Gå til innhold

Anerkjennelse?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Opplever dere at de riktige får anerkjennelse for ekstra innsats - f.eks. frivillig arbeid? Jeg synes at det oftere og oftere er folk med høy status som får æren. F.eks. en ungdom på idrettslaget kan jobbe frivillig i timevis uten anerkjennelse, men om sønnen til ordføreren hjelper litt til, er det ikke måte på anerkjennelse og premiering av innsats. Har jeg bare vært uheldig med mine observasjoner? Synes dere folk er flinke med å gi anerkjennelser? Og når de gir dem, gir dem til de som faktisk har gjort innsatsen?

Anonymkode: 75dbe...d32

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ja og ja.

Anonymkode: f37e4...642

Skrevet

Ja, ja, ja og ja. 
 

Hvem som får anerkjennelse har ingenting med status å gjøre. Jeg tror at det fort kan være mindreverdighetskompleks som er gjeldene i slike ‘observasjoner’. 

Anonymkode: 3aa5c...ab0

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Har jeg bare vært uheldig med mine observasjoner?

Nope, det er sånn det er her i verden.

Ikke så vant med frivillig arbeid eller sønnen til ordføreren, men vet fra arbeidslivet at man enten er inne eller ute, og at er man inne så får man skryt for hva man enn gjør, og er man det ikke kan det ikke nytte å gjøre noe. Gutteklubben Grei, som de kalte det. Er ofte menn, men enkelte steder kun damer.

Det har med makt å gjøre. Vil du vite mer, les 48 Laws of Power. Det er fascinerende lesning, og etter hvert ser man det rundt seg - overalt. 

Anonymkode: a78b5...9a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nope, det er sånn det er her i verden.

Ikke så vant med frivillig arbeid eller sønnen til ordføreren, men vet fra arbeidslivet at man enten er inne eller ute, og at er man inne så får man skryt for hva man enn gjør, og er man det ikke kan det ikke nytte å gjøre noe. Gutteklubben Grei, som de kalte det. Er ofte menn, men enkelte steder kun damer.

Det har med makt å gjøre. Vil du vite mer, les 48 Laws of Power. Det er fascinerende lesning, og etter hvert ser man det rundt seg - overalt. 

Anonymkode: a78b5...9a8

Det der er mindreverdighetskompleksene dine som snakker, og som du velger å få bekrefta i tilsvarende mindreverdige kilder.

Anonymkode: f37e4...642

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Det der er mindreverdighetskompleksene dine som snakker, og som du velger å få bekrefta i tilsvarende mindreverdige kilder.

Anonymkode: f37e4...642

Det må du gjerne tro :) 

Anonymkode: a78b5...9a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (30 minutter siden):

Det der er mindreverdighetskompleksene dine som snakker, og som du velger å få bekrefta i tilsvarende mindreverdige kilder.

Anonymkode: f37e4...642

Det er iingenting annet som skriker mindreverdighetskomplekser så mye, som når man bare må trykke ned andre.

Anonymkode: e2c8c...567

Skrevet

Har jeg bare vært uheldig med mine observasjoner? Ja

Synes dere folk er flinke med å gi anerkjennelser? Ja

Og når de gir dem, gir dem til de som faktisk har gjort innsatsen? Ja

Anonymkode: 793b5...fad

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er iingenting annet som skriker mindreverdighetskomplekser så mye, som når man bare må trykke ned andre.

Anonymkode: e2c8c...567

;) 

Anonymkode: a78b5...9a8

Skrevet

La oss si at det er lokalavisen som gir sønnen til ordføreren anerkjennelse, vel i så fall er det ikke sikkert saken hadde blitt nevnt en gang om det ikke hadde vært for ordfører sønnen. 

For eks. så synes jeg jeg det er helt patetisk når VG lager en lang artikkel om at hun ene influenser-tvillingen skal løpe et halvmaraton, når vi har så mange andre løper i Norge som er mye bedre forbilder. Men jeg skjønner jo at VG gjør dette kun for å skaffe seg klikk siden de er kjent fra før. Og om en reporter stiller på målstreken for å ta bilder så er det jo kun siden hun er der. 

Anonymkode: 504bd...521

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Opplever dere at de riktige får anerkjennelse for ekstra innsats - f.eks. frivillig arbeid? Jeg synes at det oftere og oftere er folk med høy status som får æren. F.eks. en ungdom på idrettslaget kan jobbe frivillig i timevis uten anerkjennelse, men om sønnen til ordføreren hjelper litt til, er det ikke måte på anerkjennelse og premiering av innsats. Har jeg bare vært uheldig med mine observasjoner? Synes dere folk er flinke med å gi anerkjennelser? Og når de gir dem, gir dem til de som faktisk har gjort innsatsen?

Anonymkode: 75dbe...d32

Mitt inntrykk er at de som er mest synlige og snakker mest med andre, får rosen, selv når de kanskje bare har gjort halvparten av det noen i bakgrunnen egentlig har gjort

Anonymkode: 24cb2...b88

Skrevet

Forskning viser at mennesker nesten alltid tror de har bidratt aller mest. 

Anonymkode: 24cb2...b88

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det der er mindreverdighetskompleksene dine som snakker, og som du velger å få bekrefta i tilsvarende mindreverdige kilder.

Anonymkode: f37e4...642

Hun har et poeng.

Å påstå at noen har mindreverdighetskompleksen om de reagerer på at andre får kred for noe de selv har gjort, heter hersketeknikk. 

 

 

Anonymkode: 24cb2...b88

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

Hun har et poeng.

Å påstå at noen har mindreverdighetskompleksen om de reagerer på at andre får kred for noe de selv har gjort, heter hersketeknikk. 

Anonymkode: 24cb2...b88

Jepp :) 

Det som er litt festlig (synes jeg) er at den hersketeknikken som AB 642 bruker, er en del av den samme maktkampen som jeg påpeker, og som AB 642 forsøker å påstå at finnes kun inne i mitt hode.

Sannheten - den er som en grytestek man bare setter inn i ovnen og så gjør den seg selv 🥘

(ofte hopper løken oppi helt av seg selv 🧅)

Anonymkode: a78b5...9a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Ja, ja, ja og ja. 
 

Hvem som får anerkjennelse har ingenting med status å gjøre. Jeg tror at det fort kan være mindreverdighetskompleks som er gjeldene i slike ‘observasjoner’. 

Anonymkode: 3aa5c...ab0

Der traff du spikeren på hodet. Mindreverdighetskompleks og misunnelse gir deg mørke briller og dårlig menneskesyn.

Min erfaring er at vi nordmenn er blitt veldig flinke til å gi anerkjennelse. Jeg har levd lenge og er imponert over den positive utviklingen. Vi nordmenn er blitt mer åpne og omgjengelige, hyggelige rett og slett, når vi er sammen. Kanskje er det også jeg som er blitt det, og derfor ser det tydeligere?

Anonymkode: 9360c...f86

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Forskning viser at mennesker nesten alltid tror de har bidratt aller mest. 

Anonymkode: 24cb2...b88

Trenger ikke være forsker for å ha slik elementær kunnskap. Det er de misunnelige grinebiterne som fører nøye regnskap over hvem som gjør hva. Vi andre forutsetter at alle gjør så godt de kan, og passer oss selv.

Anonymkode: 9360c...f86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...