Anonym bruker Skrevet 13. juni #1 Skrevet 13. juni Noen som kjenner til dette? Snakket nettopp med en bekjent. Hun har hjulpet foreldrene mye for at de skal klare seg hjemme. Hun får ingen anerkjennelse. Eldste som er favoritten skrytes det om i det lange og breie og overfor venner og bekjente får han all æren for å hjelpe sine foreldre selv om det egentlig er datteren som gjør det. Han hjelper lite og kommer knapt på besøk .... Der jeg vokste opp var den en slekt, der dette har gått i arv i generasjoner. Det virker som om den som ble favorisert rett og slett ikke vet andre måter å være forelder på. Fasade betyr mye og de er populær i nærområdet. Tror ikke det er snakk om diagnoser, i alle fall ikke inngripende. For noen rundt har favoriseringen vært veldig tydelig. Partneren er gjerne kuet eller med på det. For en del år siden, da de siste barna var små, ble barnevernet kontaktet. De konkluderte med at foreldrene var bra nok og at de dermed ikke kunne gjøre noe. Vi har hjulpet og fulgt opp noen barn som har det slik. Det hjelper dem jo at de har andre som tar seg av dem og kompenserer, men å være den som ikke er favoritt gir arr på sjelen. Jeg tror ingen noen sinne har nådd inn til foreldrene. Noen andre som har opplevd mennesker som favoriserer barn og/eller barnebarn? Anonymkode: 2a409...faf
Anonym bruker Skrevet 13. juni #2 Skrevet 13. juni Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Vi har hjulpet og fulgt opp noen barn som har det slik. Det hjelper dem jo at de har andre som tar seg av dem og kompenserer, men å være den som ikke er favoritt gir arr på sjelen. Jeg tror ingen noen sinne har nådd inn til foreldrene. Jeg var «det sorte fåret», riktignok i en familie hvor det fantes åpenbare diagnoser. Men jeg hadde denne ene personen de snakker om, som så meg og hørte meg og fikk meg til å føle meg elsket. Hun reddet meg. Så du skal ikke kimse av den jobben. Dessuten, i voksen alder gikk det verst med «englebarnet». Ikke bare fortalte hun hvor vanskelig det var å være det forgylte barnet under oppveksten, det gikk også dårlig i form av rusproblemer og valg av ektefelle i voksen alder. Tror ikke de som tilsynelatende blir favorisert, alltid har det så mye enklere. Som en av «englebarna» sa; Vi så jo hvordan det gikk med våre søsken når de hadde egne tanker og meninger, så det passet vi på å ikke ha. Anonymkode: c2b55...be9
Anonym bruker Skrevet 13. juni #3 Skrevet 13. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg var «det sorte fåret», riktignok i en familie hvor det fantes åpenbare diagnoser. Men jeg hadde denne ene personen de snakker om, som så meg og hørte meg og fikk meg til å føle meg elsket. Hun reddet meg. Så du skal ikke kimse av den jobben. Dessuten, i voksen alder gikk det verst med «englebarnet». Ikke bare fortalte hun hvor vanskelig det var å være det forgylte barnet under oppveksten, det gikk også dårlig i form av rusproblemer og valg av ektefelle i voksen alder. Tror ikke de som tilsynelatende blir favorisert, alltid har det så mye enklere. Som en av «englebarna» sa; Vi så jo hvordan det gikk med våre søsken når de hadde egne tanker og meninger, så det passet vi på å ikke ha. Anonymkode: c2b55...be9 Veldig bra at det har gått bra med deg og at det var noen som så deg og var der for deg. Det var godt å høre. Jeg har også sett at favoritten sliter med å ta beslutninger. Ikke bare store, men også små. Kan bruke dager, og involvere halve verden. på om de skal kjøpe jakken de har sett seg ut i rød eller grønn farge. De jeg kjenner til som ikke var favoritt ble ikke straffet for egne meninger eller egne valg. Der var det mer det at favoritten ikke fikk velge. Foreldrene hadde lagt opp hele løpet for dem og de skled bare med. Hmmm.... kanskje derfor det ble så mange interessekonflikter også? Om de var dårlig på å velge selv kunne det jo være at de valgte samme som søsken. Ettersom de var favoritten fikk de jo det de valgte (hadde søsken allerede fått ble denne tatt fra søsken av foreldrene). Da kunne de kopiere valget til andre og likevel få det, selv om det bare var én av det. Anonymkode: 2a409...faf
Anonym bruker Skrevet 13. juni #4 Skrevet 13. juni Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Veldig bra at det har gått bra med deg og at det var noen som så deg og var der for deg. Det var godt å høre. Jeg har også sett at favoritten sliter med å ta beslutninger. Ikke bare store, men også små. Kan bruke dager, og involvere halve verden. på om de skal kjøpe jakken de har sett seg ut i rød eller grønn farge. De jeg kjenner til som ikke var favoritt ble ikke straffet for egne meninger eller egne valg. Der var det mer det at favoritten ikke fikk velge. Foreldrene hadde lagt opp hele løpet for dem og de skled bare med. Hmmm.... kanskje derfor det ble så mange interessekonflikter også? Om de var dårlig på å velge selv kunne det jo være at de valgte samme som søsken. Ettersom de var favoritten fikk de jo det de valgte (hadde søsken allerede fått ble denne tatt fra søsken av foreldrene). Da kunne de kopiere valget til andre og likevel få det, selv om det bare var én av det. Anonymkode: 2a409...faf «Alle lykkelige familier ligner hverandre, hver ulykkelig familie er ulykkelig på sin egen måte» Anonymkode: c2b55...be9
Anonym bruker Skrevet 13. juni #5 Skrevet 13. juni Det er ikke alltid så enkelt. Vi har et problem i vår familie. De to eldste barna har i alle år mobbet yngste, og som følge av det har jeg passet ekstra på. Jeg favoriserer ingen, men hjelper yngste når de eldre går på. Dette får jeg stadig høre av de eldste som at jeg favoriserer. Anonymkode: ca96c...cba
Anonym bruker Skrevet 13. juni #6 Skrevet 13. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Det er ikke alltid så enkelt. Vi har et problem i vår familie. De to eldste barna har i alle år mobbet yngste, og som følge av det har jeg passet ekstra på. Jeg favoriserer ingen, men hjelper yngste når de eldre går på. Dette får jeg stadig høre av de eldste som at jeg favoriserer. Anonymkode: ca96c...cba Hvordan oppdragelse redet dere har hjemme?😳 Hvorfor fortsetter det? Anonymkode: 24b12...242
Anonym bruker Skrevet 13. juni #7 Skrevet 13. juni Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Hvordan oppdragelse redet dere har hjemme?😳 Hvorfor fortsetter det? Anonymkode: 24b12...242 Hva slags oppdragelse? Jeg tenker jeg ikke svarer på det, for uansett hva jeg kommer til å svare, kommer du eller noen andre til å kaste dere over meg og gjøre det dere kan for å få meg til å føle meg dritt. Vi gjør alt vi kan. Vi har prøvd det meste. Det hjelper litt, og så går det tilbake til mobbing igjen. En og en er de greie med minste, det er når de rotter seg sammen at det blir dårlig stemning 9 av 10 ganger. Men tråden handlet om favorittbarn. Jeg har ingen favoritt. Jeg elsker dem alle. Men det skal jo sies at når to av dem er stygge med minste, kan det virke som jeg favoriser den minste. Så ikke tro alt dere ser - det kan være ting dere ikke vet. Anonymkode: ca96c...cba
Anonym bruker Skrevet 13. juni #8 Skrevet 13. juni Anonym bruker skrev (56 minutter siden): Jeg tenker jeg ikke svarer på det, for uansett hva jeg kommer til å svare, kommer du eller noen andre til å kaste dere over meg og gjøre det dere kan for å få meg til å føle meg dritt. Tenker nok du forstår selv at ikke to normale barn fra en velfungerende familie mobber sitt yngre søsken. Anonymkode: c2b55...be9
Anonym bruker Skrevet 13. juni #9 Skrevet 13. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Tenker nok du forstår selv at ikke to normale barn fra en velfungerende familie mobber sitt yngre søsken. Anonymkode: c2b55...be9 Ja, nettopp. Der kom det. Anonymkode: ca96c...cba
Anonym bruker Skrevet 13. juni #10 Skrevet 13. juni Anonym bruker skrev (45 minutter siden): Ja, nettopp. Der kom det. Anonymkode: ca96c...cba What goes up… Anonymkode: c2b55...be9
Anonym bruker Skrevet 13. juni #11 Skrevet 13. juni Anonym bruker skrev (5 minutter siden): What goes up… Anonymkode: c2b55...be9 Hvorfor er du sånn? Jeg deler av mine erfaringer, er sårbar, sier jeg vet jeg får dritt for det, og hva gir du meg? Jo, dritt. Hvorfor? Anonymkode: ca96c...cba
Anonym bruker Skrevet 13. juni #12 Skrevet 13. juni Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Hvorfor er du sånn? Jeg deler av mine erfaringer, er sårbar, sier jeg vet jeg får dritt for det, og hva gir du meg? Jo, dritt. Hvorfor? Anonymkode: ca96c...cba Les over, så ser du. Anonymkode: c2b55...be9
Anonym bruker Skrevet 13. juni #13 Skrevet 13. juni Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Les over, så ser du. Anonymkode: c2b55...be9 Hva vil du at jeg skal lese? Siter gjerne. Anonymkode: ca96c...cba
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå