Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen vi kjenner har bestemt seg for å ikke eie bil. De har god økonomi og penger til bil, men bor så sentralt at de ikke har behov. Men så har de egentlig behov da... Når man velger å ikke ha bil, så må man tenke ut andre løsninger for å klare seg selv. Da må man ta buss, leie bil, ta taxi osv. Nå er dette andre personen/familien jeg treffer som synes det er for pes med buss, for dyrt å leie bil og ta taxi og som forventer at familie og venner skal droppe alt for å kjøre dem (inkludert ta seg fri fra jobb eller bruke feriedag) uten at de betaler noe for det (eller betaler minimalt). Andre rundt taper mye tid (og penger) på at disse klarer seg så fint uten bil. Hva er det med slike urealistiske forventinger? Og den store forventingen til at andre. At andre skal ofre så mye tid og penger for dem og deres valgt, spesielt når de selv ikke bidrar? I tillegg skryter av hvor flink de er å leve uten bil (når de slett ikke gjør det). 

Mange har trukket seg unna, men da finner de nye. Og så plasserer de seg i situasjoner der andre føler seg presset til å bidra også de som har blitt flinkere til å sette grenser for seg selv. De uten bil føler seg som ofre når ikke folk kommer susende for å hjelpe og ser ikke hvor mye de selv utnytter andre. Kjenner jeg blir oppgitt...

Anonymkode: d9777...4bf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Noen vi kjenner har bestemt seg for å ikke eie bil. De har god økonomi og penger til bil, men bor så sentralt at de ikke har behov. Men så har de egentlig behov da... Når man velger å ikke ha bil, så må man tenke ut andre løsninger for å klare seg selv. Da må man ta buss, leie bil, ta taxi osv. Nå er dette andre personen/familien jeg treffer som synes det er for pes med buss, for dyrt å leie bil og ta taxi og som forventer at familie og venner skal droppe alt for å kjøre dem (inkludert ta seg fri fra jobb eller bruke feriedag) uten at de betaler noe for det (eller betaler minimalt). Andre rundt taper mye tid (og penger) på at disse klarer seg så fint uten bil. Hva er det med slike urealistiske forventinger? Og den store forventingen til at andre. At andre skal ofre så mye tid og penger for dem og deres valgt, spesielt når de selv ikke bidrar? I tillegg skryter av hvor flink de er å leve uten bil (når de slett ikke gjør det). 

Mange har trukket seg unna, men da finner de nye. Og så plasserer de seg i situasjoner der andre føler seg presset til å bidra også de som har blitt flinkere til å sette grenser for seg selv. De uten bil føler seg som ofre når ikke folk kommer susende for å hjelpe og ser ikke hvor mye de selv utnytter andre. Kjenner jeg blir oppgitt...

Her må jo folk bare sette foten ned og ikke ofre seg slik for dem. 

Skrevet

Jeg har en mistanke om at dette mennesker også er slitsom på andre vis? Det er ikke slik man gjør det når man slutter å ha bil. Den ene jeg kjenner som har gjort samme valg har aldri oppført seg slik, tror det er to ganger han har bedt om hjelp på de årene han har levd uten bil. 

Anonymkode: 280af...fea

Skrevet

Har og vært borti ei sånn som enten ville kjøres hit og dit eller låne bilen.Brukte opp bensinen min og ga meg store bomregninger uten å gi meg ei krone. Ble sur når jeg ba om penger for flere hundre i bompasseringer. Glad jeg ikke har noe med henne å gjøre lenger.

Anonymkode: 4f7e9...880

Skrevet

Veldig få mennesker som er sånn, men de finnes jo.

Jeg tenker at man bare må si ifra, og om de blir sure og fader ut vennskapet så er det deres tap.

Si nei rett og slett, gi telefonnr til "Rent a wreck" e.l. neste gang de spør.

Trenger ikke være ufin heller, bare svare at nei, dessverre, det passer ikke å hjelpe.

Anonymkode: 7c102...38d

Skrevet

Problemet med den type mennesker er jo at det ikke nytter å gi dem lillefingeren og hjelpe litt, da tar de hele armen, og skulderen med. Her er det bare å gjøre seg hard og henvise til leiebil eller Bolt når de ber om hjelp, man får kjøpt mye hjelp for det man sparer på å ikke ha bil.

Jeg lever uten bil selv, men prøver å be om hjelp så sjelden som mulig, betaler meg ut av det der jeg kan. Spesielt småjobber på FB har vært veldig nyttig, det er mange med kassebil/henger som tar på seg mindre oppdrag på kveld/helg (jeg har f.eks. en fast mann med henger jeg melder når jeg har noe som skal på dynga).

Nå er jeg heldig og bor i storby der kollektiv er lett tilgjengelig hele døgnet, men å bosette seg langt ute på bygda uten bil er jo lite lurt, så jeg regner med de i det minste bor halvsentralt?

Anonymkode: a5fa1...bdf

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Regner med at de stemmer MDG?

Anonymkode: 1bc9c...e11

Skrevet

Jeg har aldri hørt om slike. Kjenner noen som har solgt bilen, men de bruker bilkollektivet når de trenger. Ikke et pip om tjenester.
Høres helt idiotisk ut. Litt som de som har «hoppet av hamsterhjulet» for å leve et enkelt liv i naturen off grid og får vaske seg hos en lokal bonde, låne strøm til pcen ev en nabo, haiker til butikken etc. 

Anonymkode: 41f01...739

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Jeg har en mistanke om at dette mennesker også er slitsom på andre vis? Det er ikke slik man gjør det når man slutter å ha bil. Den ene jeg kjenner som har gjort samme valg har aldri oppført seg slik, tror det er to ganger han har bedt om hjelp på de årene han har levd uten bil. 

Anonymkode: 280af...fea

Når jeg tenker på det så har hun nok en slik personlighet, men det har nok ikke vært så merkbart tidligere. Hun har alltid hatt storfamilien rundt seg som har hjulpet med barna, logistikken osv. Hun har nå flyttet litt unna dem. Det er godt busstilbud, men fra hennes hus er det litt kupert avstand til bussen. Hun jobber veldig redusert for et familiemedlem så hun styrer tiden sin selv og har nok derfor ikke forståelse for at folk ikke bare kan droppe jobb og hjelpe når hun føler for det. For det er jo mye billigere at de drar fra jobb og kjører henne enn at hun tar taxi. Spesielt om det er transport til en butikk med tilbud, for med taxi så er jo tilbudet hun ønsker seg ikke så godt likevel. 

Det andre er en familie. De bestemte seg for at de bodde så sentralt at de ikke trengte bil. Men det virker som om de har tenkt at de ikke trengte bil fordi de hadde så mange venner i nærheten som kunne kjøre dem. At de kunne handle sammen med naboen og sende barna med vennene sine osv. De kjenner jo en med varebil som sikkert kan hente ved til dem osv. Er barna blitt syke på skolen eller barnehagen eller om barna til legen eller andre ting på dagtid så har de nok tenkt at noen i familie kunne ta seg fri fra jobb og kjøre dem. Nå er det mange som har sluttet å ta telefonen når de ringer for det betyr alltid merarbeid. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Når jeg tenker på det så har hun nok en slik personlighet, men det har nok ikke vært så merkbart tidligere. Hun har alltid hatt storfamilien rundt seg som har hjulpet med barna, logistikken osv. Hun har nå flyttet litt unna dem. Det er godt busstilbud, men fra hennes hus er det litt kupert avstand til bussen. Hun jobber veldig redusert for et familiemedlem så hun styrer tiden sin selv og har nok derfor ikke forståelse for at folk ikke bare kan droppe jobb og hjelpe når hun føler for det. For det er jo mye billigere at de drar fra jobb og kjører henne enn at hun tar taxi. Spesielt om det er transport til en butikk med tilbud, for med taxi så er jo tilbudet hun ønsker seg ikke så godt likevel. 

Det andre er en familie. De bestemte seg for at de bodde så sentralt at de ikke trengte bil. Men det virker som om de har tenkt at de ikke trengte bil fordi de hadde så mange venner i nærheten som kunne kjøre dem. At de kunne handle sammen med naboen og sende barna med vennene sine osv. De kjenner jo en med varebil som sikkert kan hente ved til dem osv. Er barna blitt syke på skolen eller barnehagen eller om barna til legen eller andre ting på dagtid så har de nok tenkt at noen i familie kunne ta seg fri fra jobb og kjøre dem. Nå er det mange som har sluttet å ta telefonen når de ringer for det betyr alltid merarbeid. 

Det er jo helt ekstremt å forvente at folk skal ta fri fra jobb for å kjøre de på butikken eller andre plasser. 

Anonymkode: 4f7e9...880

Skrevet

Jaaa, jeg har også en tidligere venn som er sånn.

Og ja, han er ganske høyt oppe i MDG. Og ja, han har vært spesiell siden vi var ungdommer...

Anonymkode: 1ca47...565

Skrevet

Det hadde jeg glatt sagt nei til, ferdig snakket.. 

Anonymkode: b290d...bd8

Skrevet

Du beskriver noen skikkelig kjipe folk, men jeg tenker jo også at folk må sette grenser for seg selv og si fra. Det kan gjøres på en høflig måte, men likevel tydelig og klart. Hva er greia med at ingen tør å si fra om noe som helst lenger? Si nei når det ikke passer, og krev penger for de faktiske utgiftene man har når man stiller opp.

Skrevet

Her hadde jeg sagt hva jeg mente til disse folka, rett ut! Hadde ikke lagt fingrene mellom. De oppfører seg som tullinger, og fortjener å høre det rett fra levra!

Anonymkode: c2044...2e9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...