Anonym bruker Skrevet i går, 10:13 #1 Skrevet i går, 10:13 Bup sier at jeg bør ha pleiepenger. Jeg har 2 barn med diagnoser. Er alene med de. Men bup nekter å skrive legeerklæring. Bup sier at barnet må være i aktiv behandling. Hva gjør jeg da? Anonymkode: bf0c6...4a4
Anonym bruker Skrevet i går, 10:24 #2 Skrevet i går, 10:24 Hvorfor er de ikke i behandling om de har diagnoser? Anonymkode: 50155...33b
Anonym bruker Skrevet i går, 10:26 #3 Skrevet i går, 10:26 Synes det er merkelig at BUP sier du må ha pleiepenger, samtidig som de ikke vil bidra i prosessen. Har de et tilbud de mener dere bør benytte dere av som dere har takket nei til og at det påvirker hjelpen de tilbyr? Er dere tilknyttet noe oppfølging på sykehus? Om dere er det, så snakk med sosionomen der. De har god oversikt over regler for pleiepenger og fremgangsmåte. Anonymkode: 740ce...1d5
Anonym bruker Skrevet i går, 10:30 #4 Skrevet i går, 10:30 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor er de ikke i behandling om de har diagnoser? Anonymkode: 50155...33b Spør du seriøst? Anonymkode: bf0c6...4a4
Anonym bruker Skrevet i går, 10:31 #5 Skrevet i går, 10:31 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Synes det er merkelig at BUP sier du må ha pleiepenger, samtidig som de ikke vil bidra i prosessen. Har de et tilbud de mener dere bør benytte dere av som dere har takket nei til og at det påvirker hjelpen de tilbyr? Er dere tilknyttet noe oppfølging på sykehus? Om dere er det, så snakk med sosionomen der. De har god oversikt over regler for pleiepenger og fremgangsmåte. Anonymkode: 740ce...1d5 Jeg vet. Nei, vi har ikke sagt nei til noe som helst. Eneste bup ønsker er å skrive barn ut fortest mulig. Anonymkode: bf0c6...4a4
Anonym bruker Skrevet i går, 10:46 #6 Skrevet i går, 10:46 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Spør du seriøst? Anonymkode: bf0c6...4a4 Ja? Anonymkode: 50155...33b
Anonym bruker Skrevet i går, 11:00 #7 Skrevet i går, 11:00 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Ja? Anonymkode: 50155...33b Ok. Er ingen behandling for autisme f.eks. Anonymkode: bf0c6...4a4
Anonym bruker Skrevet i går, 11:12 #8 Skrevet i går, 11:12 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Ok. Er ingen behandling for autisme f.eks. Anonymkode: bf0c6...4a4 Men oppfølging finnes. Og det bør jo barnet ha. Anonymkode: 2779d...b1e
Anonym bruker Skrevet i går, 11:34 #9 Skrevet i går, 11:34 Jeg hadde pleiepenger for datteren min, jeg fikk bare en legeattest fra sykehuset hvor de bekreftet diagnosen og at hun trengte tettere oppfølging fra foreldre enn friske barn. Så skrev jeg søknaden til nav hvor jeg beskrev dagene våre og hvor mye tid vi brukte på ting. Kan du ikke kontakte nav og høre hva de faktisk krever, kanskje det holder med en legeattest fra fastlegen? Anonymkode: 43b48...bf7
Anonym bruker Skrevet i går, 12:14 #10 Skrevet i går, 12:14 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men oppfølging finnes. Og det bør jo barnet ha. Anonymkode: 2779d...b1e Jeg er egentlig enig med deg. Bup sier at barnet ikke er motivert. Og ønsker å skrive barnet ut. Har kjempet en KAMP med bup. I flere år. Det tærer på. Anonymkode: bf0c6...4a4
Anonym bruker Skrevet i går, 12:14 #11 Skrevet i går, 12:14 Anonym bruker skrev (40 minutter siden): Jeg hadde pleiepenger for datteren min, jeg fikk bare en legeattest fra sykehuset hvor de bekreftet diagnosen og at hun trengte tettere oppfølging fra foreldre enn friske barn. Så skrev jeg søknaden til nav hvor jeg beskrev dagene våre og hvor mye tid vi brukte på ting. Kan du ikke kontakte nav og høre hva de faktisk krever, kanskje det holder med en legeattest fra fastlegen? Anonymkode: 43b48...bf7 Nav godtar ikke legeerklæring fra fastlegen 🤯 Anonymkode: bf0c6...4a4
Anonym bruker Skrevet i går, 12:16 #12 Skrevet i går, 12:16 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nav godtar ikke legeerklæring fra fastlegen 🤯 Anonymkode: bf0c6...4a4 Og bup nekter skrive ut? For en røre... Ta kontakt med foreningen for diagnosen barnet ditt har, det er nok ikke første gang problemstillingen er oppe. Anonymkode: 43b48...bf7
Anonym bruker Skrevet i går, 12:20 #13 Skrevet i går, 12:20 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg er egentlig enig med deg. Bup sier at barnet ikke er motivert. Og ønsker å skrive barnet ut. Har kjempet en KAMP med bup. I flere år. Det tærer på. Anonymkode: bf0c6...4a4 Det er vanskelig det der. Er tante til en gutt med tourettes og asbergers, og det er samme greia der. Han blir kjørt til bup og sitter der uten å ville hverken åpne seg eller prate, så hva skal egentlig behandler gjøre? Bli kjent og trygg tenker man jo, men gutten ønsker hverken å bli kjent eller trygg. Så blir avveining da, skal de ha enda flere møter med en "vil-ikke" gutt, eller skal de heller bruke tiden på et barn som ønsker og er mottagelig for hjelp? Anonymkode: 43b48...bf7
Anonym bruker Skrevet i går, 14:34 #14 Skrevet i går, 14:34 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er vanskelig det der. Er tante til en gutt med tourettes og asbergers, og det er samme greia der. Han blir kjørt til bup og sitter der uten å ville hverken åpne seg eller prate, så hva skal egentlig behandler gjøre? Bli kjent og trygg tenker man jo, men gutten ønsker hverken å bli kjent eller trygg. Så blir avveining da, skal de ha enda flere møter med en "vil-ikke" gutt, eller skal de heller bruke tiden på et barn som ønsker og er mottagelig for hjelp? Anonymkode: 43b48...bf7 Jeg forstår det faktisk veldig godt. Men hva med foreldrene?? Hvordan i helsikken skal de overleve ? Jeg er alene med flere diagnose barn. "Tenk positivt" er eneste råd jeg får høre Anonymkode: bf0c6...4a4
Anonym bruker Skrevet i går, 15:05 #15 Skrevet i går, 15:05 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Jeg forstår det faktisk veldig godt. Men hva med foreldrene?? Hvordan i helsikken skal de overleve ? Jeg er alene med flere diagnose barn. "Tenk positivt" er eneste råd jeg får høre Anonymkode: bf0c6...4a4 Du har all min medfølelse, for jeg vet godt at det er vanskelig. Disse barna og ungdommene som faller litt mellom to stoler, som er friske nok til å nekte ta imot hjelp, men fungerer for dårlig til å ha fullt utbytte av skole og utdanning, de tapper foreldrene sine helt. Sønnen til søsteren min er hos meg en uke eller to noen ganger i året, bare så hun skal få puste litt. Anonymkode: 43b48...bf7
Anonym bruker Skrevet 22 timer siden #16 Skrevet 22 timer siden Det er ikke et absolutt krav med aktiv behandling. Det var det en liten stund etter et par kjennelser i trygderetten, deretter kom en ny dom som korrigerte dette litt. BUP mange steder har begynt å nekte og skrive ut legeerklæringer fordi de ikke får kompensert for oppgaven. En anbefaling kan være å sende søknad om pleiepenger, informere om at BUP avslår lovpålagt plikt til å dokumentere behov og be om at NAV selv innhenter nødvendig informasjon derfra. Det er krav om at barnet ikke er i dagtilbud, eventuelt med så mye fravær at du er i konstant beredskap, eventuelt sover så lite at det er å anse som beredskap. De ser ikke søsken og totalbelastning under ett. Anonymkode: 8f820...a9b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå