Gå til innhold

Mennesker som dikter/overdriver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan forholder dere dere til mennesker som dikter? Vi har en i vennegjengen som vi mistenker lager falske minner for seg selv. Vi tror ikke hun lyver bevisst, men at hun har satt og diktet for seg selv "tenk om" det og det skjedde og deretter forteller hun om dette som om det skjedde. 

Vi var flere familier sammen med dem en gang sønnen deres (barneskolealder) brakk armen. Han falt ned en skrent på en meter. Like bortenfor var en skrent som var mye høyere. En av de andre foreldrene sa "heldigvis falt han ikke ned der". En stund etter dette skjedde fortelles moren denne historien, men har endret det til at han falt ned denne høye skrenten og var heldig som overlevde. Hun forteller det også til oss som var der og på en slik måte at vi tror hun selv tror på det. 

Vi reiste på hyttetur sammen flere familier. Den ene familien eide hytten. De takket nei til betaling, men på veien hjem igjen kjørte vi en omvei for en opplevelse. Der leide vi hytte sammen som  vi alle spleiste på. I ettertid har denne moren gått å fortalt at det var en så dyr ferie fordi de måtte betale for all overnatting. Så i noen av disse diktningene fornærmer hun også andre. 

Får barna deltagerdiplom vokser dette til bestemannspremie, kjørte hun på en vei der det dagen etter var det en ulykke så kom hun midt i ulykken og det som står beskrevet i avisen blir fortalt som om hun så det selv osv.

Flere har nå gått lei og korrigerer henne, men det hjelper ikke at hun f.eks. blir fortalt at hun ikke kan ha vært der fordi hun var et annet sted. Hun holder på sitt og og blir fortvilet over å ikke bli trodd.

Anonymkode: 0b469...e75

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke. Lystløgner? Men de vet kanskje at de lyver? jeg har en slektning som driver med det samme. Jeg tenker jo at det er noen persnlighetsforstyrrelse av et eller annet slag. Min slektning forteller også andres historier som om de er hennes, selv om de er tilstede,  og dikter om historier slik at hun fremstår som helten, selv om alle som hører på vet at det ikke er sant. Om noen prøver å rette på henne så blir det drama, tårer og full martyr, så det har vi sluttet med. Vi er usikre på om hun lyver eller om hun tror hun snakker sant, så vår "løsning" nå er å si ja og ha og skifte tema. Det er ikke enkelt, men det er ikke noe å vinne på å realitetsorientere. 

Anonymkode: 7485e...8af

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...