Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag, torsdag 21. mai 2026, har flere av landets 10. klassinger hatt eksamen i sitt hovedmål. Dette er livets første eksamen. De som kom opp i engelsk eller matte, de er ferdige med sin skriftlige eksamensperiode etter sin eksamen. De som kom opp i norsk må ta to eksamener to dager på rad.

Jeg lurer på: HVORFOR? Jeg kjenner at jeg har et behov for et saklig svar på dette spørsmålet. Det at nynorsk og bokmål skal være sidestilt er ikke et svar. Da kunne en heller ha slått disse to eksamenene sammen til en og latt elevene bruke to målformer på en prøve.

Hvor mye hadde samfunnet spart økonomisk på å slå sammen disse to? Kanskje pengene heller kunne bli brukt til for eksempel flere lærere i klasserommet i norsktimene? Eller flere bøker? Eller noe annet nyttig hver enkelt skole har behov for.

Vi ser at motivasjonen på skolen er synkende. Kanskje dette kunne hjulpet på motivasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi hovedmål og sidemål er to deler av samme fag. 

Anonymkode: 05f0e...940

Skrevet

Livets første eksamen??

Må virkelig alt fjernes fordi de synes det er litt ubehagelig.

Anonymkode: 0e0ed...e80

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Livets første eksamen??

Må virkelig alt fjernes fordi de synes det er litt ubehagelig.

Anonymkode: 0e0ed...e80

Litt dramatikk på vegne av vesle Preben-Leandro og Savanna-Martine gjør seg, vet du. Livets første xxx klinger bra. 

Anonymkode: 05f0e...940

Skrevet

Ja, livets første eksamen. Nei, alt må ikke fjernes, men norskeksamen burde vært en eksamen slik som engelsk og matematikk. Elevene har ikke sidemålskarakter før i 10. klasse. I 8. og 9. heter karakteren norsk skriftlig. Hvorfor kan den ikke være det hele grunnskolen?

På vgs skal alle ha norskeksamen i sitt hovedmål. Sidemål er trekkfugl på lik linje med andre skriftlige fag.

Skrevet

Man trekkes ut til eksamen i et fag. Hvilke fag man synes det er dumt å komme opp i varierer fra elev til elev. Jeg vet om elever som glatt hadde tatt 10 eksamener i norsk i stedet for å komme opp i matte. Ja, de kommer opp i to eksamener, men de fleste trenger mye mindre forberedelser enn det mange legger ned før en matte-eksamen. Når man først har to skriftspråk ser jeg ingen grunn til at man ikke skal ha eksamen i begge. Så kan vi selvsagt kjøre debatt på om vi skal undervise i sidemål i skolen, men det er en annen debatt. 

Anonymkode: 1ac36...563

Skrevet

Mine valgte samisk som andrespråk og da slipper de nynorsk😀 Og når de kom opp i norsk har de kun bokmålseksamen 

Anonymkode: aab9f...2f0

Skrevet
Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Mine valgte samisk som andrespråk og da slipper de nynorsk😀 Og når de kom opp i norsk har de kun bokmålseksamen 

Anonymkode: aab9f...2f0

Det er jo akkurat det jeg ønsker med norskfaget også, at de kun skal ha en eksamen. Gjerne en de må benytte begge målformer på, men kun en dag.

Eksamen i norsk (begge målformer) tester ikke bare i hvilken grad eleven kan språket. Det blir også testet i hvilken grad elevene forstår og tolker det de leser. De skal svare på det oppgavene spør etter, bruke fagbegrep og eksempel fra tekstene. Norsk er ikke «lett» fordi det er morsmålet til det store flertallet, faget er mer komplekst enn som så.

For dere som hinter til at jeg har barn med en type navn (som jeg kun har hørt her inne😅), så stemmer ikke dette. Jeg har ingen barn som noen gang skal ta eksamen i grunnskolen. Likevel ser jeg at dette ikke er den beste løsningen.

Igjen, det er daglige avisartikler der det står om økonomisk krise i norsk skole. Hvorfor skal vi da prioritere TO eksamener i samme fag? Hva med heller bruke pengene mer fornuftig?

Skrevet

Diskusjonen er jo om vi skal ha to målformer, for eksamen har de fordi vi har bestemt at vi skal ha et hovedmål og et sidemål.

Spørsmålet er hva som skjer med nynorsk om vi slutter undervise i det på skolen, for det er ikke veldig mange som har nynorsk som hovedmål.

Jeg personlig er enig med deg, vi trenger ikke to tentamener, eksamener og karakterer, det holder at barna får litt undervisning i sidemål og har det som et tema i norsk. Men det er en diskusjon som mitt syn ikke har vunnet frem i, det er enighet i Norge om at det er viktig å beholde sidemål i norskundervisningen. 

Anonymkode: 4815d...b09

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...