Gå til innhold

Har denne hersketeknikken et navn?


Anbefalte innlegg

Skrevet

En av de hersketeknikkene jeg opplever oftest er at den jeg snakker med svarer meg som om jeg ikke forstår grunnleggende ting som jeg syns er så opplagt at det ikke er verdt å nevne. Når en blir satt i den posisjonen må en forklare seg og derfor også stoppe det resonnementet en holdt på med slik at det mister slagkraft, makten havner veldig fort hos den som bruker hersketeknikken.

Jeg jobber i et miljø der det er en del konkurranse, både fordi jobben krever at en er innovativ og fordi det er få avanseringsmuligheter der det blir en del om beinet. Jeg opplever oftest dette fra ledere eller de på et stillingsnivå over meg som nok skjønner at jeg fort er neste mann “opp”. 
 

Men hva heter det? Og finns det teknikker for å håndtere det?

Anonymkode: df7e8...ef5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Opplever det selv. Gjerne plantes det også åpenbare feil, ting jeg verken har sagt eller ment, for å vippe meg av pinnen. «Så det du sier er xyz. Det kommer ikke til å fungere.» Da må jeg kontre med at nei, jeg sa aldri det, jeg mente aldri det, for så å forklare igjen det jeg vet vedkommende forsto at jeg mente fra start av. Da avbrytes jeg ofte om noe annet, og de snakker seg i mellom. Man kan ikke komme gjennom uten å rope, og da har man i hvert fall tapt. 

Anonymkode: c535d...4bb

Skrevet

Vet ikke om det har noe navn, men det går på latterliggjøring og usynliggjøring. De behandler deg som om du vet mindre enn du gjør ved å stille spørsmål ved irrelevante ting, slik at du må argumentere for at du vet hva du prater om. 

Du må nekte å forklare de grunnleggende prinsippene, f eks ved å si:

Vi kan gjerne ta den biten etterpå, men jeg vil bare få sagt ferdig det jeg prøver å forklare.
Ja, men jeg tror vi sporer litt av her. Poenget mitt var...

 

Anonymkode: cac62...38e

Skrevet

- og hvis praten begynner og du tror du må rope for å komme til orde igjen: stå helt rolig og bare vent. Hvil gjerne blikket på en og en skravler. Det blir stille igjen, men det kan ta ganske lang tid, særlig de første gangene. 

Anonymkode: 7ae5d...5bf

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

En av de hersketeknikkene jeg opplever oftest er at den jeg snakker med svarer meg som om jeg ikke forstår grunnleggende ting som jeg syns er så opplagt at det ikke er verdt å nevne. Når en blir satt i den posisjonen må en forklare seg og derfor også stoppe det resonnementet en holdt på med slik at det mister slagkraft, makten havner veldig fort hos den som bruker hersketeknikken.

Jeg jobber i et miljø der det er en del konkurranse, både fordi jobben krever at en er innovativ og fordi det er få avanseringsmuligheter der det blir en del om beinet. Jeg opplever oftest dette fra ledere eller de på et stillingsnivå over meg som nok skjønner at jeg fort er neste mann “opp”. 
 

Men hva heter det? Og finns det teknikker for å håndtere det?

Anonymkode: df7e8...ef5

Det heter man/ womansplaining

Anonymkode: 746a2...307

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det heter man/ womansplaining

Anonymkode: 746a2...307

Jeg opplever ikke at det er det samme som mansplaining. Da tror jo oftest mansplaineren at han (og innimellom hun eller hen) kan mer om emnet og gjør den andre en tjeneste. Det jeg snakker om er et forsøk på å få den andre til å fremstå som korttenkt, kunnskapsløs og vel, dum. Det gjøres foran andre, men også en til en for å markere at “dette er mitt syn på deg, så ikke tro at du har en sjanse her”, samtidig som begge egentlig vet at det misforstås med vilje for å opp å eller opprettholde en asymmetri.

Anonymkode: df7e8...ef5

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 timer siden):

En av de hersketeknikkene jeg opplever oftest er at den jeg snakker med svarer meg som om jeg ikke forstår grunnleggende ting som jeg syns er så opplagt at det ikke er verdt å nevne. Når en blir satt i den posisjonen må en forklare seg og derfor også stoppe det resonnementet en holdt på med slik at det mister slagkraft, makten havner veldig fort hos den som bruker hersketeknikken.

Jeg jobber i et miljø der det er en del konkurranse, både fordi jobben krever at en er innovativ og fordi det er få avanseringsmuligheter der det blir en del om beinet. Jeg opplever oftest dette fra ledere eller de på et stillingsnivå over meg som nok skjønner at jeg fort er neste mann “opp”. 
 

Men hva heter det? Og finns det teknikker for å håndtere det?

Anonymkode: df7e8...ef5

Kan du ikke svare litt spydig/nedverdigende tilbake da? Nå snakket jeg om X, trodde ikke jeg trengte forklare Y da dette er ganske Basic lærdom, men trenger du litt oppfriskning på det kan vi ta det etterpå uten de andre. Så vi kommer videre med X.

Anonymkode: dcd02...fc5

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Kan du ikke svare litt spydig/nedverdigende tilbake da? Nå snakket jeg om X, trodde ikke jeg trengte forklare Y da dette er ganske Basic lærdom, men trenger du litt oppfriskning på det kan vi ta det etterpå uten de andre. Så vi kommer videre med X.

Anonymkode: dcd02...fc5

Dette synes jeg ikke du skal gjøre. På en arbeidsplass er det viktig at man spør når man lurer på noe. Det er veldig ødeleggende for et miljø om folk ikke tar å stille spørsmål fordi de er redd for at de er for dumme eller at dette kan alle andre. Det fører til at folk ikke våger og heller tipper seg til det og dermed ender opp med å gjøre feil. Et slikt nedlatende svar vil bare slå tilbake på HI.

Jeg tenker jeg ville begynt det jeg hadde å si med "jeg har et forslag til <problemstilling>. Det er sikkert noen som har innspill eller spørsmål, men det tar vi etterpå når jeg er ferdig". 

Anonymkode: 4d64a...dd9

Skrevet
Anonym bruker skrev (49 minutter siden):

Kan du ikke svare litt spydig/nedverdigende tilbake da? Nå snakket jeg om X, trodde ikke jeg trengte forklare Y da dette er ganske Basic lærdom, men trenger du litt oppfriskning på det kan vi ta det etterpå uten de andre. Så vi kommer videre med X.

Anonymkode: dcd02...fc5

Nei, dette må du ikke finne på å gjøre hi. Det vil bare stille deg i et dårlig lys.

Anonymkode: 8c940...551

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...