Gå til innhold

Klarer dere en hel porsjonspizza på restaurant?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er overvektig og klarer ikke å spise opp. Jeg klarer maks 2/3 hvis jeg er veldig sulten. Ser folk rundt meg som stort sett alltid spiser opp, selv barn med i tiårs alderen. Hvordan er det mulig? Og hvorfor er de ikke tjukke?

Anonymkode: c055a...f5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen ganger klarer jeg, andre ganger ikke. Kommer an på pizzaens størrelse og hvor sulten jeg er. Jeg er normalvektig, men bittelitt rund i kantene (174 cm og 68 kg).

Hvor mye plass det er i magesekken trenger ikke ha noe med overvekt å gjøre. Jeg kjenner ingen som spiser så mye som mammaen min når hun får noe hun liker, en god søndagsmiddag og kake f.eks. Hun er rundt 50 kg tung og str 34/36 i klær. 

Hun er ikke overveltig fordi summen kalorier på f.eks en uke er lav. Hun spiser sjelden mer enn 2 små måltider om dagen, men har likevel veldig god plass i magen f.eks på julaften.

Anonymkode: 3bc3f...a8c

Skrevet

Nei, klarer å spise 1/4 del til 1/3 del men er alltid sammen med noen som spiser restene mine så det går greit. Du er sikkert ikke en volum spiser men alikevel spiser kalori tett mat til hverdags. Handler ikke om den dagen du går ut å spiser, det handler om alt du ellers spiser. 

Et bra ting å tenke på om du ikke er en volum spiser er at du lettere kan gå ned i vekt ved å skifte ut måten du spiser på. Volum spisere går også ned i vekt ved å skifte ut det de spiser men det kan være vanskeligere pga større sultfølelse.

Jeg har foresten ikke sultfølelse, har kun kjent sult noen få ganger så det er genetisk. Jeg er ikke overvektig. 

Anonymkode: 3b4b1...977

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Jeg er overvektig og klarer ikke å spise opp. Jeg klarer maks 2/3 hvis jeg er veldig sulten. Ser folk rundt meg som stort sett alltid spiser opp, selv barn med i tiårs alderen. Hvordan er det mulig? Og hvorfor er de ikke tjukke?

Ikke noe problem å spise en hel pizza.

Men troller du? 

Anonymkode: f698d...750

Skrevet

Stort sett klarer jeg det :) Kommer selvsagt an på hvilke type pizza og om det er lenge siden sist jeg spiste. 

Anonymkode: 5e5a7...b83

Skrevet

Har jeg aldri klart. Ikke da jeg var overvektig, og hvertfall ikke etter slankeoperasjon og nå wegovy. 

Anonymkode: abf1c...b64

Skrevet

Spiser da virkelig lett en hel stor pizza.

Anonymkode: dca13...b03

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Men klarer du ikke spise opp fordi du er mett? Grunnen til at jeg spør er fordi at jeg har en venninne som spiser masse når hun er hjemme men begrenser seg når hun er ute blant folk. Fordi hun får en eller annen idé om at folk ser stygt på henne fordi hun spiser når hun er overvektig og da orker hun ikke spise. Noe som så klart er mest i hennes eget hode og jeg synes det er så leit at hun tenker sånn når vi for en gangs skyld er ute. Jeg spiser lett en porsjonspizza og dessert. Og jeg er ikke overvektig. Datteren min kan lett spise to pizzaer med tynn bunn når vi er på hennes favorittrestaurant. Fordi da er det noe spesielt. Hun hadde nok ikke orket to pizzaer på daglig basis :) 

Anonymkode: 49274...507

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men klarer du ikke spise opp fordi du er mett? Grunnen til at jeg spør er fordi at jeg har en venninne som spiser masse når hun er hjemme men begrenser seg når hun er ute blant folk. Fordi hun får en eller annen idé om at folk ser stygt på henne fordi hun spiser når hun er overvektig og da orker hun ikke spise. Noe som så klart er mest i hennes eget hode og jeg synes det er så leit at hun tenker sånn når vi for en gangs skyld er ute. Jeg spiser lett en porsjonspizza og dessert. Og jeg er ikke overvektig. Datteren min kan lett spise to pizzaer med tynn bunn når vi er på hennes favorittrestaurant. Fordi da er det noe spesielt. Hun hadde nok ikke orket to pizzaer på daglig basis :) 

Det er ikke i hennes eget hode, er du overvektig så dømmes du fort.

Anonymkode: c8a9c...187

Skrevet

Porsjonspizza går lett ned. Det er ikke enkeltmåltider som avgjør hvor stor man er, men totalen. Jeg kjenner mange som ikke kan forstå hvorfor de er tjukke, de spiser jo så lite.. Vi rundt forstår det uten problemer. 

Selv er jeg småtjukk, har en BMI på 26. Veg veit akkurat hvorfor.

Anonymkode: 25644...4c7

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Porsjonspizza går lett ned. Det er ikke enkeltmåltider som avgjør hvor stor man er, men totalen. Jeg kjenner mange som ikke kan forstå hvorfor de er tjukke, de spiser jo så lite.. Vi rundt forstår det uten problemer. 

Selv er jeg småtjukk, har en BMI på 26. Veg veit akkurat hvorfor.

Anonymkode: 25644...4c7

Alle tjukke vet hvorfor de er tjukke. De bare sier det fordi det er enklere å spille overrasket utad, enn å ta tak i problemet. Jeg veide 140 kilo på det tyngste. Jeg spiste aldri mye mat, men mye godis og drit. Blodsukkeret mitt var helt på tur, men jeg måtte bli godt voksen før jeg skjønte hvorfor jeg var så ødelagt. Og da var vonde vaner enda vondere å snu…

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Alle tjukke vet hvorfor de er tjukke. De bare sier det fordi det er enklere å spille overrasket utad, enn å ta tak i problemet. Jeg veide 140 kilo på det tyngste. Jeg spiste aldri mye mat, men mye godis og drit. Blodsukkeret mitt var helt på tur, men jeg måtte bli godt voksen før jeg skjønte hvorfor jeg var så ødelagt. Og da var vonde vaner enda vondere å snu…

Det er da ingen som har antydet at de ikke vet hvorfor de er tykke? 

Anonymkode: 59c67...95f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvordan er det mulig? Og hvorfor er de ikke tjukke?

Mest fordi de har høy forbrenning og litt fordi de ikke spiser en slik pizza til hverdags. Selv spiser jeg stort sett delen med fyll på, og ikke alltid skorpene. Sikkert litt barnslig, men pytt.

Slike pizzaer har jo ofte diiigre skorper.

Anonymkode: 767e9...5fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Nei, jeg klarer det ikke. Jeg er stappmett halvveis. Og nei, jeg spiser ikke mye hjemme alene heller. Jeg har bare null forbrenning. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det stemmer virkelig ikke!

Jeg har vokst opp og levd 2/3 av livet mitt med skyhøy forbrenning, måtte presse i meg mye mer mat enn jeg egentlig ønsket, for å ikke bli undervektig. Så snudde det et sted på veien og nå er jeg der at jeg knapt kan spise noe uten å legge på meg. Så ja, jeg lurer oppriktig, på om det ikke er mulig for meg å få tilbake i alle fall en del av forbrenningen.

Holder på med hormoner nå, det er slett ikke enkelt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, jeg klarer det ikke. Jeg er stappmett halvveis. Og nei, jeg spiser ikke mye hjemme alene heller. Jeg har bare null forbrenning. 

Jeg tror deg!

Hilsen hun som hadde skyhøy forbrenning til hun var 30, og deretter bom stopp, og nå knapt klarer velge hvilken matvare og vitamin jeg vil prioritere per dag, for å ikke overskyte kaloriregnskapet. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det er ikke i hennes eget hode, er du overvektig så dømmes du fort.

Kan skrive under på denne.

Var nettopp hos legespesialist som nærmest ropte om kalorier enda jeg hadde spurt om noe annet og var der av helt annen grunn. Og mennesker som kommer med hint om å spise mindre. 

Har i det siste tenkt en del på dette, synes faktisk det er sjokkerende hvor mye fat shaming det er. For meg som er vokst opp slank - og det var en del thin shaming også - så blir jeg enda sjokkert over hva mennesker tror de har noe med.

Og dette er garantert mennesker som i 99% av tilfellene forventer at andre ikke seksualisere de eller sier noe om deres utseende…

Skrevet

Ikke sjans.

Anonymkode: dc984...236

Skrevet

Jeg klarer det lett - men gjør det helst ikke - vet at jeg blir ubehagelig mett når den har «sunket». Lar det være igjen litt, slik at jeg unngår det.

Anonymkode: a56bb...9ed

Skrevet

det kommer jo veldig ann på pizzaen str det er jo veldig store forskjell på det

Anonymkode: 73799...4c1

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Om du er ærlig med deg selv så vil du klare å innrømme at du spiser for mye og får i deg alt for mange kalorier om dagen. 

Man blir ikke overvektig av lite mat

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Om du er ærlig med deg selv så vil du klare å innrømme at du spiser for mye og får i deg alt for mange kalorier om dagen. 

Jeg er ærlig med meg selv. Det jeg kanskje er litt svak for, er smågodt, men jeg kan ikke forstå at 8-10 biter en lørdagskveld skal få skylda for mine minst 15 kilo overvekt. Jeg spiste smågodt da jeg var ung også, mye mer enn nå, og da veide jeg 55 kilo. På den tiden klarte jeg heller ikke en porsjonspizza alene, så det er likt.

Jeg forstår likevel ikke hvordan det store flertallet kan få plass til en hel pizza alene, og gjerne i et voldsomt tempo. Sist jeg var ute med venner og kolleger, klarte samtlige det på rekordtid. Jeg satt der som en tufs og slet meg igjennom halvparten lenge etter at de andre var ferdige. Det føles så dumt bare, og når samtlige er normalvektige bortsett fra meg, ser det ekstra rart ut. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jo, det kan man absolutt bli.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jo, det kan man absolutt bli.

Nei, det er fysisk umulig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (56 minutter siden):

Det jeg kanskje er litt svak for, er smågodt, men jeg kan ikke forstå at 8-10 biter en lørdagskveld skal få skylda for mine minst 15 kilo overvekt. Jeg spiste smågodt da jeg var ung også, mye mer enn nå, og da veide jeg 55 kilo.

8-10 biter (200 til 300 kcal) er en stor porsjon smågodt, og spiser du dette hver uke, så utgjør det fort 1-2 kilo per år. Over ti år så utgjør dette 15 kilo.

Forbrenningen din er en helt annen enn den var da du var ung.

Jeg har svart deg før i denne tråden, om dette med forbrenning. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...