Anonym bruker Skrevet 20. juni #1 Skrevet 20. juni Jeg var den tredje venninnen som var tilstedet. Venninnen min og jeg ventet på hun tredje med diagnosen ADHD, hun kom for sent i over 30 min, vi ringte og ble litt oppgitt. Vi hadde gledet oss i ei uke til denne dagen. Så ringer mi venninne hun med adhd om hun kommer og får dermed svar at hun kommer å må slutte å mase. Så sier hun til slutt hold kjeft og legger på til mi venninne. Etter det går vi ut men hun med adhd vil gå kl 22.30 siden det er siste buss, helt uten å si det i forkant. Vi blir overrasket over at kvelden er ferdig såpass tidlig at det oppstår diskusjon. Venninnen min uten adhd blir fornærmet fordi hun har sett frem til denne kvelden fordi hun er nylig singel og barnefri, jeg var med mannen min ute og fikk dermed ikke samme opplevelse. Da blir hun med adhd igjen og sier hun da må bli plukket opp av sin søster siden det ble feil å gå så tidlig, da eskalerer det seg fordi søsteren såklart er i forsvar med sin søster med diagnosen. Sier at vi må tilpasse oss at det ikke kan være avtaler med de med denne alvorlige diagnosem. Med litt alkohol innabords får venninnen som forventet en kveld med mye morro lei seg og gråt. Det ble litt drama da alle gikk imot spesielt hun venninnen uten Adhd. At hun måtte forstå henne og ikke lage bråk ut av det. Endte tilslutt at hun med adhd ikke ville være hennes venn.... Er dette helt greit? Det er ikke lett å ha adhd, men heller ikke lett å være den rundt som skal tilpasse seg? Anonymkode: b17ad...f95
Anonym bruker Skrevet 20. juni #2 Skrevet 20. juni Nei, tilpassingen må gå begge veier. Hun kunne jo reise 2230 hvis det var viktig for henne? Hennes valg å bli lenger, det er jo ikke gruppen sin feil at hun la andre planer uten å si noe. Hvis en del av poenget var at hun som var nylig singel skulle ha en skikkelig kveld ute må jo hun med ADHD tilpasse seg. Seff kan de med ADHD tilpasse seg. Diagnose er ikke en unnskyldning. Og det sier jeg som en person med ADHD selv. Anonymkode: ada90...174
Anonym bruker Skrevet 20. juni #3 Skrevet 20. juni Man tar hensyn, er raus og behandler hverandre respektfullt uansett om det er diagnoser i bildet eller ikke. Dere høres ut som konfliktsøkende og selvrettferdige ungdomsskolejenter. Voksne folk krangler da ikke på den måten du skisserer. Venner blir ikke «oppgitt» hvis noen er forsinka, de blir heller litt bekymra, og voksne folk ber ikke venner om å holde kjeft. Videre lar man voskne folk få gå hjem fra byen akkurat når de vil, uten å skape dårlig stemning. Du kunne heller tatt deg mer av venninna di som ble igjen så hun ikke følte seg «alene» på byen. Det er ikke «å tilpasse seg» en med ADHD å la vedkommende få reise hjem fra byen hvis hun ønsker det. For et fjortisdrama. Anonymkode: f23fc...c88
prekæs Skrevet 20. juni #4 Skrevet 20. juni Det vil alltid finnes personer som er vant til å få det som de vil, uavhengig av diagnoser. Ville valgt bort drama og slike personer generelt.
Anonym bruker Skrevet 20. juni #5 Skrevet 20. juni Det høres ut som dere fortjener hverandre. Diagnose er uvesentlig. Anonymkode: ac8b5...6eb
Anonym bruker Skrevet 20. juni #6 Skrevet 20. juni Tror du må skille på hva som er diagnose og hva som er personlighet / egenskaper hun besitter, uavhengig om hun har en diagnose eller ikke. Og nei, man må ikke alltid tilpasse seg. Folk får lære seg å holde avtaler, og så får de bare dra når de ønsker. Andre kan velge å bli. Anonymkode: 0dc83...016
Anonym bruker Skrevet 20. juni #7 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Tror du må skille på hva som er diagnose og hva som er personlighet / egenskaper hun besitter, uavhengig om hun har en diagnose eller ikke. Og nei, man må ikke alltid tilpasse seg. Folk får lære seg å holde avtaler, og så får de bare dra når de ønsker. Andre kan velge å bli. Anonymkode: 0dc83...016 De to hadde avtalt dette lenge. Det startet med at venninnen med adhd kom nesten 40min for sent, ble bedt om å holde kjeft i tlf da hun ringte henne for å spørre om hun kom snart. Jeg tror allerede der at kvelden ble ødelagt. Hun gikk i forsvar med folk må tenke seg om når man er med folk med adhd, altså tilpasse seg, men det er ikke lett å være tett innpå ei med sterk Adhd. Anonymkode: b17ad...f95
Anonym bruker Skrevet 20. juni #8 Skrevet 20. juni Høres vilt umodne ut hele gjengen. Har lite med diagnoser å gjøre. Anonymkode: 0b596...fd2
Anonym bruker Skrevet 20. juni #9 Skrevet 20. juni Men... Dette her er ikke - problemer. Hva så om hun kom 30 min for seint? Dere kan vel ha det gøy. Hvorfor maste dere så fælt på henne, hun sa at hun skulle komme? Å bli så sure for det blir for dumt. Irriterende at hun kom for seint, men hva så? Vær raus. Hun ville hjem tidlig. Det må da hun få lov til. Hun single venninna hadde vel deg? Eller var du bare sammen med mannen din? Hvorfor var han med? Uansett, burde DU ta deg av den single venninna da. Ikke forvente at hun med adhd skal redde kvelden. Ja, man må kanskje være litt mere raus og forståelsesfull rundt de med adhd. Hun kan ikke noe for det, men dere to virket kranglete og sure. Det er et valg. Anonymkode: 4a7b7...1ca
Anonym bruker Skrevet 20. juni #10 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (3 minutter siden): De to hadde avtalt dette lenge. Det startet med at venninnen med adhd kom nesten 40min for sent, ble bedt om å holde kjeft i tlf da hun ringte henne for å spørre om hun kom snart. Jeg tror allerede der at kvelden ble ødelagt. Hun gikk i forsvar med folk må tenke seg om når man er med folk med adhd, altså tilpasse seg, men det er ikke lett å være tett innpå ei med sterk Adhd. Anonymkode: b17ad...f95 Sånn oppførsel har ingenting med adhd å gjøre, hun bruker det bare som en unnskyldning for dårlig oppførsel. Jeg er omringet av ADHD, mannen min har det og to av barna våre har det. Broren til mannen og hans to barn har det. Ingen oppfører seg som egoistiske drittsekker altså. Selvfølgelig har diagnosen sine utfordringer, og særlig datteren min som nå er 17 år og har kraftig ADHD har slitt mye, men å behandle folk rundt oss bra forlanger man uansett hva slags diagnose man har. Anonymkode: d97aa...5d2
Anonym bruker Skrevet 20. juni #11 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg var den tredje venninnen som var tilstedet. Venninnen min og jeg ventet på hun tredje med diagnosen ADHD, hun kom for sent i over 30 min, vi ringte og ble litt oppgitt. Vi hadde gledet oss i ei uke til denne dagen. Så ringer mi venninne hun med adhd om hun kommer og får dermed svar at hun kommer å må slutte å mase. Så sier hun til slutt hold kjeft og legger på til mi venninne. Etter det går vi ut men hun med adhd vil gå kl 22.30 siden det er siste buss, helt uten å si det i forkant. Vi blir overrasket over at kvelden er ferdig såpass tidlig at det oppstår diskusjon. Venninnen min uten adhd blir fornærmet fordi hun har sett frem til denne kvelden fordi hun er nylig singel og barnefri, jeg var med mannen min ute og fikk dermed ikke samme opplevelse. Da blir hun med adhd igjen og sier hun da må bli plukket opp av sin søster siden det ble feil å gå så tidlig, da eskalerer det seg fordi søsteren såklart er i forsvar med sin søster med diagnosen. Sier at vi må tilpasse oss at det ikke kan være avtaler med de med denne alvorlige diagnosem. Med litt alkohol innabords får venninnen som forventet en kveld med mye morro lei seg og gråt. Det ble litt drama da alle gikk imot spesielt hun venninnen uten Adhd. At hun måtte forstå henne og ikke lage bråk ut av det. Endte tilslutt at hun med adhd ikke ville være hennes venn.... Er dette helt greit? Det er ikke lett å ha adhd, men heller ikke lett å være den rundt som skal tilpasse seg? Anonymkode: b17ad...f95 Dere må bli bedre på å tilpasse dere hverandre. Som c88 skriver, så er det mye som ikke er så voksent med slik dere oppfører dere. Når dere skal noe, må dere kommunisere med hverandre i forkant og planlegge, og dere må gi hverandre beskjed underveis om noe endrer seg. Vet dere at det er sjanse for at en av dere er forsinket, f.eks. om en av dere alltid er forsinket, så møtes dere der dere skal. Da blir ikke dere andre påvirket i like stor grad av at den ene er forsinket. Det hjelper ikke å ringe og mase på en som er forsinket. Om man er sent ute er dette bare forstyrrende og forsinkende. De fleste voksne gir beskjed om man er forsinket, spesielt om det er over 10 minutter. Det er ikke særlig voksent å bare la dere stå der i uvisse. Man ber heller ikke andre voksne holde kjeft, men sjansen er større om dere stresser en som allerede er stresset. Avtal på forhånd hvor lenge dere har tenkt å være på byen og hvordan dere kommer dere hjem. Det er helt vanlig at folk ønsker å komme seg hjem med siste buss. Mange plasser er taxi dyrt og vanskelig å få tak i i presstider. Veldig mange har ikke noen som kan hente. Da får dere avklart forventningene på forhånd og ha planen klar for kvelden. Endrer noe slik slik at noen vil hjem fra byen tidlig likevel, er det helt greit at de drar hjem. Det er helt greit at voksne drar hjem når de vil. Dere var jo i tillegg flere der, så dere var jo ikke avhengig av at hun ble værende. Voksene mennesker står da ikke å krangler om når noen skal få gå hjem. Hvor kjekt blir det å tvinge noen til å bli værende på byen mot sin vilje? Og det er da ikke vanlig med slike krangler heller. Og det er ikke vanlig at det eskalere slik at søsken involverer seg, selv om de skal hente. Og hvordan kom hun inn i samtalen i det hele tatt når hun ikke var der? Det er ikke vanlig for voksne mennesker å krangle, gråte og slå opp med venner på byen. Jeg synes dere alle virker umodne. En slik historie er mer typisk i slutten av tenårene enn senere. Alternativt drikker dere alt for mye og blir fulle av følelser. Dere kjenner hverandre. Vær rause med hverandre og legg planer som fungere. Anonymkode: 0a925...0a6
Anonym bruker Skrevet 20. juni #12 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Sånn oppførsel har ingenting med adhd å gjøre, hun bruker det bare som en unnskyldning for dårlig oppførsel. Jeg er omringet av ADHD, mannen min har det og to av barna våre har det. Broren til mannen og hans to barn har det. Ingen oppfører seg som egoistiske drittsekker altså. Selvfølgelig har diagnosen sine utfordringer, og særlig datteren min som nå er 17 år og har kraftig ADHD har slitt mye, men å behandle folk rundt oss bra forlanger man uansett hva slags diagnose man har. Anonymkode: d97aa...5d2 Vil legge til at dere alle høres ut som "umodne tenåringer" i måten dere omgås. Det er ikkr vanlig at voksne mennesker oppfører seg sånn som dere uten diagnose gjør heller Man kan irritere seg over vennen som et kronisk tidsoptimist og alltid kommer for sent, men det hjelper ikke å mase på sånne mennesker. Vi har alle både positive og negative karaktertrekk i andres øyne, så vi forholder oss bare til at sånn er hun. Og å bli sur for at et voksent mennrske vil ta siste bussen hjem er jo helt uhørt. Selvfølgelig reiser man hjem når man ønsker! Anonymkode: d97aa...5d2
Anonym bruker Skrevet 20. juni #13 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (3 timer siden): Vil legge til at dere alle høres ut som "umodne tenåringer" i måten dere omgås. Det er ikkr vanlig at voksne mennesker oppfører seg sånn som dere uten diagnose gjør heller Man kan irritere seg over vennen som et kronisk tidsoptimist og alltid kommer for sent, men det hjelper ikke å mase på sånne mennesker. Vi har alle både positive og negative karaktertrekk i andres øyne, så vi forholder oss bare til at sånn er hun. Og å bli sur for at et voksent mennrske vil ta siste bussen hjem er jo helt uhørt. Selvfølgelig reiser man hjem når man ønsker! Anonymkode: d97aa...5d2 Det var jo godt jeg var der og kom til. De hadde planlagt dette ei veldig god stund. For det første måtte venninnen styrer av hvilken dag som passet best, det var opp til hun med diagnosen. Da de kom frem til hvilken dag, så avtalte de kl 19. Da hun ikke hadde kommet etter det hadde gått 15min, ringte hun for å si at det gikk en buss om 5 min, men da sa hun med adhd «hold kjeft» og la på. Venninnen ble allerede da opprørt og det ødela egentlig litt for hele kvelden. Hun med adhd begynte deretter å prate mye i tlf, noe som ikke gjorde saken bedre. Så ville hun gå kl 22.30 da livet startet ute, som de avtalte. Jeg syntes godt man kan si ifra på forhånd at det blir en tidlig kveld. Her er det dårlig med kommunikasjon mellom dem. Det endte med at venninen gråt fordi alt ble så problematisk. Anonymkode: b17ad...f95
Anonym bruker Skrevet 20. juni #14 Skrevet 20. juni Det virket bare som at hun med adhd ikke ville ut i det hele tatt. Kunne nok heller avlyst enn å gå ut med dårlig humør som det endte opp med. Det ble dårlig og jagete start. Venninnen ville nå ikke spør hun med adhd om å ut mer, forståelig nok. Siden hun har alvorlig adhd og ikke tidsbegrep overhodet, er hun litt unskyldt men likevel. Hun er aldri på tiden. Anonymkode: b17ad...f95
Anonym bruker Skrevet 20. juni #15 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det var jo godt jeg var der og kom til. De hadde planlagt dette ei veldig god stund. For det første måtte venninnen styrer av hvilken dag som passet best, det var opp til hun med diagnosen. Da de kom frem til hvilken dag, så avtalte de kl 19. Da hun ikke hadde kommet etter det hadde gått 15min, ringte hun for å si at det gikk en buss om 5 min, men da sa hun med adhd «hold kjeft» og la på. Venninnen ble allerede da opprørt og det ødela egentlig litt for hele kvelden. Hun med adhd begynte deretter å prate mye i tlf, noe som ikke gjorde saken bedre. Så ville hun gå kl 22.30 da livet startet ute, som de avtalte. Jeg syntes godt man kan si ifra på forhånd at det blir en tidlig kveld. Her er det dårlig med kommunikasjon mellom dem. Det endte med at venninen gråt fordi alt ble så problematisk. Anonymkode: b17ad...f95 Men hvorfor bare fortsetter du å skrive om hvor teit denne «venninna» di er/var? Har du er voldsomt behov for å få det ut? Ser du ikke selv hvor fjortis det er å sitte å baksnakke en «venninne» på et forum? Dette har ingenting med adhd å gjøre, dere er bare en gjeng umodne fjortiser. Denne venninna deres med adhd virker ikke så veldig gira på å henge med dere, så kanskje dere bare skal la henne være i fred. Anonymkode: f23fc...c88
Anonym bruker Skrevet 20. juni #16 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (5 timer siden): Men hvorfor bare fortsetter du å skrive om hvor teit denne «venninna» di er/var? Har du er voldsomt behov for å få det ut? Ser du ikke selv hvor fjortis det er å sitte å baksnakke en «venninne» på et forum? Dette har ingenting med adhd å gjøre, dere er bare en gjeng umodne fjortiser. Denne venninna deres med adhd virker ikke så veldig gira på å henge med dere, så kanskje dere bare skal la henne være i fred. Anonymkode: f23fc...c88 Det er bare vanskelig å ha venninner med sterk adhd, som bruker den for alt det er verdt. Det blir litt for dumt. Det er tungt å ha nær venninne med slik diagnose. Viktig å tenke på oss uten diagnosen også. Anonymkode: b17ad...f95
Anonym bruker Skrevet 20. juni #17 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Det er bare vanskelig å ha venninner med sterk adhd, som bruker den for alt det er verdt. Det blir litt for dumt. Det er tungt å ha nær venninne med slik diagnose. Viktig å tenke på oss uten diagnosen også. Anonymkode: b17ad...f95 Det virker jo som om den andre venninna di bidro stort til å hisse opp stemninga rimelig greit, da… Neste gang får dere la være å la alt stå og falle på nærværet av denne venninna. La henne komme når hun kommer, og la henne reise hjem når hun ønsker det, uten å konfrontere henne og gi henne dårlig samvittighet. Så får dere heller se på tiden dere får sammen med henne som en bonus. Anonymkode: f23fc...c88
Anonym bruker Skrevet 20. juni #18 Skrevet 20. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er bare vanskelig å ha venninner med sterk adhd, som bruker den for alt det er verdt. Det blir litt for dumt. Det er tungt å ha nær venninne med slik diagnose. Viktig å tenke på oss uten diagnosen også. Anonymkode: b17ad...f95 I det ene øyeblikket sier du at hun pga kraftig ADHD er tidsblind og blir hissig når hun mases på pga det, og derfor ikke kan noe for det. I det andre øyeblikket mener du at hun skal tenke på dere uten diagnose? Jeg regner med hun har gode sider også siden dere er venninner? Da aksepterer dere hennes svakheter og slutter lage drama rundt dem. Hvorfor i alle dager skal dere lage så mye drama rundt disse tingene, for det er det jo dere uten diagnose som gjør. Om hun er morsom å være sammen med og tilfører energi og glede til gruppa så tåler dere at hun kommer for sent altså. Anonymkode: d97aa...5d2
Anonym bruker Skrevet 21. juni #19 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (11 timer siden): I det ene øyeblikket sier du at hun pga kraftig ADHD er tidsblind og blir hissig når hun mases på pga det, og derfor ikke kan noe for det. I det andre øyeblikket mener du at hun skal tenke på dere uten diagnose? Jeg regner med hun har gode sider også siden dere er venninner? Da aksepterer dere hennes svakheter og slutter lage drama rundt dem. Hvorfor i alle dager skal dere lage så mye drama rundt disse tingene, for det er det jo dere uten diagnose som gjør. Om hun er morsom å være sammen med og tilfører energi og glede til gruppa så tåler dere at hun kommer for sent altså. Anonymkode: d97aa...5d2 Jeg støtter nok mest hun uten adhd akkurat nå. Sier ikke at hun ikke feilet, men hun ble aldri hissig. Hun ble opprørt og lei seg da hun med adhd reagerte så sterkt, at til og med søsteren måtte komme for å hente. Da han hun fått høre det av hun også at man må tenke på de med adhd. Ja man skal ha en smule tålmodighet med de, men ikke alle har det. Så at vi lar henne være i fred akkurat nå og ikke kontakter henne, har hun selv lagt opp til. Hun ble hissig. Akkurat som om noe har trigget henne. Den andre venninnen er jo helt motsatt, hun er alltid på tide og hater folk som kommer for sent. Jeg mener at uansett diagnose, så må man skjerpe seg og prøve å komme på tide! Dette er desverre ikke engangstilfelle. Anonymkode: b17ad...f95
Anonym bruker Skrevet 21. juni #20 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (9 timer siden): Jeg støtter nok mest hun uten adhd akkurat nå. Sier ikke at hun ikke feilet, men hun ble aldri hissig. Hun ble opprørt og lei seg da hun med adhd reagerte så sterkt, at til og med søsteren måtte komme for å hente. Da han hun fått høre det av hun også at man må tenke på de med adhd. Ja man skal ha en smule tålmodighet med de, men ikke alle har det. Så at vi lar henne være i fred akkurat nå og ikke kontakter henne, har hun selv lagt opp til. Hun ble hissig. Akkurat som om noe har trigget henne. Den andre venninnen er jo helt motsatt, hun er alltid på tide og hater folk som kommer for sent. Jeg mener at uansett diagnose, så må man skjerpe seg og prøve å komme på tide! Dette er desverre ikke engangstilfelle. Anonymkode: b17ad...f95 Men dette har vel lite med ADHD å gjøre? Hvis venninna di hater folk som kommer for sent, så får hun la være å invitere venninna med ADHD til bestemte tidspunkt. Hvis ADHDen gjør det vanskelig for venninna deres å planlegge og strukturere dagen, så er det enklere for dere å endre dere. «Jeg og Kari møtes hos Kari klokka 19, så drar vi til byen i 22-tiden. Kom når det passer, vi gleder oss til å se deg!». Så enkelt kan det gjøres. Anonymkode: f23fc...c88
Anonym bruker Skrevet 21. juni #21 Skrevet 21. juni Kan ikke se at eksemplet du gir har noe særlig med adhd å gjøre Anonymkode: 889e7...fe7
Anonym bruker Skrevet 21. juni #22 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Men dette har vel lite med ADHD å gjøre? Hvis venninna di hater folk som kommer for sent, så får hun la være å invitere venninna med ADHD til bestemte tidspunkt. Hvis ADHDen gjør det vanskelig for venninna deres å planlegge og strukturere dagen, så er det enklere for dere å endre dere. «Jeg og Kari møtes hos Kari klokka 19, så drar vi til byen i 22-tiden. Kom når det passer, vi gleder oss til å se deg!». Så enkelt kan det gjøres. Anonymkode: f23fc...c88 Ja men skal man aldri kunne avtale med venninne med Adhd? Man kan ikke alltid skylde på diagnose! Jeg har flere venner med adhd og de klarer å holde tiden. Anonymkode: b17ad...f95
Anonym bruker Skrevet 21. juni #23 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Ja men skal man aldri kunne avtale med venninne med Adhd? Man kan ikke alltid skylde på diagnose! Jeg har flere venner med adhd og de klarer å holde tiden. Anonymkode: b17ad...f95 Du vet at ADHD er en spekter-diagnose? Selv om det er mange likhetstrekk er det stor forskjell på hvor plaget man er med de forskjellige tingene En person med adhd kan være helt tidsblind, mens en annen sliter mest med helt andre ting. Anonymkode: d97aa...5d2
Anonym bruker Skrevet 21. juni #24 Skrevet 21. juni Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Du vet at ADHD er en spekter-diagnose? Selv om det er mange likhetstrekk er det stor forskjell på hvor plaget man er med de forskjellige tingene En person med adhd kan være helt tidsblind, mens en annen sliter mest med helt andre ting. Anonymkode: d97aa...5d2 Helt sikkert. Men er det lov å bmir skuffet? Vi er mennesker vi også med følelser. Anonymkode: b17ad...f95
Anonym bruker Skrevet 21. juni #25 Skrevet 21. juni Man kan ikke gjemme seg bak en diagnose og late som om det forklarer eller rettferdiggjør alt. Selv om noen har ADHD, betyr ikke det automatisk at all type oppførsel er “greit” eller uten konsekvenser. Min bror har kraftig ADHD, og han hadde aldri oppført seg sånn. Jeg kjenner også flere med ulike grader av ADHD, og ingen av dem oppfører seg slik du beskriver din venninne. Derfor synes jeg det blir feil å bruke diagnosen som en generell forklaring på akkurat den typen oppførsel. Anonymkode: 0cb29...ebf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå