Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en på 23 år som bor hjemme. Er ferdig med utdanning men har slitt med å finne jobb. Har nå fått jobb i en butikk. Er ikke fast men han jobber mye. Vi har ikke en romslig økonomi og tenkte at han kan bidra til mat. Han spiser ganske mye så matbudsjettet er høyere enn hvis det bare var meg og mannen. Hvor mye er det vanlig å betale? Jeg vil at han også skal spare til f eks egenkapital også 

Anonymkode: a9973...68a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo en selvfølge at han betaler for seg. Unge voksne som jobber og bor hjemme betaler husleie eller bidrar økonomisk på andre måter, enkelt og greit. Da lærer de at ting ikke er gratis. 

Anonymkode: fed04...fcf

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt husleie av barna mine, men at han er med på å bidra til matbudsjettet er en annen ting. Og forventet at han ellers fungerer som en ekstra voksen i huset og ikke som en tenåring på hotell. 

Anonymkode: a87b9...1ba

Skrevet

Mine har bodd gratis så lenge de har vært i utdanning.

Når utdanningen er ferdig må man betale for seg, sånn er det bare.

Ene datteren min tok fagbrev, hun begynte betale for seg da hun startet på andre året som lærling. Hun betalte da 3.000 kr for å bo og spise gratis her. Jeg er ufør, så hun tjente som lærling mer enn meg, så helt urimelig at hun ikke skulle betale noen ting. Hun har vært flink til å spare også, både ved å fylle opp bsu og spare på vanlig sparekonto i tillegg.

Anonymkode: 34422...077

Skrevet

Min eldste bodde hjemme det ene friåret sitt for å tjene penger. Hun hadde en leilighet i kjelleren til disposisjon så betalte mye mat selv. Spiste middag med oss stort sett hver dag, men hun betalte ikke. Mellomste går siste året på vgs nå og han jobber mye, som han sparer. Han flytter til sommeren for å studere. Han har og kjæresten boende så akkurat hun kunne godt betalt litt 😆

MEN, ingen av de var 23 og bodde hjemme. Da hadde jeg nok krevd at de enten betalte for seg eller flytta ut.  Syns ikke f.eks. 5000 er urimelig så lenge han tjener godt 

Anonymkode: b7cfb...097

Skrevet

Da jeg var 19, i 2004, måtte jeg betale for meg for å bli boende hjemme fra måneden etter videregående var ferdig! Da måtte jeg betale 1000kr/mnd. Det var mye penger på den tiden. Men jeg klarte fint å betale det med bare noen få vakter på Rimi i måneden. Var fulltidstudent

Anonymkode: ca865...d1b

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Har en på 23 år som bor hjemme. Er ferdig med utdanning men har slitt med å finne jobb. Har nå fått jobb i en butikk. Er ikke fast men han jobber mye. Vi har ikke en romslig økonomi og tenkte at han kan bidra til mat. Han spiser ganske mye så matbudsjettet er høyere enn hvis det bare var meg og mannen. Hvor mye er det vanlig å betale? Jeg vil at han også skal spare til f eks egenkapital også 

Anonymkode: a9973...68a

Lur plan. Litt mat, og sparing. 

Anonymkode: b6bb7...111

Skrevet

Vi har en som bor hjemme fremdeles som nettopp har tatt fagbrev.  Vi har sagt at så lenge hun fyller opp BSU hvert år og ellers sparer ekstra utenom det, slipper hun å betale noe hjemme.  Det samme gjorde vi med førstemann som for noen måneder siden flyttet ut i egen leilighet.  I tillegg er det en selvfølge at de er med og deler på oppgaver i huset eller ute. Og begge to har hatt som oppgave å hjelpe / besøke besteforeldre som bor i nærheten.  Det har de faktisk enten hver for seg eller begge sammen gjort siden de begynte på ungdomskolen. Til stor glede både for unge og gamle, og til god hjelp for oss.  Og for besteforeldrene selvfølgelig.  Besteforeldrene er absolutt oppegående, så det er ikke alltid det er så mange arbeidsoppgaver der, men de koser seg sammen - og det er jo en oppgave i seg selv.  Eldstemann, som har flyttet ut, er fremdeles jevnlig innom besteforeldrene. Det setter både barnebarn og besteforeldre stor pris på, og det gjør jo vi foreldre også. 

Og har tar alltid i et tak når han er hjemme hos oss om og når det trengs. 

Anonymkode: ec70e...09a

Skrevet

Syns godt han kan betale for seg. Kan jo sende han i butikken med en handleliste på ukeshandling. Kan også bidra ellers som en voksen. Klippe plen, støvsuge etc. 

Skrevet

Han er jo voksen og har jobb, selvsagt skal han bidra! Han får ta sin del av matbudsjettet og så spare en god del av det han ellers tjener. Vi har ikke tatt husleie direkte, men det er en selvfølge å bidra praktisk til handling, matlaging, klesvask og resten av det som må gjøres. Vi har ikke direkte krevet husleie men sa at bidrag til mat må betales og av det som gjenstår skal max 3-4000 dekke forbruk ( klær sko trening toalettsaker etc) og resten skal spares. Jeg driver ikke hotell men har selvsagt plass til de som trenger det i kortere eller lengre perioder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...