Gå til innhold

Utredes for autisme?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min på 10år er oppegående flink gutt, går helt ok på skole, litt lite sosial bare. Mye energi, mem tok litt tid før han begynte å gå/prate osv. Så å si aldri leket med vanlige leker. Hatt stor interesse av spesielle ting som atmosfæren og verdensrommet.

Hatt smålyder som klapping og litt tics. Han kan bli fascinert av å se små barn og hopper og klapper hendene fordi han blir så ivrig. Ikke veldig glad i store sammenheng og er opptatt av rutiner som kan påvirke han om ikke. Ikke det store for min del og jeg merker ikke mye annet enn en veldig ivrig gutt, smart og får med seg alt, tuuusen spm.

Far merker det mer enn meg, bor ca 50/50. Der prater ha minimalt og lite øyekontakt, så vi pratet med helsesøster på skolen og lege, prøvde å utrede han for ADHD pga konsentrasjon og stadig klapping - fikk avslag. Er det noe vi burde gjøre med tanke på fremtiden hans? Om det er smått med autisme, gjør det noe? Vil gjerne høre fra dere som kjenner dere igjen. 

 

Anonymkode: be704...8fa

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjenner to søsken hvor den ene har tourettes og den andre asbergers.

Begge fungerte greit frem til puberteten. Så at det var noe, men ikke nok til at de ble utredet.

Begge fikk betydelig større problemer når puberteten kom, og ungdomsskolen var en vanskelig tid for dem begge.

Begge ble utredet i tidlig tenår, og begge har en høytfungerende autismediagnose. Ungdommen med tourettes tikset veldig mye i puberteten, det er vanligvis tiden med mest tiks. Ungdommen med asbergers har lærevansker og adhd uten hyperaktivitet, men er supersmart på sine områder.

Dette er jo diagnoser med stor arvelighet, pappaen deres har også asbergers. 

Anonymkode: fb35c...56f

Skrevet

Bedre å utrede enn å ikke utrede. Høres egentlig ikke ut som ADHD for meg, så jeg ville bedt om utredelse for autisme. Det er ikke  noe som heter "litt" autisme. Har han autisme, vil livet hans bli mye enklere med tilrettelegging og støtte. Problemene vil bare bli større med alderen, ikke mindre. 

Anonymkode: 2ea9d...20a

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Bedre å utrede enn å ikke utrede. Høres egentlig ikke ut som ADHD for meg, så jeg ville bedt om utredelse for autisme. Det er ikke  noe som heter "litt" autisme. Har han autisme, vil livet hans bli mye enklere med tilrettelegging og støtte. Problemene vil bare bli større med alderen, ikke mindre. 

Anonymkode: 2ea9d...20a

Takk for svar. 

Det finnes da forskjellige grad? Noen må ha fullstendg hjekp, andre klarer seg uten å bli diagnosert. Er nok mange av dem rundt. Ts

Anonymkode: be704...8fa

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. 

Det finnes da forskjellige grad? Noen må ha fullstendg hjekp, andre klarer seg uten å bli diagnosert. Er nok mange av dem rundt. Ts

Anonymkode: be704...8fa

Ja, man kan ha høyt eller lavt behov for støtte, men man er enten autistisk eller så er man det ikke. Det finnes heller ikke noen form for autisme som har null behov for støtte. 

Anonymkode: 2ea9d...20a

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Ja, man kan ha høyt eller lavt behov for støtte, men man er enten autistisk eller så er man det ikke. Det finnes heller ikke noen form for autisme som har null behov for støtte. 

Anonymkode: 2ea9d...20a

Ok. Jeg vil tro det kommer avslag. Idag er det desverre kjempe vanskelig å få banket gjennom diagnoser. Mi søster er i utredning for adhd, men får avslag pga for mye pågang. En fortalte at det nærmest har blitt en trend å ha ADHD, spes blant influensere. Det er synd. 

Anonymkode: be704...8fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...