Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Må bare beklage at det ble så lang tekst men trenger virkelig råd her.

Jeg var i ett tiltak via NAV i to år å der ble jeg kjent med en mann som jeg fort ble sammen med. Vi var sammen i ett år før jeg slo opp i mai nå i år.Vi har forsatt god kontakt,men han tar bruddet veldig hardt. Jeg jobber der ikke lenger for vedtaket mitt gikk ut i slutten av mars.

Men etter jeg måtte ufrivellig slutte der så har helsen blitt kraftig forverret,når jeg mistet all tryggheten og forutsigbarheten jeg så sårt trenger.Angsten er verre enn noe gang,å er nesten kun hjemme for vegrer meg sånn å gå ut. Å sjelver skikkelig i beina de gangene jeg må på butikken,så gale har angsten sjeldent vært. Å mange dager har jeg så angst at jeg klarer ikke være alene. Er også blitt veldig deprimert,til tross for at jeg står på maksdose på cipralex. Så NAV er så bekymret for meg at de har søkt meg tilbake tiltaket der de vet jeg ønsker å være men det er lange ventelister. Når jeg var i tiltaket der så var jeg sprudlende å i godt humør,å hadde lite angst. Å så frem til å gå på jobb hver dag.

Itellegg er det kommet ett nytt problem,eksen ønsker ikke at jeg skal få plass der for det blir for tøft å se meg hver dag. Å sa at hvis jeg begynner der så vil nok han slutte. Han har slitt før i 2 år med isolering og kraftig depresjon så vet han trenger å ha noe gå til for å ha det bra,selv om han ikke nødvendigvis ser det selv. Samtidig som jeg trenger å være i tiltaket mer enn noen gang,der jeg har saksbehandleren min som er hobbypsykologen min når jeg ikke har det bra,arbeidsledere som kjenner meg veldig godt å som er trygghetspersoner,å kjenner de fleste i kantinen som er i tiltaket. Har også gode venner der som jeg jeg pleier å spille med i pausene. De har samme tiltak ett annet sted i kommunen men da blir det 1 time og 30 minutter hver vei med buss for meg. Å alt hadde føltes veldig utrygt siden jeg ikke kjenner noen der å har aldri vært der før.

Hva bør jeg gjøre? Gå tilbake til tiltaket der jeg har tryggheten jeg så sårt trenger,eller starte på nytt i det andre tiltaket for å forhindre at eksen slutter? Er ikke så lett avgjørelse for er jo veldig glad i han så vil jo hans beste. Samtidig som jeg må tenke pp meg selv.

Anonymkode: 0a7c7...809

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har kun ansvar for deg selv. 

Selvsagt skal man ta hensyn til andre og bestrebe å være et godt menneske, men eksen din er voksen og må ta ansvar for eget liv. Så du må takke ja til tiltaket om du får plass og så må han ta de grepene han trenger. Bruddet er forholdsvis ferskt, han kommer over det med tiden. 

Masse lykke til og god bedring ❤️

Anonymkode: afc19...4cf

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Selvsagt skal man ta hensyn til andre og bestrebe å være et godt menneske, men eksen din er voksen og må ta ansvar for eget liv. Så du må takke ja til tiltaket om du får plass og så må han ta de grepene han trenger. Bruddet er forholdsvis ferskt, han kommer over det med tiden. 

Takk,familien min sa det samme men ikke så lett å tenke klart når det er en person du er veldig glad i. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så kan du jeg overhøre litt at saksbehandleren min på NAV "tilfeldig" nevner at det er mange ulike vernet bedrift,å at jeg nok fått det like bra i en vernet bedrift? Å hun nevnte at jeg kunne være hvertfall være en annen avdeling enn sist. Det er tydlig at gamlejobben har fortalt om situasjonen å bedt hun prøve å overtale meg til å jobbe i den andre vernet bedriften som er i kommunen. Både NAV og gamlejobben vet jo at det beste for meg er ikke å begynne på nytt sted igjen,men få plassen tilbake der jeg var helt trygg. Så er tydlig eksen de prøver å beskytte.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Så kan du jeg overhøre litt at saksbehandleren min på NAV "tilfeldig" nevner at det er mange ulike vernet bedrift,å at jeg nok fått det like bra i en vernet bedrift? Å hun nevnte at jeg kunne være hvertfall være en annen avdeling enn sist. Det er tydlig at gamlejobben har fortalt om situasjonen å bedt hun prøve å overtale meg til å jobbe i den andre vernet bedriften som er i kommunen. Både NAV og gamlejobben vet jo at det beste for meg er ikke å begynne på nytt sted igjen,men få plassen tilbake der jeg var helt trygg. Så er tydlig eksen de prøver å beskytte.

Det kan så være, men du har ansvar for ditt eget liv og din egen helse. Om han ikke klarer å takle det så må han vurdere å bytte plass. Dette problemet er det han som eier. 

Stå opp for deg selv, du fortjener det som er best for deg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Det kan så være, men du har ansvar for ditt eget liv og din egen helse. Om han ikke klarer å takle det så må han vurdere å bytte plass. Dette problemet er det han som eier. 

Stå opp for deg selv, du fortjener det som er best for deg. 

Ja du har kanskje rett. Å det er lettere for han å komme seg det andre tiltaket for han har bil. Å hvertfall ikke til vanlig har han ikke noe problem med å komme inn på nye steder å bli fort trygg. Jeg brukte flere månender bare på å sitte i kantinen uten å alltid ha med saksbehandleren som trygghetsperson.

Skrevet

Hans behov, som allerede ansatt/tilknyttet tiltaket vil veie tungt. Alle parametere som inngår er med i vurderingen. Når han synes det er vanskelig å få en eks tilbake på arbeidsplassen, kan dette fort påvirke miljøet for alle. 
Får du tilbud om plassen så synes jeg du skal tenke på det selv og takke ja, men du må også være forberedt på at alt dette gjør at du ikke vil få tilbud om tiltak her med det første, men heller får tilbud om tiltak andre steder. 

Anonymkode: f829e...679

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hans behov, som allerede ansatt/tilknyttet tiltaket vil veie tungt. Alle parametere som inngår er med i vurderingen. Når han synes det er vanskelig å få en eks tilbake på arbeidsplassen, kan dette fort påvirke miljøet for alle. 
Får du tilbud om plassen så synes jeg du skal tenke på det selv og takke ja, men du må også være forberedt på at alt dette gjør at du ikke vil få tilbud om tiltak her med det første, men heller får tilbud om tiltak andre steder. 

Ja det skjønner jeg absolutt,jeg jobber jo ikke lengre. Selv om jeg de har lyst å hjelpe begge to egentlig. Begge trenger det like mye.

Spurte hun som var saksbehandleren min i tiltaket om dette ville påvirke om jeg får komme tilbake,da svarte hun at det kommer ikke til å påvirke for de legger seg ikke opp i private ting. Jeg har samme plass i køen å det er NAV som styrer ventelisten,ikke tiltaket. Det samme sa hun på NAV.

Vet hvertfall at det ikke kommer til å bli noen konflikter om begge er der,vi har forsatt en god tone å har ikke noe uoppgjort.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Å tilbud om plass der er jeg jo blitt lovet av saksbehandleren i tiltaket og NAV så det kan de ikke trekke seg på. De kommer vel bare til å prøve litt forsiktig å få meg til å velge den andre plassen istedet. 

Skrevet

Jeg tenker at når alternativet er at du skal reise 1,5 time hver vei til det andre tiltaket, så er det galematias å gå der fremfor dette stedet som tydeligvis er nærmere. Det å pendle  3 timer på en dag, det tror jeg ikke du har overskudd til å gjøre, så mye som du sliter nå. Det å pendle så mange timer daglig er slitsomt selv for en som er frisk!

Vi alle kommer i situasjoner gjennom livet som relasjonsmessig kan være utfordrende. Du skriver at dere har god kontakt fremdeles. Da burde det ikke være noen tungtveiende grunner til at du ikke kan begynne der igjen. 

Men, om du er helt ferdig med ham som kjæreste, så tenker jeg at det da er lurt av deg å - fra du begynner der igjen - har lite eller ingen kontakt utenom, fordi det trolig bare gjør at han blir hengende fast i et hekt på deg. Skal man være venner etter å ha vært sammen, tror jeg begge to må være ferdig med forholdet emosjonelt. Så lenge den ene fremdeles ønsker at dere skal være kjærester, så er det vanskelig og nesten umulig å opprettholde en vennskapsrelasjon.

Dere bør begge kunne ha en "profesjonell", høflig, omgang når dere er der dere er på dagtid.

Jeg håper det ordner seg for deg! ❤️

Anonymkode: dbbe5...efc

Skrevet

Å til det tiltaket jeg var i før er det 10 minutter med buss,så den hadde absolutt vært best for meg. Å arbeidsledere som jeg er veldig trygg på.

Ja jeg er helt ferdig med han som kjæreste,så du har rett i at minst mulig kontakt hadde vært det lureste. 

Det tror jeg begge klarer så det er nok ikke noe problem. Vi skal jobbe i samme bygg men på forskjellige avdelinger da så han får litt avstand fra meg. Men alle pausene er i kantinen for begge avdelingene da. Vi har vel 3-4 pauser for dagen siden det er vernet bedrift.

Det gjør det nok :) Det som var viktigst i livet mitt før bruddet,var å få plassen tilbake i tiltaket. Så hadde vært litt bittert å gi den fra seg når jeg vet at den hadde vært det beste for meg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...