Anonym bruker Skrevet 29. mai #1 Skrevet 29. mai En i familien, ikke nær familie, men personen er nær meg, vi har mye med hverandre å gjøre, har kreft og kommer ikke til å leve så veldig mye lengre. Denne personen planlegger nå en stor fest for å samle alle en siste gang. Et slags farvell-party, og så ønsker personen å begraves i stillhet. Personen har sagt at hn ikke skjønner vitsen med å samle alle når hn er død, og ikke kan være med på "festen". Er det den nære familien som bestemmer hvordan en person begraves, eller har personen egne ønsker noe å si? Tror ikke den nære familien ønsker å begrave hn i stillhet Anonymkode: 11d2c...da5
Anonym bruker Skrevet 29. mai #2 Skrevet 29. mai Det er nærmeste pårørende ja, altså familien. Men om den syke er tydelig med sine ønsker på forhånd er det jo vanskelig å gå imot de ønskene. Så den syke må være veldig tydelig og si skikkelig ifra nå. Anonymkode: 8788d...c53
MissSaigon Skrevet 29. mai #3 Skrevet 29. mai Selvsagt har personens eget ønske alt å si når hn har vært klar på hva hn ønsker. Hva loven sier vet jeg ikke, men om man har det minste snev av moral så følger man selvsagt det siste ønsket.
Anonym bruker Skrevet 29. mai #4 Skrevet 29. mai Personen selv sier det selvsagt. Helst før hn dø😄 Anonymkode: 859ab...6bc
Anonym bruker Skrevet 29. mai #5 Skrevet 29. mai Di fleste tar å respekterer ønsker til den person. Jeg var i begravelse for ikke lenge siden hvor den personen hadde sagt at han kun ønsket nær familie og det ble det også Før min farmor døde så hadde hun ordnet alt til begravelsen selv Anonymkode: 405ab...2a8
Himmel og hav Skrevet 29. mai #6 Skrevet 29. mai Sånn strengt tatt er det de pårørende, men de fleste lytter vel til den som skal dø om den har noen klare ønsker.
Anonym bruker Skrevet 29. mai #7 Skrevet 29. mai NÅR DU ER DØD har du faktisk ikke en stemme lenger. Dessverre. En god venns far hadde forbudt broren sin å komme i begravelsen pga en lang konflikt. Men barna kunne faktisk ikke nekte onkelen å komme, han var glad i broren og ønsket å si farvel i begravelsen. Selvsagt er det uetisk og gå mot alle den avdødes ønsker. Men i bunn og grunn er det helst opp til de etterlatte å bestemme hvilken form begravelsen skal få Anonymkode: b7a3c...312
J_29 Skrevet 29. mai #8 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (5 timer siden): En i familien, ikke nær familie, men personen er nær meg, vi har mye med hverandre å gjøre, har kreft og kommer ikke til å leve så veldig mye lengre. Denne personen planlegger nå en stor fest for å samle alle en siste gang. Et slags farvell-party, og så ønsker personen å begraves i stillhet. Personen har sagt at hn ikke skjønner vitsen med å samle alle når hn er død, og ikke kan være med på "festen". Er det den nære familien som bestemmer hvordan en person begraves, eller har personen egne ønsker noe å si? Tror ikke den nære familien ønsker å begrave hn i stillhet Anonymkode: 11d2c...da5 Hvis personen selv ønsker at begravelsen skal gå i stillhet, så syntes jeg familien skal respektere det. Er noen som velger å ikke gjøre mye ut av det, ikke vil vise sin død til hvem som helst som i åpen kirke. Hør på ønskene. Det gjorde vi. Det foregikk også i stillhet, akkurat som h*n ønsket.
Anonym bruker Skrevet 29. mai #9 Skrevet 29. mai Kunne aldri gått imot personens siste ønske. Hadde følt meg råtten. Anonymkode: 8cba9...799
Anonym bruker Skrevet 29. mai #10 Skrevet 29. mai Jeg kunne lett å ha gått i mot personens ønske. Og det hadde jeg sikkert sagt til personen også når h*n kom med ønsket sitt. Det blir ikke aktuelt, da får du la være å dø. Den som er død, er dø. Begravelsen er vel så mye, om ikke mer, for de etterlatte enn for den døde. Den er på en måte det første skrittet mot livet uten den døde. Min far sa alltid noe sånn som at "Det er vondt å gå i begravelse, men det er godt også." Og det er jeg enig i. Hva mine pårørende gjør når det er min tur, er 100% opp til dem. Anonymkode: 1dfde...0d0
Anonym bruker Skrevet 29. mai #11 Skrevet 29. mai Begravelsen er for de pårørende, men det er og siste gest til den som er død og da hadde ville jeg fulgt det så tro som jeg kunne. Mistet et nært familiemedlem for ikke lenge siden. Døden og begravelse var noe som det aldri ble snakket om. Så vi bestemte ting etter sånn som vi tenkte at hun ville ønsket det og ville likt. Jeg har en onkel som vil kremeres og ikke ha grav og gravstein. Og det er et ønske jeg hadde slitt med å følge kjenner jeg. Anonymkode: fc814...16e
Anonym bruker Skrevet 29. mai #12 Skrevet 29. mai Har organisert flere begravelser og har selvsagt tatt hensyn til avdøde sine ønsker. Noe annet blir, for meg, helt feil. Å ta hensyn til et menneskes siste ønske er noe man bare gjør Anonymkode: 5dc5d...ad1
Anonym bruker Skrevet 29. mai #13 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (4 timer siden): Jeg kunne lett å ha gått i mot personens ønske. Og det hadde jeg sikkert sagt til personen også når h*n kom med ønsket sitt. Det blir ikke aktuelt, da får du la være å dø. Anonymkode: 1dfde...0d0 Det er helt hinsides respektløst. Hadde du virkelig sagt det til et familiemedlem som var døende? Anonymkode: fc814...16e
Anonym bruker Skrevet 29. mai #14 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (5 timer siden): Jeg kunne lett å ha gått i mot personens ønske. Og det hadde jeg sikkert sagt til personen også når h*n kom med ønsket sitt. Det blir ikke aktuelt, da får du la være å dø. Den som er død, er dø. Begravelsen er vel så mye, om ikke mer, for de etterlatte enn for den døde. Den er på en måte det første skrittet mot livet uten den døde. Min far sa alltid noe sånn som at "Det er vondt å gå i begravelse, men det er godt også." Og det er jeg enig i. Hva mine pårørende gjør når det er min tur, er 100% opp til dem. Anonymkode: 1dfde...0d0 Herregud snakk om å være frekk og dum Glad jeg ikke har sånne som deg i familien Anonymkode: 405ab...2a8
Anonym bruker Skrevet 29. mai #15 Skrevet 29. mai Da bestemor døde valgte barna å gå mot hennes ønske om at begravelsen skulle finne sted i stillhet. Men det sa de også til henne da hun levde, at begravelsen er for de som er glad i deg, ikke deg, så vi skal ha en begravelse for å minne deg. Jeg tror bestemor sa det fordi hun var preget av at da bestefar døde ung så kom det så mange som ikke hadde stilt opp da han var langvarig syk. Jeg forstår begge sider. Og jeg skal selv være forsiktig med å ytre noe særlig om hvordan jeg vil ha det ovenfor egne barn. For det er for dem dagen er, ikke meg. Anonymkode: 31fcd...f5d
Anonym bruker Skrevet 29. mai #16 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Da bestemor døde valgte barna å gå mot hennes ønske om at begravelsen skulle finne sted i stillhet. Men det sa de også til henne da hun levde, at begravelsen er for de som er glad i deg, ikke deg, så vi skal ha en begravelse for å minne deg. Jeg tror bestemor sa det fordi hun var preget av at da bestefar døde ung så kom det så mange som ikke hadde stilt opp da han var langvarig syk. Jeg forstår begge sider. Og jeg skal selv være forsiktig med å ytre noe særlig om hvordan jeg vil ha det ovenfor egne barn. For det er for dem dagen er, ikke meg. Anonymkode: 31fcd...f5d Helt enig. Jeg ville nok lyttet til avdødes ønske, men kan ikke garantere at jeg hadde fulgt det i sin helhet. Å "forbi gå" i stillhet, hadde ikke vært aktuelt. Begravelsen er først og fremst for de som er igjen. Anonymkode: 1dfde...0d0
Anonym bruker Skrevet 29. mai #17 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (5 timer siden): Har organisert flere begravelser og har selvsagt tatt hensyn til avdøde sine ønsker. Noe annet blir, for meg, helt feil. Å ta hensyn til et menneskes siste ønske er noe man bare gjør Anonymkode: 5dc5d...ad1 Er helt enig!😇 det er de det handler om. Anonymkode: 8cba9...799
Anonym bruker Skrevet 29. mai #18 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (24 minutter siden): Da bestemor døde valgte barna å gå mot hennes ønske om at begravelsen skulle finne sted i stillhet. Men det sa de også til henne da hun levde, at begravelsen er for de som er glad i deg, ikke deg, så vi skal ha en begravelse for å minne deg. Jeg tror bestemor sa det fordi hun var preget av at da bestefar døde ung så kom det så mange som ikke hadde stilt opp da han var langvarig syk. Jeg forstår begge sider. Og jeg skal selv være forsiktig med å ytre noe særlig om hvordan jeg vil ha det ovenfor egne barn. For det er for dem dagen er, ikke meg. Anonymkode: 31fcd...f5d Hvorfor ha åpen når de selv ønsker i stillhet? Er det for å få flest mulig folk etter deres ønske? Jeg hadde ALDRI hatt samvittighet til å gå imot mamma å pappas ønske. Det er deres begravelse, ikke DIN. 🩷 Respekt Anonymkode: 8cba9...799
Anonym bruker Skrevet 29. mai #19 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (4 timer siden): Herregud snakk om å være frekk og dum Glad jeg ikke har sånne som deg i familien Anonymkode: 405ab...2a8 Ja det er frekt. Ekkelt! Anonymkode: 8cba9...799
Anonym bruker Skrevet 29. mai #20 Skrevet 29. mai Anonym bruker skrev (44 minutter siden): Hvorfor ha åpen når de selv ønsker i stillhet? Er det for å få flest mulig folk etter deres ønske? Jeg hadde ALDRI hatt samvittighet til å gå imot mamma å pappas ønske. Det er deres begravelse, ikke DIN. 🩷 Respekt Anonymkode: 8cba9...799 Tja, jeg vet faktisk ikke. Først følte jeg også at det var helt feil. Men jeg tror det hadde å gjøre med at vi er en veldig stor og nær slekt, hun hadde omtrent førti etterkommere da hun døde i veldig høy alder. Og i alle bursdager hun hadde da hun levde så var alle der. Det var ikke dårlig stemning mellom noen. Det var bare de som hadde stilt opp for henne (og som hun var glad i) som kom også, så i etterkant så vet jeg hun ville satt pris på det om hun hadde sett det🫶🏻 Men ja, det er et vanskelig spørsmål. Og jeg mener fortsatt at man bør følge avdødes ønske (i dette tilfellet hadde jeg som barnebarn lite jeg skulle sagt). Men jeg må si at jeg også synes det er egoistisk å skulle ta fra de som må fortsette å leve muligheten til å sørge gjennom en begravelse. Anonymkode: 31fcd...f5d
Anonym bruker Skrevet 30. mai #21 Skrevet 30. mai Anonym bruker skrev (7 timer siden): Det er helt hinsides respektløst. Hadde du virkelig sagt det til et familiemedlem som var døende? Anonymkode: fc814...16e Nei, for det er sånne ting vi har snakket om før det kommer så langt. Men ja, på en pen måte kunne jeg sagt at begravelse kom det til å bli. Og en minnestund for de nærmeste etterpå. F.eks. Anonymkode: 1dfde...0d0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå