Gå til innhold

12 åring livredd for bedøvelse (må bore)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hull i tann. Er livredd for bedøvelse. Han har sydd to ganger uten bedøvelse. Hvordan er det å bore uten bedøvelse? Jeg har aldri bora så aner ikke. Skal ringe tannlegekontoret å høre når de åpner igjen etter ferien. HI

Anonymkode: 33060...63d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er verre å bore uten bedøvelse enn å ta bedøvelsen. Men det kan han jo få velge selv.

Skrevet

Tannlegen kan bruke et bedøvelsemiddel  før de setter sprøyten. Hilsen ei med ekstrem tannlegeskrekk og sprøyteskrekk. 

Jeg har borret både med og uten bedøvelse og kan trygt si at med bedøvelse er mye mye bedre. 

Ring ulike tannleger og forklar situasjonen. 

Anonymkode: 1a469...16e

Skrevet

No er det vel snart 20 år sida eg var i kontakt med eit tannlegebor, den prosedyren har nok knappast endra seg. Det som derimot har endra seg er bedøvelsen. Eg meinar å ha registrert at nålene er tynnare, volumet mindre og tenker at bedøvinga har stadig mindre ubehag knytta til seg. 

Skrevet

Tannlegen foretrekker at du tar bedøvelse, for da kan de bare borre på og bli fort ferdig.

Uten bedøvelse må de ta det litt mer mef ro og lese signalene fra pasienten mer nøye, når de må lette på trykket, når det trengs en liten pause osv.

Jeg personlig synes smerte i tennene er grusomt, smerte alle andre steder kan jeg tåle, men den skarpe smerten i en tann når de borrer 🙈 Jeg gjør ingenting hos tannlegen uten bedøvelse 

Mannen min derimot gjør ingenting av den type smerte, han har bare hatt bedøvelse hos tannlegen en gang og det var når han rotfylte 

Vi er i 50 årene, så vi har noen gamle amalganfyøllinger fra barneskolen som nå begynner bli rufsete og byttes ut.

Så jeg tror det er litt individuelt hva man tåler i munnen.

Anonymkode: 3b406...305

Skrevet

Min nektet også bedøvelse og borret uten på den alderen. Tannlegen tok det rolig og forsiktig og det gikk helt fint. Var vist ikke noe vondt.

Anonymkode: 8e935...d5a

Skrevet

Snakk med tannlegen. Om det er et lite hull der de ikke vil komme nær nerven går det helt fint å bore uten bedøvelse. Jeg har full tillit til min tannlege og han sier fra om jeg kommer til å trenge bedøvelse eller ikke, og det blir som han sier og det går bra. Det går også an å lage avtale med tannlegen om at han borer i 10 sekunder og så tar en pause og sjekker om det går greit. Når det gjelder bedøvelse så er det kanskje greit å gå litt dypere i å finne ut hva sønnen din er redd for. Er det synet av sprøyta? Stikket? Presset når noe trykkes inn? Følelsen etterpå? Min ene var også panisk for tannlegen generelt og bedøvelse spesielt, og etter at vi "dissekerte" situasjonen endte vi med at det var selve stikket han var redd for. På spørsmål om han kun tåle ett sekund med vondt, så ble han enig med seg selv om at det kunne han, og etter det gikk tannlegebesøk mye greiere. 

Skrevet

Hvorfor går dere til steder med gammeldags bedøvelse? Ser dere innlegget mitt over om the wand? 

Anonymkode: 615a0...9a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvorfor går dere til steder med gammeldags bedøvelse? Ser dere innlegget mitt over om the wand? 

Fordi de kanskje ikke har hørt om det. Jeg har aldri hørt om det, 

Anonymkode: 59bb1...b5b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Fordi de kanskje ikke har hørt om det. Jeg har aldri hørt om det, 

Nå har de hørt om det, i hvert fall. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Dette! Datteren min trekte tenner med et års mellomrom. Første gang med vanlig bedøvelse, så det hun gruet seg til andre gangen var bedøvelsen. Men i mellomtiden hadde de fått såkalt smertefri bedøvelse på tannlegekontoret som hun fikk tilbud om å prøve, og det var MYE bedre, der kjente hun knapt at den ble satt. Så tenker det er verdt å sjekke opp om det fins noen som tilbyr dette i nærheten av dere. Vi bor ikke på noe stort sted, så det er håp andre steder også 😊

Anonymkode: c2399...7a7

Skrevet
Himmel og hav skrev (41 minutter siden):

Snakk med tannlegen. Om det er et lite hull der de ikke vil komme nær nerven går det helt fint å bore uten bedøvelse. Jeg har full tillit til min tannlege og han sier fra om jeg kommer til å trenge bedøvelse eller ikke, og det blir som han sier og det går bra. Det går også an å lage avtale med tannlegen om at han borer i 10 sekunder og så tar en pause og sjekker om det går greit. Når det gjelder bedøvelse så er det kanskje greit å gå litt dypere i å finne ut hva sønnen din er redd for. Er det synet av sprøyta? Stikket? Presset når noe trykkes inn? Følelsen etterpå? Min ene var også panisk for tannlegen generelt og bedøvelse spesielt, og etter at vi "dissekerte" situasjonen endte vi med at det var selve stikket han var redd for. På spørsmål om han kun tåle ett sekund med vondt, så ble han enig med seg selv om at det kunne han, og etter det gikk tannlegebesøk mye greiere. 

Det er sprøyta. HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Nå har de hørt om det, i hvert fall. 

Her finnes det bare en tannlege. HI

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Her finnes det bare en tannlege. HI

Kan jo fortsatt hende de har det. Her er det også bare et offentlig tannlegekontor, de hadde prioritert å få inn dette fordi de behandler så mange barn.

Anonymkode: c2399...7a7

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Fordi mange av oss har null problemer med å ta «gammeldags» bedøvelse? Den sprøyta er da null stress.

Anonymkode: 7023e...b0b

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Fordi mange av oss har null problemer med å ta «gammeldags» bedøvelse? Den sprøyta er da null stress.

Jeg klarer den fint, men hvis jeg kan velge, så velger jeg en sprøyte som ikke kjennes, og som kun bedøver den ene tanna, og ikke hele kjeven. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg klarer den fint, men hvis jeg kan velge, så velger jeg en sprøyte som ikke kjennes, og som kun bedøver den ene tanna, og ikke hele kjeven. 

Ok. Og andre velger altså ordinær sprøyte, fordi de mener det går helt fint.

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Flott for deg 🙈

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Har du prøvd? Jeg har fått bedøvelse med begge deler og den største forskjellen var at the wand tok uendelig mye lenger tid. Det gikk så vanvittig langsomt og jeg måtte gape i en evighet. Jeg kjente dessuten fortsatt det første stikket, selv om reklamen sier at man er bedøvd før stikket. Hvordan er det mulig? 

Skrevet

Da må du nesten forklare grundig at noe ubehag får man hos tannlegen og valget er vond et øyeblikk og vondt i lenger tid. Sprøyter er en ting han likegodt kan venne seg til. Hele opplevelsen av tannlege forandrer seg ved et sprøytestikk. Samme med andre behandlinger hvor bedøvelse er nødvendig. Å la seg sy uten bedøvelse, kan jo skape andre traumer og legeskrekk generelt.

Altså: Peptalk og generell optimisme overfor barnet gjelder her. Alle tar bedøvelse, alle overlever. Sånn er det og sånn blir det. De fleste vanlige "skrekker" kan overvinnes. Ikke overdreven tilrettelegging. Og er 100% sikker på at ungen føler mestringsfølelse i ettertid.

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Flott for deg 🙈

Du virker litt butthurt over at folk velger vanlig bedøvelse…? 

Skrevet
Himmel og hav skrev (6 timer siden):

Har du prøvd? Jeg har fått bedøvelse med begge deler og den største forskjellen var at the wand tok uendelig mye lenger tid. Det gikk så vanvittig langsomt og jeg måtte gape i en evighet. Jeg kjente dessuten fortsatt det første stikket, selv om reklamen sier at man er bedøvd før stikket. Hvordan er det mulig? 

Ja jeg har prøvd og tenkte ikke noe over det du sier. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Fint for dere. Kanskje dere velger en flaske sprit og en bitepinne, hvis dere skal amputere også? Viktig å ikke følge utviklingen innen medisin, hvis det gamle fungerer fint. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Fint for dere. Kanskje dere velger en flaske sprit og en bitepinne, hvis dere skal amputere også? Viktig å ikke følge utviklingen innen medisin, hvis det gamle fungerer fint. 

Altså. Ufallet her er jo heilt likt.

Fint med alternativ for dei som treng det, det vil sikkert vere meg om eg skulle ha behov for å bore i tenner. Sist eg fekk bedøvelse var då visdomstenner skulle opererast ut, og det var hestespøryte med grov nål. Ikkje noko eg satte pris på. Wand eller kva du kallar det ville eg nok satt pris på. 

Men om ein ikkje har noko mot sprøyta, kvifor dille med det? Det blir sagt her at det tek lenger tid. Om ein vil ha mindre ubehag over lengre tid eller meir ubehag over kortare tid er og blir ei personleg preferanse, ikkje eit spørsmål om korvidt ein omfavnar medisinske framsteg. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...