et par år siden samlet de alle og ønsket at noen skulle ta over hytta. De orket ikke vedlikeholdet og ansvaret mer. De eneste som hadde lyst, økonomi og anledning var mannen og meg. I fjor høst kjøpte vi derfor hytta til noe under markedspris så den er vår. Grunnen til den lavere prisen var et ønske fra besteforeldrene om at det fortsatt skulle være sånn at storfamilien var velkommen, og det er de absolutt. Det er folk i annekset så godt som hele sommeren og når vi ikke er i hovedhuset så er det noen der da også. De eneste forskjellene vi har gjort er at vi ønsker et lite bidrag til vedlikeholdskassa og til innkjøp av toalettpapir, ved, gass til grillen osv. og at folk tar med seg sitt eget sengetøy så vi slipper å vaske dynetrekk hele sommeren. Vi har derfor bedt om 200 pr. døgn pr. familie. Det er ikke snakk om at man kunne leid seg inn noe annet sted med egen strand rett rundt hjørnet, tilgang til båt og ellers alt man trenger for den prisen, og det er ikke sånn at det dekker helt alle utgifter helt engang. Nå er det bråk i familien. Noen synes det er helt fair å betale for seg, noen synes vi skulle tatt mer og noen kaller oss griske og at det ødelegger hele opplevelsen med hyttebesøket. Er vi helt ute å kjøre som tenker at folk kan betale littegrann? De har tilgang til alt hytta har og da kjøper vi inn alt av forbruksmateriell og står for så godt som alt av vedlikehold. Anonymkode: 6b3de...e8e
Anonym bruker Skrevet mandag kl 11:10 #2 Skrevet mandag kl 11:10 Anonym bruker skrev (34 minutter siden): Kort fortalt: Mine besteforeldre har hatt hytte ved sjøen siden 50-tallet. Den har vært flittig brukt av dem og hele storfamilien. For et par år siden samlet de alle og ønsket at noen skulle ta over hytta. De orket ikke vedlikeholdet og ansvaret mer. De eneste som hadde lyst, økonomi og anledning var mannen og meg. I fjor høst kjøpte vi derfor hytta til noe under markedspris så den er vår. Grunnen til den lavere prisen var et ønske fra besteforeldrene om at det fortsatt skulle være sånn at storfamilien var velkommen, og det er de absolutt. Det er folk i annekset så godt som hele sommeren og når vi ikke er i hovedhuset så er det noen der da også. De eneste forskjellene vi har gjort er at vi ønsker et lite bidrag til vedlikeholdskassa og til innkjøp av toalettpapir, ved, gass til grillen osv. og at folk tar med seg sitt eget sengetøy så vi slipper å vaske dynetrekk hele sommeren. Vi har derfor bedt om 200 pr. døgn pr. familie. Det er ikke snakk om at man kunne leid seg inn noe annet sted med egen strand rett rundt hjørnet, tilgang til båt og ellers alt man trenger for den prisen, og det er ikke sånn at det dekker helt alle utgifter helt engang. Nå er det bråk i familien. Noen synes det er helt fair å betale for seg, noen synes vi skulle tatt mer og noen kaller oss griske og at det ødelegger hele opplevelsen med hyttebesøket. Er vi helt ute å kjøre som tenker at folk kan betale littegrann? De har tilgang til alt hytta har og da kjøper vi inn alt av forbruksmateriell og står for så godt som alt av vedlikehold. Anonymkode: 6b3de...e8e Fullstendig innafor. Hadde ikke tatt diskusjonen en gang: slik er reglene! Betal ellers står dere fritt til å finne dere et annet sted å bo. Anonymkode: 4601e...3e7
Anonym bruker Skrevet mandag kl 11:20 #3 Skrevet mandag kl 11:20 Det kommer an på hvor mye avslag dere fikk fra markedsverdi. Var den stor så forstår jeg at de andre føler seg litt lurt. Da har de nok tenk at avslaget kompenserte både for det at dere må ha gjester, men også slitasjen dette bringer med seg. En annen ting folk kan reagere på er totalen dere får inn. Du sier dere har ofte andre boende der. Hvor mye blir det til sammen på et år? Det er også veldig tett på at dere overtok å innføre dette når det ikke var snakket om det i forkant. Det føles kanskje som om dere har hatt en plan om dette hele veien, men latt være å informere om det til avtalen om kjøp var i orden. Det at de tar med seg sitt eget sengetøy og håndklær er helt greit uansett. Da slipper dere å være vaskeri hver gang noen reiser. Og dere slipper å re så mange senger. Det er også rett og rimelig at dere ikke skal ha løpende utgifter som fyring og forbruksartikler på at andre bruker hytten. Om prisavslaget dere fikk var stort, tenker jeg dere burde endret prisen til å dekke mer av det de forbruker og mindre av et tenkt vedlikehold. Om man antar at kompensasjonen var ganske stor så er 200 kroner pr. døgn mye og mer enn det de forbruker om de har med egen mat. I min verden er ikke 200 kroner bitte litt. Og selv om de har råd, vil følelsen av å føle seg lurt kunne ødelegge opplevelsen. Men om det er rimelig eller urimelig, kommer jo an på hvor mye reduksjon dere fikk. Er kompensasjonen liten, så er det rett og rimelig at de også bidrar til vedlikehold. Mulig det hadde vært bedre med en sum i året eller i måneden basert på hvor mye de bruker hytten. Da blir det en vedlikeholdsavgift for tilgang til hytten uten at den knyttes så tett opp til bruken av hytten. Da kan de bruke hytten mer avslappet uten å føle at hver dag koster dem noe. Anonymkode: 8c3ae...b6c
Anonym bruker Skrevet mandag kl 11:42 #5 Skrevet mandag kl 11:42 Jeg tenker også at det kommer helt an på hvor mye billigere dere fikk den Anonymkode: 8b78d...387
Anonym bruker Skrevet mandag kl 11:49 #6 Skrevet mandag kl 11:49 Jeg tenker det er helt innenfor. Jeg ville ikke kalt det vedlikeholdspenger da, jeg ville sagt ar det dekker forbruksmateriell som dopapir, håndsåpe, zalo, oppvaskbørste, strøm, kommunale avgifter og alle slike løpende utgifter dere har når storfamilien kommer. Vedlikehold er det selvfølgelig dere som eiere av hytta som må bekoste. Anonymkode: 7047a...626
Anonym bruker Skrevet mandag kl 12:38 #7 Skrevet mandag kl 12:38 Anonym bruker skrev (51 minutter siden): Det kommer an på hvor mye avslag dere fikk fra markedsverdi. Var den stor så forstår jeg at de andre føler seg litt lurt. Da har de nok tenk at avslaget kompenserte både for det at dere må ha gjester, men også slitasjen dette bringer med seg. En annen ting folk kan reagere på er totalen dere får inn. Du sier dere har ofte andre boende der. Hvor mye blir det til sammen på et år? Det er også veldig tett på at dere overtok å innføre dette når det ikke var snakket om det i forkant. Det føles kanskje som om dere har hatt en plan om dette hele veien, men latt være å informere om det til avtalen om kjøp var i orden. Det at de tar med seg sitt eget sengetøy og håndklær er helt greit uansett. Da slipper dere å være vaskeri hver gang noen reiser. Og dere slipper å re så mange senger. Det er også rett og rimelig at dere ikke skal ha løpende utgifter som fyring og forbruksartikler på at andre bruker hytten. Om prisavslaget dere fikk var stort, tenker jeg dere burde endret prisen til å dekke mer av det de forbruker og mindre av et tenkt vedlikehold. Om man antar at kompensasjonen var ganske stor så er 200 kroner pr. døgn mye og mer enn det de forbruker om de har med egen mat. I min verden er ikke 200 kroner bitte litt. Og selv om de har råd, vil følelsen av å føle seg lurt kunne ødelegge opplevelsen. Men om det er rimelig eller urimelig, kommer jo an på hvor mye reduksjon dere fikk. Er kompensasjonen liten, så er det rett og rimelig at de også bidrar til vedlikehold. Mulig det hadde vært bedre med en sum i året eller i måneden basert på hvor mye de bruker hytten. Da blir det en vedlikeholdsavgift for tilgang til hytten uten at den knyttes så tett opp til bruken av hytten. Da kan de bruke hytten mer avslappet uten å føle at hver dag koster dem noe. Anonymkode: 8c3ae...b6c Vi fikk et avslag på ca. 200 000,-. For det har vi bl. a. kjøpt nye madrasser til alle senger og byttet ut snurredassen i annekset med en Cinderella, så det er jo noe som kommer alle til gode. 200,- pr. døgn pr. familie gjør at de ikke trenger å tenke på toalettpapir, kjøkkenrull, såpe av noe slag, gass til grill, bensin til båten, ved til bålpanne, basisvarer i kjøkkenskapet, strøm, internett osv. Det skal være familier i annekset nesten hele juli, så vi får inn rundt 6000,-. Det er mer enn det går i dopapir, men det er også mye som er gammelt og trenger utskifting her, som alle bruker og som alle forventer at finnes. Vi har vurdert om det er mer spiselig for noen å heller bidra med dugnadsarbeid. alternativet til at det blir som det er nå hadde jo vært at hytta ble solgt ut av familien og ingen kunne vært her. Besteforeldrene våre har vært veldig rause i alle år og har skjemt oss bort med å bekoste alt og det eneste vi har bidratt med er å male, beise og gjøre annet dugnadsarbeide. Jeg synes ikke vi er urimelige. Vi tjener ingenting på dette. Tvert imot. Når en familie på fem betaler 1400,- for en uke der de kun har utgifter til egen mat så skal de lete lenge etter billigere ferie. Anonymkode: 6b3de...e8e
Anonym bruker Skrevet mandag kl 12:50 #8 Skrevet mandag kl 12:50 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Vi fikk et avslag på ca. 200 000,-. For det har vi bl. a. kjøpt nye madrasser til alle senger og byttet ut snurredassen i annekset med en Cinderella, så det er jo noe som kommer alle til gode. 200,- pr. døgn pr. familie gjør at de ikke trenger å tenke på toalettpapir, kjøkkenrull, såpe av noe slag, gass til grill, bensin til båten, ved til bålpanne, basisvarer i kjøkkenskapet, strøm, internett osv. Det skal være familier i annekset nesten hele juli, så vi får inn rundt 6000,-. Det er mer enn det går i dopapir, men det er også mye som er gammelt og trenger utskifting her, som alle bruker og som alle forventer at finnes. Vi har vurdert om det er mer spiselig for noen å heller bidra med dugnadsarbeid. alternativet til at det blir som det er nå hadde jo vært at hytta ble solgt ut av familien og ingen kunne vært her. Besteforeldrene våre har vært veldig rause i alle år og har skjemt oss bort med å bekoste alt og det eneste vi har bidratt med er å male, beise og gjøre annet dugnadsarbeide. Jeg synes ikke vi er urimelige. Vi tjener ingenting på dette. Tvert imot. Når en familie på fem betaler 1400,- for en uke der de kun har utgifter til egen mat så skal de lete lenge etter billigere ferie. Anonymkode: 6b3de...e8e Ikke tenk mer på det. Om noen virkelig mener dere skal forsyne dem med alle disse tingene fra eget budsjett sier det mer om dem enn om dere. Dere kan jo si at alternativet er at det er null basisvarer, at alle må ha sin egen gass til grillen, eget dopapir, dere instalerer egen strømmåler så de må betale for faktisk brukt strøm når de er der, osv blir det dyrere og fryktelig tungvindt for alle. At dere har en spleisepott for alle disse tingene og dere handler de inn gjør ting veldig mye enklere for alle. Når noen protesterer på det så trenger du overhodet ikke ha dårlig samvittighet, det dere krever er 100% innenfor rimelighetens grenser. Anonymkode: 7047a...626
Anonym bruker Skrevet mandag kl 13:32 #9 Skrevet mandag kl 13:32 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): Vi fikk et avslag på ca. 200 000,-. For det har vi bl. a. kjøpt nye madrasser til alle senger og byttet ut snurredassen i annekset med en Cinderella, så det er jo noe som kommer alle til gode. 200,- pr. døgn pr. familie gjør at de ikke trenger å tenke på toalettpapir, kjøkkenrull, såpe av noe slag, gass til grill, bensin til båten, ved til bålpanne, basisvarer i kjøkkenskapet, strøm, internett osv. Det skal være familier i annekset nesten hele juli, så vi får inn rundt 6000,-. Det er mer enn det går i dopapir, men det er også mye som er gammelt og trenger utskifting her, som alle bruker og som alle forventer at finnes. Vi har vurdert om det er mer spiselig for noen å heller bidra med dugnadsarbeid. alternativet til at det blir som det er nå hadde jo vært at hytta ble solgt ut av familien og ingen kunne vært her. Besteforeldrene våre har vært veldig rause i alle år og har skjemt oss bort med å bekoste alt og det eneste vi har bidratt med er å male, beise og gjøre annet dugnadsarbeide. Jeg synes ikke vi er urimelige. Vi tjener ingenting på dette. Tvert imot. Når en familie på fem betaler 1400,- for en uke der de kun har utgifter til egen mat så skal de lete lenge etter billigere ferie. Anonymkode: 6b3de...e8e Da er det helt fair Anonymkode: 8b78d...387
Anonym bruker Skrevet mandag kl 20:03 #10 Skrevet mandag kl 20:03 Vet du, jeg kjenner jeg blir helt stresset av hele teksten din. Hadde jeg vært dere ville jeg heller betalt inn de 200 000 som manglet og eid hytta helt selv, høres ut som resten får utrolig mye "gratis", dere har betalt hytta men de kommer og går for en slikk og ingenting , hadde følt meg utnyttet og hadde og syns det var slitsom aldri å kunne være der alene( eller kanskje dere sier i fra?) Men det var jo ikke som ditt hi, og på det du spør så helt klart innafor med 200 kr per pers! Anonymkode: 98e1c...b57
Anonym bruker Skrevet mandag kl 20:03 #11 Skrevet mandag kl 20:03 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Vet du, jeg kjenner jeg blir helt stresset av hele teksten din. Hadde jeg vært dere ville jeg heller betalt inn de 200 000 som manglet og eid hytta helt selv, høres ut som resten får utrolig mye "gratis", dere har betalt hytta men de kommer og går for en slikk og ingenting , hadde følt meg utnyttet og hadde og syns det var slitsom aldri å kunne være der alene( eller kanskje dere sier i fra?) Men det var jo ikke som ditt hi, og på det du spør så helt klart innafor med 200 kr per pers! Anonymkode: 98e1c...b57 "Spørsmålet ditt", liten skrivefeil over der så jeg nå. Anonymkode: 98e1c...b57
Anonym bruker Skrevet mandag kl 20:30 #12 Skrevet mandag kl 20:30 Jeg synes dere er litt for snille som lar de andre bruke hytta såpass mye. De 200.000 kr som dere såkalt sparte, betyr lite i denne sammenhengen. Dere var de eneste som hadde anledning og penger til å kjøpe hytta, men nå høres det ut som om noen tror dere kjøpte den på vegne av alle i familien. Jeg ville definitivt tatt betalt per døgn. Jeg har selv leid ut feriebolig, og ser hvilken slitasje det er. I tillegg var det ofte småting som ble ødelagt, alt fra en nattbordslampe til rullegardin. Så ja, jeg er helt på din side her! Anonymkode: 8f175...974
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 07:13 #13 Skrevet tirsdag kl 07:13 200,- per familie er mer enn innafor. For en gjeng gjerrigknarker! Hadde det vært meg hadde jeg sagt at ble det mer sutring kom jeg til å etterbetale rabatten på 200.000,- og skru opp prisen evt stenge hytta for alle som klagde. Anonymkode: c10b0...111
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 08:35 #14 Skrevet tirsdag kl 08:35 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Vi fikk et avslag på ca. 200 000,-. For det har vi bl. a. kjøpt nye madrasser til alle senger og byttet ut snurredassen i annekset med en Cinderella, så det er jo noe som kommer alle til gode. 200,- pr. døgn pr. familie gjør at de ikke trenger å tenke på toalettpapir, kjøkkenrull, såpe av noe slag, gass til grill, bensin til båten, ved til bålpanne, basisvarer i kjøkkenskapet, strøm, internett osv. Det skal være familier i annekset nesten hele juli, så vi får inn rundt 6000,-. Det er mer enn det går i dopapir, men det er også mye som er gammelt og trenger utskifting her, som alle bruker og som alle forventer at finnes. Vi har vurdert om det er mer spiselig for noen å heller bidra med dugnadsarbeid. alternativet til at det blir som det er nå hadde jo vært at hytta ble solgt ut av familien og ingen kunne vært her. Besteforeldrene våre har vært veldig rause i alle år og har skjemt oss bort med å bekoste alt og det eneste vi har bidratt med er å male, beise og gjøre annet dugnadsarbeide. Jeg synes ikke vi er urimelige. Vi tjener ingenting på dette. Tvert imot. Når en familie på fem betaler 1400,- for en uke der de kun har utgifter til egen mat så skal de lete lenge etter billigere ferie. Anonymkode: 6b3de...e8e 200 000 i rabatt for at de andre skal få ha gratis hytte, synes ikke jeg var noe god deal for dere. Hvor lenge er det tenkt at alle skal få benytte hytten? 200 000 i rabatt vil jo egentlig bare kompenserer for at hytten skal benyttes av andre noen år og ikke inkludere vedlikehold. Det kan jo ikke være slik at dere skal binde opp midler, betale lån, vedlikehold og andre utgifter og bruke mye tid for andre dere er på likefot med. Det at besteforeldre spanderte på barnebarn er jo noe annet og betyr jo ikke at dere har mulighet til (eller ønske om) å spandere på søskenbarn. Det er jo litt rart at noen av de andre ikke forstår at dere ikke kan spandere på dem og holde hytte fra alle. Og at de synes det er helt naturlig at dere skal ha utgifter for dem, men at det ikke er naturlig for dem å bidra med noe for tilgang på hytte. Dere kan godt ta betalt pr. døgn og det er ikke griskt å få dekket inn utgiftene ettersom rabatten ikke dekket dem inn. Anonymkode: 8c3ae...b6c
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 09:17 #15 Skrevet tirsdag kl 09:17 Sånn jeg ser det aksepterte dere å kjøpe hytten med 200.000 i avslag på prisen for at storfamilien skulle kunne fortsette å komme dit på ferie. Men, dere godtok ikke at dere for all fremtid skal ha utgifter på storfamilien De får komme på ferie uten å betale husleie, men de skal SELVFØLGELIG betale for egne utgifter. Dere sørger for at disse utgiftene, som dopapir, gass, bensin til båten, strøm, basisvarer på kjøkkenet, rengjørinsprodukter osv blir kjøpt inn mot et beskjedent beløp på 200 kr natta At noen protesterer på dette er helt borti natta idiotisk og ingenting å bry seg om. Anonymkode: 7047a...626
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 11:46 #16 Skrevet tirsdag kl 11:46 Jeg hadde heller betalt full pris og nektet dem gratis bruk. Så kunne de heller ha leid, eller dere kunne hatt en samling per år, slik at ønsket ble oppfylt. Det kan jo umulig være slik at dere skal drive hotell. Anonymkode: 61f60...fb7
Anonym bruker Skrevet tirsdag kl 12:06 #17 Skrevet tirsdag kl 12:06 Takk for støtte. Vi har støtte innad i storfamilien også. Bare for å ha sagt det så elsker vi at familien samles om sommeren, at vi har dager og kvelder der vi kan være sammen, ungene flyr hele dagen og leker og blir godt kjent med hverandre, deler køyesenger og sover i telt på plenen og får samme barndomssommre som vi hadde i det vi tenker er et lite sommerparadis. Vi har ikke noe ønske om å være bare oss her, annet enn en dag eller to innimellom slagene. Jeg tror nok at dette skal gå seg til. De som har uttrykt uenighet skal få se gode regnskaper på hva pengene går til og når de ser at dette ikke er noe vi går i pluss på så håper vi at det blåser over. Anonymkode: 6b3de...e8e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå