Anonym bruker Skrevet 4. juni #1 Skrevet 4. juni Jeg er 52 år. For litt siden ba jeg fastlegen om henvisning for bentetthetsmåling da moren min på 75 fikk benskjørhet. I dag fikk jeg svar om at jeg hadde alvorlig benskjørhet i begge hoftene og benskjørhet i ryggen. Og at jeg henvises til spesialisthelsetjenesten. Jeg hadde ingen symptomer, aldri hatt brudd. Jeg fikk sjokk. Har noen andre her benskjørhet? Anonymkode: ea54d...125
Anonym bruker Skrevet 4. juni #2 Skrevet 4. juni Jeg har osteopeni, som er forstadiet til osteoporose. Ble henvist til bentetthetsmåling av legevakt etter flere arnbrudd og pga familiehistorie med benskjørhet. Anonymkode: bc621...97a
Anonym bruker Skrevet 4. juni #3 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har osteopeni, som er forstadiet til osteoporose. Ble henvist til bentetthetsmåling av legevakt etter flere arnbrudd og pga familiehistorie med benskjørhet. Anonymkode: bc621...97a Får du noen behandling? Anonymkode: ea54d...125
Anonym bruker Skrevet 4. juni #4 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Får du noen behandling? Anonymkode: ea54d...125 Ja, jeg tar kalcigran forte hver dag og alendronat 1 gang i uka. Sist jeg målte, så var verdiene blitt bedre. Anonymkode: bc621...97a
Anonym bruker Skrevet 4. juni #5 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg tar kalcigran forte hver dag og alendronat 1 gang i uka. Sist jeg målte, så var verdiene blitt bedre. Anonymkode: bc621...97a Jeg har i 6 år tatt 2 x calcigran forte daglig + 2000 ie d-vitamin. Selvom dette har jeg da fått benskjørhet. Og jeg hadde ingen anelse. Anonymkode: ea54d...125
Anonym bruker Skrevet 4. juni #6 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg har i 6 år tatt 2 x calcigran forte daglig + 2000 ie d-vitamin. Selvom dette har jeg da fått benskjørhet. Og jeg hadde ingen anelse. Anonymkode: ea54d...125 Oi, skjønner godt du fikk sjokk. Det er det som er litt skummelt, det er ingen symptomer, så man aner ikke. Har du ikke hatt noen nye målinger i løpet av de 6 årene? Jeg har forøvrig brukt calcigran forte 1000/800 som er på reseot, ikke den reseptfrie. Og har tatt d-vitamin i tillegg, så ca 2400 ie med d-vitamin tilsammen. Anonymkode: bc621...97a
Anonym bruker Skrevet 4. juni #7 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Oi, skjønner godt du fikk sjokk. Det er det som er litt skummelt, det er ingen symptomer, så man aner ikke. Har du ikke hatt noen nye målinger i løpet av de 6 årene? Jeg har forøvrig brukt calcigran forte 1000/800 som er på reseot, ikke den reseptfrie. Og har tatt d-vitamin i tillegg, så ca 2400 ie med d-vitamin tilsammen. Anonymkode: bc621...97a Jeg har ikke tatt målinger før. Jeg ba tilfeldigvis om å bli henvist til det da jeg var hos fastlegen for noe annet. Ba om det fordi moren min på 75 nylig fikkk det. Jeg har brukt calcigran forte 1000/80 på resept i 6 år. Den smaker så godt! Anonymkode: ea54d...125
Anonym bruker Skrevet 4. juni #8 Skrevet 4. juni Jeg er 45, har osteoporose. Sannsynligvis bivirkning av en medisin jeg måtte gå på for femten år siden. Behandles med Aclasta-infusjon en gang i året. Har ikke hatt oppfølgende CT for å vurdere effekt enda, bare fått én behandling. Anonymkode: 48e9f...db0
Anonym bruker Skrevet 4. juni #9 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg har ikke tatt målinger før. Jeg ba tilfeldigvis om å bli henvist til det da jeg var hos fastlegen for noe annet. Ba om det fordi moren min på 75 nylig fikkk det. Jeg har brukt calcigran forte 1000/80 på resept i 6 år. Den smaker så godt! Anonymkode: ea54d...125 Den smaker veldig godt 😊 Bra du er henvist til spesialisthelsetjenesten, så får du forhåpentligvis skikkelig hjelp og oppfølging. Anonymkode: bc621...97a
Anonym bruker Skrevet 4. juni #10 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Den smaker veldig godt 😊 Bra du er henvist til spesialisthelsetjenesten, så får du forhåpentligvis skikkelig hjelp og oppfølging. Anonymkode: bc621...97a Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg. Håper medisinene du bruker klarer å forhindre videre utvikling ❤️ Anonymkode: ea54d...125
Anonym bruker Skrevet 4. juni #11 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Jeg er 45, har osteoporose. Sannsynligvis bivirkning av en medisin jeg måtte gå på for femten år siden. Behandles med Aclasta-infusjon en gang i året. Har ikke hatt oppfølgende CT for å vurdere effekt enda, bare fått én behandling. Anonymkode: 48e9f...db0 Jeg måtte google aclasta. Leste om bivirkningene; fikk du de? Kunne du velge mellom aclasta og den tabletten man tar en gang i uka? Anonymkode: ea54d...125
Anonym bruker Skrevet 4. juni #12 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tusen takk for at du tok deg tid til å svare meg. Håper medisinene du bruker klarer å forhindre videre utvikling ❤️ Anonymkode: ea54d...125 Bare hyggelig 😊Takk for det, det håper jeg og. Mamma var så ille av osteoporose, jeg vil for alt i verden unngå det. Håper du får time fort, så du får vite veien videre uten å måtte vente i evigheter. Lykke til ❤️ Anonymkode: bc621...97a
Anonym bruker Skrevet 4. juni #13 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Jeg måtte google aclasta. Leste om bivirkningene; fikk du de? Kunne du velge mellom aclasta og den tabletten man tar en gang i uka? Anonymkode: ea54d...125 Nei, ingen bivirkninger av Aclasta. Litt uvel og varm samme dag som infusjonen, bare. Jeg prøvde Alendronat først, men fikk så kraftig halsbrann at jeg ikke kunne ligge flatt om natten. Ba om Aclasta i stedet. Anonymkode: 48e9f...db0
Anonym bruker Skrevet 4. juni #14 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Nei, ingen bivirkninger av Aclasta. Litt uvel og varm samme dag som infusjonen, bare. Jeg prøvde Alendronat først, men fikk så kraftig halsbrann at jeg ikke kunne ligge flatt om natten. Ba om Aclasta i stedet. Anonymkode: 48e9f...db0 Vet du om det er sånn at man må prøve Alendronat først? Anonymkode: ea54d...125
Anonym bruker Skrevet 4. juni #15 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (32 minutter siden): Bare hyggelig 😊Takk for det, det håper jeg og. Mamma var så ille av osteoporose, jeg vil for alt i verden unngå det. Håper du får time fort, så du får vite veien videre uten å måtte vente i evigheter. Lykke til ❤️ Anonymkode: bc621...97a Tusen takk ❤️ Jeg har telefonmøte med fastlegen neste uke, der hun skulle be meg om samtykke til henvisning. Hun skulle også fortelle meg om veien videre. Anonymkode: ea54d...125
Anonym bruker Skrevet 4. juni #16 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Vet du om det er sånn at man må prøve Alendronat først? Anonymkode: ea54d...125 Det husker jeg ikke sikkert. Mener jeg hadde noe å si på valget, men om Alendronat ikke gir bivirkninger bruker jo helsevesenet foretrekke at man tar piller selv fremfor å bruke sykehusressurser på å få intravenøst. Anonymkode: 48e9f...db0
Anonym bruker Skrevet 4. juni #17 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Det husker jeg ikke sikkert. Mener jeg hadde noe å si på valget, men om Alendronat ikke gir bivirkninger bruker jo helsevesenet foretrekke at man tar piller selv fremfor å bruke sykehusressurser på å få intravenøst. Anonymkode: 48e9f...db0 Moren min brukte Alendronat, men byttet til en sprøyte som hun tar en gang i året. Hun klarte ikke de tingene som å ta det 60 minutter før andre medisiner. Anonymkode: ea54d...125
Anonym bruker Skrevet 4. juni #18 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Moren min brukte Alendronat, men byttet til en sprøyte som hun tar en gang i året. Hun klarte ikke de tingene som å ta det 60 minutter før andre medisiner. Anonymkode: ea54d...125 30 minutter før, ikke 1 time. De er styrete. Jeg tar og stoffskiftemedisner som og skal tas 30 minutter før andre medisiner, og nå er jeg lei, blir kvalm av de og. Men mamma ble heller ikke fortrolig med tablettene, så hun fikk aclasta. Tror jeg skal spørre fastlegen om jeg kan bytte til aclasta. Jeg fikk beskjed om alendronat som regel er førstevalget, at man helst skal ha prøvd de først. Men jeg kan ikke tenke meg at du som har en så alvorlig grad skal ha de, det finnes sterkere ting. Anonymkode: bc621...97a
Anonym bruker Skrevet 4. juni #19 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (8 minutter siden): 30 minutter før, ikke 1 time. De er styrete. Jeg tar og stoffskiftemedisner som og skal tas 30 minutter før andre medisiner, og nå er jeg lei, blir kvalm av de og. Men mamma ble heller ikke fortrolig med tablettene, så hun fikk aclasta. Tror jeg skal spørre fastlegen om jeg kan bytte til aclasta. Jeg fikk beskjed om alendronat som regel er førstevalget, at man helst skal ha prøvd de først. Men jeg kan ikke tenke meg at du som har en så alvorlig grad skal ha de, det finnes sterkere ting. Anonymkode: bc621...97a Vet du hva andre som er for sterkere grad heter? Anonymkode: ea54d...125
Anonym bruker Skrevet 4. juni #20 Skrevet 4. juni Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Vet du hva andre som er for sterkere grad heter? Anonymkode: ea54d...125 Nei, desverre. Jeg har bare hørt om de, så jeg husker ikke. Anonymkode: bc621...97a
Anonym bruker Skrevet 5. juni #21 Skrevet 5. juni Mamma på 72 har i alvorlig grad, hun går intravenøs medisin en gang i året. De gjør det på fastlegekontoret da, hun må ikke på sykehuset. Hun har hatt flere brudd i ryggen og har kroniske smerter. Jeg har begynnende, men ikke så mye at de medisinerer, enda ihvertfall. Jeg bare følges opp, passer på å ta tilskudd så lagrene med kalsium og D vitamin er helt på topp og har fått beskjed om å gå turer i skogen. Å gå er visst beste medisin for ryggen. Anonymkode: 7504d...220
Anonym bruker Skrevet 5. juni #22 Skrevet 5. juni Jeg har osteoporose både som følge av arv og som følge av leddgikt. Bruker alendronat. Er ikke flink til å ta de ukentlig da jeg synes det er styr å ta de før alt annet skal ned. Vil ikke bli som moren min, utallige brudd og alvorlig redusert livskvalitet. Er 50 år. Anonymkode: 443cb...123
Anonym bruker Skrevet 5. juni #23 Skrevet 5. juni Anonym bruker skrev (2 timer siden): Jeg har osteoporose både som følge av arv og som følge av leddgikt. Bruker alendronat. Er ikke flink til å ta de ukentlig da jeg synes det er styr å ta de før alt annet skal ned. Vil ikke bli som moren min, utallige brudd og alvorlig redusert livskvalitet. Er 50 år. Anonymkode: 443cb...123 Kunne du velge mellom det og sprøyte som tas en gang i året? Anonymkode: ea54d...125
Anonym bruker Skrevet 6. juni #24 Skrevet 6. juni Anonym bruker skrev (21 timer siden): Kunne du velge mellom det og sprøyte som tas en gang i året? Anonymkode: ea54d...125 Nei, ble fortalt at jeg skulle gå på dette inntil videre. I fremtiden ville det være aktuelt med sprøyter, men av en eller annen grunn ønsket de ikke det per nå. Anonymkode: 443cb...123
Anonym bruker Skrevet 14. juni #25 Skrevet 14. juni Anonym bruker skrev (På 4.6.2026 den 21.35): Tusen takk ❤️ Jeg har telefonmøte med fastlegen neste uke, der hun skulle be meg om samtykke til henvisning. Hun skulle også fortelle meg om veien videre. Anonymkode: ea54d...125 Hvordan gikk det hi? Anonymkode: bc621...97a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå