Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har ikke lærere snart høy nok lønn nå? Kanskje ikke de med kortest ansiennitet, men de med lang erfaring. Kjenner ei dame som jobber i vgs, hun sa at minstelønn for de med lang erfaring nå er på rundt 830', og hun selv skulle opp til ca. 850' nå etter lønnsoppgjøret. Det er mye penger! Jada, de gjør en viktig jobb og alt det der, men ... Er de virkelig verdt mye? 

Anonymkode: 3a2a6...c70

Videoannonse
Annonse
Skrevet

850 er nok master. Men ja, enig i at det er nok lønn. Det er det lederen min har på sykehuset. Hun jobber mer enn lærerne og får ikke tatt ut alt i avspasering i 8 uker på sommeren. Hun har knapt tid til 5 uker ferie iløpet av ett år 

Anonymkode: 83513...5ae

Skrevet

833.000 er ny garantilønn for lektor med tillegg. Vi snakker da minimum 6år med studier på universitetsnivå og 16 års ansiennitet. Har alltid ligget under tilsvarende stillingskrav i det private (ingeniører feks, som man gjerne sammenlikner seg med). 

Skrevet

Kan vel generelt si at lønnsnivået i Norge er høyt, og så lenge lønningene stiger vil prisene stige, og da forblir renta høy. Men alle vil ha mer, og da drives det oppover slik. 

Skrevet
Optatium skrev (2 timer siden):

Kan vel generelt si at lønnsnivået i Norge er høyt, og så lenge lønningene stiger vil prisene stige, og da forblir renta høy. Men alle vil ha mer, og da drives det oppover slik. 

Det er ikke et ansvar som ligger på lønnsmottakerne. Vi må jo ha vesentlig lavere kjøpekraft enn våre foreldre hadde på samme alder. Deres generasjon har investert mye i privat eiendom og drevet prisene opp, slik at de som skal kjøpe for å bo ikke har råd til en passende bolig. Jeg har master og jobber i kommunen med lønn mellom 650 og 700 000. Mannen min jobber i det jeg vil si er en godt betalt jobb i staten med lønn over en million i året. Selv om vi begge tjente dårligere i forhold til medianlønnen for fem- seks år side, må vi være mye mer forsiktig med hva vi bruker penger på nå, altså kjøper og reiser vi mindre.

Anonymkode: 2f95e...1b2

Skrevet

Vet ikke helt jeg. Det som er sprøtt er at det ikke er større forskjeller på en lærerlønn på små steder der et hus koster 3,5 millioner og i Oslo der et rekkehus koster 15 millioner. 

Anonymkode: 01f3b...b72

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det er ikke et ansvar som ligger på lønnsmottakerne. Vi må jo ha vesentlig lavere kjøpekraft enn våre foreldre hadde på samme alder. Deres generasjon har investert mye i privat eiendom og drevet prisene opp, slik at de som skal kjøpe for å bo ikke har råd til en passende bolig. Jeg har master og jobber i kommunen med lønn mellom 650 og 700 000. Mannen min jobber i det jeg vil si er en godt betalt jobb i staten med lønn over en million i året. Selv om vi begge tjente dårligere i forhold til medianlønnen for fem- seks år side, må vi være mye mer forsiktig med hva vi bruker penger på nå, altså kjøper og reiser vi mindre.

Dere har nærmere 2 millioner i inntekt og må være forsiktig med hva dere bruker pengene på... er du helt frakoblet virkeligheten.

Anonymkode: 81678...3fb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dere har nærmere 2 millioner i inntekt og må være forsiktig med hva dere bruker pengene på... er du helt frakoblet virkeligheten.

Anonymkode: 81678...3fb

Jeg er ikke frakoblet vitkeligheten. Vi bor i en eldre enebolig med middels (kanskje litt under middels) standard i en dyr by og har to tenåringer. Begge har helseutfordringer som gjør at de ikke tjener penger selv. Vi har en elbil og reiser på ferie en gang i året. Ingen av oss har spesielt dyre vaner (men vi har noen tusen ut på medisiner som ikke dekkes). Jeg er fullt klar over at vi har mye i forhold til veldig mange, og når vi merker at det er blitt mye dyrere å leve, 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke frakoblet vitkeligheten. Vi bor i en eldre enebolig med middels (kanskje litt under middels) standard i en dyr by og har to tenåringer. Begge har helseutfordringer som gjør at de ikke tjener penger selv. Vi har en elbil og reiser på ferie en gang i året. Ingen av oss har spesielt dyre vaner (men vi har noen tusen ut på medisiner som ikke dekkes). Jeg er fullt klar over at vi har mye i forhold til veldig mange, og når vi merker at det er blitt mye dyrere å leve, 

Skjønner jeg veldig godt at andre lider skikkelig under de økte kostnadene. Det var vel egentlig hele poenget

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Vet ikke helt jeg. Det som er sprøtt er at det ikke er større forskjeller på en lærerlønn på små steder der et hus koster 3,5 millioner og i Oslo der et rekkehus koster 15 millioner. 

Hæ? Mener du at lønn skal være forskjellig ut fra geografi? Mulig lærer lønn er høye nok nå, men at to lærere med samme utdanning og ansiennitet skal tjene ulikt ut fra bosted, DET går ikke! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Hæ? Mener du at lønn skal være forskjellig ut fra geografi? Mulig lærer lønn er høye nok nå, men at to lærere med samme utdanning og ansiennitet skal tjene ulikt ut fra bosted, DET går ikke! 

Det vil ikke gå i det offentlige, men geografiske forskjeller på lønn er helt vanlig i det private. For konsulenter innen IT er gjerne lønningene høyere i Oslo enn i Bergen  f.eks. 

Prisstigning er noe som driver lønnen oppover i lønnsforhandlingene. Noe annet som kan endre lønn er hvor attraktive betingelsene er. Er det for få som søker seg til læreryrket så må man gjerne endre betingelsene. I første omgang har må endret karakterkravene, men i fremtiden kan det være andre betingelser som endres. 

Anonymkode: dea00...f7c

Skrevet

Lærere og en del andre offentlige ansatte har et annet tariffsystem enn resten av landet og dermed ofte bedre høyere lønn enn andre steder i Norge.  

Er det urettferdig? Nei, langt i fra.  Det har med priser og andre kostnader å gjøre.  

Anonymkode: 1a2b5...09e

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det vil ikke gå i det offentlige, men geografiske forskjeller på lønn er helt vanlig i det private. For konsulenter innen IT er gjerne lønningene høyere i Oslo enn i Bergen  f.eks. 

Prisstigning er noe som driver lønnen oppover i lønnsforhandlingene. Noe annet som kan endre lønn er hvor attraktive betingelsene er. Er det for få som søker seg til læreryrket så må man gjerne endre betingelsene. I første omgang har må endret karakterkravene, men i fremtiden kan det være andre betingelser som endres. 

Anonymkode: dea00...f7c

Da må lærere som søker seg til Nord-Norge få både høyere lønn OG nedskrivning av studielån, mens lærere på Østlandet får lavere lønn. På skolen der dama jeg kjenner jobber, fikk de nærmere 100 kvalifiserte søkere til to stillinger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Oslo trenger lærere, sykepleiere, renholdere og barnehageansatte. Det er et problem når slike yrkesgrupper ikke kan bo i byen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Oslo er eget tariffområde for lærere. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg sa ikke at ansvaret lå på lønnsmottageren, jeg bare konstanterer årsakssammenhengen. Nordmenn flest har god nok råd til ferier og andre luksusartikler. Vi har svært høy sysselsetting, og høyere andel av selveiere enn mange andre land. Vi bruker mindre andel av lønna på mat og strøm enn svært mange andre europeiske land. Vi har enorm kredittgjeld og reiser til syden. 
At prisstigningen er et problem er jeg enig i, jeg er også enig i at mange har fått det vanskeligere. Samtidig har nordmenn et forkvaklet syn på hva som er nødvendigheter i livet. 

Skrevet
4 hours ago, Anonym bruker said:

Det er faktisk ganske vanlig at lønn er forskjellig ut fra geografi både i det offentlige og det private

Anonymkode: 46108...a41

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Oslo trenger lærere, sykepleiere, renholdere og barnehageansatte. Det er et problem når slike yrkesgrupper ikke kan bo i byen.

Vi er veldig, veldig mange som jobber i Oslo uten å bo i Oslo. Det er mulig for alle.

Anonymkode: 9cef5...a23

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 timer siden):

Vi er veldig, veldig mange som jobber i Oslo uten å bo i Oslo. Det er mulig for alle.

Anonymkode: 9cef5...a23

Fordi en gidder mår jobben i oslo er attraktiv. Å pendle fra Skarnes er lite attraktivt for en sykepleier som starter på jobb 07:00 eller en barnehageansatt for den del. De tilbyr også arbeidskraft som trengs alle steder.

Skrevet
3 hours ago, Anonym bruker said:

Fordi en gidder mår jobben i oslo er attraktiv. Å pendle fra Skarnes er lite attraktivt for en sykepleier som starter på jobb 07:00 eller en barnehageansatt for den del. De tilbyr også arbeidskraft som trengs alle steder.

Går fint an å bo næremere enn Skarnes (ikke for det vet om flere som pendler daglig fra både Kongsvinger og Skarnes til Oslo og hjem)

Anonymkode: 46108...a41

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...