Anonym bruker Skrevet 6. juni #1 Skrevet 6. juni Jeg lurer på om jeg overreagerer, eller om dette er noe jeg burde gjøre noe med. Et ektepar som er nabo, passer ofte barnebarna sine. Det ene barnebarnet er en jente (datterdatter), det andre en gutt (sønnesønn). Over tid har jeg fått inntrykk av at de behandles ganske ulikt, og jeg synes det er vondt å være vitne til. Nylig var gutten, som er fire år gammel, på besøk. Farmoren ropte til ham på en måte som jeg opplevde som svært aggressiv. Hun brølte noe i retning av: «CHRISTOFFER! JEG HAR SAGT SÅ MANGE GANGER AT DU IKKE FÅR GÅ PÅ PLENEN UTEN SKO!» Det var ikke bare ordene, men måten det ble sagt på. Jeg kjente selv ubehag, og ble faktisk litt skremt av intensiteten. Etterpå tok hun ham med inn. Jeg vet ikke hva som ble sagt der inne. Da de kom ut igjen, satte han seg for å leke med en gravemaskin. Han gravde litt i plenen, og da reagerte hun igjen. Denne gangen gikk hun bort og tok gravemaskinen fra ham. Det som sitter igjen hos meg, er følelsen av at dette ikke handlet om vanlig grensesetting, men om en måte å snakke til og behandle et lite barn på som virket hard, kontrollerende og lite respektfull. Jeg har også hørt lignende episoder tidligere, så dette virker ikke som en engangshendelse. Spørsmålet mitt er: Ville dere gjort noe i en slik situasjon? Og i så fall hva? Er dette innenfor det man må regne med når besteforeldre passer barn, eller er det grunn til bekymring? Anonymkode: 4e553...f5b
Anonym bruker Skrevet 6. juni #2 Skrevet 6. juni Hadde brydd meg mindre om det var besteforeldrene enn foreldrene, men… Jeg hadde helt sikkert sagt noe en eller annen gang. «Den måten å snakke til barn på er ikke greit.» Eventuelt hadde jeg sagt fra direkte til faren hans (eller moren). Anonymkode: cda44...c2c
Anonym bruker Skrevet 6. juni #3 Skrevet 6. juni Bra at det fortsatt finnes skikkelig oppdragelse. Mødre i dag er for slappe, og syr puter under armene på barna. De har ikke vondt av skikkelig oppdragelse, de tåler å bli snakket til. Anonymkode: 6d059...2e0
Anonym bruker Skrevet 6. juni #4 Skrevet 6. juni Anonym bruker skrev (1 time siden): Bra at det fortsatt finnes skikkelig oppdragelse. Mødre i dag er for slappe, og syr puter under armene på barna. De har ikke vondt av skikkelig oppdragelse, de tåler å bli snakket til. Anonymkode: 6d059...2e0 Heldigvis har vi kommet så langt i dag at vi vet at vi ikke trenger å brøle til ungene, så sant de gjør noe som må stoppes med en gang og vi er så langt unna at vi må brøle for at de skal høre. De aller fleste unger er godt oppdratt også, selv om de er litt annerledes enn vi var da vi vokste opp. (Og det varierer jo en del også, for aldersspennet her inne er nok ganske vidt.) Brøling er generelt ikke ok. Anonymkode: 75f68...bfe
Anonym bruker Skrevet 6. juni #5 Skrevet 6. juni Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Heldigvis har vi kommet så langt i dag at vi vet at vi ikke trenger å brøle til ungene, så sant de gjør noe som må stoppes med en gang og vi er så langt unna at vi må brøle for at de skal høre. De aller fleste unger er godt oppdratt også, selv om de er litt annerledes enn vi var da vi vokste opp. (Og det varierer jo en del også, for aldersspennet her inne er nok ganske vidt.) Brøling er generelt ikke ok. Anonymkode: 75f68...bfe Alt du skriver her er fullstendig feil. Dette er et eksempel på hvorfor barn i dag er som de er... Anonymkode: 6d059...2e0
Anonym bruker Skrevet 6. juni #6 Skrevet 6. juni Anonym bruker skrev (17 minutter siden): De aller fleste unger er godt oppdratt også, selv om de er litt annerledes enn vi var da vi vokste opp. Anonymkode: 75f68...bfe Lærere sier noe helt annet. Mange unger er helt ute av kontroll. Anonymkode: 1c2a3...dfb
Anonym bruker Skrevet 6. juni #7 Skrevet 6. juni 1 hour ago, Anonym bruker said: Heldigvis har vi kommet så langt i dag at vi vet at vi ikke trenger å brøle til ungene, så sant de gjør noe som må stoppes med en gang og vi er så langt unna at vi må brøle for at de skal høre. De aller fleste unger er godt oppdratt også, selv om de er litt annerledes enn vi var da vi vokste opp. (Og det varierer jo en del også, for aldersspennet her inne er nok ganske vidt.) Brøling er generelt ikke ok. Anonymkode: 75f68...bfe De fleste unger i dag får ikke oppdragelse Anonymkode: 5c0b2...4f7
Anonym bruker Skrevet 7. juni #8 Skrevet 7. juni Anonym bruker skrev (6 timer siden): De fleste unger i dag får ikke oppdragelse Anonymkode: 5c0b2...4f7 Riktig... Anonymkode: 6d059...2e0
Anonym bruker Skrevet 7. juni #9 Skrevet 7. juni Anonym bruker skrev (8 timer siden): De fleste unger i dag får ikke oppdragelse Anonymkode: 5c0b2...4f7 Som farmor får man ikke oppdratt ungene ved å være barnevakt 5-6 ganger per år. Barnet får jo bare dårlig relasjon til henne. Han gjorde ikke noe som fortjente brøling. Man kan gjerne brøle om barnet er i fare men for å sitte på plenen med en gravemaskin liksom. Og for å gå på plenen uten sko? Om barnet virkelig er i fare, så ja! Anonymkode: 4e553...f5b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå