Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hadde dere flytta for å spare 5000 kroner på å bo? Det er på en annen plass enn der jeg bor nå. 

Anonymkode: abfd1...a06

Videoannonse
Annonse
Skrevet

5000 i måneden? Året?
Er det langt unna der du bor nå? Er det større/mindre? Blir det langt unna jobb? Venner og Familie?

Anonymkode: 1417b...054

Skrevet

5000 kroner i måneden. Ja er 2 timer unna her jeg bor nå. Er ufør og det er 2 timer unna familie men i en annen retning i Norge. Har flytta mye i livet så har ikke ett hjemsted. Har lite kontakt med familie.

Anonymkode: abfd1...a06

Skrevet

Det er mindre enn der jeg bor nå. Har ingen barn.

Anonymkode: abfd1...a06

Skrevet

Det hadde kommet an på hvor viktig det var for meg å kunne betale  5000 mindre hver måned. Om det å flytte hadde gitt meg en bedre eller dårligere hverdag, hva jeg flyttet fra og hva jeg flyttet til, om økonomien var veldig stram. 5000 kroner mindre hver måned er ganske mye, men det hadde kommet an på hva som var viktigst for meg.

Anonymkode: e2760...8ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

5000 kroner i måneden. Ja er 2 timer unna her jeg bor nå. Er ufør og det er 2 timer unna familie men i en annen retning i Norge. Har flytta mye i livet så har ikke ett hjemsted. Har lite kontakt med familie.

Anonymkode: abfd1...a06

Da hadde jeg flytta. 5000,- i mnd. er mye penger når man har lite fra før av. 

Anonymkode: f5a43...0ee

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det hadde kommet an på hvor viktig det var for meg å kunne betale  5000 mindre hver måned. Om det å flytte hadde gitt meg en bedre eller dårligere hverdag, hva jeg flyttet fra og hva jeg flyttet til, om økonomien var veldig stram. 5000 kroner mindre hver måned er ganske mye, men det hadde kommet an på hva som var viktigst for meg.

Anonymkode: e2760...8ca

Enig i dette. Man må ta en vurdering på om fordelene oppveier ulempene.

Anonymkode: 0725d...990

Skrevet

Ja sliter med økonomien. Men ønsker mest å bo her. 

Anonymkode: abfd1...a06

Skrevet

Hva gjør dere andre her da når dere sliter med økonomien?

Anonymkode: abfd1...a06

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Hva gjør dere andre her da når dere sliter med økonomien?

Anonymkode: abfd1...a06

Forsøker å begrense utgiftene

Anonymkode: 1417b...054

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.5.2026 den 10.06):

Ja sliter med økonomien. Men ønsker mest å bo her. 

Anonymkode: abfd1...a06

Hva går det utover hvis du blir biende da? For meg er det stor forskjell på om det betyr at du ikke klarer å betale regningene dine, at du ikke har råd til nok mat og medisiner. at du ligger søvløs og bekynmrer deg over økonomien. Eller om du generelt ønsker litt mer økonomisk handlerom.

Jeg kommer på sikt til å flytte, bor billig nå. Og da kommer jeg til å få en mye strammere økomnomi, men for meg er det verdt det for å få ting jeg ønsker meg som jeg ikke har her, som b.l.a en fin uteplass og lov til å ha hund.

Anonymkode: e2760...8ca

Skrevet

Det er mange ting som må tas med i beregningen, ikke bare nærhet til familie.

Nærhet til venner.

Nærhet til butikker og sosiale arenaer. Jeg har ikke noe særlig med venner, så for min mentale helse er det viktig å bo litt sentralt så jeg kan gå en tur, gå innom butikken, møte folk, smile til folk, hilse på folk. Jeg kan ikke bo midt i skogen liksom, vi trenger å møte blikket til noen.

Hva med bil, kollektivtrafikk, hvor vankelig blir det å komme seg til lege, fysio, trening eller hva du nå trenger for å få kroppen til å fungere best mulig.

Anonymkode: 14aba...7ac

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Det er mange ting som må tas med i beregningen, ikke bare nærhet til familie.

Nærhet til venner.

Nærhet til butikker og sosiale arenaer. Jeg har ikke noe særlig med venner, så for min mentale helse er det viktig å bo litt sentralt så jeg kan gå en tur, gå innom butikken, møte folk, smile til folk, hilse på folk. Jeg kan ikke bo midt i skogen liksom, vi trenger å møte blikket til noen.

Hva med bil, kollektivtrafikk, hvor vankelig blir det å komme seg til lege, fysio, trening eller hva du nå trenger for å få kroppen til å fungere best mulig.

Anonymkode: 14aba...7ac

Det blir lengre til venner noe som er minus,

Butikker er langt uansett. Spørs om man mener sentralt med butikker om det er nærme matbutikk eller ett lite handlesenter? Trenger også å se folk.

Har bil og må da bytte fastlege. Trener ikke.

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hva går det utover hvis du blir biende da? For meg er det stor forskjell på om det betyr at du ikke klarer å betale regningene dine, at du ikke har råd til nok mat og medisiner. at du ligger søvløs og bekynmrer deg over økonomien. Eller om du generelt ønsker litt mer økonomisk handlerom.

Jeg kommer på sikt til å flytte, bor billig nå. Og da kommer jeg til å få en mye strammere økomnomi, men for meg er det verdt det for å få ting jeg ønsker meg som jeg ikke har her, som b.l.a en fin uteplass og lov til å ha hund.

Anonymkode: e2760...8ca

Sliter med alt det økonomiske som regninger, mat og medisiner.

Anonymkode: abfd1...a06

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Det blir lengre til venner noe som er minus,

Butikker er langt uansett. Spørs om man mener sentralt med butikker om det er nærme matbutikk eller ett lite handlesenter? Trenger også å se folk.

Har bil og må da bytte fastlege. Trener ikke.

Sliter med alt det økonomiske som regninger, mat og medisiner.

Anonymkode: abfd1...a06

Som at du går i minus hver måned?

Anonymkode: e2760...8ca

Skrevet

Tja, kanskje for en kort periode, men da dreier det seg ikke om flytting egentli.

Men det er ikke alle steder man har lov til å bo fast på hytta, så det må søkes om dvs. sende inn en bruksendring og se om kommunene godtar det.  Det er andre vilkår for en fastboende enn for en "ferie- og week-end-gjest".

Anonymkode: 9f6a5...c55

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 29.5.2026 den 23.25):

Som at du går i minus hver måned?

Anonymkode: e2760...8ca

Ja hver måned.

Anonymkode: abfd1...a06

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Ja hver måned.

Anonymkode: abfd1...a06

Det er ikke liv laga i lengden, det er utrolig stressende.

Er det ikke noe du kan gjøre for å senke utgifter eller øke inntekt utenom å flytte?

Anonymkode: e2760...8ca

Skrevet
Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Ja hver måned.

Anonymkode: abfd1...a06

Da må jo noe endres ja, men om løsningen er å flytte kan jeg ikke svare på uten å kjenne hele din økonomi.

Du må sette deg ned og skrive et skikkelig budsjett, se hvor du evt kan spare inn.

Så kommer spørsmålet om prisen på bil, om du kan bo i en mindre og billigere bolig i nærheten av der du bor, eller om du må flytte vekk fra stedet.

Å flytte 2 timer unna venner er mye, særlig om du er ufør og ikke har sosial kontakt gjennom jobb. Hvor ofte ser du for deg å kjøre til hjemstedet og hva koster det i drivstoff og bom?

Anonymkode: 14aba...7ac

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...