Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

https://www.nrk.no/vestland/borghild-har-sydd-bunad-med-bukse-1.17880883

Jeg er egentlig svært tradisjonell av meg og er ikke udelt positiv til nyvinninger som blomstrete bluser og tørkler i halsen på bunad, men denne syns jeg var enkel og en fin løsning. Bukse til bunad har jo funnes for menn i alle år, så hvorfor ikke til kvinnebunaden også?

Anonymkode: c2286...82b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Totalt feilslått.

Skrevet

Da kan hun heller lage en festdrakt. 

Anonymkode: fc8de...e13

Skrevet

Bunader har i all sin tid vært et dynamisk plagg som har endret og utviklet seg, i både form og farge. Ingen grunn til at dette skal stoppe opp.

Anonymkode: 6353e...12b

Skrevet

Jeg synes den var kjempefin. Det er jo ingen bunad, men en festdrakt inspirert av  bunad akkurat som de fleste andre festdrakter? Og i motsetning til veldig mange både bunader fra Kina og østeuropa og historieløse festdrakter fra sparkjøp eller obs er denne sydd på tradisjonelt vis med håndarbeidsteknikker de færreste av oss kan lenger. Jeg synes det er helt supert. Ville jeg byttet min bunad mot denne? Absolutt ikke, men jeg synes den var fin.

Skrevet

Jeg tenker som amandine. Dama har sydd selv, den sitter kjempefint og hun skal dessuten bruke den i undervisning senere. Jeg ville ikke bytta bort min, den har jeg jo sydd slik jeg vil ha den, men fin til henne. Skjønner ikke at folk må mene så mye om andres valg. I hvert fall de valgene som ikke skade andre. 

Skrevet

Bedre enn bunad og hijab i hvert fall. 

Anonymkode: eafdd...9b4

Skrevet
Iiiiik skrev (38 minutter siden):

Jeg tenker som amandine. Dama har sydd selv, den sitter kjempefint og hun skal dessuten bruke den i undervisning senere. Jeg ville ikke bytta bort min, den har jeg jo sydd slik jeg vil ha den, men fin til henne. Skjønner ikke at folk må mene så mye om andres valg. I hvert fall de valgene som ikke skade andre. 

Er det så mange som mener så mye da? Jeg tror det er mest disse som velger noe annet enn tradisjonell bunad som er så opptatt av at andre liksom mener noe. De færreste bryr seg om hva andre velger å gå i.

Bunad er et fag, og på spørsmål må jo folk tåle å høre hva en bunad er og hva som er riktig iht bunader. Folk står helt fritt til å bryte med dette, og jeg tror de færreste bryr seg.

Anonymkode: 4cc8f...65a

Skrevet

Jeg synes den var kul jeg, hun kan jo virkelig sy, og har laget en drakt hun selv liker og ønsker.

Jeg forstår meg ikke helt på bunadspolitiet, for jeg skjønner jo tanken om å ta vare på tradisjoner og kulturarv, men opprinnelig ble jo bunader satt sammen av det fineste man hadde. Selv kommer jeg fra en kystby med mye utenlandsfart, og sjømenn kom hjem med silkestoffer og damask i flotte farger og mønstre, selvfølgelig ble det inkludert i penklærne, men nå er det ikke lov lenger...

Anonymkode: 656c5...db4

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

https://www.nrk.no/vestland/borghild-har-sydd-bunad-med-bukse-1.17880883

Jeg er egentlig svært tradisjonell av meg og er ikke udelt positiv til nyvinninger som blomstrete bluser og tørkler i halsen på bunad, men denne syns jeg var enkel og en fin løsning. Bukse til bunad har jo funnes for menn i alle år, så hvorfor ikke til kvinnebunaden også?

Anonymkode: c2286...82b

Superkul, jeg liker generelt at bunadene endrer seg heller enn at de skal være statiske når de i utgangspunktet for det meste ble designet på 50-60-tallet. Sannsynligvis var det mer «man tager hva man haver» når man pyntet seg for 150-200 år siden, som noen nevnte, man la til det fineste man hadde.

Selv har jeg en festdrakt og koser meg med å tilpasse den min stil, men kunne fint gjort det med bunaden også (den er arvet videre til datteren min). Hvorfor i alle dagen skal ikke damer kunne ha bukse til bunaden når man stort sett kan det i alle andre sammenhenger. Hadde jeg syntes det ville vært like kult med en olabukse til; sannsynligvis ikke, men her er det jo skikkelig håndverk.

Anonymkode: 39d1a...b74

Skrevet

Jeg ser at den en er velsydd og kler henne godt, men det er ikke noe jeg kunne tenkt meg å ha. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg synes den var kul jeg, hun kan jo virkelig sy, og har laget en drakt hun selv liker og ønsker.

Jeg forstår meg ikke helt på bunadspolitiet, for jeg skjønner jo tanken om å ta vare på tradisjoner og kulturarv, men opprinnelig ble jo bunader satt sammen av det fineste man hadde. Selv kommer jeg fra en kystby med mye utenlandsfart, og sjømenn kom hjem med silkestoffer og damask i flotte farger og mønstre, selvfølgelig ble det inkludert i penklærne, men nå er det ikke lov lenger...

Anonymkode: 656c5...db4

Det finnes ikke noe bunadspoliti. Det har det heller aldri gjort. Det finnes bunadstikvirkere som kan bunad og som vet hva som er korrekt i henhold til den enkelte bunad. Å påpeke dette er ikke å være «bunadspoliti», det er å dele fagkunnskap.

Det er ikke noe politi eller domstol som vil nekte deg å bruke bunad akkurat som du vil, eller sy deg og bruke et hvilket som helst plagg. Igjen: Folk står helt fritt. Folk står også helt fritt til å ønske å bevare kulturarv og ta vare på tradisjoner, og folk står helt fritt til å mene at det blir feil å kalle en bukse for «bunad» bare fordi noen har latt seg inspirere av bunaden og ønsker at kvinnebuksa skal være en bunad. Dersom noen argumenterer mot dette, skal vi kalle dem «meningspoliti» da?

https://www.dagbladet.no/meninger/fri-meg-fra-bunadspolitiet/73734131

Anonymkode: 4cc8f...65a

Skrevet

Synes det så veldig fint ut.

God 17 mai alle sammen:flagg:

Anonymkode: 8fe12...410

Skrevet

Absolutt ikke.

Men var merkelig hvordan hun lignet oldemoren sin. Trodde først hun hadde manipulert bildet. 

Anonymkode: 49980...4e2

Skrevet

Men Rødt har funnet en bunad som kan brukes med bukser.

699928258_1740201193677949_8836479776753

Anonymkode: bdc83...9e8

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger og bilder med opphavsrett. 

Admin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...