Anonym bruker Skrevet lørdag kl 16:23 #1 Skrevet lørdag kl 16:23 I følge 17 åringen som blir 18 om et halvt år. Fordi jeg nekter å la henne ta med alkohol hjemmefra. Fet er visst klaustrofobisk det jerngrepet jeg har på henne. Dette er en litt vanskelig alder. Hva gjør dere? I følge henne så er jeg den eneste moren som ikke gir alkohol. Vanskelig å se for seg.. Anonymkode: 3d993...494
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 16:42 #2 Skrevet lørdag kl 16:42 Har fire barn, og yngste er 17,5 år. Jeg har aldri kjøpt alkohol til noen av dem. Jeg vet at de har drukket, sagt ifra at de alltid kan komme hjem, eller ringe meg. Men jeg synes ikke det er greit å drikke før man er 18 og jeg legger ikke tilrette for det. Alle mine har akseptert det. Anonymkode: 00583...3b1
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 16:54 #3 Skrevet lørdag kl 16:54 Jeg har en gutt og en jente og ingen av mine har fått alkohol hjemmefra. De har hatt venner veldig spredt og mange av dem usentralt, så vi har stort sett måtte hente fordi det ikke gikk buss derfra. De har ikke drukket før de ble 18 og de øvelseskjørte gjerne hjem igjen etter eget ønske. De kunne helt klart bommet alkohol av venner om de ønsket det (enten eldre venner eller eldre søsken av venner). Det er en del som drikker før de er 18 og de har gjerne eldre søsken som fikser. Det er en del drama med de som drikke før de er 18 år og jo tidligere, jo mer drama/gråt/kriser blir det, spesielt blant jentene. De lærer de jo litt av dette, for de synes det er fryktelig slitsomt å passe på, megle, trøste osv en hel kveld (selv om flere bytter på jobben) og ønsker ikke å bli slik selv. Anonymkode: 47765...7b5
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 16:58 #4 Skrevet lørdag kl 16:58 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Har fire barn, og yngste er 17,5 år. Jeg har aldri kjøpt alkohol til noen av dem. Jeg vet at de har drukket, sagt ifra at de alltid kan komme hjem, eller ringe meg. Men jeg synes ikke det er greit å drikke før man er 18 og jeg legger ikke tilrette for det. Alle mine har akseptert det. Anonymkode: 00583...3b1 Jeg har også forståelse for at hun ønsker å drikke, særlig nå etter at mange venner har blitt 18 år. Og hun vet at det ikke vil bli trøbbel om det skjer. Men som du sier så er det uaktuelt å legge til rette for det fra min kant. Hun pleier ikke å spørre så jeg ble litt overrasket, både over spørsmålet og reaksjonen.. HI Anonymkode: 3d993...494
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 17:00 #5 Skrevet lørdag kl 17:00 I vennegjengen til min sønn på snart 18 år kjøper alle foreldrene alkohol. Nå er flere fylt 18 år så de kjøper til vennene Anonymkode: 44437...72a
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 17:01 #6 Skrevet lørdag kl 17:01 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Jeg har en gutt og en jente og ingen av mine har fått alkohol hjemmefra. De har hatt venner veldig spredt og mange av dem usentralt, så vi har stort sett måtte hente fordi det ikke gikk buss derfra. De har ikke drukket før de ble 18 og de øvelseskjørte gjerne hjem igjen etter eget ønske. De kunne helt klart bommet alkohol av venner om de ønsket det (enten eldre venner eller eldre søsken av venner). Det er en del som drikker før de er 18 og de har gjerne eldre søsken som fikser. Det er en del drama med de som drikke før de er 18 år og jo tidligere, jo mer drama/gråt/kriser blir det, spesielt blant jentene. De lærer de jo litt av dette, for de synes det er fryktelig slitsomt å passe på, megle, trøste osv en hel kveld (selv om flere bytter på jobben) og ønsker ikke å bli slik selv. Anonymkode: 47765...7b5 Hennes rolle har vært å passe på fulle venner, så hun sier at hun heller vil være en av dem som kan drikke selv.. 😊 Skjønner det så godt.. og to be fair, jeg startet mye tidligere å drikke selv. Men jeg fikk aldri hjemmefra. HI Anonymkode: 3d993...494
Himmel og hav Skrevet lørdag kl 19:03 #7 Skrevet lørdag kl 19:03 Mine er eldre enn dine nå, men de fikk ikke med seg noe hjemmefra før de fylte 18. Det var ikke noe å lure på en gang. De fleste i venneflokken hadde det på samme vis, så det var i grunnen ikke noe problem.
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 19:10 #8 Skrevet lørdag kl 19:10 Anonym bruker skrev (2 timer siden): I følge 17 åringen som blir 18 om et halvt år. Fordi jeg nekter å la henne ta med alkohol hjemmefra. Fet er visst klaustrofobisk det jerngrepet jeg har på henne. Dette er en litt vanskelig alder. Hva gjør dere? I følge henne så er jeg den eneste moren som ikke gir alkohol. Vanskelig å se for seg.. Anonymkode: 3d993...494 Jeg hadde gitt noe hjemmefra. De drikker uansett. De som gjør det i smug drikker mest. Jeg vil at barna og vi skal ha et nært forhold, der de kan ringe hjem når som helst. Anonymkode: 695e6...c3c
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 19:15 #9 Skrevet lørdag kl 19:15 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg hadde gitt noe hjemmefra. De drikker uansett. De som gjør det i smug drikker mest. Jeg vil at barna og vi skal ha et nært forhold, der de kan ringe hjem når som helst. Anonymkode: 695e6...c3c Statistikken er veldig klar da, de som får med hjemmefra drikker mest. De drikker det de får hjemme i tillegg til det som skaffes via venneflokken... Ringe hjem og ha et nært forhold kan man da ha uten å sende med de alkohol... Anonymkode: 00583...3b1
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 19:18 #10 Skrevet lørdag kl 19:18 Jeg kjenner det er noen fordeler ved å være mor til avholdsungdommer... Uansett, det hadde vært uaktuelt å kjøpe alkohol til dem før fylte 18. Selvfølgelig vet vi at mange unge drikker før fylte 18, det gjorde jeg selv også, men å legge til rette for det, nei, det gjør jeg ikke. Anonymkode: 7566e...839
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 20:18 #11 Skrevet lørdag kl 20:18 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg hadde gitt noe hjemmefra. De drikker uansett. De som gjør det i smug drikker mest. Jeg vil at barna og vi skal ha et nært forhold, der de kan ringe hjem når som helst. Anonymkode: 695e6...c3c Det er ikke noe problem her når det kommer til å være åpen om hvorvidt det drikkes eller ikke. Hun ringer oss alltid om det er noe, og vi henter. Jeg setter likevel streken ved å sende med alkohol, og det er veldig urettferdig syns hun 😏 HI Anonymkode: 3d993...494
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 21:24 #12 Skrevet lørdag kl 21:24 Alle har vel blitt kalt verdens verste mor på et eller annet tidspunkt? Jeg ville ikke sendt med alkohol. De som blir forsynt hjemmefra drikker mest. Anonymkode: deec0...d64
Anonym bruker Skrevet lørdag kl 22:49 #13 Skrevet lørdag kl 22:49 Hvis hun mener du er verdens verste mor så gjør du noe riktig. Anonymkode: 942ed...a37
Anonym bruker Skrevet søndag kl 05:55 #14 Skrevet søndag kl 05:55 Jeg er titt og ofte verdens verste mor 😅 Mine får heller ikke med alkohol hjemmefra. Og enda verre: De har innetider, må spise middag med resten av familien, de må bidra i husarbeid osv. "INGEN andre må dette!", sier de. Ok😂 (de er 15 og 17 år) Anonymkode: f6ed9...db6
Anonym bruker Skrevet søndag kl 11:08 #15 Skrevet søndag kl 11:08 Jada, men du lever fint med å være verdens verste mor om det er der skoen trykker 😆 jeg har gitt til mine, men i andre settingen har jeg nok vært verdens verste. Dog ikke når de var så gamle som snart 18, så syns det var en urimelig reaksjon av henne Anonymkode: 09850...5be
Anonym bruker Skrevet søndag kl 14:26 #16 Skrevet søndag kl 14:26 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Jada, men du lever fint med å være verdens verste mor om det er der skoen trykker 😆 jeg har gitt til mine, men i andre settingen har jeg nok vært verdens verste. Dog ikke når de var så gamle som snart 18, så syns det var en urimelig reaksjon av henne Anonymkode: 09850...5be Ja. Det syns jeg også 😬 Men hun dro med et smil.. Jeg syns det er et vanskelig dilemma.. men holder på mitt. Hun føler nok på at jeg skrur til kontrollen akkurat når hun kan se friheten der fremme og det er frustrerende. Men det er jo nå hun har startet mer å dra på fester så da må jeg være litt ekstra bestemt. Tenker også at følelsen av å holdes tilbake forsterkes av at den ene etter den andre av vennene får bestemme selv når de blir 18 Kan hun ikke bare gjøre som vi gjorde da? Vente på hjørnet av vinmonopolet og betale folk for å kjøpe til oss? 😅 Hvorfor gjøre meg til langer? 😂 HI Anonymkode: 3d993...494
Anonym bruker Skrevet søndag kl 19:06 #17 Skrevet søndag kl 19:06 Anonym bruker skrev (På 30.5.2026 den 18.42): Har fire barn, og yngste er 17,5 år. Jeg har aldri kjøpt alkohol til noen av dem. Nei, selvfølgelig ikke. Anonymkode: 11bf5...f8f
Anonym bruker Skrevet i går, 07:21 #18 Skrevet i går, 07:21 Anonym bruker skrev (16 timer siden): Ja. Det syns jeg også 😬 Men hun dro med et smil.. Jeg syns det er et vanskelig dilemma.. men holder på mitt. Hun føler nok på at jeg skrur til kontrollen akkurat når hun kan se friheten der fremme og det er frustrerende. Men det er jo nå hun har startet mer å dra på fester så da må jeg være litt ekstra bestemt. Tenker også at følelsen av å holdes tilbake forsterkes av at den ene etter den andre av vennene får bestemme selv når de blir 18 Kan hun ikke bare gjøre som vi gjorde da? Vente på hjørnet av vinmonopolet og betale folk for å kjøpe til oss? 😅 Hvorfor gjøre meg til langer? 😂 HI Anonymkode: 3d993...494 Godt hun gjorde det da Det er jo en slags tillitserklæring at de spør og, tenker jeg. Jeg fikk jo som du sier andre til å handle for meg, og vi handla mye hjemmebrent. Ble jo så snydens drita og aner jo den dag i dag ikke hva jeg fikk i meg. De er nok midt i løsrivelsesfasen og "jeg kan snart bestemme alt selv" - perioden. Det de ikke helt skjønner er at de faktisk ikke bestemmer alt selv, selv om de blir 18. Det var en frustrasjon for mitt eldste barn. Mellomste lever fint med at mor fortsatt har regler, selv om han snart er 19. Anonymkode: 09850...5be
Anonym bruker Skrevet i går, 09:12 #19 Skrevet i går, 09:12 Anonym bruker skrev (18 timer siden): Ja. Det syns jeg også 😬 Men hun dro med et smil.. Jeg syns det er et vanskelig dilemma.. men holder på mitt. Hun føler nok på at jeg skrur til kontrollen akkurat når hun kan se friheten der fremme og det er frustrerende. Men det er jo nå hun har startet mer å dra på fester så da må jeg være litt ekstra bestemt. Tenker også at følelsen av å holdes tilbake forsterkes av at den ene etter den andre av vennene får bestemme selv når de blir 18 Kan hun ikke bare gjøre som vi gjorde da? Vente på hjørnet av vinmonopolet og betale folk for å kjøpe til oss? 😅 Hvorfor gjøre meg til langer? 😂 HI Anonymkode: 3d993...494 😄 Faktisk litt viktig poeng der til slutt - vi fratar ungene muligheten til å måtte finne kreative løsninger på egenhånd når vi bare skyver en 6-pack i hånda på dem. Anonymkode: 58bf7...e69
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå