Anonym bruker Skrevet fredag kl 18:35 #1 Skrevet fredag kl 18:35 Datteren på 15 har i dag tatt piercing i navlen. Om to uker reiser vi på badeferie til Kypros. Går det, med tanke på bading i baseeng og sjø, og da infeksjonsfare? Anonymkode: b9f45...31d
Anonym bruker Skrevet fredag kl 18:41 #2 Skrevet fredag kl 18:41 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Datteren på 15 har i dag tatt piercing i navlen. Om to uker reiser vi på badeferie til Kypros. Går det, med tanke på bading i baseeng og sjø, og da infeksjonsfare? Anonymkode: b9f45...31d Det er anbefalt å vente med bading i minst en måned. Anonymkode: 13814...ac7
Anonym bruker Skrevet fredag kl 18:52 #3 Skrevet fredag kl 18:52 Minst 8-12 uker sa de til datteren min i fjor, så hun tok sin i mars for å være klar til vi skulle til Italia i slutten av juni. Som jeg forsto er det øre som har kortest grotid, mens navle og brystvorte har lengst. De anbefalte ikke å bade før det var gått 3 mnd. Anonymkode: f89fa...070
Anonym bruker Skrevet fredag kl 19:04 #4 Skrevet fredag kl 19:04 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Minst 8-12 uker sa de til datteren min i fjor, så hun tok sin i mars for å være klar til vi skulle til Italia i slutten av juni. Som jeg forsto er det øre som har kortest grotid, mens navle og brystvorte har lengst. De anbefalte ikke å bade før det var gått 3 mnd. Anonymkode: f89fa...070 Jeg prøver å si til henne at hun må dra tilbake i morgen for å fjerne det. Det skal hun så absolutt ikke. Ser for meg ødelagt ferie for alle med henne og infeksjon. Anonymkode: b9f45...31d
Anonym bruker Skrevet fredag kl 19:23 #5 Skrevet fredag kl 19:23 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Jeg prøver å si til henne at hun må dra tilbake i morgen for å fjerne det. Det skal hun så absolutt ikke. Ser for meg ødelagt ferie for alle med henne og infeksjon. Anonymkode: b9f45...31d Blir det innfeksjon får hun ta den ut da Kjøp sånne små sterile saltvannspipetter og få henne til å rense morgen og kveld med det, helst etter hvert bad. Blir det innfeksjon tar hun den ut og renser med kloreksedin. Men det skal ikle brukes om det gror som det skal, da skal det bare brukes saltvann. Anonymkode: f89fa...070
Anonym bruker Skrevet fredag kl 19:31 #7 Skrevet fredag kl 19:31 Anonym bruker skrev (54 minutter siden): Datteren på 15 har i dag tatt piercing i navlen. Om to uker reiser vi på badeferie til Kypros. Går det, med tanke på bading i baseeng og sjø, og da infeksjonsfare? Anonymkode: b9f45...31d Trodde det var 16 års grense på det jeg, var ihvertfall det for 2 år siden når min eldste tok. Under 16 så må man ha samtykke fra foresatte. Men hun burde da rense ihvertfall 2 ganger om dagen. Verste er kanskje basseng. Anonymkode: b3d72...bc8
Anonym bruker Skrevet fredag kl 19:33 #8 Skrevet fredag kl 19:33 Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Jeg prøver å si til henne at hun må dra tilbake i morgen for å fjerne det. Det skal hun så absolutt ikke. Ser for meg ødelagt ferie for alle med henne og infeksjon. Anonymkode: b9f45...31d Det hjelper ikke så mye å ta den ut nå, det vil jo uansett være et åpent sår der. Hun kan ikke bade med den. Kunne prøvd å sette på vanntett plaster, men regner med at ikke det er noe hun vil heller. Hun må ikke bade i basseng i det minste. Anonymkode: 0bcfe...90b
Anonym bruker Skrevet fredag kl 19:42 #9 Skrevet fredag kl 19:42 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Blir det innfeksjon får hun ta den ut da Kjøp sånne små sterile saltvannspipetter og få henne til å rense morgen og kveld med det, helst etter hvert bad. Blir det innfeksjon tar hun den ut og renser med kloreksedin. Men det skal ikle brukes om det gror som det skal, da skal det bare brukes saltvann. Anonymkode: f89fa...070 Det står at man ikke skal ta den av på egenhånd, men komme til der de satte den på. Chat gpt skriver at man kan kan bade med vannfast plaster, som må byttes etter hvert bad. Ville du brukt det? Tusen takk for svar, og takk for at du googlet bilder til meg ❤️ Anonymkode: b9f45...31d
Anonym bruker Skrevet fredag kl 19:42 #10 Skrevet fredag kl 19:42 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Trodde det var 16 års grense på det jeg, var ihvertfall det for 2 år siden når min eldste tok. Under 16 så må man ha samtykke fra foresatte. Men hun burde da rense ihvertfall 2 ganger om dagen. Verste er kanskje basseng. Anonymkode: b3d72...bc8 Det er 15 års grense nå, trenger ikke samtykke. Anonymkode: b9f45...31d
Anonym bruker Skrevet fredag kl 19:45 #11 Skrevet fredag kl 19:45 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det hjelper ikke så mye å ta den ut nå, det vil jo uansett være et åpent sår der. Hun kan ikke bade med den. Kunne prøvd å sette på vanntett plaster, men regner med at ikke det er noe hun vil heller. Hun må ikke bade i basseng i det minste. Anonymkode: 0bcfe...90b Det står at om hun tar det ut, så kan hun bade etter en uke. To uker på badeferie på Kypros uten bading, det går ikke. Anonymkode: b9f45...31d
Anonym bruker Skrevet fredag kl 20:06 #12 Skrevet fredag kl 20:06 Bading i sjø går definitivt bra, saltvann er det beste som fins for å unngå infeksjoner. Basseng er mindre bra, klor er ofte ikke nok. Anonymkode: 6296d...95d
Anonym bruker Skrevet fredag kl 20:18 #13 Skrevet fredag kl 20:18 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Bading i sjø går definitivt bra, saltvann er det beste som fins for å unngå infeksjoner. Basseng er mindre bra, klor er ofte ikke nok. Anonymkode: 6296d...95d Vannfast plaster, vil det beskytte? Anonymkode: b9f45...31d
Anonym bruker Skrevet fredag kl 20:21 #14 Skrevet fredag kl 20:21 Trenger ingen beskyttelse i saltvann. Plaster samler bare bakterier, saltvann renser. Anonymkode: 6296d...95d
Anonym bruker Skrevet fredag kl 20:23 #15 Skrevet fredag kl 20:23 Men, på land etter bad, om kvelden, da kan det skylles med klorhexedin. Salt gjør at sår gror senere, selv om det renser, derfor er det lurt å rense før leggetid. Anonymkode: 6296d...95d
Anonym bruker Skrevet fredag kl 20:28 #16 Skrevet fredag kl 20:28 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Trenger ingen beskyttelse i saltvann. Plaster samler bare bakterier, saltvann renser. Anonymkode: 6296d...95d Plaster i basseng? Anonymkode: b9f45...31d
Anonym bruker Skrevet fredag kl 20:29 #17 Skrevet fredag kl 20:29 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Men, på land etter bad, om kvelden, da kan det skylles med klorhexedin. Salt gjør at sår gror senere, selv om det renser, derfor er det lurt å rense før leggetid. Anonymkode: 6296d...95d Ikke rense bare med sterilt saltvann morgen og kveld, og klorhexedin bare ved evnt infeksjon? Anonymkode: b9f45...31d
Anonym bruker Skrevet fredag kl 22:21 #18 Skrevet fredag kl 22:21 Sett på et ordentlig , dekkende vanntett plaster under bading, rense og lufte ellers. Men hun har vel kanskje tatt piercingen for å vise frem i syden? Litt kjedelig, men hold den tørr og ren, så går det nok bra. De har gode plaster på apoteket, som har en liten pute, og gjennomsiktig vanntett film som selve plasteret. De holder. Anonymkode: d6f29...a3e
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 08:57 #19 Skrevet lørdag kl 08:57 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Sett på et ordentlig , dekkende vanntett plaster under bading, rense og lufte ellers. Men hun har vel kanskje tatt piercingen for å vise frem i syden? Litt kjedelig, men hold den tørr og ren, så går det nok bra. De har gode plaster på apoteket, som har en liten pute, og gjennomsiktig vanntett film som selve plasteret. De holder. Anonymkode: d6f29...a3e Bare bruke plasteret ved bading, eller også ved soling? Og være uten etter dusjing på kvelden? Anonymkode: b9f45...31d
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 09:01 #20 Skrevet lørdag kl 09:01 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Bare bruke plasteret ved bading, eller også ved soling? Og være uten etter dusjing på kvelden? Anonymkode: b9f45...31d Det bør sitte på hele dagen, så lenge det er sjanse for bading tenker jeg. Ellers blir det jo av og på hele tiden. Kjøp store nok plastre som dekker hele navlen. Husk å rens før og etter plaster. Anonymkode: 13814...ac7
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 09:52 #21 Skrevet lørdag kl 09:52 Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Det bør sitte på hele dagen, så lenge det er sjanse for bading tenker jeg. Ellers blir det jo av og på hele tiden. Kjøp store nok plastre som dekker hele navlen. Husk å rens før og etter plaster. Anonymkode: 13814...ac7 En 15 åring som er så forfengelig at hun tar piercing i navlen to uker før badeferie kommer aldri til å gå med et stort plaster over navlen hele dagen og ende med en hvit flekk i tillegg. Hadde kjøpt inn masse vanntett plaster og tatt det på for turene i bassenget og renset godt et par ganger om dagen. Etter et oar uker er det ikke åpent sår lenger, har nok kommet en tynn tynn hinne som iallfall beskytter litt. Anonymkode: 22b44...8cd
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 10:07 #22 Skrevet lørdag kl 10:07 Gode vanntette plaster koster faktisk litt, det må også tas med i betrakningen, og som forrige taler nevner, huden under plasteret blir ikke brun. Vi voksne ser at det var en idiotisk beslutning å ta pearcing rett før en badeferie, men en 15 åring har nok ikke tenkt lenger enn at det ser fint ut i sommervarmen 😅 Som regel går det jo helt fint, selv om det blir litt betent til og med. Rens med saltvann, bruk alltid plaster ved bading i basseng og ta med klorhexedin i tilfelle det blir betent. Tørk skikkelig, bruk q-tips og gjerne føner, så det ikke er vått hele døgnet. Så krysser vi fingrene for at hun har godt grokjøtt. Jeg hadde ring i navlen i min ungdom som aldri grodde, hadde den vel i 4 år og det var stadig litt verk i den. Kroppen min ville nok ikke ha fremmedlegemet der. Datteren min tok i fjor og det har grodd veldig greit. Hun tok i mars i fjor og den var 100% grodd til sommeren. Anonymkode: f89fa...070
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 13:19 #23 Skrevet lørdag kl 13:19 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Gode vanntette plaster koster faktisk litt, det må også tas med i betrakningen, og som forrige taler nevner, huden under plasteret blir ikke brun. Vi voksne ser at det var en idiotisk beslutning å ta pearcing rett før en badeferie, men en 15 åring har nok ikke tenkt lenger enn at det ser fint ut i sommervarmen 😅 Som regel går det jo helt fint, selv om det blir litt betent til og med. Rens med saltvann, bruk alltid plaster ved bading i basseng og ta med klorhexedin i tilfelle det blir betent. Tørk skikkelig, bruk q-tips og gjerne føner, så det ikke er vått hele døgnet. Så krysser vi fingrene for at hun har godt grokjøtt. Jeg hadde ring i navlen i min ungdom som aldri grodde, hadde den vel i 4 år og det var stadig litt verk i den. Kroppen min ville nok ikke ha fremmedlegemet der. Datteren min tok i fjor og det har grodd veldig greit. Hun tok i mars i fjor og den var 100% grodd til sommeren. Anonymkode: f89fa...070 Jeg var på apoteket og kjøpte vanntett plaster og pyrisept på spray. De anbefalte pyrisept til rens, ikke saltvann Så tar vi med klorhexidin og bacimycin på ferie. Så får hun ha på plaster hele dagen, og rense og lufte fra ettermiddagen. Takk for svar. Anonymkode: b9f45...31d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå