Gå til innhold

Hva er vanlig å få til konfirmasjon i samlet sum?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn fikk 85.000, og er fornøyd. Men opplever at det er vanligere å få 100-150 K. Må nevnes at jeg bor i en kommune der det er status å kjøpe dyre kjøretøy til sine barn, samt gi dyre gaver. Er ikke nødvendigvis barna som fremmer denne praksisen, men mer foreldre. Ønsker å høre fra andre fra andre plasser i landet, så hva er deres erfaringer? 

Anonymkode: 58b13...e69

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor langt er et tau? 

Hvor mye man får i konfirmasjon er jo helt forskjellig fra familie til familie.  Det er jo veldig avhengig av familiens størrelse og økonomi.  

Jeg tenker at ungdommen bør være fornøyd om summen er 10 000 eller 100 000. Det er gave,  og gaver bukker og takker man for. 

Mine har forøvrig fått i overkant av 50 000. De har stor familie.  

Anonymkode: cd208...3ad

Skrevet

Mine har fått rundt 30.000 kr.

Bor i en mindre by på sørlandet. 

Anonymkode: 38fcb...125

Skrevet

Mine fikk 18.000 og 15.000

Anonymkode: b39c9...abc

Skrevet

Min fikk 30.000 i Bergen.

Anonymkode: 055b1...491

Skrevet

Min datter fikk 55000 kr i rene penger, men jeg og besteforeldre gav hest med utstyr som en fellesgave så den totale summen ble høy.

Anonymkode: 85fee...b7f

Skrevet

Fikk 12000,- i rene penger. Og så fikk hun bunad + sølv, veske og sko, Trafikalt Grunnkurs, kjøretimer og mopedbil til 255 000,- 

Anonymkode: fb2b8...87a

Skrevet

Mine fikk vel 5000 i penger. Konfirmasjon er ikke en bankfilial, det er et høytidelig og ordentlig overgangsrituale.

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Fikk 12000,- i rene penger. Og så fikk hun bunad + sølv, veske og sko, Trafikalt Grunnkurs, kjøretimer og mopedbil til 255 000,- 

Jesus.

Anonymkode: 055b1...491

Skrevet

Ca. 80.000 kr

Anonymkode: 9baf2...588

Skrevet

Herregud for noen summer. Har hatt 2 konfirmanter og de fikk mellom 12-15 tusen. Har riktig nok ikke stor familie da. Pluss at de fikk bunad, det var gave fra oss foreldre.

Anonymkode: d57a6...bdc

Skrevet

Fikk rett over 20 tusen i 1996

Anonymkode: 91ca5...f23

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Tipper du bor i samme kommune som meg ;) begynner på A?

hi

Skrevet

Min fikk også kofte med sølv, samla sum var vel 60.000, pluss de 85.000 da. Kjenner på at det ikke var nok, er en sjuk kultur her nordpå 

Hi

Skrevet

For en guffen tråd. Det er ikke noe som er «vanlig». Noen får sykt mye, andre får hjerteskjærende lite. Sammenligninger er meningsløst. 

Anonymkode: 52a2c...b8b

Skrevet
sug lut skrev (2 timer siden):

Konfirmasjon er ikke en bankfilial, det er et høytidelig og ordentlig overgangsrituale.

For de dannede og ikke-vulgære i hvert fall…

Anonymkode: 24856...320

Skrevet

Min fikk også kofte med sølv, samla sum var vel 60.000, pluss de 85.000 da. Kjenner på at det ikke var nok, er en sjuk kultur her nordpå 

Hi

HVORDAN kan du ved dine fulle fem mene at det ikke var nok???? 

Anonymkode: b39c9...abc

Skrevet

Hi

Du er en del av den sjuke kulturen, gratulerer.

Konfirmasjon er tydeligvis bare blitt en sinnsyk innsamlingsaksjon. Hva i alle dager er det folk tenker med, som bidrar til denne galskapen.

Anonymkode: 665a0...0e5

Skrevet

Vi bor i Bærum, og sånne summer er ikke vanlig i vår vennekrets (selv om vi bor på Høvik som regnes som et rikt nabolag). Vår datter fikk 36.000 kr. Hun arvet også bunaden til sin oldemor med smykker, og vi betalte kun 2500 kr for å legge den opp. I tillegg fikk hun litt smykker, klær og blomster av gjester, naboer osv. 

Sjelden jeg hører om noen som får rene pengegaver over 40-50.000 kr

Anonymkode: ac4ce...642

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hi

Seriøst?? Kjenner du på det? Da må du gå i deg selv, å bli nesten skuffet selv over at barnet ditt fikk 85(!) tusen i gave er ganske sprøtt. Her vil nok vår konfirmant få rundt 40 k, det syns vi og hun er masse! Og vi sammenlikner jo ikke med dem rundt, spør ikke en gang. En MÅ ikke det. Konfirmasjon er som en nevnte over her en seriøs overgangsrituale, hvordan vi voksne forholder oss til det, altså foreldrene legger mye føringer for ungdommene. 

Anonymkode: fe801...648

Skrevet

Enig og i at dette er en uggen tråd, hvorfor sitte her på nett og sammenlikne hi? For det er jo det du gjør

Anonymkode: fe801...648

Skrevet

Alle mine har fått omtrent det samme, midt på treet beløpsmessig. I området her har noen fått flere hundre tusen mens andre får 5-10’. Det vi har vært veldig nøye på er at de ikke skal snakke om beløp i vennegjengen eller på skolen, det er ikke ok. Jeg synes det er en uting at selve beløpet får så stort fokus. Pengene ser de ikke noe til, uansett, bortsett fra at de har fått lov å kjøpe seg noe på ønskelisten(innen rimelighetens grenser) skal pengene fra konfirmasjonen spares. 
Konfirmanter er 15-16 år, de trenger ikke mange hundre tusen på konto eller tilsvarende verdier. De må få lære seg å jobbe for det de vil ha, og det er mitt ansvar som forelder å lære dem. På samme måte som jeg lærer dem å ikke snakke om beløp. De skal flytte hjemmefra som dannede og ordentlige unge voksne, ikke som bortskjemte skrytepaver.

Skrevet

Vi har ikkje hatt konfirmasjon i hus enda, men vi har allereie snakka med ungane om at enkelte har store familiar og andre har små familiar, nokre familiar har ein voldsom gåvetradisjon og andre er meir nøkterne. Dette i samband med at eldre vennar har delt med dei kva dei har fått. 

Som ei som fekk under halvparten av det dei andre i klassa (påstod at dei) fekk, det spelte null rolle i det lange løp. Det har på ingen måte prega livet mitt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Tipper du bor i samme kommune som meg ;) begynner på A?

hi

Ja :)

Skrevet
☆☆☆ skrev (1 time siden):

Vi har ikkje hatt konfirmasjon i hus enda, men vi har allereie snakka med ungane om at enkelte har store familiar og andre har små familiar, nokre familiar har ein voldsom gåvetradisjon og andre er meir nøkterne. Dette i samband med at eldre vennar har delt med dei kva dei har fått. 

Som ei som fekk under halvparten av det dei andre i klassa (påstod at dei) fekk, det spelte null rolle i det lange løp. Det har på ingen måte prega livet mitt. 

Det er akkurat det, min yngste har to gode kamerater som har lite familie og ikke den sterkeste økonomiske bakgrunnen. Jeg vet at deres foreldre har bøyd seg baklengs i bro for at guttene deres ikke skulle kjenne på utenforskap. Den verdien som ligger i stor familie, godt nettverk og rikelige ressurser er vanskelig nok i hverdagen, men det blir ekstremt synlig ved anledninger som for eksempel konfirmasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...