Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har slanketabletter kommet til Norge nå? Ikke sprøyte. Hva heter dem?

Vet om Mysimba men er de bra?

Anonymkode: 09609...f13

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Wegovy i tablettform er godkjent i Europa, men tror ikke de er i salg i Norge enda. 

Mysimba funker jo de, men på en helt annen måte enn wegovy. De kan du få på blå resept, så blir MYE billigere, men ikke like effektive.

Anonymkode: 89ad1...d24

Skrevet

Bakdelen ved Wegovy er at man må gå på den for resten av livet 

Anonymkode: 80ae0...708

Skrevet

Rybelsus. Foreløpig kun godkjent på indikasjon diabetes i Norge. 

Anonymkode: 61f5a...8ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Bakdelen ved Wegovy er at man må gå på den for resten av livet 

De med bmi over 40 må sannsynligvis det, men da er man såpass tung at om man ikke går ned i vekt må man antagelig ha medisiner for høyt blodtrykk, høyt kolesterol og høyt blodsukker uansett. I tillegg til en generell farlig usunn kropp med risiko for hjerte og karsykdommer, slag osv i tillegg. Da er det en liten pris å betale å måtte ta wegovy resten av livet, slippe andre medisiner og bli slank.

De fleste med bmi mellom 28 og 35 kan slutte på wegovy igjen, eller ihvertfall ta mikrodose for å beholde vekten nede.

Mellom bmi 35 og 40 er det store individuelle forskjeller, noen slutter uten å gå opp igjen, andre klarer det ikke og må gå på en lav vedlikeholdsdose resten av livet.

Selv har jeg gått ned nesten 30 kg på wegovy, og tar 0,25 gram som vedlikeholdsdose. Jeg hadde diabetes 2 da jeg begynte, det har jeg ikke lenger.  Jeg går gjerne på den dosen resten av livet. Det koster meg ca en 200 lapp i uka og det er det verdt. Jeg er normalvektig og frisk, lever et godt liv uten alle de ekstra kiloene å dra på.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

De med bmi over 40 må sannsynligvis det, men da er man såpass tung at om man ikke går ned i vekt må man antagelig ha medisiner for høyt blodtrykk, høyt kolesterol og høyt blodsukker uansett. I tillegg til en generell farlig usunn kropp med risiko for hjerte og karsykdommer, slag osv i tillegg. Da er det en liten pris å betale å måtte ta wegovy resten av livet, slippe andre medisiner og bli slank.

De fleste med bmi mellom 28 og 35 kan slutte på wegovy igjen, eller ihvertfall ta mikrodose for å beholde vekten nede.

Mellom bmi 35 og 40 er det store individuelle forskjeller, noen slutter uten å gå opp igjen, andre klarer det ikke og må gå på en lav vedlikeholdsdose resten av livet.

Selv har jeg gått ned nesten 30 kg på wegovy, og tar 0,25 gram som vedlikeholdsdose. Jeg hadde diabetes 2 da jeg begynte, det har jeg ikke lenger.  Jeg går gjerne på den dosen resten av livet. Det koster meg ca en 200 lapp i uka og det er det verdt. Jeg er normalvektig og frisk, lever et godt liv uten alle de ekstra kiloene å dra på.

Hva var det som gjorde at Wegovy hjalp deg ned i vekt?

En venninne prøvde å gå ned i vekt. Hun sa at hun spiste sundt og lite. Hun kuttet også måltider og drakk nutrilett shake. Men gikk ikke ned. Begynte på Wegovy og vekta gikk ned 

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hva var det som gjorde at Wegovy hjalp deg ned i vekt?

En venninne prøvde å gå ned i vekt. Hun sa at hun spiste sundt og lite. Hun kuttet også måltider og drakk nutrilett shake. Men gikk ikke ned. Begynte på Wegovy og vekta gikk ned 

Alle overvektige er insulinresistent, og medisinen gjør kroppen mye mer insulinfølsom igjen.

Det gjør at insulinen kroppen produserer gjør jobben sin som den skal igjen, og kroppen lagrer ikke all energi lenger.

Samtidig gjør medisinen at ulvehunger og tankekjør om/rundt mat (matstøy) blir mindre og når du er sulten blir du fortere mett. Maten går også saktere gjennom fordøyelsen, så du føler deg mett lenger.

Så det er flere mekanismer i kroppen som hjelper deg å gå ned i vekt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Wegovy i tablettform er godkjent i Europa, men tror ikke de er i salg i Norge enda. 

Mysimba funker jo de, men på en helt annen måte enn wegovy. De kan du få på blå resept, så blir MYE billigere, men ikke like effektive.

Hvorfor er de i tablettform godkjent i Europa men ikke i Norge? Hvis innholdet er det samme som sprøyte og tablett. 

Anonymkode: 09609...f13

Skrevet

det er jo bare å spørre legen om det, du må jo uansett til legen for og få resept på det 

Anonymkode: 57261...c2e

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

Alle overvektige er insulinresistent,

Nei, alle overvektige er ikke insulinresistente.

Anonymkode: 10348...5f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Nei, alle overvektige er ikke insulinresistente.

Anonymkode: 10348...5f0

Nei, ikke alle. Men de aller fleste med ekstra polstring rundt magen er det, og det vil si veldig mange overvektige.

Men jeg modererer meg, alle er ikke det, du har rett i det.

https://nhi.no/sykdommer/hormoner-og-naring/diabetes-type-2/insulinresistens

Men wegovy hjelper veldig godt for de som er det.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.5.2026 den 21.58):

Så skråsikre på andres vegne trenger man ikke å være. 

Anonymkode: 0c395...c4b

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Så skråsikre på andres vegne trenger man ikke å være. 

Anonymkode: 0c395...c4b

Hehe, det er statistikk, ikke en 100% sannhet.

Det er det de sier på overvektsklinikken...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...