Gå til innhold

God nok

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva hendte med å være god nok? Å se på livet som en reise med opplevelser underveis og der man prøver å ha det fint på veien? Der man stopper opp og tar seg tid til å puste og der man er raus med seg selv og andre? Der man tillater seg at veien tar seg noen svinger og ikke er en optimal reise fra A til B og der man ikke MÅ gripe alle muligheter underveis? Nå skal alle være den beste utgaven av seg selv og blir aldri fornøyd - for idealene er ganske kunstig både med tanke på utseende og oppnåelser som er mulig. 

Enda verre - man legger ikke bare dette kravet på seg selv, men man vurderer alle rundt. Det virker som noen tror det finnes en oppskrift på alt og er ganske dømmende på mennesker som velger annerledes. På de som kunne fått en karriere med høy lønn, men som velger den bort. På de som velger karriere med høy lønn, men blir for opptatt. På de som ikke trener, på de som trener for mye. osv. Om noen velger seg en ny utdannelse etter feilvalg hylles det om de har stor suksess, har de ikke det, har mange en meninger om hvor de kom til kort. 

Alt trenger ikke å bli bedre hele tiden, alt trenger ikke å være perfekt. Mange ofrer alt for mye tid i jaget på det perfekte. Sommerkroppen er en kropp om sommeren. Vi trenger å senke skuldrene, leve litt saktere. Man blir ikke lykkeligere av å gripe alle muligheter, vi blir ikke lykkeligere av det perfekte. De fleste av oss blir lykkeligere av å senke skuldrene, slutte å bedømme oss selv og andre så hard. Leve litt saktere, ta oss tid til hverandre og de små øyeblikkene. Være sammen, slutte å være så kritisk, være mer rause. 

Jeg slår et slag for "God nok" :) 

Anonymkode: f19bf...975

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror at de aller fleste er veldig fornøyd med å være god nok. 

Anonymkode: 5b809...f90

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror at de aller fleste er veldig fornøyd med å være god nok. 

Anonymkode: 5b809...f90

Det tror jeg også. Det er de yngste som har drømmene sine i behold, og det er fint. God nok, men kan alltids bli bedre, er et fint utgangspunkt.

Anonymkode: b749b...deb

Skrevet

Jeg har en venninne som fikk lavt stoffskifte nå i overgangsalderen, og hun sa at når hun nevnte det for folk så fikk hun høre de verste historiene som folk hadde hørt om og lest om. Hvor umulig det var å medisinere, om at de beste medisinene ikke var på blå resept osv. Men hun hadde ingen problemer hun, medisinene på blå resept fungerte godt og hun var veldig fornøyd med oppfølgingen hos fastlegen.

Da snakket vi litt om det, hvordan vi sjelden hører om det som er bra, for det skrives, ropes og diskuteres bare om de tingene som er vanskelig 

Blir som at man aldri hører om alle de tusenvis av visdomstennene tannlegene trekker uten problemer hver uke, vi hører bare horrorhistoriene om hvor grusomt det er å trekke dem.

Det samme gjelder mye av det du skriver om, de aller fleste av oss har det helt greit med å være bra nok, med å leve et helg gjennomsnittlig liv med både bra og dårlige dager. Men det skrives det jo ikke avisartikler om, det vi hører om er de som har mentale sammenbrudd i jaget etter perfeksjon.

Anonymkode: e535d...55e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...