Anonym bruker Skrevet 9. juni #1 Skrevet 9. juni Jeg er 41 år, har lavt stoffskifte, har IBS og er i perimenopause sier legen. Er 169 cm og 81 kg. I fjor høst gikk jeg opp 3 kg helt uten grunn, ikke endring i kosthold eller aktivitet. Alt legger seg på overkroppen. Var hos fastlegen for hjelp, fikk beskjed om å spise mer protein, så lagde meg cottage chees, yoghurt og granola og bær, kjempe godt, men fy så magesmerter og luftsmerter jeg hadde de dagene jeg spiste det. Er en del ting jeg ikke tåler pga IBS. Jeg spiser alt for lite sier legen, så er nok der feilen ligger. Men jeg klarer ikke dette på egenhånd. Jeg har og et forferdelig søtsug for tiden, kan tenke på sjokolade hele dagen, prøver å ikke spise det i hverdagen, men jeg kan av og til gå å snoke. Jeg blir forbanna på meg selv som ikke klarer å la være å stappe i meg en hel sjokoladeplate i løpet av en helg, jeg klarer ikke å stoppe. Vet ikke hva jeg vil med dette, er bare frustrert, får ikke til noe. Noen tips? Anonymkode: 7ad9e...b90
Anonym bruker Skrevet 9. juni #2 Skrevet 9. juni Samme her. Ingen råd. Jeg spiser sunt og begrenset, men går bare opp, opp, opp. Anonymkode: 827e1...a05
Anonym bruker Skrevet 9. juni #3 Skrevet 9. juni Jeg er midt i overgangsalder. Reduserte snop til kun en liten sjokolade om lørdagen. Mye knekkebrød og generelt litt mindre mat. Går tur flere ganger i uka. Ned 18 kilo siden 1 februar. Så det går. Anonymkode: 49764...5b1
Anonym bruker Skrevet 10. juni #4 Skrevet 10. juni Anonym bruker skrev (7 timer siden): Jeg er 41 år, har lavt stoffskifte, har IBS og er i perimenopause sier legen. Er 169 cm og 81 kg. I fjor høst gikk jeg opp 3 kg helt uten grunn, ikke endring i kosthold eller aktivitet. Alt legger seg på overkroppen. Var hos fastlegen for hjelp, fikk beskjed om å spise mer protein, så lagde meg cottage chees, yoghurt og granola og bær, kjempe godt, men fy så magesmerter og luftsmerter jeg hadde de dagene jeg spiste det. Er en del ting jeg ikke tåler pga IBS. Jeg spiser alt for lite sier legen, så er nok der feilen ligger. Men jeg klarer ikke dette på egenhånd. Jeg har og et forferdelig søtsug for tiden, kan tenke på sjokolade hele dagen, prøver å ikke spise det i hverdagen, men jeg kan av og til gå å snoke. Jeg blir forbanna på meg selv som ikke klarer å la være å stappe i meg en hel sjokoladeplate i løpet av en helg, jeg klarer ikke å stoppe. Vet ikke hva jeg vil med dette, er bare frustrert, får ikke til noe. Noen tips? Anonymkode: 7ad9e...b90 Vær obs på at mye av granolaen man kjøper inneholder oligofruktose, som gir mye magetrøbbel. Anonymkode: d83c4...e58
Anonym bruker Skrevet 10. juni #5 Skrevet 10. juni Anonym bruker skrev (6 timer siden): Jeg er midt i overgangsalder. Reduserte snop til kun en liten sjokolade om lørdagen. Mye knekkebrød og generelt litt mindre mat. Går tur flere ganger i uka. Ned 18 kilo siden 1 februar. Så det går. Anonymkode: 49764...5b1 Så flink du har vært. Ja, det går jo nok, men er jo bare fryktelig vanskelig. Jeg spiser bare knekkebrød pga magen tåler ikke brød så godt. Går turer hver dag med bikkja og trener håndball 1 gang i uka. Jeg kan ikke spise mindre pga da får jeg i meg for lite sa legen. Ja, kan redusere den sjokoladen, absolutt, men det er som narkotika for meg dessverre. Takk for svar. Hi Anonymkode: 7ad9e...b90
Anonym bruker Skrevet 10. juni #6 Skrevet 10. juni Anonym bruker skrev (47 minutter siden): Vær obs på at mye av granolaen man kjøper inneholder oligofruktose, som gir mye magetrøbbel. Anonymkode: d83c4...e58 Ok, takk det visste jeg ikke. Har jo nok magetrøbbel fra før så orket ikke å spise det, men kan prøve noe annet. Takk. Hi Anonymkode: 7ad9e...b90
Anonym bruker Skrevet 10. juni #7 Skrevet 10. juni Anonym bruker skrev (7 timer siden): Samme her. Ingen råd. Jeg spiser sunt og begrenset, men går bare opp, opp, opp. Anonymkode: 827e1...a05 Off, skjønner deg. Er så dritt når det er sånn. Jeg klaret liksom ikke å finne riktig vei. Hi Anonymkode: 7ad9e...b90
Anonym bruker Skrevet 10. juni #8 Skrevet 10. juni Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Off, skjønner deg. Er så dritt når det er sånn. Jeg klaret liksom ikke å finne riktig vei. Hi Anonymkode: 7ad9e...b90 Ja, jeg forstår ikke. Har i femten år drevet med en eller annen form for begrensning av matinntak, men er tyngre enn noen gang. Jeg kan se på en sjokolade og legge på meg en kilo. Ingenting feiler meg mtp blodprøver og hormoner. Er så lei. Anonymkode: 827e1...a05
Anonym bruker Skrevet 10. juni #9 Skrevet 10. juni Jeg begynte vektnedgang da jeg var 48 år (jeg er nå 50). Jeg begynte ikke mat maten først. Jeg begynte med hodet mitt. Det vil si: spisemønster, jobbet med det at jeg belønnet og trøstet meg med mat, finne nye strategier osv. Så begynte jeg å gå turer, god gammeldags mosjonering. Ikke fordi trim gir så mye utslag på vekta, men for å få inn en god vane og mestring. Det fungerte faktisk. Turer ble, og er fortsatt, min for for belønning og trøst. Skal man slutte med noe må man begynne med noe annet Så tok jeg fatt på maten. Kartla hva jeg spiser og være ærlig i dette. Ikke tenke "jeg spiser ikke så mye", for noen dager spiste jeg ikke så mye, men jøsseball hvor mange kalorier det var i det lille jeg spiste. Jeg hadde et grusomt spisemønster. Ikke sammen med barna, men på kveldene, når de var ute eller borte, på morgenen når de sov etc. Jeg begynte å bake proteinrundstykker (oppskrift fra Det Søte Liv), spiste mer melon og frukt, kuttet ut sjokolade, potetgull, snacks, is og den slags. Spiste mer ren mat og fikk struktur på spisingen, slik at jeg aldri var supersulten og aldri stappmett. La meg til en vane at jeg skulle vente 15-20 minutter for å se om jeg var mer sulten. Ikke bare forsyne meg med mer fordi magen ikke hadde registrert at jeg var mett eller bare fordi maten var god. Jeg har tatt det i et langsomt tempo. De andre gangene jeg har slanket meg så har jeg gått hardt ut, vært utålmodig, og gitt opp eter kort tid fordi jeg ble lei, sliten, sulten og det meste. Nå skulle det vare. Har gått sakte, men jevnt nedover. Så langt har jeg tatt av 25 kilo. Har enda noen kilo igjen før jeg er der jeg ønsker å være og da kommer vedlikehold, så jeg tenker ikke stoppe Det jeg tror som gjorde at jeg klarte det (merk: vekt på tror, jeg vet ikke) er at jeg jobbet med hodet først. Fikk tankene med meg, sortert følelser rundt mat og spising, og fikk litt kontroll på dette. Og at jeg ikke hadde det travet og brukte god tid. Små skritt, bede sjanse for å ikke gi opp, men klare det. Vet ikke om dette kan være veien for deg, men det er mine råd på veien. Og så vet jeg at slik jeg gjorde det fungerer ikke for alle. Men kanskje verd et forsøk? Ønsker deg lykke til og håper du lykkes på veien til bedre helse❤️ Anonymkode: 1c231...f7d
Anonym bruker Skrevet 10. juni #10 Skrevet 10. juni Som evig overvektig, evig jojo-slanker og evig drit lei, så tok jeg slankeoperasjon. Det fungerte supert lenge, helt til jeg begynte på noe medisiner hvor jeg la på meg 25 kilo "over natta" fordi matstøyen tok så overhånd. Jeg tenkte kun på mat, hvor mye kalorier, hvor mye fett, hvor mye protein, hvor lenge til neste måltid, "har spist en sjokolade, da kan jeg gi faen resten av dagen..." Var hos legen som sa det var håpløst å gå ned i vekt når jeg brukte medisinene. Var hos ernæringsfysiolog som sa jeg måtte spise 1000 kalorier om dagen fordi jeg var slankeoperert og forbrenninga mi ødelagt pga medisiner. Endte opp med at jeg ordna meg wegovy via yazen, da jeg opplevde å ikke bli hørt eller sett noen plass. Funker som ei kule. Matstøy er borte, jeg kan spise uten å få dårlig samvittighet og livet er 18 kilo lettere nå Anonymkode: a2693...a8a
Anonym bruker Skrevet 10. juni #11 Skrevet 10. juni Tåler du vaniljesaus uten sukker? Nå som bærsesongen er igang spiser jeg bær og frukt med vaniljesaus uten sukker hver dag. Dekker søtsuget godt, med få falorier og sunt innhold. Ikke tenk økonomi når du handler snop. Vi er så drillet i at det lønner seg økonomisk å kjøpe 200 gram sjokolade, men da spiser vi den jo opp 🙈 Kjøper du den minste sjokoladen så blir faktisk mye av søtsuget dekket, og du får ikke spist mer enn den lille du har kjøpt. Anonymkode: 9f8d6...8bb
Anonym bruker Skrevet 10. juni #12 Skrevet 10. juni Anonym bruker skrev (4 timer siden): Vær obs på at mye av granolaen man kjøper inneholder oligofruktose, som gir mye magetrøbbel. Anonymkode: d83c4...e58 Jeg er ikke den du siterer, men jeg får og fort magetrøbbel. Oligofruktose har jeg ialdri hørt om, så googlet litt. Ante ikke at det var et fiber som ble bkir brukt i mange matvarer, det skal jeg jammen meg være litt obs på. Så takk for tipset 😊Her er liste over matvarer med oligofruktose hvis noen flere vil se. https://www.tryggmat.app/tilsetninger/oligofruktose-inulin Anonymkode: 2adc3...15a
Anonym bruker Skrevet 10. juni #13 Skrevet 10. juni Jeg var sånn som lett kunne spise en hel stor plate med stratos på en kveld uten å blunke og gjorde det ofte, drakk og noen bokser med cola hver dag, Jeg sluttet tvert med all sjokolade og brus, det er det beste jeg har gjort. Magen min tåler ikke så godt sukkererstatninger, så jeg byttet ikke ut noe med det. Det tok ikke så lang tid før jysten på det ble mer eller mindre borte. For meg var det å spise litt i blant mye verre, da tok søtsuget helt over og jeg datt jeg bare av lasset igjen. Spiste ingen sjokolade eller godteri på noen år. Nå er dette 15 år siden, og jeg drikker ikke brus lenger,, cola smaker rett og slett ikke så godt nå.. jeg spiser sjokolade en gang i blant, men ikke veldig mye. Har ikke kjøpt en stor sjokoladeplate til meg selv på de 15 årene. Anonymkode: 2adc3...15a
Anonym bruker Skrevet 10. juni #14 Skrevet 10. juni Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jeg er 41 år, har lavt stoffskifte, har IBS og er i perimenopause sier legen. Er 169 cm og 81 kg. I fjor høst gikk jeg opp 3 kg helt uten grunn, ikke endring i kosthold eller aktivitet. Alt legger seg på overkroppen. Var hos fastlegen for hjelp, fikk beskjed om å spise mer protein, så lagde meg cottage chees, yoghurt og granola og bær, kjempe godt, men fy så magesmerter og luftsmerter jeg hadde de dagene jeg spiste det. Er en del ting jeg ikke tåler pga IBS. Jeg spiser alt for lite sier legen, så er nok der feilen ligger. Men jeg klarer ikke dette på egenhånd. Jeg har og et forferdelig søtsug for tiden, kan tenke på sjokolade hele dagen, prøver å ikke spise det i hverdagen, men jeg kan av og til gå å snoke. Jeg blir forbanna på meg selv som ikke klarer å la være å stappe i meg en hel sjokoladeplate i løpet av en helg, jeg klarer ikke å stoppe. Vet ikke hva jeg vil med dette, er bare frustrert, får ikke til noe. Noen tips? Anonymkode: 7ad9e...b90 Var som deg. Begynte å lage med salat med egg og masse protein hver morgen, og da holdt jeg meg mett lenge. Spiste mindre tid middag men mye av protein og grønnsaker. Lite karbohydrater og fett. Drakk mye vann, raste ned 10 kg på ganske kort tid, til trosser at jeg koste meg i helger, og jeh gikk aldri sulten. Snacks i uka var vannmelon, jordbær, reddiker, småtomater eller grønnsaker og dip med magreste rømme el. Salat: 2 kokte egg, litt bogskinke, lett jarlsberg ost, 1 tomat, halv paprika, agurk, isbergsalat, løk etter ønske, masse pepper og fransk dressing. Ofte var jeg ikke sulten til lunsj og skippa den. Evt tok jeg mer kokt egg eller protein. Anonymkode: 56b8c...cfc
oslofrk Skrevet 11. juni #15 Skrevet 11. juni Det ER vanskelig, men ikke umulig. Jeg ville aldri klart å gå ned 25kg uten Vektklubben til Vg. Har loggført ALT jeg spiser de siste tre årene. Ja det er kjedelig, ja det er frustrerende, ja det er mulig. Jeg heier på deg!
Anonym bruker Skrevet 12. juni #16 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (På 9.6.2026 den 22.36): Jeg er 41 år, har lavt stoffskifte, har IBS og er i perimenopause sier legen. Er 169 cm og 81 kg. I fjor høst gikk jeg opp 3 kg helt uten grunn, ikke endring i kosthold eller aktivitet. Alt legger seg på overkroppen. Var hos fastlegen for hjelp, fikk beskjed om å spise mer protein, så lagde meg cottage chees, yoghurt og granola og bær, kjempe godt, men fy så magesmerter og luftsmerter jeg hadde de dagene jeg spiste det. Er en del ting jeg ikke tåler pga IBS. Jeg spiser alt for lite sier legen, så er nok der feilen ligger. Men jeg klarer ikke dette på egenhånd. Jeg har og et forferdelig søtsug for tiden, kan tenke på sjokolade hele dagen, prøver å ikke spise det i hverdagen, men jeg kan av og til gå å snoke. Jeg blir forbanna på meg selv som ikke klarer å la være å stappe i meg en hel sjokoladeplate i løpet av en helg, jeg klarer ikke å stoppe. Vet ikke hva jeg vil med dette, er bare frustrert, får ikke til noe. Noen tips? Anonymkode: 7ad9e...b90 Prøv en fastedag per uke uten mat, kun vann og te Anonymkode: f5a26...5d6
Anonym bruker Skrevet 12. juni #17 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (På 10.6.2026 den 7.49): Jeg begynte vektnedgang da jeg var 48 år (jeg er nå 50). Jeg begynte ikke mat maten først. Jeg begynte med hodet mitt. Det vil si: spisemønster, jobbet med det at jeg belønnet og trøstet meg med mat, finne nye strategier osv. Så begynte jeg å gå turer, god gammeldags mosjonering. Ikke fordi trim gir så mye utslag på vekta, men for å få inn en god vane og mestring. Det fungerte faktisk. Turer ble, og er fortsatt, min for for belønning og trøst. Skal man slutte med noe må man begynne med noe annet Så tok jeg fatt på maten. Kartla hva jeg spiser og være ærlig i dette. Ikke tenke "jeg spiser ikke så mye", for noen dager spiste jeg ikke så mye, men jøsseball hvor mange kalorier det var i det lille jeg spiste. Jeg hadde et grusomt spisemønster. Ikke sammen med barna, men på kveldene, når de var ute eller borte, på morgenen når de sov etc. Jeg begynte å bake proteinrundstykker (oppskrift fra Det Søte Liv), spiste mer melon og frukt, kuttet ut sjokolade, potetgull, snacks, is og den slags. Spiste mer ren mat og fikk struktur på spisingen, slik at jeg aldri var supersulten og aldri stappmett. La meg til en vane at jeg skulle vente 15-20 minutter for å se om jeg var mer sulten. Ikke bare forsyne meg med mer fordi magen ikke hadde registrert at jeg var mett eller bare fordi maten var god. Jeg har tatt det i et langsomt tempo. De andre gangene jeg har slanket meg så har jeg gått hardt ut, vært utålmodig, og gitt opp eter kort tid fordi jeg ble lei, sliten, sulten og det meste. Nå skulle det vare. Har gått sakte, men jevnt nedover. Så langt har jeg tatt av 25 kilo. Har enda noen kilo igjen før jeg er der jeg ønsker å være og da kommer vedlikehold, så jeg tenker ikke stoppe Det jeg tror som gjorde at jeg klarte det (merk: vekt på tror, jeg vet ikke) er at jeg jobbet med hodet først. Fikk tankene med meg, sortert følelser rundt mat og spising, og fikk litt kontroll på dette. Og at jeg ikke hadde det travet og brukte god tid. Små skritt, bede sjanse for å ikke gi opp, men klare det. Vet ikke om dette kan være veien for deg, men det er mine råd på veien. Og så vet jeg at slik jeg gjorde det fungerer ikke for alle. Men kanskje verd et forsøk? Ønsker deg lykke til og håper du lykkes på veien til bedre helse❤️ Anonymkode: 1c231...f7d wow, dette var inspirerende. Godt gjort! Tror dette er oppskriften på et bærekraftig opplegg Anonymkode: bd879...d56
Anonym bruker Skrevet 12. juni #18 Skrevet 12. juni Anonym bruker skrev (På 10.6.2026 den 10.15): Jeg er ikke den du siterer, men jeg får og fort magetrøbbel. Oligofruktose har jeg ialdri hørt om, så googlet litt. Ante ikke at det var et fiber som ble bkir brukt i mange matvarer, det skal jeg jammen meg være litt obs på. Så takk for tipset 😊Her er liste over matvarer med oligofruktose hvis noen flere vil se. https://www.tryggmat.app/tilsetninger/oligofruktose-inulin Anonymkode: 2adc3...15a Ja, det er lurt å være obs på dette! Jeg får masse magetrøbbel hvis jeg spiser dette. Utrolig at de får lov til å bruke det. Anonymkode: d83c4...e58
Anonym bruker Skrevet 14. juni #19 Skrevet 14. juni Jeg ville kanskje tenkt litt mer i retning av blodsukker/insulin og hormonfase enn bare “spis mindre”. Spesielt når du beskriver søtsug, at vekten legger seg mer på overkroppen, perimenopause og lavt stoffskifte. For meg høres det ikke nødvendigvis ut som du skal spise enda mindre, men kanskje spise mer stabiliserende. Altså mer protein og nok fett i måltidene, og mindre raske karbohydrater. Ikke ekstrem lavkarbo, men moderat lavkarbo: kutt i alle fall hvitt brød, sukker, søte yoghurter, granola med mye rart i, kjeks/sjokolade i hverdagen osv. Mange får mindre søtsug når de spiser egg, kjøtt/fisk/kylling, avokado, nøtter/frø, olivenolje, grønnsaker de tåler, og eventuelt litt bær eller lav-FODMAP-karbohydrater som magen takler. Siden du har IBS, ville jeg vært forsiktig med typiske “sunne” ting som cottage cheese, yoghurt, granola, kunstig søtning, løk/hvitløk, belgfrukter osv. Det kan være helt riktig mat for noen, men katastrofe for en IBS-mage. Jeg ville også testet et spisevindu, altså periodisk faste/intermittent fasting, men på en rolig måte. For eksempel spise innenfor 8 timer, som 8-16, og ikke småspise hele dagen/kvelden. Ikke sultekur, bare færre spiseanledninger og mer ordentlige måltider. Det kan hjelpe på søtsug og “snoking” fordi kroppen får tydeligere rytme. Og så ville jeg tatt en ordentlig prat med fastlegen om insulinresistens/PCOS-lignende symptomer og om metformin kan være aktuelt. Metformin er ikke en slankepille, og man skal ikke bare starte med det selv, men hos noen med insulinresistens, høyt søtsug, vektøkning rundt magen/overkroppen og hormonelle endringer kan det være verdt å vurdere medisinsk. Be eventuelt om blodprøver på HbA1c, fastende glukose/insulin, stoffskifteprøver og en konkret plan videre. Du høres ikke svak ut. Dette høres mer ut som at kroppen din jobber mot deg akkurat nå, og da trenger du en strategi som passer hormonfase, stoffskifte og IBS, og ikke bare mer selvdisiplin. Anonymkode: 0b466...796
Anonym bruker Skrevet 15. juni #20 Skrevet 15. juni Anonym bruker skrev (10 timer siden): Jeg ville kanskje tenkt litt mer i retning av blodsukker/insulin og hormonfase enn bare “spis mindre”. Spesielt når du beskriver søtsug, at vekten legger seg mer på overkroppen, perimenopause og lavt stoffskifte. For meg høres det ikke nødvendigvis ut som du skal spise enda mindre, men kanskje spise mer stabiliserende. Altså mer protein og nok fett i måltidene, og mindre raske karbohydrater. Ikke ekstrem lavkarbo, men moderat lavkarbo: kutt i alle fall hvitt brød, sukker, søte yoghurter, granola med mye rart i, kjeks/sjokolade i hverdagen osv. Mange får mindre søtsug når de spiser egg, kjøtt/fisk/kylling, avokado, nøtter/frø, olivenolje, grønnsaker de tåler, og eventuelt litt bær eller lav-FODMAP-karbohydrater som magen takler. Siden du har IBS, ville jeg vært forsiktig med typiske “sunne” ting som cottage cheese, yoghurt, granola, kunstig søtning, løk/hvitløk, belgfrukter osv. Det kan være helt riktig mat for noen, men katastrofe for en IBS-mage. Jeg ville også testet et spisevindu, altså periodisk faste/intermittent fasting, men på en rolig måte. For eksempel spise innenfor 8 timer, som 8-16, og ikke småspise hele dagen/kvelden. Ikke sultekur, bare færre spiseanledninger og mer ordentlige måltider. Det kan hjelpe på søtsug og “snoking” fordi kroppen får tydeligere rytme. Og så ville jeg tatt en ordentlig prat med fastlegen om insulinresistens/PCOS-lignende symptomer og om metformin kan være aktuelt. Metformin er ikke en slankepille, og man skal ikke bare starte med det selv, men hos noen med insulinresistens, høyt søtsug, vektøkning rundt magen/overkroppen og hormonelle endringer kan det være verdt å vurdere medisinsk. Be eventuelt om blodprøver på HbA1c, fastende glukose/insulin, stoffskifteprøver og en konkret plan videre. Du høres ikke svak ut. Dette høres mer ut som at kroppen din jobber mot deg akkurat nå, og da trenger du en strategi som passer hormonfase, stoffskifte og IBS, og ikke bare mer selvdisiplin. Anonymkode: 0b466...796 HI kan sikkert spørre chat gpt selv hvis hun vil ha ki-svar. Jeg blir utrolig sliten av å lese dem, i alle fall. Anonymkode: 234f5...44a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå