Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ferietid og skal liksom være bra. Men det er ikke det. 3 barn, eldste jenta på 16 jobber en del, guttene på 15 og 12 er hjemme. Skilt og har hatt ungene 3 uker, ei igjen. Mellomste har ADHD og er autist. Vil ingenting, vil bare være hjemme. Vanskelig å få han til å ta medisin. Han har eit vannvittig språk, blir kalt forbanna kuk, og sier konstant at jeg ikke liker han og at jeg hater han. Klør han på rygg, det elsker han,, snakker med hanpå sengekanten, gir han oppmerksomhet. 12 åringen blir irritert, sier jeg skal drepe deg. Jeg trenger å komme vekk litt i ferien, savner min familie. Savner voksenkontakt, savner kjæreste .sover lite på nettene, prøver å mekle mellom guttene. Treng bare å lufte litt.

Anonymkode: d3dcc...141

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ferie med barn med omfattende behov, er jo ikke ferie.

Kan han være alene hjemme? I så fall, la ham. Ut og gjør noe hyggelig selv, ta med tolvåringen eller parker ham hos noen andre så de ikke går løs på hverandre. 

Anonymkode: b4151...b2d

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ferie med barn med omfattende behov, er jo ikke ferie.

Kan han være alene hjemme? I så fall, la ham. Ut og gjør noe hyggelig selv, ta med tolvåringen eller parker ham hos noen andre så de ikke går løs på hverandre. 

Anonymkode: b4151...b2d

Ja, men har ingen familie her (de bor 2.5 timer unna). Skal vekk imorgon og ei uke frem. 15 åringen vil ikke. Først hos mormor to dager og så på camping med min familie fra onsdag-søndag. Har lokka med bowling, gocart, badeland osv. Her går 12 åringen og jeg og bader mens 15 åringen er hjemme. HI

Skrevet

Høres ut som et mareritt. At en 12-åring går rundt å sier "jeg skal drepe deg" er virkelig ikke normalt.

Anonymkode: 4d2c3...c4c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Høres ut som et mareritt. At en 12-åring går rundt å sier "jeg skal drepe deg" er virkelig ikke normalt.

Eg var fly forbanna. Inn på rommet hans og spurte ka han hadde tenkt å drepe han med.  Pistol,øks....han påstod at han ikke hadde sagt det. Fikk han til å tenke litt. HI

Skrevet

Det er vanskelig når alles ønsker og forventninger er så forskjellig.

Barn med spesielle behov er slitsomt, det er bare sånn det er.

Men om du setter deg ned og skyver bort både egne og samfunnet rundt sine forventinger om hva en fin ferie er, og legger tilrette for barnas ønsker og behov, hva får du da?

Å dra på ferie er sjelden koselig for en med adhd og autisme, så om han får bestemme vil nok det å ha rolige dager hjemme være det beste.

Hva vil 12-åringen? Hvordan har 12 åringen det? Blir han sett og hørt eller fotsvinner hans behov litt i tilretteleggingen rundt storebror med diagnoser?

Har 15 åringen støttekontakt? Kanskje trenger både du og 12 åringen at han er ute av huset en kveld i uka?

Det er kanskje litt sent for akkurat denne sommeren. Men prøv å ikke stresse så fælt med alle disse drømmene og forventningene, lag en ferie som passer deg og dine best, så dere får senket skuldrene litt.

Kan f.eks 12 åringen dra til bestemor en langhelg alene, så kan du og 15 åringen få ro og senket skuldrene hjemme? Det kam være vinn-vinn for alle.

Jeg har et barn med spesielle behov selv, og ting må legges opp litt annerledes da.

Anonymkode: 03155...949

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er vanskelig når alles ønsker og forventninger er så forskjellig.

Barn med spesielle behov er slitsomt, det er bare sånn det er.

Men om du setter deg ned og skyver bort både egne og samfunnet rundt sine forventinger om hva en fin ferie er, og legger tilrette for barnas ønsker og behov, hva får du da?

Å dra på ferie er sjelden koselig for en med adhd og autisme, så om han får bestemme vil nok det å ha rolige dager hjemme være det beste.

Hva vil 12-åringen? Hvordan har 12 åringen det? Blir han sett og hørt eller fotsvinner hans behov litt i tilretteleggingen rundt storebror med diagnoser?

Har 15 åringen støttekontakt? Kanskje trenger både du og 12 åringen at han er ute av huset en kveld i uka?

Det er kanskje litt sent for akkurat denne sommeren. Men prøv å ikke stresse så fælt med alle disse drømmene og forventningene, lag en ferie som passer deg og dine best, så dere får senket skuldrene litt.

Kan f.eks 12 åringen dra til bestemor en langhelg alene, så kan du og 15 åringen få ro og senket skuldrene hjemme? Det kam være vinn-vinn for alle.

Jeg har et barn med spesielle behov selv, og ting må legges opp litt annerledes da.

Bor på lite sted så trur ikkje det finnes støttekontakt ordning her. HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Sjekk om det stemmer, før du gir det opp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Støttekontaktordning finnes i alle kommuner, men det kan være vanskelig for kommunen å finne noen til å ta jobben.

Derfor er det overalt sånn at du kan finne noen selv, er mange assistenter i barnehage og skole f.eks som har sånne bijobber. Svigerinnen min er faktisk ganske høyt utdannet og har en god jobb, men er likevel støttekontakt for en gutt, mest for å hjelpe familien hans selvfølgelig, men hun har blitt veldig glad i gutten. Han er 8 år og hun tar han med på bowling, svømming o.l og får utgiftene dekket av kommunen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...