Gå til innhold

Selvsentrerte mennesker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan håndterer dere mennesker som er selvsentrerte og tror at verden skylder dem noe? 

Det siste eksempelet jeg opplevde var en urimelig butikk-kunde. Hun gikk rett foran køen og forlangte å få et produkt det var få igjen av. Den ansatte i kassen reagerte helt riktig. Fortalte at det var lang kø, at folk hadde stått her lenge og at vedkommende måtte stille seg bakerst i køen. Kunden lagde da et voldsom styr slik at avdelingslederen kom. Avdelingsleder orket ikke styret og lot kunden få det som hun ville.

På et arrangement var det én is til hver. Det var en ung tenåring som skulle dele ut og barna stod fint i kø. Så kommer det en mor med sitt barn. Går bort til ungdommen. Sier hun skal hente til flere. Forsyner seg grovt av isen og går. Tenåringen våget ikke si noe og det viste seg etter hvert at det nå var to barn som ikke fikk is, fordi det ikke var nok. Mor og barn ble observert mens de spiste to is hver. 

Jeg vet om flere som har sluttet i barnehage og der de oppgir selvsentrerte foreldre som deler av årsaken til at de ikke orket mer. 

Jeg synes det blir flere og flere av disse som bare tar seg til rette og at de sjeldnere og sjeldnere møter motstand. Noen som har noen gode historier; gjerne der slike mennesker ikke får viljen sin? 

Anonymkode: 02d3b...9ab

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min erfaring er at slike mennesker gjerne får viljen sin, for de er så grenseløse. Dessverre! 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (35 minutter siden):

Min erfaring er at slike mennesker gjerne får viljen sin, for de er så grenseløse. Dessverre! 

Det er min erfaring også. De er så usedvanlig frekke at folk med normal folkeskikk blir litt målløse i møte med dem. 

Skrevet

Jeg hadde en kollega som var sånn. Hun tok en brødskive fra matboksen min en gang mens jeg satt og spiste, "for det så så så godt ut", og jeg, som vanligvis ikke har problemer med å si fra, ble helt lamslått. Hun forsynte seg av andres drikke og mat uten å spørre, bød noen henne en pastill tok hun halve boksen, og . Om noen sa noe bare lo hun av det og sa at det er grenser for hvor gnien man kan være før det blir flaut. På et vis litt fascinerende å være så i utakt med alle andre og samtidig være brennsikker på at de samme alle andre er de som gjør noe feil. 

Skrevet

Kommer nok til å få en del sure miner nå, og vi si at jeg også er mor. Men de mest selvsentrerte menneskene jeg ser er småbarnsmødre. Alt gjelder denne moren og ungene, alle andre kan dra til helvete. Jeg er ikke sånn. Jeg tok hensyn til andre mennesker da barna var små. Duret ikke bare på og tok meg rettigheter fordi jeg hadde små barn. Det gjør mødre i dag. 

Anonymkode: e32bb...1e1

Skrevet

Da jeg jobbet i butikk lot jeg det gå litt sport i å være vanskelig med slike kunder. Jeg fordrar ikke folk som tror de bare kan gå forann køen og behandle alle rundt seg som dritt. Oplevde flere ganger at de skulle klage til sjefen min. Da viste jeg stolt frem navneskiltet og sa at de gjerne måtte klage på at de ikke fikk snike i køen, stjele poser, ødelegge avokadoen, overfylle jordbærkurven eller slippe inn i butikken etter stengetid.

Anonymkode: 73e30...60f

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Kommer nok til å få en del sure miner nå, og vi si at jeg også er mor. Men de mest selvsentrerte menneskene jeg ser er småbarnsmødre. Alt gjelder denne moren og ungene, alle andre kan dra til helvete. Jeg er ikke sånn. Jeg tok hensyn til andre mennesker da barna var små. Duret ikke bare på og tok meg rettigheter fordi jeg hadde små barn. Det gjør mødre i dag. 

Nei, det gjør ikke mødre i dag. Det gjør noen mennesker i dag. Mødre i dag er like forskjellige som de alltid har vært. 

Men jeg er enig at slike mennesker bør settes på plass, og det er et ansvar vi som er voksne må ta på vegne av alle de unge menneskene som gjerne er i sin første jobb bak en disk eller lignende. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Her drar du alle over én kam. Du har vært borti flere slike, betyr ikke at alle er det. 

Men jeg er helt enig i at jeg syns jegvser flere som er ego, enn ikke. 

Bare i klassene til barna her.  Det er så mange som ikke klarer å se seg til siden. De vil ha alt på sin måte.  " ingen" jenker seg.  Virker som det er mange som ikke bryr seg om andre i det hele tatt. 

Jeg syns det er vanskelig å lære barna mine å være snille, empatiske, la gjester bestemme mest osv. , når de andre bare turer på.  

Anonymkode: a881d...13e

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Bare i klassene til barna her.  Det er så mange som ikke klarer å se seg til siden. De vil ha alt på sin måte.  " ingen" jenker seg.  Virker som det er mange som ikke bryr seg om andre i det hele tatt

Du gjentar jo det jeg sier bare på en annen måte...

Ja, jeg drar nesten alle over en kam. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Du gjentar jo det jeg sier bare på en annen måte...

Ja, jeg drar nesten alle over en kam. 

Du skjærer alle over én kam 😂ikke drar 😅

Anonymkode: 350ae...29c

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg drar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Det er helt vanlig å si dra.

Anonymkode: 9d8a1...10e

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det er uansett feil, og da virker man fort litt dum. 

Skrevet
2 hours ago, Anonym bruker said:

Nei det er det ikke, ordtaket er "skjære alle over én kam". Dra gir kke noen mening (ihvertfall ikke samme mening)

Anonymkode: 431a3...873

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Nei det er det ikke, ordtaket er "skjære alle over én kam". Dra gir kke noen mening (ihvertfall ikke samme mening)

Det er uansett helt vanlig å si. 

Skrevet
35 minutes ago, Anonym bruker said:

Det er uansett helt vanlig å si. 

Nei det er det ikke

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er uansett feil, og da virker man fort litt dum. 

Akkurat som mange emojier i en setning...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...