Gå til innhold

Er dette helt stuerent tro?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjenner til et lite knippe damer som for sånn ca tre uker siden startet opp et gratis-utlån av kjoler. De la ut på sosiale medier at de gjerne mottok brukte kjoler slik at disse kunne lånes ut gratis til andre damer. Veldig fint opplegg! 

Men nylig gikk de ut med en beskjed om at huset de nå holdt til i, ikke kunne brukes lenger og derfor måtte de flytte til noe annet og gjerne større pga mye kjoler og pågang. Så nå ønsket de å opprette en spleis for å kunne finansiere husleie o.l inntil de fikk søkt om offentlig støtte til virksomheten. De ville gjerne nå ut til mange, slik at folk kunne være med og betale for dette. Kan virkelig offentlig økonomisk støtte finansiere et slikt gratis-konsept? 

Med fare for å virke kjip, jeg var veldig for dette opplegget da de startet. Men de må da ha visst om at bygget de nå holder til i, ikke kunne brukes framover. Derfor skurrer det veldig at de nå ber om penger til husleie og strøm for å flytte til et butikk-lokale. Jeg begynner å tvile på hele intensjonen med tanken deres. Er det bare meg som tenker sånn? Og var det forståelig forklart av meg? 

Anonymkode: 159e1...05a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er du redd for? At de skal tjene penger på offentlig støtte? 

Anonymkode: 04d6b...28a

Skrevet

Det tviler jeg sterkt på at de får støtte til.

Anonymkode: b9824...5ea

Skrevet

Usikker på hva du er redd for skal skje?

De for nok ikke noe statelig støtte til dette

Anonymkode: 89046...780

Skrevet

Jeg er sånn sett ikke redd for noe, jeg formulerte meg nok litt feil. Men opplegget startet for tre uker siden på en privatadresse. Nå kan de plutselig ikke være der likevel, og må ha et butikklokale de må betale leie for. De har satt i gang en spleis slik at alle som vil kan være med og finansiere dette til de får søkt offentlig støtte. Det jeg reagerer på, er at de  har lagt dette fram som et gratis-prosjekt med utlån av kjoler. Nå er det tigging om penger til å flytte over i nytt lokale, og jeg mistenker jo at gratis-lån av disse kjolene blir omgjort til et utleie-prosjekt etterhvert. 

HI

Anonymkode: 159e1...05a

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Hva er du redd for? At de skal tjene penger på offentlig støtte? 

Anonymkode: 04d6b...28a

Nei at de etter så kort tid må over i et butikklokale, og ber om penger fra folk i forhold til en spleis. De har ikke penger til å betale utgiftene selv. 

Anonymkode: 159e1...05a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det tigging om penger til å flytte over i nytt lokale, og jeg mistenker jo at gratis-lån av disse kjolene blir omgjort til et utleie-prosjekt etterhvert. 

HI

Anonymkode: 159e1...05a

Det er jo rent lureri i så fall, som burde slå tilbake på de hvis de prøver på det.

Anonymkode: b9824...5ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er jo rent lureri i så fall, som burde slå tilbake på de hvis de prøver på det.

Anonymkode: b9824...5ea

Jeg vet jo ikke om det blir slik altså, men jeg synes hele dette opplegget skurrer. De spurte om folks meninger angående denne spleisen, og informerte om at de skulle forhøre seg med bank angående føringer for denne ordningen. Sånn ca 5 timer senere på dagen var spleisen i gang liksom......

Anonymkode: 159e1...05a

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Jeg vet jo ikke om det blir slik altså, men jeg synes hele dette opplegget skurrer. De spurte om folks meninger angående denne spleisen, og informerte om at de skulle forhøre seg med bank angående føringer for denne ordningen. Sånn ca 5 timer senere på dagen var spleisen i gang liksom......

Anonymkode: 159e1...05a

Leste litt om det nå, synes det høres ut som et fint prosjekt.

Anonymkode: b9824...5ea

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Leste litt om det nå, synes det høres ut som et fint prosjekt.

Anonymkode: b9824...5ea

Ja jeg synes også prosjektet hørtes flott ut, men det var alt som kom i etterkant med spleisen og bytte av lokale fordi det gamle plutselig ikke kunne benyttes lenger. Tanken med gratis utlån av kjoler folk har donert er jo veldig fin. Men har bare en liten uggen tanke om at dette ikke vil forbli noe gratis-prosjekt på sikt. 

Anonymkode: 159e1...05a

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg er sånn sett ikke redd for noe, jeg formulerte meg nok litt feil. Men opplegget startet for tre uker siden på en privatadresse. Nå kan de plutselig ikke være der likevel, og må ha et butikklokale de må betale leie for. De har satt i gang en spleis slik at alle som vil kan være med og finansiere dette til de får søkt offentlig støtte. Det jeg reagerer på, er at de  har lagt dette fram som et gratis-prosjekt med utlån av kjoler. Nå er det tigging om penger til å flytte over i nytt lokale, og jeg mistenker jo at gratis-lån av disse kjolene blir omgjort til et utleie-prosjekt etterhvert. 

HI

Anonymkode: 159e1...05a

Og så da? 

Anonymkode: 04d6b...28a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og så da? 

Anonymkode: 04d6b...28a

Da er jo egentlig hele konseptet en løgn. 

Anonymkode: 159e1...05a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da er jo egentlig hele konseptet en løgn. 

Anonymkode: 159e1...05a

Og så da? Det vil jo slå tilbake på dem selv. De kan ikke ta mot kjoler med intensjon om å låne dem ut gratis og så plutselig ta penger for dem. Men den muligheten finnes jo bare i ditt hode, pr nå. 

Anonymkode: 04d6b...28a

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Og så da? Det vil jo slå tilbake på dem selv. De kan ikke ta mot kjoler med intensjon om å låne dem ut gratis og så plutselig ta penger for dem. Men den muligheten finnes jo bare i ditt hode, pr nå. 

Anonymkode: 04d6b...28a

ja det er kun meg som lufter tankene mine her. Og jeg overtenker helt sikkert også. 

Anonymkode: 159e1...05a

Skrevet

Det høres ut som om de har funnet en måte de kunne skaffe seg et gratis "varelager" basert på løgner, som de så selv skal tjene penger på.

Vi hadde en gratisbutikk her i kommunen, i et bittelite, billig lokale. Folk ga klær dit, de som trengte det kunne komme og få klær der. Kommunen valgte å legge det ned, til tross for at den butikken også sparte kommunen for mye sosialpenger også. Det som var så fint med den butikken var at den var basert på frivillig arbeid, og det at hvem som helst kunne komme dit gjorde også at det ikke var noe stigma ved å bruke den, og de hadde alle mulige slags klær, både enkle og finere, billige klær og merkeklær. Det var klær til både barn og voksne, folk i alle aldre og størrelser. Og fordi butikken hele tiden tiden var i aktivt bruk av mange - både med å gi og få klær - så trengte de heller ikke større lokale, for det var hele tiden avsetning på det de hadde inne.

Disse damene som liksom skulle starte gratis utlån av kjoler, basert på kjoler folk donerte, de høres mer ut som virkelighetsfjerne influensere, slik de nå planlegger veien videre. Offentlig støtte til kjoleutlån... ikke akkurat, det er et altfor snevert luksusfelt!

Anonymkode: d303d...046

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det høres ut som om de har funnet en måte de kunne skaffe seg et gratis "varelager" basert på løgner, som de så selv skal tjene penger på.

Vi hadde en gratisbutikk her i kommunen, i et bittelite, billig lokale. Folk ga klær dit, de som trengte det kunne komme og få klær der. Kommunen valgte å legge det ned, til tross for at den butikken også sparte kommunen for mye sosialpenger også. Det som var så fint med den butikken var at den var basert på frivillig arbeid, og det at hvem som helst kunne komme dit gjorde også at det ikke var noe stigma ved å bruke den, og de hadde alle mulige slags klær, både enkle og finere, billige klær og merkeklær. Det var klær til både barn og voksne, folk i alle aldre og størrelser. Og fordi butikken hele tiden tiden var i aktivt bruk av mange - både med å gi og få klær - så trengte de heller ikke større lokale, for det var hele tiden avsetning på det de hadde inne.

Disse damene som liksom skulle starte gratis utlån av kjoler, basert på kjoler folk donerte, de høres mer ut som virkelighetsfjerne influensere, slik de nå planlegger veien videre. Offentlig støtte til kjoleutlån... ikke akkurat, det er et altfor snevert luksusfelt!

Anonymkode: d303d...046

Der traff du spikeren på hodet! Jeg vet jo selvsagt ikke om de kommer til å kreve leie, men jeg skjønner ikke helt hvordan de tenker å finansiere disse utgiftene med et gratis-konsept. De har muligens tenkt at offentlig støtte skal dekke dette, men innerst inne så må de jo være usikre på om det vil gå gjennom. Da er de jo nødt til å kreve leie av kjolene de har fått gratis fra fjern og nær......

Anonymkode: 159e1...05a

Skrevet

Det jeg synes er vanskeligst å skjønne her, er hva du vil med denne diskusjonen. Hvis mange basert på det du skriver her (som er farget av ditt syn) synes det virker mistenkelig, har du da tenkt å anmelde dem? Snakke stygt om dem? Eller bare «vite» selv? Svarene du får her er jo også nokså verdiløse fordi vi bare har fått dine mistanker presentert, ikke noen innføring i strategi eller ideer fra de som driver dette. 
Hvis det viser seg at de har tenkt å tjene penger på utleie av kjoler de har fått, vil vel de som har levert inn gratis reagere? Om du har levert inn, skjønner jeg at du vil føle deg lurt dersom det er den retningen prosjektet tar. Men det kan du kanskje bekymre deg for hvis det skjer? Hvis du ikke har levert inn noe, forstår jeg ikke hvorfor du er så opptatt av dette. 

Anonymkode: b9a13...e63

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det jeg synes er vanskeligst å skjønne her, er hva du vil med denne diskusjonen. Hvis mange basert på det du skriver her (som er farget av ditt syn) synes det virker mistenkelig, har du da tenkt å anmelde dem? Snakke stygt om dem? Eller bare «vite» selv? Svarene du får her er jo også nokså verdiløse fordi vi bare har fått dine mistanker presentert, ikke noen innføring i strategi eller ideer fra de som driver dette. 
Hvis det viser seg at de har tenkt å tjene penger på utleie av kjoler de har fått, vil vel de som har levert inn gratis reagere? Om du har levert inn, skjønner jeg at du vil føle deg lurt dersom det er den retningen prosjektet tar. Men det kan du kanskje bekymre deg for hvis det skjer? Hvis du ikke har levert inn noe, forstår jeg ikke hvorfor du er så opptatt av dette. 

Anonymkode: b9a13...e63

Jeg har levert inn 7 kjoler av forskjellige slag. Det jeg vil, er ikke å snakke stygt om noen. Det er bare å lufte tanker jeg har. For jeg synes det er så rart. Selvsagt vil det jo vise seg om mine mistanker vil stemme, jeg ville bare høre om dette var helt på jordet. Ideer og strategier er det som jeg har presentert her. De luftet ideen om en vipps ordning, og nøyaktig samme dag bare få timer senere var de igang med vippsen. Da har de jo allerede bestemt seg at vi må ha igang denne ordningen. 

Anonymkode: 159e1...05a

Skrevet

Ingenting er gratis, det er alltid noen som må ta kostnaden uansett

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Jeg har levert inn 7 kjoler av forskjellige slag. Det jeg vil, er ikke å snakke stygt om noen. Det er bare å lufte tanker jeg har. For jeg synes det er så rart. Selvsagt vil det jo vise seg om mine mistanker vil stemme, jeg ville bare høre om dette var helt på jordet. Ideer og strategier er det som jeg har presentert her. De luftet ideen om en vipps ordning, og nøyaktig samme dag bare få timer senere var de igang med vippsen. Da har de jo allerede bestemt seg at vi må ha igang denne ordningen. 

Anonymkode: 159e1...05a

Aha - da skjønner jeg kjempegodt hvorfor du ønsker denne diskusjonen! Jeg tenker at en spleis for å håndtere lagring er helt ok, men det er jo virkelig ikke en bærekraftig løsning på sikt. Hvis man må leie et lokale, er inntekt i grunnen eneste løsning. Og det betyr i praksis utleie. Jeg hadde også vært irritert hvis jeg hadde gitt klær og det skjedde - grunnen til at du ga det bort var jo at noen skulle slippe å betale for å låne.
Det høres egentlig ut som om de virkelig ikke har tenkt gjennom prosjektet sitt. Hvis de begynner å ta penger for leie, får du si til dem at sublime ga bort kjoler for at noen skulle betale, og at du gjerne tar dem tilbake så du selv kan sørge for at det blir lånt bort gratis, eller du kan gi dem til noen som trenger dem. Eller: foreslå at de får sponsor (lokalt næringsliv?) så de kan låne ut gratisk slik premisset var. 

Anonymkode: b9a13...e63

Skrevet

Sublime = du ikke 😂

Anonymkode: b9a13...e63

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Aha - da skjønner jeg kjempegodt hvorfor du ønsker denne diskusjonen! Jeg tenker at en spleis for å håndtere lagring er helt ok, men det er jo virkelig ikke en bærekraftig løsning på sikt. Hvis man må leie et lokale, er inntekt i grunnen eneste løsning. Og det betyr i praksis utleie. Jeg hadde også vært irritert hvis jeg hadde gitt klær og det skjedde - grunnen til at du ga det bort var jo at noen skulle slippe å betale for å låne.
Det høres egentlig ut som om de virkelig ikke har tenkt gjennom prosjektet sitt. Hvis de begynner å ta penger for leie, får du si til dem at sublime ga bort kjoler for at noen skulle betale, og at du gjerne tar dem tilbake så du selv kan sørge for at det blir lånt bort gratis, eller du kan gi dem til noen som trenger dem. Eller: foreslå at de får sponsor (lokalt næringsliv?) så de kan låne ut gratisk slik premisset var. 

Anonymkode: b9a13...e63

Ja det tenker jeg også er fornuftig å gjøre. Får vente og se hvordan det barker i vei først. 

Anonymkode: 159e1...05a

Skrevet

Det kan jo også hende at det er sant at de fikk større respons og flere kjoler enn de hadde regnet med og derfor må gjøre om på prosjektet sitt. Det trenger jo ikke å være skumlere enn som så. 

Skrevet

Om det er slik at det ble større enn de forventet og de må gjøre om på prosjektet, da må de jo kommunisere dette klart og tydelig til alle som har gitt kjoler.

Kjolene ble gitt helt spesifikt for at det skulle være mulig for andre å låne dem gratis. Når forutsetningene plutselig endres til et helt annet opplegg, hvor folk må betale for å låne kjolene, da ble kjolene gitt under falske forutsetninger, for det er veldig spesielt å endre dette så raskt etter de liksom startet opp.

De har med andre ord fått inn kjoler under falske forutsetninger, til en verdi av (trolig) mange, mange tusen kroner... og vil nå ta seg betalt for å la andre låne dem, når avtalen da de ba om kjoler var at det ikke skulle koste noe for andre å låne kjolene.

Jeg har svart før i tråden, men ut fra hva Hi har lagt til så anser jeg det som mest trolig at disse damene planla at det skulle bli leiepris for kjolene, men de ville skaffe seg nok gratis "varer" til å kunne starte. 

Det opplegget de la opp til, virket å være lite gjennomtenkt. Hvem skulle ta kostnadene vask/rens og reparasjoner? Hadde de ikke tenkt gjennom hvordan de skulle oppbevare kjolene og tidsbruken når folk skulle komme og låne kjoler gratis?

Det hele virker mildt sagt lite seriøst, og det virker som mer sannsynlig at de gjorde som de gjorde for å skaffe seg gratis kjoler selv, for å tjene penger på dem.

Anonymkode: d303d...046

Skrevet
Himmel og hav skrev (11 timer siden):

Det kan jo også hende at det er sant at de fikk større respons og flere kjoler enn de hadde regnet med og derfor må gjøre om på prosjektet sitt. Det trenger jo ikke å være skumlere enn som så. 

Det kan veldig godt være. Det virker bare litt merkelig å be om vipps til husleie for å finansiere dette videre, etter å ha gått ut med at de gjør dette gratis og låner ut alle kjoler gratis. 

Anonymkode: 159e1...05a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...