Gå til innhold

Hvor i Norge ville dere bodd hvis dere kunne velge fritt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg tror jeg ville valgt området på vestkanten av Oslo, ved Smedstad, Røa eller Ullern. Da er man nærme byen, men samtidig med mye småbebyggelser og grønt. Dessverre spiller både penger og familie inn, og det er ikke noe alternativ nå.

Anonymkode: 40f92...a8f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kragerø.

Sjø, passe stor plass. Sentralt og kort vei til det meste.

Anonymkode: e0d10...700

Skrevet

Jeg ville ikke valgt noe annet jeg.

Sitter på verandaen i Arendal nå, med utsikt til sjøen 🌞

Anonymkode: b3ff6...d7b

Skrevet

Ville bodd der jeg bor nå - Bærum

Det er det perfekte stedet, nær storby, fjorden, marka, trygt og godt!

Anonymkode: 07933...55a

Skrevet

Stavanger :)

Er fra Oslo, men bosatt i Finnmark. Og drømmer om Stavanger

Anonymkode: 69fce...a57

Skrevet

Hvis jeg ikke hadde hatt barn: helt klart Oslo, feks Grunerløkka, Majorstua, St hanshaugen. Nå har jeg 2 barn og Nøtterøy er et fint sted å vokse opp

Anonymkode: c8433...2de

Skrevet

Hvis jeg kunne velge fritt? Slottet.

Anonymkode: 0580b...7f8

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvis jeg kunne velge fritt? Slottet.

Anonymkode: 0580b...7f8

Tenk så mye å vaske? For å ikke snakke om strømregningen...😁

Anonymkode: e0d10...700

Skrevet

Jeg synes i grunnen jeg bor perfekt her jeg bor. Litt utenfor en av Vestfoldbyene. Kort vei til massevis av strender og svaberg, mange soldager i året, flott turterreng, i en kommune med et rikt kulturliv og mye som skjer. Ønsker jeg noe mer er jeg i Oslo på kort tid. 

Anonymkode: a1b9d...cb1

Skrevet

Synes jeg bor bra som jeg gjør. Sentralt i Innlandet, og dermed sentralt på Østlandet, ved Mjøsas bredd. 

Anonymkode: e0986...0fd

Skrevet

Ett eller annet sted på Østlandet, gjerne litt avsides. Klima nord for Dovre er ikke ment for bosetting av mennesker. Aller helst ville jeg bodd i et land ved Middelhavet, i en landsby i Italia eller Spania. Det er de beste tomtene i Europa.

Anonymkode: 7cdde...21d

Skrevet

Snarøya. Nært byen også har man sjøen rett ved siden av.

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Jeg tror jeg ville valgt området på vestkanten av Oslo, ved Smedstad, Røa eller Ullern. Da er man nærme byen, men samtidig med mye småbebyggelser og grønt. Dessverre spiller både penger og familie inn, og det er ikke noe alternativ nå.

Anonymkode: 40f92...a8f

Jeg bor nær Røa, på Hovseter. det er et stort OBOS-område med kjempefine leiligheter i ulike størrelser. Ikke mye dyrere der enn f.eks på Oppsal tror jeg. Anbefales!

Nydelig å være så nær naturen og jeg drømmer ikke om villa med hage, vil heller bruke tiden ute i naturen enn med hagearbeid. Nær byen, sykkelavstand og t-bane går 8 ganger i timen

Anonymkode: 81ccb...890

Skrevet

Tjuvholmen ,(oslo) eller Kanalbyen i kristiansand 🤩

Anonymkode: 6d2e5...4a6

Skrevet

Kanskje Vestfold, Nøtterøy, Tjøme eller tilsvarende. Ville absolutt ikke bodd på Oslo vest eller Bærum øst, hadde ikke likt at barna mine vokste opp der. Ser at det vokser opp fine folk der, men et lokalsamfunn der så mange har så mye penger gjør noe med barn og ungdom. 

Skrevet
Iiiiik skrev (57 minutter siden):

Kanskje Vestfold, Nøtterøy, Tjøme eller tilsvarende. Ville absolutt ikke bodd på Oslo vest eller Bærum øst, hadde ikke likt at barna mine vokste opp der. Ser at det vokser opp fine folk der, men et lokalsamfunn der så mange har så mye penger gjør noe med barn og ungdom. 

Deler av oslo vest, som Hovseter har et stort mangfold, det er blokker og rekkehus. Mange av boligene på Røa er tomannsboliger snarere enn eneboliger. Det er kommunale boliger rundt i hele Oslo. Det er også steinerskole og montesorri-skole her som også tilbyr alternativer. Vi er ikke i høyinntektsgrupper og barna har ikke "tatt skade" av det.

Skjønt, jeg forstår på en måte tankegangen din

Anonymkode: 81ccb...890

Skrevet

Jeg bor 3 km unna Tønsberg, men kunne godt tenkt meg å bodd nærmere sjøen. Klarer ikke å visualisere at jeg skal bort herfra, men kanskje Kragerø/stavern/helgeroa. Evt i varmere strøk. 

Anonymkode: 74a62...9c5

Skrevet

Het jeg bor nå. På Fevik. Sørlandets riviera. 

Anonymkode: e6443...88a

Skrevet

Bor fint der jeg bor nå med hyggelige naboer og kort vei til alt ☺️

Strømmen 

Anonymkode: 51de0...514

Skrevet
Iiiiik skrev (2 timer siden):

Ser at dette sies ofte. «Noe.» Hva er det mer presist dere mener at det gjør? Jeg spør rett og slett fordi jeg selv har vokst opp vest i Oslo, og barna mine har det. Mange av vennene mine har det, og barnas venner har det. Oslo vest er ikke Beverly Hills , det er ganske store forskjeller i inntekt og levekår har også. Og det er utfordringer her, om enn kanskje noe mer skjult. Nå er jeg 47 år, har bodd mange steder i verden, hatt ulike jobber i privat og offentlig sektor og har møtt og omgås svært mange forskjellige mennesker. De fleste bra, noen fæle. Kanskje du mener jeg er skadet pga oppveksten min, men det er faktisk i all hovedsak helt andre ting enn om de er fra Oslo vest, eller mer generelt hvor de har vokst opp, som gjør dem bra, dårlige, morsomme, kjedelige, snille, slemme, smarte eller dumme, slik jeg ser det. 

Anonymkode: 89dcb...af2

Skrevet

Jeg vil ikke bo en annen plass enn her vi bor nå. Eneste minuset er været. 

Jeg vil bo nær flyplass, brannstasjon og sykehus. Bo "på bygden", med kort vei til byen og bra muligheter for kollektivtransport. Jeg vil ha skogen i nærheten, med gode turmuligheter på fjellet. Sjøen er ikke så viktig for meg, men jeg er vant til at sjøen er i nærheten sånn at vi kan fiske og bare ta en dag i båten. Så vil jeg ha en fin bolig til en fin pris. Det har jeg fått her jeg bor nå. 

Bor sør i Bergen. 

Anonymkode: a7b5d...7c5

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Tjuvholmen ,(oslo) eller Kanalbyen i kristiansand 🤩

Jeg har bodd i kr.sand og der er det overraskende surt og kaldt store deler av året.

Folk tenker jo sol, sommer, tidlig vår osv, men vi har mange måneder i året hvor en sur vind er konstant, det er fuktig, kaldt og guffent.

Jeg som er født i innlandet ble overrasket over hvor mye verre en fuktig kulde på 5-10 minus og en vind som går gjennom marg og ben er enn tørr kulde på 20 minus.

Fordelen med å bå i salt vind fra havet er at det ikke finnes mygg da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ser at dette sies ofte. «Noe.» Hva er det mer presist dere mener at det gjør? Jeg spør rett og slett fordi jeg selv har vokst opp vest i Oslo, og barna mine har det. Mange av vennene mine har det, og barnas venner har det. Oslo vest er ikke Beverly Hills , det er ganske store forskjeller i inntekt og levekår har også. Og det er utfordringer her, om enn kanskje noe mer skjult. Nå er jeg 47 år, har bodd mange steder i verden, hatt ulike jobber i privat og offentlig sektor og har møtt og omgås svært mange forskjellige mennesker. De fleste bra, noen fæle. Kanskje du mener jeg er skadet pga oppveksten min, men det er faktisk i all hovedsak helt andre ting enn om de er fra Oslo vest, eller mer generelt hvor de har vokst opp, som gjør dem bra, dårlige, morsomme, kjedelige, snille, slemme, smarte eller dumme, slik jeg ser det. 

Anonymkode: 89dcb...af2

Overså du at jeg skrev at det vokser opp mye fine folk der? Jeg har ingen som helst grunnlag for å tenke at du eller noen andre er skadet pga oppveksten din, men ønsker at mine barn skal leve i et mer heterogent samfunn. Vi bor allikevel i et lokalsamfunn med nokså mange med god råd, og har måttet være bevisste rundt verdier og forbruk. Det gjør noe med barn som ser at mange rundt dem har dyre jakker og telefoner. Ungdommene på Ris ungdomsskole er like snille, smarte eller kjedelige som andre ungdommer, men har et annet sammenligningsgrunnlag enn ungdom på Mortensrud. Selv vil jeg altså helst at mine er et sted mellom der. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg har bodd i kr.sand og der er det overraskende surt og kaldt store deler av året.

Folk tenker jo sol, sommer, tidlig vår osv, men vi har mange måneder i året hvor en sur vind er konstant, det er fuktig, kaldt og guffent.

Jeg som er født i innlandet ble overrasket over hvor mye verre en fuktig kulde på 5-10 minus og en vind som går gjennom marg og ben er enn tørr kulde på 20 minus.

Fordelen med å bå i salt vind fra havet er at det ikke finnes mygg da.

Samme vær her jeg bor nå, så er ikke derfor jeg vil bo i kristiansand da, jeg liker byen

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Synes jeg bor bra som jeg gjør. Sentralt i Innlandet, og dermed sentralt på Østlandet, ved Mjøsas bredd. 

Anonymkode: e0986...0fd

Akkurat som meg. Vil ikke bo noe annet sted!

Anonymkode: 2085b...c67

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...