Anonym bruker Skrevet 20. juni #1 Skrevet 20. juni Og at det er den samme formuen man skatter for hvert år? Anonymkode: de58e...1f1
Anonym bruker Skrevet 20. juni #2 Skrevet 20. juni Ja det er i grunn ganske sykt. Skattepolitikken som føres i Norge er helt bak mål. Anonymkode: 39c18...160
Anonym bruker Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni 3 minutes ago, Anonym bruker said: Ja det er i grunn ganske sykt. Skattepolitikken som føres i Norge er helt bak mål. Anonymkode: 39c18...160 Men for å endre den så kan ikke folk stemme på venstresiden gang på gang Anonymkode: 57afc...73b
prekæs Skrevet 21. juni #4 Skrevet 21. juni Ja, jeg forstår hva formueskatt er. Har den oppfatning at den som roper aller høyest om motstand mot formueskatt, kommer sannsynligvis aldri i kategorien formueskattbetaler.
Anonym bruker Skrevet 21. juni #5 Skrevet 21. juni prekæs skrev (1 time siden): Ja, jeg forstår hva formueskatt er. Har den oppfatning at den som roper aller høyest om motstand mot formueskatt, kommer sannsynligvis aldri i kategorien formueskattbetaler. Det er ikke nødvendig å være formuesskattebetaler for å forstå hva formuesskatt er. Man trenger heller ikke å motta sosialhjelp for å ha meninger om sosialpolitikk. Argumenter bør vurderes ut fra innholdet, ikke ut fra om personen er direkte berørt. Anonymkode: de58e...1f1
Anonym bruker Skrevet 21. juni #6 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (8 timer siden): Men for å endre den så kan ikke folk stemme på venstresiden gang på gang Anonymkode: 57afc...73b Enig. Anonymkode: 39c18...160
Anonym bruker Skrevet 21. juni #7 Skrevet 21. juni Vel, man skatter ikke bare over samme formue år etter år (forutsetter at den vedlikeholdes), men man har allerede skattet for disse pengene i de fleste tilfeller via inntektsskatt eller kapitalinntekt. Formuesskatten er litt problematisk da den ikke skiller på type formue. Er det arbeidende kapital så er formuesskatten med på å vanskeliggjøre det for noen selskap. Det er vanskelig å betale formuesskatten med noen stoler og bord fra fabrikken. Eierne kan dermed bli tvunget til å ta ut utbytte fremfor å beholde alt i bedriften selv om det egentlig trengs der - f.eks. til likviditet. Det er også konkurransevridende ettersom utenlandske selskap gjerne ikke betaler formueskatt i sine land. Det er litt greit om forbrukerne i Norge tar seg noen vurderinger før man kun styrer etter pris og kjøper fra Temu eller andre billige utenlandske butikker. Hvilke tilbud ønsker man å ha i Norge? Hvilke rettigheter for arbeidere ønsker man at det skal være? Hvilke regler ønsker man håndhevet for produksjon og innhold i produkter etc.? Ønsker man gode rettigheter for arbeidere med gode lønninger, sikkerhetsnett og gode regler for produktsikkerhet, bør man være litt bevist før man handler. Formueskatten for arbeidende kapital hadde nok hatt godt av en revisjon. Formuesskatten har et bunnfradrag slik at man skal ha en del formue før den slår til. De fleste som har lån på bolig kommer ikke over grensen. Formuesskatten er heller særlig høy. Alt i alt synes jeg formuesskatten er en grei skatt. Norge har inntekter og utgifter. Tanken er at de som har mer, skal betale mer inn til fellesskapet. Kutter vi ut en skatt, må vi enten redusere utgiftene (som utgifter til helse, skole, eldreomsorg etc) eller hente inn pengene andre steder. Dere som er i mot formuesskatten, hvordan vil dere kompensere for bortfallet? Anonymkode: dde9b...25d
Anonym bruker Skrevet 21. juni #8 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vel, man skatter ikke bare over samme formue år etter år (forutsetter at den vedlikeholdes), men man har allerede skattet for disse pengene i de fleste tilfeller via inntektsskatt eller kapitalinntekt. Formuesskatten er litt problematisk da den ikke skiller på type formue. Er det arbeidende kapital så er formuesskatten med på å vanskeliggjøre det for noen selskap. Det er vanskelig å betale formuesskatten med noen stoler og bord fra fabrikken. Eierne kan dermed bli tvunget til å ta ut utbytte fremfor å beholde alt i bedriften selv om det egentlig trengs der - f.eks. til likviditet. Det er også konkurransevridende ettersom utenlandske selskap gjerne ikke betaler formueskatt i sine land. Det er litt greit om forbrukerne i Norge tar seg noen vurderinger før man kun styrer etter pris og kjøper fra Temu eller andre billige utenlandske butikker. Hvilke tilbud ønsker man å ha i Norge? Hvilke rettigheter for arbeidere ønsker man at det skal være? Hvilke regler ønsker man håndhevet for produksjon og innhold i produkter etc.? Ønsker man gode rettigheter for arbeidere med gode lønninger, sikkerhetsnett og gode regler for produktsikkerhet, bør man være litt bevist før man handler. Formueskatten for arbeidende kapital hadde nok hatt godt av en revisjon. Formuesskatten har et bunnfradrag slik at man skal ha en del formue før den slår til. De fleste som har lån på bolig kommer ikke over grensen. Formuesskatten er heller særlig høy. Alt i alt synes jeg formuesskatten er en grei skatt. Norge har inntekter og utgifter. Tanken er at de som har mer, skal betale mer inn til fellesskapet. Kutter vi ut en skatt, må vi enten redusere utgiftene (som utgifter til helse, skole, eldreomsorg etc) eller hente inn pengene andre steder. Dere som er i mot formuesskatten, hvordan vil dere kompensere for bortfallet? Anonymkode: dde9b...25d Formuesskatten er heller ikke særlig høy Anonymkode: dde9b...25d
Anonym bruker Skrevet 21. juni #9 Skrevet 21. juni Formuesskatten er ikke særlig høy, og de som havner i kategorien for å betale formuesskatt har råd til det. Enkelt og greit. Anonymkode: 20375...4dc
Anonym bruker Skrevet 21. juni #10 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Formuesskatten er ikke særlig høy, og de som havner i kategorien for å betale formuesskatt har råd til det. Enkelt og greit. Anonymkode: 20375...4dc Dette! 👆 Så enkelt, så riktig. Anonymkode: e2d82...bc7
Anonym bruker Skrevet 21. juni #11 Skrevet 21. juni Man kunne fint ha fjernet formueskatten og redusert vanlig skatt om staten holdt swg til kjerneoppgavene. Nå virker det som at for de på toppen så er det litt for kjedelig å bare sørge for god skole, redusere behandlingskøer i helsevesnet, sørge for en bra alderdom til eldre og at vi har stabil infrastruktur, så derfor donerer de penger i hytt og pine. Vi kunne lagt ned Innovasjon Norge og heller la private stå for finnansiering av ny næringsvirksomhet. Eventuelt gitt nyoppstatretede bedrifter ,uten en konkursrekke bak seg, skattelette i et års tid. Det er ikke Norge sin oppgave å finansiere batterifabrikker eller store datasentere, det er private sin oppgave. Det må finnes en maks ramme for statlige prosjekter som f.eks. regjeringskvartalet. Da ville man lagt seg i selen for å holde budsjettet. F.eks. så ville utsmykking og pynt måtte vente til senere. Kanskje måtte skriverbord og stoler flyttes i stede for å kjøpe nytt. Og siden det er gått så langt over planlagt budsjett så ville man ikke kunne innvilge neste del av byggingen. Maks tap av formueskatt: 30 milliarder. Lagt ned innovasjon Norge: 7 milliarder. Vi kunne redusert bistanden med 10 milliarder og fremdeles ligget i verdenstoppen blandet de som gir. I 2020 var regjeringskvartalet estimert til 36,5 millarder, om de da kun fikk øke prisen med 10% så ville det endt på ca 40 milliarder og ikke 56 milliarder. Så der har man 16 milliarder ekstra. Så klart nå bygges ikke regjeringskvartaler hvert år, men staten bruker penger som fulle sjømenn på alle mulig prosjekter som ikke har med kjærneoppgavene å gjøre. Anonymkode: 39c18...160
Anonym bruker Skrevet 21. juni #12 Skrevet 21. juni Selvfølgelig. Og storparten som gnæger om hvor fryktelig det er med formueskatt og skatt i det hele tatt er folk uten både monetær og mental formue. Anonymkode: c97e5...74a
Wicked_Witch_of_the_West Skrevet 21. juni #13 Skrevet 21. juni 4 hours ago, Anonym bruker said: Formuesskatten er ikke særlig høy, og de som havner i kategorien for å betale formuesskatt har råd til det. Enkelt og greit. Anonymkode: 20375...4dc 4 hours ago, Anonym bruker said: Dette! 👆 Så enkelt, så riktig. Anonymkode: e2d82...bc7 Formueskatt er ikke bare på likvide midler. Det at man har forume betyr ikke nødvendigvis at man er rik eller at man har råd til å betale forumeskatt Man kan være minstepesjonist som bygget en hytte "in the middle of now where" for 50-60 år siden, eller arvet barndomshjemmet som var en rønne, men de ligger begge i dag langs kysten på Sørlandet og er verdsatt til store summer. Eller at man driver et firma og har en del anleggsmidler (eller annet) som gjør at formuen blir høy.
Anonym bruker Skrevet 21. juni #14 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (6 timer siden): Formuesskatten er ikke særlig høy, og de som havner i kategorien for å betale formuesskatt har råd til det. Enkelt og greit. Anonymkode: 20375...4dc Men ser du ikke at denne skatten er med på å tappe Norge for smarte folk som også er villig til å ta store private risikoer for å få til noe som vil gagne alle? Det er nå mer lønnsomt å være utlending og invistere i Norge enn å bo her. Jeg synes også det er passe frekt av Stoltenberg å foreslå at eldre minstepenjonister som nå blir rammet av formueskatten på grunn av boligveriden nå kan få et lån fra staten på boligen. Da vil det snart ikke lønne seg å betale ned på lån, for er man gjeldsfri med bolig så kommer staten og tar den litt etter litt. Anonymkode: 39c18...160
Anonym bruker Skrevet 21. juni #15 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Men ser du ikke at denne skatten er med på å tappe Norge for smarte folk som også er villig til å ta store private risikoer for å få til noe som vil gagne alle? Det er nå mer lønnsomt å være utlending og invistere i Norge enn å bo her. Jeg synes også det er passe frekt av Stoltenberg å foreslå at eldre minstepenjonister som nå blir rammet av formueskatten på grunn av boligveriden nå kan få et lån fra staten på boligen. Da vil det snart ikke lønne seg å betale ned på lån, for er man gjeldsfri med bolig så kommer staten og tar den litt etter litt. Anonymkode: 39c18...160 Jeg kjenner flere som har flyttet fra Norge for å slippe unna skatt. Tilfelles har de at de er veldig hyggelige, jeg regner dem som til dels nære venner, men svært egoistiske og med en ekstremt snever tankegang hva gjelder ansvar for felleskap og erkjennelse av hva den norske samfunnsstrukturen har betydd for dem opp gjennom årene. De hadde alle hatt mer enn nok til å bidra med formuesskatt, ingen trenger å være så usmakelig rike som de er uten å betale tilbake til fellesskapet. Anonymkode: 20375...4dc
Anonym bruker Skrevet 21. juni #16 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg kjenner flere som har flyttet fra Norge for å slippe unna skatt. Tilfelles har de at de er veldig hyggelige, jeg regner dem som til dels nære venner, men svært egoistiske og med en ekstremt snever tankegang hva gjelder ansvar for felleskap og erkjennelse av hva den norske samfunnsstrukturen har betydd for dem opp gjennom årene. De hadde alle hatt mer enn nok til å bidra med formuesskatt, ingen trenger å være så usmakelig rike som de er uten å betale tilbake til fellesskapet. Anonymkode: 20375...4dc Jeg er sikker på at de fleste mer enn gjerne betaler vanlig skatt og til normale forhold, men i Norge så kaster ALLE politikere rundt seg med penger. Vårt statsbudsjett økes fra år til år, det er ingen som ønsker å spare inn for da kan de jo miste maketn sin. Anonymkode: 39c18...160
gale damen Skrevet 22. juni #17 Skrevet 22. juni Eat the rich! jeg skjønner ikke helt hvorfor så mange ser ut til å mene at det er en god ting at de som setter i gang ting og skaper arbeidsplasser rømmer landet. Det er i beste fall korttenkt. Ei heller skjønner jeg hvorfor det er privatpersoners ansvar å dekke opp for statens full-sjømann pengebruk. Det er ikke snakk om at rike ikke skal betal skatt, for det gjør de i stort monn, trass i økonomisk blindes hellige overbevisning om det motsatte. Formuesskatten tvinger folk som meg, med huslån, unger, takknemlighet til Norge for alt som er bra, grei jobb og et firma som gjør det bra, til å seriøst vurdere å flagge ut. Ene og alene fordi skatten truer med å velte hele lasset.
Anonym bruker Skrevet 22. juni #18 Skrevet 22. juni Det går igjen og igjen og igjen at folk ikke aner hva skatt er for noe eller en gang hvordan makroøkonomi fungerer. Skatt er ikke penger som samles i en binge på Stortinget. Skatt er penger som blir borte, poff, finnes ikke mer. Hvis skatt ikke blir tatt inn får vi inflasjon. Staten må bruke penger på det staten trenger å bruke penger på ellers fungerer samfunnet ikke. Uten stat, ingen politi, ingen veier, ingen jernbane, ingen flygeleder (uten flygeleder, ingen fly), ingen eldreomsorg, ikke en gang penger (alle penger er det staten som går god for). Det vil si, i den ene enden bruker staten penger på materiell og arbeidskraft. Dette er penger som brukes videre av arbeiderne staten har betalt, til å kjøpe dagligvarer som så betaler lønn til de som jobber i dagligvarehandelen, betaler lønn til de som leverer varer til dagligvarehandelen, og lenger ut i endeleddet, er med på å betale lønn til bønder som produserer råvarer som varer i dagligvarehandelen lages av. Det er altså ikke slik at penger staten bruker bare blir borte. Det er penger som går i den rundgang som er samfunnet. At staten bruker penger går helt utmerket, så lenge de pengene tas inn igjen i andre siden av endeleddet, skatt. Når like mye tas inn i skatt som brukes av staten så blir der ikke inflasjon. Derfor er skatt viktig. Problemet er altså ikke at staten bruker penger. Det er nødvendig for å få penger ut i samfunnet. Problemet er når penger står stille. Som når noen samler ekstreme mengder penger i et eller annet ledd av samfunnet. Penger som står stille motiverer ikke folk til arbeide, til verdiskapning. Derfor er skatt på flere måter et nødvendig gode. Skatt som er riktig og rettferdig fordelt sikrer at penger går videre på rundgang. Anonymkode: 3467c...44b
Anonym bruker Skrevet 22. juni #19 Skrevet 22. juni Anonym bruker skrev (23 timer siden): Formuesskatten er ikke særlig høy, og de som havner i kategorien for å betale formuesskatt har råd til det. Enkelt og greit. Anonymkode: 20375...4dc Så enkelt er det slettes ikke, bare for de som selv ikke betaler, eller de som betaler veldig lite. Politikerne fra venstresiden ønsker hele tiden å bygge opp en forakt for de som skaper store verdier i samfunnet, og som er virkeligheten er at politikerne ønsker å ha pengene, fordi de liksom skal "fordele" pengene rettferdig og fornuftig. Men det skjer jo veldig sjelden. Det er MYE bedre for samfunnet at de rike får beholde pengene sine, fordi da skapes det nyttige og viktige arbeidsplasser. Politikerne skaper bare ulønnsomme jobber i offentlig sektor, det har vi allerede alt for mange av. Offentlig sektor gjør selvsagt nytte for seg, ved å gjøre nødvendige tjenester, som vi skattebetaler selvsagt må betale for. Men det skapes ikke reelle verdier for nasjonen, det tilfører ikke økonomisk vekst og merverdi. Den kommer kun fra primærnæringer som selger VÅRE naturressurser som olje/gass, fisk og strøm. Dette kan ikke fortsette. Vi må tåle at noen er rike, mye rikere enn oss selv, det er slik det bør være i samfunnet. Politikernes jobb bør være å gjøre livsnødvendige goder som hus, mat og strøm billig slik at alle kan leve tilfredsstillende. Men det gjør jo ikke politikerne, de krever inn milliarder av skatter på slike livsviktige ting som hus, mat og strøm. Det er fullstendig feil. Hus, mat og strøm er livsviktig for alle, derfor burde disse utgiftene vært subsidiert framfor å bli skattelagt. Skatt kan kreves inn på forbruk av alt annet og ved betaling av tjenester, slik vi allerede gjør. Nasjonen har ingen nød, staten lever i overflod, ikke innbyggerne. Anonymkode: b8f47...72f
Anonym bruker Skrevet 22. juni #20 Skrevet 22. juni Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det er MYE bedre for samfunnet at de rike får beholde pengene sine, fordi da skapes det nyttige og viktige arbeidsplasser. Utdyp. Hvem har trykket pengene? Hvem står det er garantist for pengene, på pengene? Er det de rike som har trykket pengene? Står det "De rikes bank" på pengene? Hvis penger er det igjen? Anonymkode: 3467c...44b
Anonym bruker Skrevet 22. juni #21 Skrevet 22. juni Nå er dette opptaket noen år gammelt, men det er litt slik venstresiden dessverre tenker: Anonymkode: 39c18...160
Anonym bruker Skrevet 22. juni #22 Skrevet 22. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Utdyp. Hvem har trykket pengene? Hvem står det er garantist for pengene, på pengene? Er det de rike som har trykket pengene? Står det "De rikes bank" på pengene? Hvis penger er det igjen? Anonymkode: 3467c...44b Sorry, men vi dikuterer to forskjellige ting. Anonymkode: 39c18...160
Anonym bruker Skrevet 22. juni #23 Skrevet 22. juni Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Sorry, men vi dikuterer to forskjellige ting. Anonymkode: 39c18...160 Du tør altså ikke svare. Har du sett en seddel noen gang? Det står ikke "de rikes seddel" på den, det står Norges Bank på den. Norges Bank, det er staten det. Pengene er staten sine. Staten kan kreve inn pengene når den vil, så lenge det er etter loven. De rike har ingen egne penger, de har bare de penger som staten har trykket opp og delt ut i samfunnet. Akkurat som deg og meg. Anonymkode: 3467c...44b
Anonym bruker Skrevet 22. juni #24 Skrevet 22. juni Anonym bruker skrev (På 21.6.2026 den 11.24): Formuesskatten er ikke særlig høy, og de som havner i kategorien for å betale formuesskatt har råd til det. Enkelt og greit. Anonymkode: 20375...4dc Jeg betaler formueskatt da jeg de siste 20 årene har jobbet gjennomsnittlig 80 timer i uken for å få firmaet mitt til å blomstre som det gjør nå. De første 8 årene hadde jeg lav lønn og beregnet fikk jeg 102 kr pr time i lønn, mens mine ansatte jobbet 37,5 timer i uken og hadde betraktelig høyere fastlønn en meg. Nå etter 20 år med ekstremt mye jobbing så har jeg opparbeidet meg såpass mye verdier så jeg må betale formueskatt på personlig formue for ikke å snakke om formueskatten fordi jeg eier selskapet. Dette igjen gjør at jeg må ta ut utbytte som jeg heller burde brukt til å utvikle selskapet videre og skapt flere arbeidsplasser. Formueskatten er ikke høy, men den betales overhodet ikke med glede da jeg allerede har skattet for disse pengene både som personlig skatteytere og gjennom selskapsskatten blandt annet. Jeg har blitt mer og mer negativ til AP sin politikk, og jeg mener helt klart at vi som gjør en ekstraordinær innsats for å skape arbeidsplasser burde bli premiert mer for det. Det folk ser er at jeg har en bra lønn nå, men de overser at jeg jobber mer en dobbelt så mye som en vanlig arbeidstaker, jeg har mer ansvar og ikke minst jeg har hatt mange år med svært lav lønn for å bygge selskapet. Jeg forstår så inderlig godt de som gir opp og ikke orker å jobbe seg halvt i hjel for så tilslutt betale ekstremt mye skatt, og jeg forstår veldig godt de som flytter ut som skatteflyktninger. Jeg håper enda flere gjør det så kanskje politikerne forstår konsekvensene av politikken de fører. Anonymkode: b2f8e...423
Anonym bruker Skrevet 22. juni #25 Skrevet 22. juni 6 hours ago, Anonym bruker said: Du tør altså ikke svare. Har du sett en seddel noen gang? Det står ikke "de rikes seddel" på den, det står Norges Bank på den. Norges Bank, det er staten det. Pengene er staten sine. Staten kan kreve inn pengene når den vil, så lenge det er etter loven. De rike har ingen egne penger, de har bare de penger som staten har trykket opp og delt ut i samfunnet. Akkurat som deg og meg. Anonymkode: 3467c...44b Dette teamet som diskuteres her forsto du enten ikke noe av, eller du bare troller for å ødelegge tråden (tipper det siste) Anonymkode: 57afc...73b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå