Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her jeg bor er det veldig variert med tanke på blant annet økonomi, de fleste har lav inntekt eller er minstepensjonister. Det har derfor alltid vært en del frivillighet her. Vi har frivillige som arrangerer 17. mai, st. Hans, månedlige aktivitetstilbud til eldre, eldre universitet, fritidsklubber for ungdom, sommerfestival fjerde hvert år, vedlikehold av rasteplassområdene i turløypene osv. Vi får tilskudd både offentlig og privat, og bruker mye tid på å lete etter ting man kan søke på og deretter søke på dette, men dette er langt i fra nok og vi er derfor avhengig av frivillige. Etter som tiden går er det de samme som prøver å få til alt dette og de blir stadig færre. Rekruteringen er elendig. Folk klager over at det nedskaleres eller avlyses, men vil ikke bidra selv. Snittalderen på de som hjelper til blir stadig høyere og gruppen stadig mindre. 

Ungdom og unge voksne ser ut til å ha mistet den indre motivasjonen. De fleste stiller kun opp og hjelper til om de får betalt. Skulle man betalt alle som hjelper til ville disse aktivitetene kostet penger og det er ikke økonomi hos mange her til å betale for å delta på tilbud. Så langt i år er st. Hans Feiringen avlyst og ungdomsklubbens og eldreklubbens tilbud nedskalert. Natteravnene har ikke gjort noe dette skoleåret. De får ikke folk. 

Det blir jo svært stusselig om ingenting lenger arrangeres eller det koster så mye penger at mange ikke har råd til å være med. Hva tenker dere man må gjøre for å opprettholde tilbud? Hvordan kan folk motiveres til å stille opp? Er det måter man kan få inn mer penger slik at frivillighet eventuelt kan erstattes med betalt jobb? Noen som har ideer til hvordan dette kan løses?

Anonymkode: 7fd2e...7a1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tror den oppvoksende generasjonen bare må oppleve det.

Ildsjelene fra den voksne/eldre garde forsvinner og da forsvinner også tilbudene 

Kanskje kommer det nye ildsjeler til, og kanskje ikke.....

Vi er et samfunn hvor dugnad har stått sterkt, men det er dessverre i ferd med å endre seg. Vi kan ikke tvinge det frem.

Anonymkode: 1e481...2db

Skrevet

Jeg vil tro mange nok vil forstå, når tilbudene blir lagt ned. 

Anonymkode: 27df3...d72

Skrevet

Jeg tror dette bare må gå sin gang. Mange jobber mye med nå enn i gamle dager, og har da mindre tid og overskudd til dugnadsarbeid. Dugnadsånd må vokse frem naturlig, den kan ikke tvinges. Kanskje er den tiden man kunne arrangere mye felles over. Jeg ville bare latt det dø ut.

Anonymkode: 0979d...64e

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tror dette bare må gå sin gang. Mange jobber mye med nå enn i gamle dager, og har da mindre tid og overskudd til dugnadsarbeid. Dugnadsånd må vokse frem naturlig, den kan ikke tvinges. Kanskje er den tiden man kunne arrangere mye felles over. Jeg ville bare latt det dø ut.

Anonymkode: 0979d...64e

Sannhet med store modifikasjoner! 

Anonymkode: 27df3...d72

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg tror dette bare må gå sin gang. Mange jobber mye med nå enn i gamle dager, og har da mindre tid og overskudd til dugnadsarbeid. Dugnadsånd må vokse frem naturlig, den kan ikke tvinges. Kanskje er den tiden man kunne arrangere mye felles over. Jeg ville bare latt det dø ut.

Anonymkode: 0979d...64e

Det er jo trasig da når det ikke er trenere i barneidretten lenger, ingen som ruster opp banene og apparaterne. Ingen stiller opp så kamper kan spilles. Ingen leker, tog eller aktiviteter på 17 mai. Ingen som driver med dyrevelferd. Ingen som er besøksvenner.  ingen nattravner som paseer på i byen. Ingen tiltak for ensomme. Ingen matutdelinger. ingen aktiviteter for eldre.

 

Anonymkode: ecb1e...c7f

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er jo trasig da når det ikke er trenere i barneidretten lenger, ingen som ruster opp banene og apparaterne. Ingen stiller opp så kamper kan spilles. Ingen leker, tog eller aktiviteter på 17 mai. Ingen som driver med dyrevelferd. Ingen som er besøksvenner.  ingen nattravner som paseer på i byen. Ingen tiltak for ensomme. Ingen matutdelinger. ingen aktiviteter for eldre.

 

Anonymkode: ecb1e...c7f

Samfunnsutviklingen går den veien, mye fordi oppvoksende generasjoner ikke har det i seg. Folk er generelt mye mer egoistiske og føler livet er krevende.

Jeg lurer på hvordan samfunnet vårt ser ut om to-tre generasjoner, om det kommer til å snu igjen.

Anonymkode: 1e481...2db

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Samfunnsutviklingen går den veien, mye fordi oppvoksende generasjoner ikke har det i seg. Folk er generelt mye mer egoistiske og føler livet er krevende.

Jeg lurer på hvordan samfunnet vårt ser ut om to-tre generasjoner, om det kommer til å snu igjen.

Anonymkode: 1e481...2db

Skal ikke se bort i fra at det etter hvert kommer til å snu igjen.  Det blir nok nødvendig for å få ting til å gå rundt.  Men nå har vi vært inne i en ganske lang periode med såpass god økonomi hos de fleste at man stort sett velger å betale seg ut av dugnaden.  Men etter hvert som økonomien snur igjen, sånne perioder går i bølgedaler, så er det mulig at dugnadsviljen snur også. 

Når det er sagt, så er det veldig synd at det er sånn.  Dugnad er ikke bare en jobb som skal gjøres, det handler om samhold og det å være en del av helheten å gjøre.  Så selv om det kan være litt stress og mas noen ganger, så er dugnad ikke bare noe man gir til andre, men et fellesskap som man selv også får noe godt ut av.  Det er nemlig positivt for den mentale delen av oss å være med.  Vi mennesker er laget for felleskap, vi har bare glemt / gått glipp av å forstå det. 

Anonymkode: 30811...981

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er jo trasig da når det ikke er trenere i barneidretten lenger, ingen som ruster opp banene og apparaterne. Ingen stiller opp så kamper kan spilles. Ingen leker, tog eller aktiviteter på 17 mai. Ingen som driver med dyrevelferd. Ingen som er besøksvenner.  ingen nattravner som paseer på i byen. Ingen tiltak for ensomme. Ingen matutdelinger. ingen aktiviteter for eldre.

 

Anonymkode: ecb1e...c7f

Jada. Men etter en periode begynner kanskje folk å savne dette, og dugnadsånden får sin renessanse. Man kan uansett ikke tvinge det frem.

Anonymkode: 0979d...64e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...