Gå til innhold

Flytte til mindre leilighet når barna flytter ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Spør her siden alle de jeg kjenner blir sittende i huset sitt, eller har planer om det siden barna jo må ha plass til å komme på besøk, og ha rommene sine.

Vi har et hus på 250 kvm over 3 etasjer. Jeg har en dårlig rygg som bare blir verre med årene.

Jeg syns nå at på de verste dagene er det vanskelig å bo over 3 etasjer med de trappene, hage, og mye rengjøring på grunn av størrelsen.  Verre kommer det til å bli.

Om en 4-5 år kommer mest sannsynlig minste til å flytte ut for å studere videre.

Er det veldig ille av oss på det tidspunktet å vurdere å flytte til en mindre leilighet på ett plan?

Anonymkode: 372eb...d99

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skulle det være ille? 

Vi skal absolutt bytte ut stor enebolig med (stor) leilighet når vi blir aleneboere. Kriteriene for oss er å ha tre soverom og helst to bad, for vi vil jo ha plass til borteboende barn når de etablerer seg. Får de seg store familier får vi ta den utfordringen når den kommer, tenker jeg. 

Skrevet

Vi er i midten av 50 årene og veldig mange av våre venner har flyttet på leilighet, det skjønner jeg godt. 

Vi har valgt å ikke gjøre det fordi jeg er ufør og vi derfor ikke har like god økonomi som vennene våre. Vi har fremdeles en del gjeld, så om vi selger her har vi bare råd til en liten "skoeske" av en leilighet og det orker jeg ikke. Vi er vant til å ha litt armslag, flere rom og kunne være i samme hus uten å slutte oppå hverandre. Men selv om vi har et hus på tre plan har vi mulighet til å bo på et, vi har alle rom vi trenger i hovedetasjen.

Hadde jeg hatt mer penger ville jeg kjøpt en stor leilighet med tre soverom, to bad og stue og kjøkken minst i vinkel, helst i to rom. Med bare terrasse og parkeringskjeller hadde vi sluppet hage, snømåking, utvendig vedlikehold osv.

Det har vi ikke penger til, så da blir vi der vi er. Men veldig mange av våre venner flytter til mindre og enklere boliger

Anonymkode: 0cfb3...b01

Skrevet

Vi bor i leilighet allerede, trenger ikke nedskalere. Men, bor i 4 etasje uten trapp, så ikke et bli-gammel-og-dårligtilbeins-scenario.

Ville ikke nølt med å flytte. Leilighet er deilig, slippe huskask og hagearbeid, kan nyte gå tur i marka hver helg istedenfor å rake eller male husvegger

Anonymkode: 5becb...700

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi bor i leilighet allerede, trenger ikke nedskalere. Men, bor i 4 etasje uten trapp, så ikke et bli-gammel-og-dårligtilbeins-scenario.

Ville ikke nølt med å flytte. Leilighet er deilig, slippe huskask og hagearbeid, kan nyte gå tur i marka hver helg istedenfor å rake eller male husvegger

Uten trapp??

Anonymkode: 961ce...f81

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Uten trapp??

Anonymkode: 961ce...f81

haha, den kom litt fort, ja taustige hehe

Uten heis mente jeg 🙂 

Skrevet

Vi har barna våre boende hjemme vi, og valgte å flytte fra hus på 160kvm, til leilighet på 100kvm. Jentene våre deler rom, men vi har et ekstra rom vi bruker som kontor som den ene kan få om det blir krise. De er 12 og 8 nå. Går veldig bra :)

Anonymkode: 0b97c...8f3

Skrevet

Vi har snakket om det, men gjør det ikke foreløpig. Det ville jo bety at vi flytter fra fredelig på landet med hage og dyreliv til noe med naboer tett på og ikke hage. Det ser jeg ikke som noen god deal. Om 10 år, kanskje...

Skrevet

Vi er i slutten av 40-årene med barn i begynnelsen og midten av tenårene. Vi flyttet til mindre hus nå. Går fra 320 kvm til 150 kvm. Vi trenger ikke all den plassen lenger, og det går så mye tid og penger til vedlikehold, oppvarming og vasking. Jeg gleder meg til å få mindre hus, i tillegg er det sikkert bare noen få år til eldste flytter ut. 
Vi har en fem års plan på dette huset. Innen fem år er alle barna ferdig med vgs, samt da trenger man ikke skatte. Mulig vi da går fra liten enebolig med hage til leilighet i Oslo. 

Anonymkode: d016f...051

Skrevet

Her inne er det hele tiden spørsmål om hva man kan gjøre ut fra hva «alle andre» gjør. Det er jo helt tullete? Man må jo se hva som passer i sitt eget liv! Skal du fly i trapper i et hus du ikke kan håndtere fordi andre liker å bo i hus? 

Anonymkode: fade7...a81

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...